Gå til innhold

La oss snakke om norsk antisemittisme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Det jag däremot har fått med mig under hela mitt liv är ett kritik mot staten Israel ofta karakteriseras som antisemitism. 

Det kan man godt si. Så kan man jo spørre seg om ikke den overdrevne, hysteriske, usaklige, maniske, "lete med lupe etter feil", "tolke alt i verste mening" - kritikken mot Israel som har pågått hele ditt liv ikke er nettopp en indikasjon på antisemittesme.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ballalaika said:

Det kan man godt si. Så kan man jo spørre seg om ikke den overdrevne, hysteriske, usaklige, maniske, "lete med lupe etter feil", "tolke alt i verste mening" - kritikken mot Israel som har pågått hele ditt liv ikke er nettopp en indikasjon på antisemittesme.

Greit, tycker nog du visar tydligt hvorfor jag håller mig borta fra Israel palestina konflikten.

Hur många FN resolutioner är det Israel har ignorerat? Går det bra i de okkuperade områdena? Får dere stora delar av Syrien nu?

Du är i alla fall en som ser antisemitism för all kritik av Israel eller dig själv verkar det som. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Greit, tycker nog du visar tydligt hvorfor jag håller mig borta fra Israel palestina konflikten.

Hur många FN resolutioner är det Israel har ignorerat? Går det bra i de okkuperade områdena? Får dere stora delar av Syrien nu?

Du är i alla fall en som ser antisemitism för all kritik av Israel eller dig själv verkar det som. 

ok...

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (52 minutter siden):

Helt absurt utsagn i min värld. 

Är det samma sak når folk intresserar sig för muslimska terrorister? Alltså att man gör det i huvudsak för att man hatar muslimer och inte vad de gör? 

Försöker hålla mig borta fra alla diskussioner och mye information om Israel Palestina konflikten. Alldeles för polariserat och jag klarar helt enkelt ikke av att höra på folk som retferdigjör precis allt som Israel gör samtidigt som det är så mycket som de gjort som objektivt sätt är fel. 

Förövrigt har jag inte alls fått med mig noen antisemitism i Norge. Inget jag merker själv och må ha missat når media tar upp det. 

Du er i så fall ganske selektiv i informasjonen du tar til deg. Det har vært godt dekket i media. Det har også opptil flere ganger blitt vist til i denne tråden. Igjen: hatkriminaliteten mot jøder har økt med flere hundre prosent. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, fredrik2 said:

Mange av disse resolusjonane er meningsløse og kun tidsfordriv fra arabarstatane og forbryterstater. Koordinert misbruk av FN-systemet som dekke for egne kriger, egen mangel på grunnleggende menneskerettigheter osv. Man kunne ha masseprodusert negative resolusjoner mot Russland, Kina, Tyrkia, Saudi-Arabia mm hvis man ville, men dette er kun politikk.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at det finnes mye antisemittisme blandt radikale muslimer, enkelte venstre radikale og andre grupper.

Men jeg er av den oppfatning at anti semmitismen var mye større før i tiden både i statlig og folkelig opinion.

Jeg støtter både Israels rett til å eksistere og å forsvare seg, samtidig som jeg er bevisst og bekymret for overgrep og undertrykkende behandling av palestinerne, og overdrevet bombing av sivile områder med drøssevis sivile minus en eller to terrorister som bodde der..

Vi må ikke forveksle rasistisk anti semmitisme og kritikk mot staten Israels militære angrep.

Jeg har et mye mer anstrengt forhold til arabere. Jeg kjenner mange hyggelige arabiske par og naboer, men media og verden gir et så negativt syn på arabere at vi blir påvirket.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 13.12.2024 den 2:48 AM):

I min religion finnes det masse kjærlighet (kristendommen) 

Med tanke på hvilke metoder som ble brukt for å innføre kjærlighetens religion blant annet i Norge vil jeg heller tro det dreier seg om frykt? Folk ble jo torturert og drept om de ikke ville ha den?

Endret av trn100
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (2 minutter siden):

Med tanke på hvilke metoder som ble brukt for å innføre religion blant annet i Norge vil jeg heller tro det dreider seg om frykt?

Vikingene var vel ikke de mest fredelige og vennligsinnede folk?

Ikke at kristenheten av Norge var ikke voldelig eller ofte umenneskelig. Men å ofre uskyldige mennesker, kvinner og barn til en guddom i Blot er vel heller ikke "heldig"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Vikingene var vel ikke de mest fredelige og vennligsinnede folk?

Ikke at kristenheten av Norge var ikke voldelig eller ofte umenneskelig. Men å ofre uskyldige mennesker, kvinner og barn til en guddom i Blot er vel heller ikke "heldig"?

Nettopp, så hvorfor bytte religion og kalle det kjærlighet når vold er utgangspunktet? Her er det mange som har blitt lurt! 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (37 minutter siden):

Nettopp, så hvorfor bytte religion og kalle det kjærlighet når vold er utgangspunktet? Her er det mange som har blitt lurt! 😉

Ikke utgangspunktet vel?

For å utvikle det svaret, så var de første kristne ikke-voldelige. Det var først når kristendommen blev Stats-religioner, at krig ble ført av kristne.

Man skulle gjerne ønsket at troen var så sterk også i Statene og kirken at de var ikke-voldelige akkurat som de første kristne de første 600-1000 årene?

