Gouldfan Skrevet tirsdag kl 22:08 Del Skrevet tirsdag kl 22:08 trn100 skrev (4 timer siden): Det var vel i nesten alle religioner vold som introduserte de, og mange religioner gjør det fremdeles? At kristendommen har tilpasset seg og snart har fjernet nesten alt det grunnleggende i religionen som sådann betyr på ingen måte at den er bedre enn andres, snarere tvert om? For hvorfor skal vi ha en religion helt uten prinsipper? For eksempel jøder som ikke forholder seg til de 10 bud som jeg trodde var grunnleggende? Religion og Kristendom sammen med Alkohol som vin og øl, er vel kanskje årsaken til at sivilisasjonen oppstod... 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet tirsdag kl 22:09 Del Skrevet tirsdag kl 22:09 Gouldfan skrev (Akkurat nå): Religion og Kristendom sammen med Alkohol som vin og øl, er vel kanskje årsaken til at sivilisasjonen oppstod... Ok, så da trenger vi mer av det, eller hva var poenget ditt? 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 22:15 Del Skrevet tirsdag kl 22:15 trn100 skrev (4 minutter siden): Ok, så da trenger vi mer av det, eller hva var poenget ditt? Vi vil vel heller ha Sivilisasjonen enn fluenes herre eller jungelens lov alt ettersom? Lenke til kommentar
Eirikraude Skrevet tirsdag kl 22:20 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 22:20 trn100 skrev (4 minutter siden): 17.000 barn er drept av jødene i Gaza de siste månedene tross Jesus? Hadde han ikke tid eller var det kanskje ikke så viktig Beklager, og det er min egen feil, så blir denne tråden omskapt til en Israel-tråd. Israel ser som sin fremste oppgave å myrde palestinere. Det forstår jeg ikke. Men jeg har som ambisjon å fortsette denne tråden som en tråd om norsk antisemittisme. Vi lot fraktesskuten "Donau" forlate havnen i Oslo med lasten full av jøder. Med mål om tilintetgjørelse. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet tirsdag kl 22:22 Del Skrevet tirsdag kl 22:22 Gouldfan skrev (16 minutter siden): Om du ikke er innvandrer avkom så står vel sansynnelig forfedrene våre tipp- eller så skyldige for det massive jøde og sigøyner hatet i samfunnet, fra staten og nedover? Aftenposten flommer over av rasisme og jødehat på kommentarfeltene i 30 årene og etter. Irrelevant kommentar. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet tirsdag kl 22:24 Del Skrevet tirsdag kl 22:24 Eirikraude skrev (2 minutter siden): Beklager, og det er min egen feil, så blir denne tråden omskapt til en Israel-tråd. Israel ser som sin fremste oppgave å myrde palestinere. Det forstår jeg ikke. Men jeg har som ambisjon å fortsette denne tråden som en tråd om norsk antisemittisme. Vi lot fraktesskuten "Donau" forlate havnen i Oslo med lasten full av jøder. Med mål om tilintetgjørelse. Jødene har dessverre klart å ødelegge for seg selv ved å bli undertrykkere. Drømmen om Stor-Israel lever i beste velgående. 4 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet tirsdag kl 22:29 Del Skrevet tirsdag kl 22:29 Boing_80 skrev (2 minutter siden): Jødene har dessverre klart å ødelegge for seg selv ved å bli undertrykkere. Drømmen om Stor-Israel lever i beste velgående. Med god hjelp fra norske MIFF som tro det eller ei står for "Med Israel For Fred"... Jeg har seriøst aldri opplevd mer hat enn i den forsamlingen... 4 1 Lenke til kommentar
Eirikraude Skrevet tirsdag kl 22:37 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 22:37 (endret) Boing_80 skrev (42 minutter siden): Jødene har dessverre klart å ødelegge for seg selv ved å bli undertrykkere. Drømmen om Stor-Israel lever i beste velgående. Hadde håpet at min tråd skulle handle om vår egen deltagelse i mordet på seks millioner mennesker. I stedet blir alle andre menneskeliv viktigere. Og vi kan lene oss tilbake og si: "Palestinere er greie folk. Hamas? Nei, de er ikke palestinere. Mord og voldtekt på over tusen jøder den 7. oktober 2023? Aldri hørt om." Men palestinske liv er like mye verdt som hvilkensomhelst annen folkegruppe. Selvfølgelig. Og sorgen over tapet av dine nærmeste er like stor. Eller? Endret tirsdag kl 23:11 av Eirikraude 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet tirsdag kl 22:46 Del Skrevet tirsdag kl 22:46 (endret) Boing_80 skrev (24 minutter siden): Jødene