Gå til innhold

La oss snakke om norsk antisemittisme

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny på dette diskusjonsforumet. Så nå skriver jeg ut i løse lufta, på min egen startede tråd (om manglende oppgjør med norsk antisemittisme), som jeg trodde ville bli fullstendig ignorert. Men der tok jeg feil: Dere har beæret meg med svar fra første stund. Takk! Jeg vet ikke hvem dette er svar til, eller om det er et svar til noen.

Men jeg vil bare si til alle som har deltatt aktivt på min første trådstart på dette forumet: Tusen takk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Eirikraude said:

En viktig og toneangivende israelsk storavis på venstresiden i politikken, kårer Norge som verdens verste land å bo i for jøder. Hva sier det om oss nordmenn? Har vi grunn til å være stolte? Nei.

Norge er verdens verste land for jøder? Virkelig? Ja, da har ikke jødene det helt store problemet.

Eller lyver du? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Maskinfører said:

Ikke så rart det de fleste lærere er medlemmer av LO og der er det mye antisemmetisme har jeg sett med egne øyne mange turte ikke å ha egne meninger en gang 

Forveksler du kritikk av Israel og antisemmitisme?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Norge er verdens verste land for jøder? Virkelig? Ja, da har ikke jødene det helt store problemet.

Eller lyver du? 

Faller på sin egen urimelighet å anklage Norge for å være antisemittisk. Vi besørger tross alt døgnkontinuerlig politibeskyttelse av synagogene dems. Det ville man jo ikke gjort om vi hatet jødene.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Ballalaika said:

Faller på sin egen urimelighet å anklage Norge for å være antisemittisk. Vi besørger tross alt døgnkontinuerlig politibeskyttelse av synagogene dems. Det ville man jo ikke gjort om vi hatet jødene.

Spørsmålet var om det var verdens verste land for jøder.

Lyver trådstarter eller den Israelske avisen?

Lenke til kommentar

18 hours ago, Eirikraude said:

En viktig og toneangivende israelsk storavis på venstresiden i politikken, kårer Norge som verdens verste land å bo i for jøder. Hva sier det om oss nordmenn? Har vi grunn til å være stolte? Nei.

Nå vet ikke jeg hvordan det er å være jøde i Norge i dag, men mener de verre enn feks Frankrike? Det har jo vært stor utflytning av Franske jøder på grunn av antisemittisme. Og så vidt jeg vet har antallet norske jøder vært ganske stabilt. Så hva slags målestokk de bruker må du utdype. Og det hadde vært greit å fortelle hva slags avis det dreier seg om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (16 minutter siden):

Spørsmålet var om det var verdens verste land for jøder.

Lyver trådstarter eller den Israelske avisen?

Må være den israelske avisen. Den er styrt av jøder. Jøder lyver vet man.

Typisk norsk å være god, som Gro sa. Vi er jo så fryktelig glad i å få skryt i utlandet oss nordmenn. Så vil tro dette ikke stemmer. Om en utenlandsk avis hadde kåret oss som verdensledende innen antisemittisme så hadde de spilt nasjonalsangen på NRK.

Endret av Ballalaika
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Eirikraude skrev (18 timer siden):

Hva lærte vi om antisemittisme på skolen? Fint lite, mener jeg. Som de fleste andre på min alder(rundt 50), har jeg ni år i grunnskolen og noen år på videregående. Hvilken utdannelse jeg har etter det, er underordnet. For poenget mitt dreier seg om hva vi lærte om antisemittisme i grunnskolen. Selv lærte jeg ingenting, og det tror er erfaringen til de fleste. Jeg lærte ingenting om antisemittisme på mine 12 år i obligatorisk skolegang(inkludert semiobligatorisk vgs). Ser noen andre enn meg, galskapen i dette? Får andre enn meg Nord-Korea-vibber av det faktum, at vi, norske grunnskoleelever, var fullstendig fraskåret kunnskap om antisemittisme?

Ja, vi lærte om holocaust. Jødene var syndebukk for alt som gikk galt, og alt det der. Men hva lærte vi om vår egen rem av skyld? Ingenting.

Når min obligatoriske skoletid var over, flyttet jeg til en større by. Der fantes det på biblioteket noe som heter mikrofilm. Et genialt medium som tar vare på historien mye bedre enn internett. Og der kunne jeg lese norske aviser fra før 2. verdenskrig, mikrofotografert side for side. Og hva leste jeg? Jødene ble unisont fremstilt som å undergrave samfunnet. De var pest og plagedyr. Ikke EN positiv artikkel om jødene var å oppdrive. Men det dukket opp titt og ofte, i hvert fall ukentlig, avisinnlegg som skildret jødene sterkt negativt.