Men Stater både før og nå har en tendens til å drive krig inne imellom.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Ikke utgangspunktet vel?

Det var vel i nesten alle religioner vold som introduserte de, og mange religioner gjør det fremdeles?

At kristendommen har tilpasset seg og snart har fjernet nesten alt det grunnleggende i religionen som sådann betyr på ingen måte at den er bedre enn andres, snarere tvert om?

For hvorfor skal vi ha en religion helt uten prinsipper? For eksempel jøder som ikke forholder seg til de 10 bud som jeg trodde var grunnleggende?

• Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (7 timer siden):

Så det har økt fra 1 tilfelle til 3 tilfeller?
(Prosentregning er meningsløst her.)

Hvorfor prøver du å bagatellisere det? Som allerede nevnt, så var det 21 anmeldelser i perioden januar-april i år. 

NRK sin kartlegging viste også at svært mange - i en periode på under 2 måneder - hadde hatt ubehagelige opplevelser knyttet til sin jødiske identitet. 

https://www.nrk.no/spesial/nrk-kartlegging-av-jodehat-i-norge-etter-7.-oktober.-1.16644625

Sitat

NRKs kartlegging viser at svært mange jøder i Norge har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til sin jødiske identitet etter 7. oktober, 69 prosent. 32 prosent av disse svarer at det dreier seg trakassering eller hatefulle ytringer direkte rettet mot seg.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (På 10.12.2024 den 10:56 PM):

Vad er det här för tullad arvesynd? 

Var säkert en massa antisemitism utanför Tyskland på på 40 talet och innan och ibland efter det men att det ska vara så mye antisemitism i Norge i dag tror jag inte alls på og er inget jag har märkt. Angående Israel/Palestina så är det ju många på både sidene och jag tycker absolut ikke man kan dra in antisemitism för kritik mot vad Israel gör.  

Vi som ikke ens för födda på 40 taler har ju knappast något ansvar för vad som hände då.

Holocaust var, er og vil fortsette å være en ulykke for verden, og ikke bare for jødene, selv om de har måttet betale den høyeste prisen.

På en måte har vi alle blitt Holocaustfornektere den siste tiden. Seks millioner mennesker fra den kulturelle slekten/folkegruppen, som gav oss Jesus, ble myrdet i et forsøk på å bruke den moderne industriens effektivitet på å tilintetgjøre verdenshistoriens viktigste folk.

Vi, menneskeheten, står i dobbel gjeld til jødene. De forbedret våre liv gjennom sine idéer. Og som takk, forsøkte vi å drepe dem. Dobbel gjeld.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Eirikraude skrev (24 minutter siden):

Holocaust var, er og vil fortsette å være en ulykke for verden, og ikke bare for jødene, selv om de har måttet betale den høyeste prisen.

På en måte har vi alle blitt Holocaustfornektere den siste tiden. Seks millioner mennesker fra den kulturelle slekten/folkegruppen, som gav oss Jesus, ble myrdet i et forsøk på å bruke den moderne industriens effektivitet på å tilintetgjøre verdenshistoriens viktigste folk.

Vi, menneskeheten, står i dobbel gjeld til jødene. De forbedret våre liv gjennom sine idéer. Og som takk, forsøkte vi å drepe dem. Dobbel gjeld.

Jeg står ikke i gjeld til noen jøde selv om jeg sympatiserer med det som skjedde med dem under andre verdenskrig. Du får snakke for deg selv og ikke trekke hele menneskeheten inni i ditt synspunkt. Folk kan ha andre meninger.

Endret av Boing_80
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Jeg står ikke i gjeld til noen jøde selv om jeg sympatiserer med det som skjedde med dem under andre verdenskrig. Du får snakke for deg selv og ikke trekke hele menneskeheten inni i ditt synspunkt. Folk kan ha andre meninger.

Om du ikke er innvandrer avkom så står vel sansynnelig forfedrene våre tipp- eller så skyldige for det massive jøde og sigøyner hatet i samfunnet, fra staten og nedover?

Aftenposten flommer over av rasisme og jødehat på kommentarfeltene i 30 årene og etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

7. oktober 2023 fikk Hamas vise sitt sanne ansikt. De gjennomførte en makaber vold som rammet uskyldige mennesker. De fleste av ofrene er etterkommere av Holocaustofre.

Jeg mener at opprettelsen av Israel i 1948 aldri ville skjedd i dag. I dag flytter vi ikke på mennesker og landegrenser. Men i første halvdel av det 20.århundre(nittenhundretallet(1900-1999)) var dette vanlig. Sverige flyttet samer. Tyrkia og Hellas flyttet sine borgere.

Og i Norge flyttet vi mennesker fra tomten til den nye hovedflyplassen, Gardermoen. Og fra Enerhaugen i Oslo. Og vi planla å legge store deler av Finnmark under vann for å bygge kraftverk. Heldigvis kom ikke sistnevnte ambisjon til realisering. Det norske folk sa nei til denne form for undertrykking. Fosen er midlertidig et trygt sted for alle som vil ta vare på naturverdiene i Norge.

Lenke til kommentar
Eirikraude skrev (29 minutter siden):

17.000 barn er drept av jødene i Gaza de siste månedene tross Jesus? Hadde han ikke tid eller var det kanskje ikke så viktig

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...