har dessverre klart å ødelegge for seg selv ved å bli undertrykkere. Drømmen om Stor-Israel lever i beste velgående. Skremmende og farlige holdninger på fremmarsj i det muslimske miljøet i Norge. Jødehatet kommer mer og mer til uttrykk på forum ser jeg. Før var det gammelkommunistene, selv om de overdrev så handlet det om staten Israel og ikke om jødene. Nå ser jeg at muslimer som Boing_80 på nett blir mer og mer modige med å slenge ut sitt jødehat. På tide å stenge grensene for ytterligere innvandring fra midtøsten. Vi har på mange måter tatt et oppgjør med antisemittismen her i Europa, veldig synd at den igjen blir importert fra midtøsten slik det siterte ovenfor (+ de som tomler det) er et godt eksempel på. Endret tirsdag kl 22:50 av DukeNukem3d 2 3 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet tirsdag kl 22:50 Del Skrevet tirsdag kl 22:50 (endret) Eirikraude skrev (2 timer siden): Hadde håpet at min tråd skulle handle om vår egen deltagelse i mordet på seks millioner mennesker. "Vi" hadde ingen deltakelse i dette, de som ble sendt herfra ble sendt av tysk okkupasjonsmakt med kollaboratører. Flere ble reddet ut av motstandsfolk og andre hjelpere en de som ble sendt ut. Angående resten av posten, mod har flere ganger låst og åpnet tråden for å påpeke at denne tråden ikke skal omhandle Palestina og Israel, men den blir nok stengt etterhvert.. Endret i går, 01:33 av Duriello Leif 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet tirsdag kl 23:05 Del Skrevet tirsdag kl 23:05 DukeNukem3d skrev (12 minutter siden): Skremmende og farlige holdninger på fremmarsj i det muslimske miljøet i Norge. Jødehatet kommer mer og mer til uttrykk på forum ser jeg. Før var det gammelkommunistene, selv om de overdrev så handlet det om staten Israel og ikke om jødene. Nå ser jeg at muslimer som Boing_80 på nett blir mer og mer modige med å slenge ut sitt jødehat. Det som ER skummelt, er at alle jøder er Israel, og alle Israels handlinger er alle jøders handlinger. På samme måte som at alle muslimer er jihadister og tunge kriminelle, voldteksmenn osv. You name it.. Synd at noen få ødelegger for alle andre, fine folk både i det muslimske og jødiske miljøet tenker nå jeg. 5 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet tirsdag kl 23:39 Del Skrevet tirsdag kl 23:39 Denne tråden handler kanskje om den alternative definisjonen av "antisemitt", altså "en som er kritisk til noe av Benjamin Netanyahu sin politikk". 3 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet i går, 01:04 Del Skrevet i går, 01:04 trn100 skrev (7 timer siden): Med tanke på hvilke metoder som ble brukt for å innføre kjærlighetens religion blant annet i Norge vil jeg heller tro det dreier seg om frykt? Folk ble jo torturert og drept om de ikke ville ha den? Ja det er mye mulig de ble det ☹️ Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet i går, 06:58 Del Skrevet i går, 06:58 Boing_80 skrev (8 timer siden): Jødene har dessverre klart å ødelegge for seg selv ved å bli undertrykkere. Drømmen om Stor-Israel lever i beste velgående. Det er nettopp denne holdningen flere av oss synes er skremmende. Synet om at jødene kan skylde seg selv og at antisemmitismen er noe de selv har skapt. Det er denne holdningen som gjør at jødiske barn og menigheter lever i frykt også i Norge og at norske jøder må beskyttes av tungt væpnet politi. 4 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet i går, 06:59 Del Skrevet i går, 06:59 trn100 skrev (8 timer siden): 17.000 barn er drept av jødene i Gaza de siste månedene tross Jesus? Hadde han ikke tid eller var det kanskje ikke så viktig Det er jo noe helt annet? Ifølge Bibelen så er det djevelen som bestemmer på jorden inntill Jesus vender tilbake. Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet i går, 08:07 Del Skrevet i går, 08:07 Eirikraude skrev (På 10.12.2024 den 9:42 PM): Hva lærte vi om antisemittisme på skolen? Fint lite, mener jeg. Som de fleste andre på min alder(rundt 50), har jeg ni år i grunnskolen og noen år på videregående. Hvilken utdannelse jeg har etter det, er underordnet. For poenget mitt dreier seg om hva vi lærte om antisemittisme i grunnskolen. Selv lærte jeg ingenting, og det tror er erfaringen til de fleste. Jeg lærte ingenting om antisemittisme på mine 12 år i obligatorisk skolegang(inkludert semiobligatorisk vgs). Ser noen andre enn meg, galskapen i dette? Får andre enn meg Nord-Korea-vibber av det faktum, at vi, norske grunnskoleelever, var fullstendig fraskåret kunnskap om antisemittisme? Ja, vi lærte om holocaust. Jødene var syndebukk for alt som gikk galt, og alt det der. Men hva lærte vi om vår egen rem av skyld? Ingenting. Når min obligatoriske skoletid var over, flyttet jeg til en større by. Der fantes det på biblioteket noe som heter mikrofilm. Et genialt medium som tar vare på historien mye bedre enn internett. Og der kunne jeg lese norske aviser fra før 2. verdenskrig, mikrofotografert side for side. Og hva leste jeg? Jødene ble unisont fremstilt som å undergrave samfunnet. De var pest og plagedyr. Ikke EN positiv artikkel om jødene var å oppdrive. Men det dukket opp titt og ofte, i hvert fall ukentlig, avisinnlegg som skildret jødene sterkt negativt. Så kom fredsvåren 1945. Og alt ondt skulle legges bak oss. Og spesielt de onde omtalene av jøder. For Holocaust skjedde jo bare pga nazistenes onde antisemittiske ideologi? Vår antisemittisme var uskyldig. Eller var den egentlig det? La oss snakke om norsk antisemittisme. Jeg synes det blir et kunstig og irrelevant utgangspunkt for en diskusjon om antisemittisme i Norge å trekke frem deportasjonen av jøder i 1942. Det forteller lite eller ingenting om antisemittisme i dagens norske samfunn. Det er et historisk faktum at antisemittisme var utbredt i Europa opp til andre verdenskrig. Men det er også et faktum at mange endret holdninger når sannheten om Nazi-Tysklands forsøk på en ren rasemotivert utryddelse av jøder og andre etniske grupper nazistene anså som undermennesker ble avdekt. Grusomheten og den iskalde logiske kynismen som ligger under det at Nazi-Tyskland utviklet metoder og systemer for å kverke og kremere folk i industriell storskala - som om dette bare var et ordinært kjemiteknisk produksjonsproblem - sjokkerte hele verden og fikk mange til å tenke seg om og bli bevisst på hvilket uhyrlige potensiale for faenskap som ligger i rasisme/rasistisk motiverte tanker. Jeg har derfor ingen tro på at antisemittiske holdninger er like utbredt i dagens norske samfunn som det var frem til andre verdenskrig. 3 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet i går, 09:39 Del Skrevet i går, 09:39 Det finnes plenty av jøder som er sterkt imot Netanyahu, man må bare lete litt. Prøv f.eks å google "jews against the genocide/war". https://www.euronews.com/2024/01/18/meet-the-european-jews-standing-against-the-state-of-israel Skal vi snakke om antisemittisme innad i vesten, så kan man f.eks gjøre folk oppmerksomme på hvordan aktører som "internetthumoristen" Stonetoss kamuflerer antisemittisme og andre former for hat inn i humor. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 11:45 Del Skrevet i går, 11:45 Eirikraude skrev (11 timer siden): Hadde håpet at min tråd skulle handle om vår egen deltagelse i mordet på seks millioner mennesker. I stedet blir alle andre menneskeliv viktigere. Om det er Norges rolle under andre verdenskrig som er trådens tema så burde du nok laget tråden under "historie", når du lager denne i "politikk og samfunn" så blir det fort til at ein snakker om dagens politikk og dagens samfunn. Det er mykje som kan seiast om det som skjedde under andre verdenskrig. Jødane var lite populære i heile Europa på den tida, og dei var ein enkel skuldebukk for at det gjekk dårleg med økonomien. Argumentasjonen som vart brukt mot jødane er i praksis lik argumenta som blir brukt i dagens innvandringspolitikk. Altså at det er innvandrarane som kjem til oss og tek jobbane våre, lager gettoar i byane våre, og har eit parallelt samfunn dei ein søker hjelp og stiller opp for vennar og familie (mykje på grunn av at ein ikkje får eller stoler nok på at staten kan ivareta denne rollen). Den norske befolkninga var i 1940 relativt nazi-vennlege, for mange var det eit enten eller valg der alternativet var kommunisme som ikkje var spesielt mykje betre. Det at Norge vart okkupert førte til at mange tok avstand frå nazistane sidan dei var fienden, og dei som fortsatt sympatiserte med nazistane hold meininga