Så kom fredsvåren 1945. Og alt ondt skulle legges bak oss. Og spesielt de onde omtalene av jøder. For Holocaust skjedde jo bare pga nazistenes onde antisemittiske ideologi? Vår antisemittisme var uskyldig. Eller var den egentlig det? La oss snakke om norsk antisemittisme.

Antisemittismen i Norge døde ut med 2ww.

At den har våknet til live igjen pga en økende og høylytt muslimsk befolkningsgruppe, er bare en del av innvandringsregnskapet.

At Israel får saklig kritikk for uproporsjonal krigføring og dårlig behandling av sine naboer er ikke antisemittisme.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Vokteren said:

Antisemittismen i Norge døde ut med 2ww.

At den har våknet til live igjen pga en økende og høylytt muslimsk befolkningsgruppe, er bare en del av innvandringsregnskapet.

At Israel får saklig kritikk for uproporsjonal krigføring og dårlig behandling av sine naboer er ikke antisemittisme.

For noe tull du kommer med

lysglimt.3.narrativ.png.c3c7a90da4e60cf758cae16eb63ee995.png

• Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Ballalaika said:

Må være den israelske avisen. Den er styrt av jøder. Jøder lyver vet man.

Typisk norsk å være god, som Gro sa. Vi er jo så glad i å få skryt i utlandet oss nordmenn. Så vil tro dette ikke stemmer. Om en utenlandsk avis hadde kåret oss som verdensledende innen antisemittisme så hadde de spilt nasjonalsangen på NRK.

Slike innlegg sier ingenting.

Annet enn om forfatteren, da.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Slike innlegg sier ingenting.

Annet enn om forfatteren, da.

Beklager om jeg er for subtil.

Det var bare observasjon på at om noe er feil så går man direkte over til at det nødvendigvis er løgn.

Samt at om vi er verdensledende eller ikke er kanskje ikke noe som renvasker oss. Er ganske sterk konkurranse i dette heatet så at vi ikke bokstavelig talt er verst sier kanskje ikke så mye om hvor antisemittiske vi er.

Endret av Ballalaika
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (21 minutter siden):

Det motbeviser uansett påstanden om at norsk antisemittisme forsvant med 2. Verdenskrig. 

Skum gjerne gjennom de største mediene om saklig kritikk av fremmedkulturelle og du finner svært lite om jøder.
Du finner desto mange flere om andre religioner/kulturer.
Det virker som om noen forsøker å løpe i gang et fokus på gammel jødehets, bare for å «kjøpe» litt sympati for en glemt gruppe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Eirikraude said:

Hva lærte vi om antisemittisme på skolen? Fint lite, mener jeg. Som de fleste andre på min alder(rundt 50), har jeg ni år i grunnskolen og noen år på videregående. Hvilken utdannelse jeg har etter det, er underordnet. For poenget mitt dreier seg om hva vi lærte om antisemittisme i grunnskolen. Selv lærte jeg ingenting, og det tror er erfaringen til de fleste. Jeg lærte ingenting om antisemittisme på mine 12 år i obligatorisk skolegang(inkludert semiobligatorisk vgs). Ser noen andre enn meg, galskapen i dette? Får andre enn meg Nord-Korea-vibber av det faktum, at vi, norske grunnskoleelever, var fullstendig fraskåret kunnskap om antisemittisme?

Ja, vi lærte om holocaust. Jødene var syndebukk for alt som gikk galt, og alt det der. Men hva lærte vi om vår egen rem av skyld? Ingenting.

Når min obligatoriske skoletid var over, flyttet jeg til en større by. Der fantes det på biblioteket noe som heter mikrofilm. Et genialt medium som tar vare på historien mye bedre enn internett. Og der kunne jeg lese norske aviser fra før 2. verdenskrig, mikrofotografert side for side. Og hva leste jeg? Jødene ble unisont fremstilt som å undergrave samfunnet. De var pest og plagedyr. Ikke EN positiv artikkel om jødene var å oppdrive. Men det dukket opp titt og ofte, i hvert fall ukentlig, avisinnlegg som skildret jødene sterkt negativt.

Så kom fredsvåren 1945. Og alt ondt skulle legges bak oss. Og spesielt de onde omtalene av jøder. For Holocaust skjedde jo bare pga nazistenes onde antisemittiske ideologi? Vår antisemittisme var uskyldig. Eller var den egentlig det? La oss snakke om norsk antisemittisme.

Jeg er enig i din observasjon, narrativet vi har laget oss om Hitler har til dels også hindret oss i å konfrontere egen delaktighet i jødeforfølgelsen (og forfølgelsen av Roma, handicappede homofile, kommunister, muslimer, Jehovas vitner, prester, og ikke-hvite) narrativet jeg sikter til behandler gjerne nazistene som om de var oppstått i et vakuum, og bekjempelsen av nazityskland som bekjempelsen av alt som var ondt.

Det er viktig å forstå hvordan antisemittismen var utbredt og normalisert i hele Europa, for å forstå hva man risikerer når man har gjort det å henge ut en menneskegruppe til noe helt akseptert.
(Ikke for å praktisere arvesynd, som må være en av de mest fantasiløse og kjedelige innsigelsene å komme med)

Det er også litt oppsiktsvekkende å merke seg at Holocaust ikke hadde den plassen i den kollektive bevisstheten man kjenner idag før 1990-årene:

After the end of the Second World War, however, the opposite [motsatt av stor plas i den kollektive bevissthet] took place: the memory of the Holocaust was fragmented and dispersed.
The embodied memory was confined to various groups of survivors and
privatized within the families of the victims.
It took two decades before the event was identified by name and a discourse evolved on the unprecedented magnitude of the trauma and crime.
The event that had been covered up by the history of the Second World War resurfaced and after two more decades was given a place in a widening moral consciousness.
In this process, terms like ‘victim’, ‘survivor’ and ‘witness’ came to designate an acknowledged moral status.
Starting from the 1990s, efforts were made to transform the transitory embodied or communicative memory into a long-term cultural memory based on monuments and museums.
These activities, which started on a national level in Israel (Yad Vashem,1953/2005), the US (Holocaust Museum in Washington DC, 1993) and Germany (Holocaust memorial in Berlin, 1999/2005), were interconnected in various ways.
In its mnemohistory the Holocaust, comments Enzo Traverso, has had a unique career from almost total repression to global
obsession: the twentieth century, at least in the West, has retrospectively been termed the century of Auschwitz.

‘Yesterday forgotten or almost ignored as a non-event, the genocide of the Jews today covers up almost all other memories in public space.

Sakset fra The Holocaust — a Global Memory? Extensions and Limits of a New Memory Community.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Maskinfører said:

Det er vel ikke kritikk men handling ? LO hadde visst satt i gang ett eller annet så en rekke konserter ble avlyst 

Dette er jo ekstremt lite konkret. Og jo, handlinger kan utmerka godt vere del av kritikk.

Det å gå inn for boikott av staten Israel på grunn av krigsbrotverk e.l. er fullstendig legitimt. Du kan vere einig eller ueinig, men det er ikkje antisemmitisme.

Uansett er det ekstremt tynt for å kategorisk fastslå at AP og LO er antisemmitiske...

Endret av barfoo
  • Liker 8
Lenke til kommentar
trn100 skrev (20 timer siden):

Jeg er over 60 og har opplevd både resultatet av krig og antisemittisme i nær familie. Nå har jeg ombestemt meg! Det finnes ikke en eneste israeler i verden jeg noensinne kommer til å ha respekt for igjen...

Da kan man jo si at du har fulgt i fotsporene til din nære familie. En slik holdning er jo nettopp antisemittisme. Eventuelt diskriminering siden israeler er en nasjonalitet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (På 11.12.2024 den 6:56 PM):

Da kan man jo si at du har fulgt i fotsporene til din nære familie. En slik holdning er jo nettopp antisemittisme. Eventuelt diskriminering siden israeler er en nasjonalitet. 

Kanskje det har noe med Israels drap og lemlesting av barn å gjøre, samt okkupasjon av land og jødiske ekstremister samt mer eller mindre hjernedøde bosettere som stjeler andres eiendom med regjeringens velsignelse? Og nei, jeg sier ikke at Islamister er noe bedre!

"Jeg skal ikke trakte etter det som ikke er mitt, men glede meg på min nestes vegne."

Religion er ikke annet enn en aldeles syk mangel på intelligens og en like syk mangel på fornuft...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...