nebrewfoz Skrevet mandag kl 16:26 Del Skrevet mandag kl 16:26 On 12/10/2024 at 9:59 PM, Tussi said: Det er åpenbart at det ligger antisemittisk grums i den norske "folkesjelen", det var en grunn til at nesten alle danske jøder overlevde, og veldig mange av våre deportert til Tyskland Det ville vært rart om de danske motstandsfolkene i 1943 ikke hadde lært noe av det som skjedde med de norske jødene i 1942. Jeg tror ikke man trenger å se til noen "folkesjel" for å forklare forskjellen på det som skjedde i Norge i 1942 og det som skjedde i Danmark i 1943. 4 1 Lenke til kommentar
Svala Skrevet mandag kl 17:50 Del Skrevet mandag kl 17:50 nebrewfoz skrev (1 time siden): Det ville vært rart om de danske motstandsfolkene i 1943 ikke hadde lært noe av det som skjedde med de norske jødene i 1942. Jeg tror ikke man trenger å se til noen "folkesjel" for å forklare forskjellen på det som skjedde i Norge i 1942 og det som skjedde i Danmark i 1943. Du kunne hatt et poeng om jødeforfølgelsen begynte i Norge. Men deportasjonene hadde allerede begynt fra flere land og det var kjent at det var snakk om hundretusenvis av drepte ved ulike lokasjoner. 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet mandag kl 18:02 Del Skrevet mandag kl 18:02 Vokteren skrev (2 timer siden): Det er tydeligvis relevant nok for det store flertallet i FN… https://fn.no/konflikter/golanhoeydene-syria-og-israel Men Israel tror de kan ta loven i egne hender bare fordi de heter Israel og har en mektig venn i verden. Skulle nesten tro at Israel blir brukt/har frie tøyler i et større spill enn det regionale. Er det så enkelt at når Russland forsyner seg av Ukraina, kan Israel forsyne seg av områder som er russisk-vennlige i midt-østen.? 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 18:04 Del Skrevet mandag kl 18:04 Svala skrev (4 timer siden): Dette er totalt irrelevant for alle andre enn de som er antisemittiske mot norske jøder. Mener du at alle som IKKE liker dette Israel foretar seg i Syria er antisemmitter? 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet mandag kl 18:07 Del Skrevet mandag kl 18:07 3 minutes ago, Svala said: det var kjent blant hvem? blant historikere etter krigen? 2 Lenke til kommentar
Svala Skrevet mandag kl 19:43 Del Skrevet mandag kl 19:43 nebrewfoz skrev (1 time siden): blant hvem? blant historikere etter krigen? Nei, underveis. Dette er riktignok like etter første runden med norske deportasjoner, men viser at myndigheter allerede da visste om minst 2 millioner drepte. Tidligere i 1942 hadde media som BBC og New York Times skrevet om hundretusenvis av drepte jøder i Øst-Europa. https://www.independent.co.uk/news/world/world-history/holocaust-allied-forces-knew-before-concentration-camp-discovery-us-uk-soviets-secret-documents-a7688036.html Sitat Newly accessed material from the United Nations – not seen for around 70 years – shows that as early as December 1942, the US, UK and Soviet governments were aware that at least two million Jews had been murdered and a further five million were at risk of being killed, and were preparing charges. 1 Lenke til kommentar
Svala Skrevet mandag kl 19:47 Del Skrevet mandag kl 19:47 obygda skrev (1 time siden): Mener du at alle som IKKE liker dette Israel foretar seg i Syria er antisemmitter? Overhodet ikke. Men jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor dette deles i denne tråden om antisemittisme og norske jøder, og ikke i tråden om krigen. Det fremstår som et forsøk på å koble norske jøder til krigshandlingene og dermed fremme hat. 2 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet mandag kl 20:04 Del Skrevet mandag kl 20:04 (endret) Minner om trådens tema, antisemittisme, da