for seg sjølv. Det var ein del nordmenn som av ulike grunnar blei pressa til å bli NS medlemmar, som til dømes redaktørar som ikkje fekk fortsette å gi ut avis med mindre dei meldte seg inn i NS. Andelen med aktive NS medlemmar i Norge var likevel låg. Det norske politiet har fått skulda for ei dårleg handtering av krigen, men det var fleire ting som spelte inn. I starten av krigen så var norsk politi relativt samarbeidsvillige med okkupasjonsmakta, dette var til dels motivert med å verne om sivilbefolkninga som lett hadde risikert å bli skutt av tyskerane om dei gjorde motstand. Litt seinare så vart politiet meir aktivt samarbeidande med nazistane, mellom anna ved ei omorganisering med nazi-vennlege politileiarar på toppen. Dette kombinert med at mange brukte som unskuldning at dei berre fulgte ordre gjorde at det norske politiet var "nyttige idiotar" for okkupasjonsmakta, noko som mellom anna gav utslag i at svært mange jødar vart arresterte på tysk bestilling, noko som igjen gjorde det veldig lett å deponere jødane til konsentrasjonsleiarane. Det bør vel også nemnast at det var ein del norske politimenn som var henretta for å motarbeide tyskarane, så sjølv om det å berre følge ordre ikkje er ei god unskuldning, så er det på det reine at mange norske politimenn frykta for sine liv om dei ikkje utførte jobben dei vart satt til. Det er også verdt å merke seg Gestapo var tungt inne for å påsjå at det norske politiet gjorde jobben dei vart satt til å gjere, og at dei mest kritiske politioppgåvene som å arrestere motstandsfolk ofte vart utført av Gestapo sjølv i frykt for at nokon i det norske politiet skulle klare å varsle motstandsfolket. Etter krigen var den norske nazismen så godt som daud, særleg når nyheita om kva som hadde skjedd med dei norske jødane vart offentleg kjent. Det som i alle fall eg synes hadde vært interessant å diskutere utifrå eit historisk perspektiv er kvifor ein i Norge og resten av Europa gjekk vekk frå antisemittismen? Eg håpar og trur at det var fordi krigen verkeleg viste ondskapen bak denne ideologien, og at sjølv dei som ikkje likte jødane innsåg at ingen fortener å bli drept på denne måten. Men eg har også ein liten tanke på at det etter krigen ikkje hade så mykje for seg å utale seg negativt om jødar, for det var tross alt ikkje så mange jødar igjen i landet vårt etter krigen. For sjølv om at nazistane tapte krigen, så oppnådde dei faktisk mykje av det nazistane satte seg føre å utføre, nemeleg å bli kvitt jødane. Det er derfor ein liten sjans for at nordmenn flest ikkje endra sitt syn på jødane etter krigen, men fordi det var så få jødar igjen å sjå ned på så var det i prasis ingen som merka noko av antisemitismen. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet i går, 12:36 Del Skrevet i går, 12:36 Boing_80 skrev (14 timer siden): Jødene har dessverre klart å ødelegge for seg selv ved å bli undertrykkere. Drømmen om Stor-Israel lever i beste velgående. Nå generaliserer du veldig. Staten Israel IDF altså militæret er ikke sammenlignbart med jødene som folk. Det var et terrorangrep i Israel. Dette speiler politikken og militære angrep. Det blir vel nyvalg engang og benjamin netanyahu er ikke veldig populær for tiden blant jødene i Israel, mye pga håndtering av gissel situasjonen. Der Benjamin og hans regjering fører en hard-line angreps svar uten å bry seg om forhandling om feks gisler. Er jo mulig jeg tar feil, men jeg gjetter at det blir skifte ved neste politiske valg i Israel. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet i går, 13:04 Del Skrevet i går, 13:04 16 hours ago, Svala said: Hvorfor prøver du å bagatellisere det? Som allerede nevnt, så var det 21 anmeldelser i perioden januar-april i år. 21 anmeldelser er for mye, og det var sikkert enda flere hendelser som godt kunne ha blitt anmeldt, men ikke ble det. Det jeg harselerer med er bruken av "flere hundre prosents økning", som er en klassisk måte å prøve å fremstille noe som verre enn det er. Denne gangen gikk (går) det ut over norske jøder pga. noe Israel gjør. Men det samme har skjedd med norske muslimer når en eller annen terrororganisasjon har begått et attentat. Begge deler er like urettferdig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå