Gå til innhold

La oss snakke om norsk antisemittisme

Anbefalte innlegg

trn100 skrev (25 minutter siden):

Kanskje det har noe med Israels drap og lemlesting av barn å gjøre, samt okkupasjon av land og jødiske ekstremister samt mer eller mindre hjernedøde bosettere som stjeler andres eiendom med regjeringens velsignelse? Og nei, jeg sier ikke at Islamister er noe bedre!

"Jeg skal ikke trakte etter det som ikke er mitt, men glede meg på min nestes vegne."

Religion er ikke annet enn en aldeles syk mangel på intelligens og en like syk mangel på fornuft...

Antisemittismen er usedvanlig seiglivet. Det har bunnet i alt fra anklager om rituelle drap på barn til at de er en underlegen rase. Nå legimiteres hat mot jøder med en demonisering av Israel. Vi ser at historien gjentar seg. Antisemittismen har økt med flere hundre prosent i flere vestlige land.

Med den forstrudde logikken din vil hat mot ganske mange grupper legitimeres. Islamister legitimerer ikke hat mot muslimer, Hamas legimiterer ikke hat mot palestinere, Israel legitimerer ikke hat mot israelere eller jøder osv. Det finnes ingenting som kan rettferdiggjøre rasisme!

Noterer at du kun nevner drap på barn til tross for at de ikke er overrepresentert i dødsstatistikken. Menn i stridsdyktig alder er dog overrepresentert. Kan gjerne minne om de tidligere fordommene mot jøder om at de utfører rituelle drap på barn. 

Jøder er for øvrig også en etnisitet. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svala skrev (7 minutter siden):

Antisemittismen er usedvanlig seiglivet. Det har bunnet i alt fra anklager om rituelle drap på barn til at de er en underlegen rase. Nå legimiteres hat mot jøder med en demonisering av Israel. Vi ser at historien gjentar seg. Antisemittismen har økt med flere hundre prosent i flere vestlige land.

Med den forstrudde logikken din vil hat mot ganske mange grupper legitimeres. Islamister legitimerer ikke hat mot muslimer, Hamas legimiterer ikke hat mot palestinere, Israel legitimerer ikke hat mot israelere eller jøder osv. Det finnes ingenting som kan rettferdiggjøre rasisme!

Noterer at du kun nevner drap på barn til tross for at de ikke er overrepresentert i dødsstatistikken. Menn i stridsdyktig alder er dog overrepresentert. Kan gjerne minne om de tidligere fordommene mot jøder om at de utfører rituelle drap på barn. 

Jeg kunne ha nevnt mer, men gidder ikke, og hvis du leste og forstod innlegget mitt var det ikke bare mot jøder men mot religion generelt! Det finnes ingen kjærlighet i religion, bare hat...

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (44 minutter siden):

Å sette likhetstegn mellom antisemittisme og saklig kritikk av Israel er en usaklig avsporing av debatten og fornektelse av reelle overgep.
På lik linje med fornektelse av holocoust…..

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (4 minutter siden):

Å sette likhetstegn mellom antisemittisme og saklig kritikk av Israel er en usaklig avsporing av debatten og fornektelse av reelle overgep.

Hvem er det som lever i fornektelse? Det er ikke saklig "kritikk av Israel" når hatkrimininalitet mot jøder øker med flere hundre prosent i flere vestlig land eller når brukere her legimiterer rasisme mot israelere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Svala skrev (2 minutter siden):

Hvem er det som lever i fornektelse? Det er ikke saklig "kritikk av Israel" når hatkrimininalitet mot jøder øker med flere hundre prosent i flere vestlig land eller når brukere her legimiterer rasisme mot israelere. 

Flere hundre prosent når utgangspunktet var en håndfull ?
De fleste som er ansvarlige for dagens jødehets, tilhører konkurrerende religioner og er ikke oppegående vest-europeere.
En naturlig konsekvens når fri flyt og globalisering er applaudert av Brussel…..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (18 minutter siden):

På lik linje er det neppe, hver gang det blir en shitstorm mot Israel (med rette eller urette) i media så øker antisemittismen dramatisk.

Mens bare rasshøl som palestinernes "moderate" president Abbas og Lysglimt fornekter Holocaust.

• Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 time siden):

Jeg kunne ha nevnt mer, men gidder ikke, og hvis du leste og forstod innlegget mitt var det ikke bare mot jøder men mot religion generelt! Det finnes ingen kjærlighet i religion, bare hat...

Har du samme følelse overfor tyrkere? Eller arabere I Sudan? Eller hvite pga Sør-afrika? Hvis svaret er nei, handler det nok om antisemittisme ja

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Har du samme følelse overfor tyrkere? Eller arabere I Sudan? Eller hvite pga Sør-afrika? Hvis svaret er nei, handler det nok om antisemittisme ja

Jeg har samme følelser/forhold til absolutt ALLE som dreper uskyldige mennesker. Israel er en så vidt meg bekjent den eneste anerkjente stat som faktisk har gjort dette? I de fleste andre tilfeller handler det om anarkister, kriminelle og terrorister...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (28 minutter siden):

Usaklig kritikk av Israel da?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (7 minutter siden):

Jeg har samme følelser/forhold til absolutt ALLE som dreper uskyldige mennesker. Israel er en så vidt meg bekjent den eneste anerkjente stat som faktisk har gjort dette? I de fleste andre tilfeller handler det om anarkister, kriminelle og terrorister...