konkret i Norge. Altså "fiendtlige holdninger og handlinger mot jøder, som har utgangspunkt i tanker om at jødene som gruppe bærer negative egenskaper"(sitat: snl). Konflikter staten Israel er involvert i finnes det egne tråder for. Videre OT vil bli fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. Endret mandag kl 20:05 av Uderzo 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 20:10 Del Skrevet mandag kl 20:10 Svala skrev (7 minutter siden): Overhodet ikke. Men jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor dette deles i denne tråden om antisemittisme og norske jøder, og ikke i tråden om krigen. Det fremstår som et forsøk på å koble norske jøder til krigshandlingene og dermed fremme hat. Svaret er enklere og nærmere enn du tror. Når man kritiserer Israel for ageringen i f.eks Syria i sterke ordelag - så opplever mange å bli stemplet som jødehater og at man driver antesemmetisme også. Jeg tror det er vanskelig å skille dette. Jeg tror ikke de historiske referansene har gyldighet i dagens debatt. Personlig tror jeg ikke det voksende sinne og kanskje hatet man ser mot jøder bunner i noen etnisitet eller religion - det handler om at de som representerer dem driver med handlinger man ikke klarer å respektere - som f.eks dette at man går inn i Syria og tar land uten selv å være truet. Man utnytter situasjonen og for uteforstående som ikke har noe med den ene eller andre siden av disse to partene å gjøre - så fremstår det jo som om Israel ønsker å stjele land og oppføre seg uetisk og helt uten moral. Da blir man jo opprørt. Og så retter man dette mot kanskje norske jøder og spør : Støtter dere dette? Og om svaret er ja - hvorfor gjør dere det? Har regimet i Syria truet dere? Osv..Og da vil nok de som får dette spørsmålet lett tenke at : Jaha - her har vi noen som ikke liker jøder...Men i bunn og grunn handler det ikke om det. Det handler om den direkte handlingen mot Syria utført på vegne av det israelske folk. Om Libanon hadde gjort det, Om USA hadde gjort det - om Tyrkia hadde gjort det - så ville i alle fall jeg blitt forbannet på dem. Men å argumentere for dette blir helt tullete inne på et forum som dette - folk drar opp dette kortet om antisemmitisme hele tiden. Folk hyler til moderatorer og rapporterer - det er jo helt villt egentlig hvor hårsåre noen blir når man forsøker å forklare HVORFOR stemningen er slik den er - og at den i bunn og grunn trolig ikke munner ut i noe etnisitet eller religion - men faktisk handlinger som utføres av f.eks Israel i dette tilfelle 3 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet mandag kl 20:29 Del Skrevet mandag kl 20:29 (endret) obygda skrev (22 minutter siden): Det handler om den direkte handlingen mot Syria utført på vegne av det israelske folk. Om Libanon hadde gjort det, Om USA hadde gjort det - om Tyrkia hadde gjort det - så ville i alle fall jeg blitt forbannet på dem. Mulig du hadde blitt det. Men folk blir jo ikke det. Som er nettopp poenget. Folk bryr seg ikke om en stat i en annen verdensdel justerer grensen sin noen kilometer. Man kan drepe en halv million mennesker uten at vi får med oss hva konflikten handler om. en gang. At Israel sin politikk og handlinger skulle være noe vi idet hele tatt bryr oss nevneverdig om følger ikke mønsteret fra andre konflikter/kriger. At krigen får 1000 ganger mer oppmerksomhet enn tilsvarende kriger er i seg selv et hint om latent antisemittisme. At Israel sine handlinger skulle være årsaken til et hat og sinne hos jøder i norge/vesten, som ikke nødvendigivs har noen tilknytning til Israel i det hele tatt, er såpass 'mot normalt' at det oppmot er matematisk motbevist. Endret mandag kl 20:37 av Ballalaika 3 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet mandag kl 20:33 Del Skrevet mandag kl 20:33 Oj, bryr vi oss forskjellig om konflikter i världen? Kanske har noe med hur nära konflikten är oss, både med tanke på geografi och folkgrupper. Är nog så att det er fler i Norge som vet Israels history, kanske något om religionerna i området, kanske identifiserar oss mer med de som bor där än vad vi gör om Rawanda eller Turkiet. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet mandag kl 20:43 Del Skrevet mandag kl 20:43 Maskinfører skrev (På 10.12.2024 den 10:53 PM): Jeg vet at Norge var delaktige i utryddelsen av jødene for liksom å unnskylde oss har vi lagt ned snublesteiner for å minnes jødene det beste ville vært og reddet dem fra første dag men vi var for feige på 1930 tallet og mere til Yepp vi burde hatt bilder av de på veggen bor jo i Tønsberg så rett borte i gata her har vi jo Berg fangeleir som huset jødene så kjenner litt til historien melde meg også ut av AP for mange år siden pga deres Antisemmetisme Fra begynnelsen var AP og Israel bestevenner. Ap gav de tilogmed kunnskap/tungtvann og Kjeller kraftverket til å lage atomvåpen. Noe som var veldig hysj hysj men kjent nå. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 20:45 Del Skrevet mandag kl 20:45 Ballalaika skrev (Akkurat nå): Mulig du hadde blitt det. Men folk blir jo ikke det. Som er nettopp poenget. Folk bryr seg ikke om en stat i en annen verdensdel justerer grensen sin noen kilometer. Man kan drepe en halv million mennesker uten at vi får med oss hva konflikten handler om. en gang. At Israel sin politikk og handlinger skulle være noe vi idet hele tatt bryr oss nevneverdig om følger ikke mønsteret fra andre konflikter/kriger. At krigen får 1000 ganger mer oppmerksomhet enn tilsvarende kriger er i seg selv et hint om latent antisemittisme. At Israel sine handlinger skulle være årsaken til et hat og sinne hos jøder i norge/vesten er såpass 'mot normalt' at det oppmot er matematisk motbevist. Du tar feil - folk blir forbannet når de ser urettferdighet og umoralsk oppførsel - samme hvem den kommer fra. Men det er enklere å se det når vi har mer nyheter om Israel og midtøsten enn fra f.eks Afrika osv..Og det er lettere å identfisere seg med noen som i bunn og grunn er akkurat som oss selv mhp hvordan de lever osv - jeg vil anta at det fleste jøder i Norge lever som alle andre nordmenn - de er jo nordmenn..så på en måte så sitter vi kanskje å hamrer løs på naboen for handlinger utført av noen der nede i Israel. Jeg her helt overbevist om at over 90% av det som blir stemplet og loggført som antsemmitisme fra vanlige nordmenn - egentlig ikke er noe annet en sinne fordi de reagerer på det Israel driver med. Sånn sett lider jo Israelere og jøder som kanskje har andre meninger enn det staten Israel utøver - og det er selvfølgelig galt og forferdelig trist. Jeg har i mitt liv ALDRI følt noe negativet overfor Israel eller jøder - ALDRI - ikke før Gaza krigen utviklet seg til bli et folkemord - og den påfølgende invasjonen av Libanon gjorde ikke saken bedre. Og så kom denne Syria invasjonen..der folk over hele verden jublet over å bli kvitt ett terroregime - og hva gjør Israel - jo de kaster seg over land arealer - de bomber og ødelegger og trolig dreper massivt med Syrere i prosssen - det er bare å se på de ekstreme eksplosjonene i media. Ja - da BLIR sinne rettet mot Israel - og da må man kunne stille folk med røtter i Israel - bosatt i Norge spørsmål om hva de synes om dette. Og når man så gjør vil det utvikle seg et slags stillingsfront mellom disse to der meningsytringer veksles og så vil man ofte se at det ender med at noen med røtter i Israel hevder antisemmitismen øker i Norge. Men jeg mener dette er fullstendig skivebom - man går ikke etter "negative egenskaper til jøder". Det handler om konkrete handlinger som gjøres på vegne av Israel og dets støttespillere.... 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 20:53 Del Skrevet mandag kl 20:53 Gouldfan skrev (3 minutter siden): Fra begynnelsen var AP og Israel bestevenner. Ap gav de tilogmed kunnskap/tungtvann og Kjeller kraftverket til å lage atomvåpen. Noe som var veldig hysj hysj men kjent nå. Norge og Israel har i min levetid alltid hatt ett godt forhold - helt frem til denne forbaskede Gaza krigen hvor en høyre ekstrem leder i Israel tok saken i egne hender.....Og det er helt rett dette med tungtvannet. Hørte om dette på skolen i min tid av noen som hadde vært med å hjulpet at Israel å få tungtvannet. Også hadde jeg en lærer som kom fra Israel som tjenestegjorde som jagerpilot I Israel i sin tid. Har bare positivt å si om alle jøder jeg har møtt - aldri tenkt noe negativt om dem før noen begynte å forsvare blindt ekstreme handlinger i Gaza - så i mitt hode finnes knapt antisemmtisme i Norge, men økende grad av sinne og frustrasjon mot Israel - ja det er det.....Men det blir for akademisk vissvass og gå inn i dagens situasjon og kalle økende hat og sinne mot jøder som antisemmetisme - det handler situasjonen Israel nå står og hvordan man ser på det..... 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet mandag kl 20:53 Del Skrevet mandag kl 20:53 obygda skrev (Akkurat nå): Du tar feil - folk blir forbannet når de ser urettferdighet og umoralsk oppførsel - samme hvem den kommer fra. Men det er enklere å se det når vi har mer nyheter om Israel og midtøsten enn fra f.eks Afrika osv..Og det er lettere å identfisere seg med noen som i bunn og grunn er akkurat som oss selv mhp hvordan de lever osv - jeg vil anta at det fleste jøder i Norge lever som alle andre nordmenn - de er jo nordmenn..så på en måte så sitter vi kanskje å hamrer løs på naboen for handlinger utført av noen der nede i Israel. Jeg her helt overbevist om at over 90% av det som blir stemplet og loggført som antsemmitisme fra vanlige nordmenn - egentlig ikke er noe annet en sinne fordi de reagerer på det Israel driver med. Sånn sett lider jo Israelere og jøder som kanskje har andre meninger enn det staten Israel utøver - og det er selvfølgelig galt og forferdelig trist. Jeg har i mitt liv ALDRI følt noe negativet overfor Israel eller jøder - ALDRI - ikke før Gaza krigen utviklet seg til bli et folkemord - og den påfølgende invasjonen av Libanon gjorde ikke saken bedre. Og så kom denne Syria invasjonen..der folk over hele verden jublet over å bli kvitt ett terroregime - og hva gjør Israel - jo de kaster seg over land arealer - de bomber og ødelegger og trolig dreper massivt med Syrere i prosssen - det er bare å se på de ekstreme eksplosjonene i media. Ja - da BLIR sinne rettet mot Israel - og da må man kunne stille folk med røtter i Israel - bosatt i Norge spørsmål om hva de synes om dette. Og når man så gjør vil det utvikle seg et slags stillingsfront mellom disse to der meningsytringer veksles og så vil man ofte se at det ender med at noen med røtter i Israel hevder antisemmitismen øker i Norge. Men jeg mener dette er fullstendig skivebom - man går ikke etter "negative egenskaper til jøder". Det handler om konkrete handlinger som gjøres på vegne av Israel og dets støttespillere.... Ja ... nei .. hva skal man si Observerer at i en tråd om antisemittisme i Norge så greier man ikke la være å raljere i detalj om hva Israel driver med. Som om det unnskylder eller forklarer antisemittisme mot norske jøder. Må innrømme at for meg blir det bare en bekreftelse på et inntrykk jeg har om at interessen for krigen på Gaza ol er en unnskyldning og røykteppe for antisemittisme. 