Tyrkia, Sudan, Kina, Sri lanka

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 minutter siden):

Tyrkia

Tyrkia har i mange år vært uglesett av alle andre såkalte demokratisk stater, inkludert Norge, og har i likhet med Israel vært fordømt av alle andre internasjonale institusjoner, FN, ICC osv. I likhet med Tyrkia, Kina, Russland, Syria og andre tilsvarende har heller aldri Israel brydd seg om resten av verdens meninger, til tross for at de kaller seg et demokrati 😉

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (12 minutter siden):

Tyrkia har i mange år vært uglesett av alle andre såkalte demokratisk stater, inkludert Norge, og har i likhet med Israel vært fordømt av alle andre internasjonale institusjoner, FN, ICC osv. I likhet med Tyrkia, Kina, Russland, Syria og andre tilsvarende har heller aldri Israel brydd seg om resten av verdens meninger, til tross for at de kaller seg et demokrati 😉

Hvor mange FN-resolusjoner har det vært mot Tyrkia? 

Hvorfor kan bedrifter som selger ferieleiligheter på Nord-Kypros, illegalt okkupert av Tyrkia, få reklamere for dette i norske medier? Vi er altså helt ukritiske til at nordmenn kan bli settlere på okkupert jord.

Hvorfor vil ikke Norge kalle folkemordet på armenerne for folkemord?

Hvorfor er det ikke arrestordre på Erdogan fra diverse internasjonale domstoler?

Hvorfor er det ingen stor bervegelse for kurderne, som blir slaktet av Tyrkia? Nylig kuttet Erdogan vannet for 1 million kurdere, men ingen i Norge bryr seg. Hvorfor ikke? 

Bare noe av det jeg lurer på.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Hvor mange FN-resolusjoner har det vært mot Tyrkia? 

Hvorfor kan bedrifter som selger ferieleiligheter på Nord-Kypros, illegalt okkupert av Tyrkia, få reklamere for dette i norske medier?

Hvorfor vil ikke Norge kalle folkemordet på armenerne for folkemord?

Hvorfor er det ikke arrestordre på Erdogan fra diverse internasjonale domstoler?

Hvorfor er det ingen stor bervegelse for kurderne, som blir slaktet av Tyrkia? Nylig kuttet Erdogan vannet for 1 million kurdere, men ingen i Norge bryr seg. Hvorfor ikke? 

Bare noe av det jeg lurer på.

Dette lurer selvsagt jeg også, og betyr vel bare at ingen av de nevnte bryr seg, inkludert det eneste demokratiske landet i midtøsten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (50 minutter siden):

Dette lurer selvsagt jeg også, og betyr vel bare at ingen av de nevnte bryr seg, inkludert det eneste demokratiske landet i midtøsten?

Joda, men i og med at du allerede tenker veldig lavt om Israel så må det vel være langt verre at land du tenker høyt om (antagelig) heller ikke anerkjenner folkemordet på armenerne som folkemord.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10.12.2024 at 10:58 PM, trn100 said:

"Elsk din neste som deg selv!"
"Du skal ikke drepe"
"Du skal ikke begjære din neste eller din nestes eiendom!

Vet ikke om jøder flest har lest de 10 bud men de burde vel kjenne noen som har hørt om dem?

De 10 bud er rangert i prioritert rekkefølge, der det viktigste på toppen er "Du skal ikke ha andre guder enn meg.".

• Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (5 timer siden):

I min religion finnes det masse kjærlighet (kristendommen) 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 10.12.2024 den 10:01 PM):

Fikk spørsmål om å melde meg inn i LO en gang avsto dette med begrunnelse av at de er Antisemmetister 

Du mener kanskje antisemitter? Noe LO som organisasjon vitterlig ikke er.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eirikraude skrev (På 10.12.2024 den 9:42 PM):

Ja, vi lærte om holocaust. Jødene var syndebukk for alt som gikk galt, og alt det der. Men hva lærte vi om vår egen rem av skyld? Ingenting.

Ja, vi lærte om Holocaust siden dette selvsagt er helt sentralt i antisemittismens historie. Vi lærte også om antisemittiske strømninger i befolkningen og framveksten av Nasjonal Samling og om Vidkun Quisling. Vi lærte om Statspolitiets rolle under deportasjonene og om transportene med Donau.

Vi lærte IKKE at jødene selv hadde skyld i Holocaust. Aldri. Men vi lærte om de antisemittiske understrømningene, om kollaboratører og om alle som så en annen vei.

Jeg har åpenbart gått andre skoler enn deg, selv om jeg også er middelaldrende.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...