5 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 20:56 Del Skrevet mandag kl 20:56 Ballalaika skrev (1 minutt siden): Ja ... nei .. hva skal man si Observerer at i en tråd om antisemittisme i Norge så greier man ikke la være å raljere i detalj om hva Israel driver med. Som om det unnskylder eller forklarer antisemittisme mot norske jøder. Må innrømme at for meg blir det bare en bekreftelse på et inntrykk jeg har om at interessen for krigen på Gaza ol er en unnskyldning og røykteppe for antisemittisme. Og der du mener det er et røykteppe for antisemmisme - så mener jeg noen drar frem dette kortet for å dra fokus vekk fra hva staten Israel driver med. Men greit nok - vi er uenige og jeg har fått sagt mitt i denne saken og forklart at i alle fall mitt sinne er rettet mot Israel - ikke naboen! 2 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet mandag kl 21:00 Del Skrevet mandag kl 21:00 obygda skrev (Akkurat nå): Og der du mener det er et røykteppe for antisemmisme - så mener jeg noen drar frem dette kortet for å dra fokus vekk fra hva staten Israel driver med. Men greit nok - vi er uenige og jeg har fått sagt mitt i denne saken og forklart at i alle fall mitt sinne er rettet mot Israel - ikke naboen! Hva er det du skal frem til da? At antisemittisme ikke er et problem i Norge, men det er greit likevel fordi Israel? Du får fortelle PST at dette er noen som 'drar et kort', de innvilger beskyttelse av synagoger og barnehager og diverse. 5 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet mandag kl 21:04 Del Skrevet mandag kl 21:04 Gouldfan skrev (20 minutter siden): Fra begynnelsen var AP og Israel bestevenner. Ap gav de tilogmed kunnskap/tungtvann og Kjeller kraftverket til å lage atomvåpen. Noe som var veldig hysj hysj men kjent nå. Ja det stemmer var Jens Hauge 😉 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 21:26 Del Skrevet mandag kl 21:26 (endret) Ballalaika skrev (25 minutter siden): Hva er det du skal frem til da? At antisemittisme ikke er et problem i Norge, men det er greit likevel fordi Israel? Du får fortelle PST at dette er noen som 'drar et kort', de innvilger beskyttelse av synagoger og barnehager og diverse. Gærninger finner du overalt i samfunnet..skrives det mye om piggekk og hvor galt det blir med svevestøv så trigger det en person til å gå løs på parkerte biler. Og skrives det mye negativt i pressen om Israel så kan det lokke frem en idiothandling fra en svak sjel det også. Det betyr ikke at antisemittisme øker,men sannsynligheten for en gal handling øker i takt med negativ medieomtale. Sånn er det bare dessverre. Endret mandag kl 21:26 av obygda 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet mandag kl 21:28 Del Skrevet mandag kl 21:28 29 minutes ago, Ballalaika said: Må innrømme at for meg blir det bare en bekreftelse på et inntrykk jeg har om at interessen for krigen på Gaza ol er en unnskyldning og røykteppe for antisemittisme. Helt absurt utsagn i min värld. Är det samma sak når folk intresserar sig för muslimska terrorister? Alltså att man gör det i huvudsak för att man hatar muslimer och inte vad de gör? Försöker hålla mig borta fra alla diskussioner och mye information om Israel Palestina konflikten. Alldeles för polariserat och jag klarar helt enkelt ikke av att höra på folk som retferdigjör precis allt som Israel gör samtidigt som det är så mycket som de gjort som objektivt sätt är fel. Förövrigt har jag inte alls fått med mig noen antisemitism i Norge. Inget jag merker själv och må ha missat når media tar upp det. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå