Eirikraude Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Hva lærte vi om antisemittisme på skolen? Fint lite, mener jeg. Som de fleste andre på min alder(rundt 50), har jeg ni år i grunnskolen og noen år på videregående. Hvilken utdannelse jeg har etter det, er underordnet. For poenget mitt dreier seg om hva vi lærte om antisemittisme i grunnskolen. Selv lærte jeg ingenting, og det tror er erfaringen til de fleste. Jeg lærte ingenting om antisemittisme på mine 12 år i obligatorisk skolegang(inkludert semiobligatorisk vgs). Ser noen andre enn meg, galskapen i dette? Får andre enn meg Nord-Korea-vibber av det faktum, at vi, norske grunnskoleelever, var fullstendig fraskåret kunnskap om antisemittisme? Ja, vi lærte om holocaust. Jødene var syndebukk for alt som gikk galt, og alt det der. Men hva lærte vi om vår egen rem av skyld? Ingenting. Når min obligatoriske skoletid var over, flyttet jeg til en større by. Der fantes det på biblioteket noe som heter mikrofilm. Et genialt medium som tar vare på historien mye bedre enn internett. Og der kunne jeg lese norske aviser fra før 2. verdenskrig, mikrofotografert side for side. Og hva leste jeg? Jødene ble unisont fremstilt som å undergrave samfunnet. De var pest og plagedyr. Ikke EN positiv artikkel om jødene var å oppdrive. Men det dukket opp titt og ofte, i hvert fall ukentlig, avisinnlegg som skildret jødene sterkt negativt. Så kom fredsvåren 1945. Og alt ondt skulle legges bak oss. Og spesielt de onde omtalene av jøder. For Holocaust skjedde jo bare pga nazistenes onde antisemittiske ideologi? Vår antisemittisme var uskyldig. Eller var den egentlig det? La oss snakke om norsk antisemittisme. 5 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Eirikraude skrev (15 minutter siden): Hva lærte vi om antisemittisme på skolen? Fint lite, mener jeg. Som de fleste andre på min alder(rundt 50), har jeg ni år i grunnskolen og noen år på videregående. Hvilken utdannelse jeg har etter det, er underordnet. For poenget mitt dreier seg om hva vi lærte om antisemittisme i grunnskolen. Selv lærte jeg ingenting, og det tror er erfaringen til de fleste. Jeg lærte ingenting om antisemittisme på mine 12 år i obligatorisk skolegang(inkludert semiobligatorisk vgs). Ser noen andre enn meg, galskapen i dette? Får andre enn meg Nord-Korea-vibber av det faktum, at vi, norske grunnskoleelever, var fullstendig fraskåret kunnskap om antisemittisme? Ja, vi lærte om holocaust. Jødene var syndebukk for alt som gikk galt, og alt det der. Men hva lærte vi om vår egen rem av skyld? Ingenting. Når min obligatoriske skoletid var over, flyttet jeg til en større by. Der fantes det på biblioteket noe som heter mikrofilm. Et genialt medium som tar vare på historien mye bedre enn internett. Og der kunne jeg lese norske aviser fra før 2. verdenskrig, mikrofotografert side for side. Og hva leste jeg? Jødene ble unisont fremstilt som å undergrave samfunnet. De var pest og plagedyr. Ikke EN positiv artikkel om jødene var å oppdrive. Men det dukket opp titt og ofte, i hvert fall ukentlig, avisinnlegg som skildret jødene sterkt negativt. Så kom fredsvåren 1945. Og alt ondt skulle legges bak oss. Og spesielt de onde omtalene av jøder. For Holocaust skjedde jo bare pga nazistenes onde antisemittiske ideologi? Vår antisemittisme var uskyldig. Eller var den egentlig det? La oss snakke om norsk antisemittisme. Det er åpenbart at det ligger antisemittisk grums i den norske "folkesjelen", det var en grunn til at nesten alle danske jøder overlevde, og veldig mange av våre deportert til Tyskland 3 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Fikk spørsmål om å melde meg inn i LO en gang avsto dette med begrunnelse av at de er Antisemmetister 1 3 Lenke til kommentar
Eirikraude Skrevet 10. desember Forfatter Del Skrevet 10. desember Og for selv å begynne ballet(jeg regner med at det står mange ivrige debattanter/kommentatører bak meg i kø og bare tripper av iver etter å kommentere "norsk antisemittisme"): En viktig og toneangivende israelsk storavis på venstresiden i politikken, kårer Norge som verdens verste land å bo i for jøder. Hva sier det om oss nordmenn? Har vi grunn til å være stolte? Nei. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Eirikraude skrev (2 minutter siden): Og for selv å begynne ballet(jeg regner med at det står mange ivrige debattanter/kommentatører bak meg i kø og bare tripper av iver etter å kommentere "norsk antisemittisme"): En viktig og toneangivende israelsk storavis på venstresiden i politikken, kårer Norge som verdens verste land å bo i for jøder. Hva sier det om oss nordmenn? Har vi grunn til å være stolte? Nei. Viktig å poengtere at denne avisen er sanksjonert av israelske myndigheter, så dette er ikke noe "israelkritikk er antisemittisme"-greier 3 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Få ting jeg lærte mer om på skolen enn antisemitisme og holocaust. Den eneste utenlandsturen i alle mine år i norsk skole (og det er mange) var til Auschwitz I & II i Polen og Sachsenhausen i Tyskland. 6 Lenke til kommentar
Eirikraude Skrevet 10. desember Forfatter Del Skrevet 10. desember Tussi skrev (4 minutter siden): Det er åpenbart at det ligger antisemittisk grums i den norske "folkesjelen", det var en grunn til at nesten alle danske jøder overlevde, og veldig mange av våre deportert til Tyskland Nå er jeg ny på dette forumet, og vil garantert gjøre mange tekniske feil i begynnelsen. Men takk for alle svar! Antisemittisme bør vi alle ta ansvar for. Og vi er like skyldige/uskyldige alle sammen. Husk: Ofrene for antisemittisme fikk aldri muligheten til å forsvare seg slik vi har blitt vant til i vårt rettssamfunn. Takk til alle bidragsytere til denne tråden! 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Jeg er over 60 og har opplevd både resultatet av krig og antisemittisme i nær familie. Nå har jeg ombestemt meg! Det finnes ikke en eneste israeler i verden jeg noensinne kommer til å ha respekt for igjen... 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tussi Skrevet 10. desember Populært innlegg Del Skrevet 10. desember trn100 skrev (5 minutter siden): Jeg er over 60 og har opplevd både resultatet av krig og antisemittisme i nær familie. Nå har jeg ombestemt meg! Det finnes ikke en eneste israeler i verden jeg noensinne kommer til å ha respekt for igjen... Sier ikke der mer om sin evne til å skille personer fra omstedigheter enn det gjør om absolutt alle israelere? 12 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Religion er roten til alt vondt her i verden, så da er jeg vel anti alle religioner tenker jeg. Hvor mange millioner har ikke dødd pga at folk sitter å tilber en fantasi figur oppe i himmelen? 7 Lenke til kommentar
Eirikraude Skrevet 10. desember Forfatter Del Skrevet 10. desember Maskinfører skrev (17 minutter siden): Fikk spørsmål om å melde meg inn i LO en gang avsto dette med begrunnelse av at de er Antisemmetister Nettopp. Sannheten er at sannheten om norsk antisemittisme har blitt undertrykt. Det var tyskerne og nazistene som forfulgte jødene. Vi nordmenn var helt uskyldige(not). Norge som eneste nordiske land som bidrog til holocaust, utryddelsen avseks millioner jøder, burde hatt en hel vegg med portretter av mennesker som deltok i dette folkemordet. Men vi har ingen. Veggen, skammens vegg, som skulle huse bildene av nordmenn som var medløpere til og deltakere i folkemordet på jødene, står naken. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Eirikraude skrev (3 minutter siden): Norge som eneste nordiske land som bidrog til holocaust, utryddelsen avseks millioner jøder, Eh? Det ble sendt jøder fra alle okkuperte land under krigen, til og med noen nøytrale. (sverige host host) 7 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember På norsk ungdomsskole så opplevde jeg at vi hadde grundig opplæring i Holocaust og jødeforfølgelsene under WW2. På videregående når de begynte med Israel så ble det verre, en frase i historieboken satte seg. "Israel er i ferd med å bruke opp sympatien jødene fikk fra andre verdenskrig". I ettertid har jeg også stusset på at det eneste man lærte om midtøsten var Israel/Palestina. Og at innholdet var veldig pro-palestina, man skal bli tidlig krøket osv.. 4 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Tussi skrev (2 minutter siden): Sier ikke der mer om sin evne til å skille personer fra omstedigheter enn det gjør om absolutt alle israelere? Jeg har alltid tenkt det, men desto nærmere jeg har kommet det og generelt "religiøse" ser jeg jo at det ikke finnes håp, dessverre... Religion er ikke annet enn sanseløs idiologi og innebærer en fullstendig rasering av både fornuft og intelligens... 5 Lenke til kommentar
Eirikraude Skrevet 10. desember Forfatter Del Skrevet 10. desember DukeNukem3d skrev (3 minutter siden): På norsk ungdomsskole så opplevde jeg at vi hadde grundig opplæring i Holocaust og jødeforfølgelsene under WW2. På videregående når de begynte med Israel så ble det verre, en frase i historieboken satte seg. "Israel er i ferd med å bruke opp sympatien jødene fikk fra andre verdenskrig". I ettertid har jeg også stusset på at det eneste man lærte om midtøsten var Israel/Palestina. Og at innholdet var veldig pro-palestina, man skal bli tidlig krøket osv.. Så flott observasjon! Israel er ikke jødenes land. Det er produktet av europeisk dårlig samvittighet. Og nå er den samvittigheten i ferd med å bli brukt opp! Tenk om Norge bare skulle eksistere når verdenssamfunnet var fornøyd med oss! "Nå gjør Norge noe galt. De fanger hval. Nei da får ikke Norge lov til å eksistere." Maken til fulltier i observasjon, duke! 3 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Eirikraude skrev (18 minutter siden): Nettopp. Sannheten er at sannheten om norsk antisemittisme har blitt undertrykt. Det var tyskerne og nazistene som forfulgte jødene. Vi nordmenn var helt uskyldige(not). Norge som eneste nordiske land som bidrog til holocaust, utryddelsen avseks millioner jøder, burde hatt en hel vegg med portretter av mennesker som deltok i dette folkemordet. Men vi har ingen. Veggen, skammens vegg, som skulle huse bildene av nordmenn som var medløpere til og deltakere i folkemordet på jødene, står naken. Jeg vet at Norge var delaktige i utryddelsen av jødene for liksom å unnskylde oss har vi lagt ned snublesteiner for å minnes jødene det beste ville vært og reddet dem fra første dag men vi var for feige på 1930 tallet og mere til Yepp vi burde hatt bilder av de på veggen bor jo i Tønsberg så rett borte i gata her har vi jo Berg fangeleir som huset jødene så kjenner litt til historien melde meg også ut av AP for mange år siden pga deres Antisemmetisme 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember 36 minutes ago, Eirikraude said: Antisemittisme bør vi alle ta ansvar for. Og vi er like skyldige/uskyldige alle sammen. Vad er det här för tullad arvesynd? Var säkert en massa antisemitism utanför Tyskland på på 40 talet och innan och ibland efter det men att det ska vara så mye antisemitism i Norge i dag tror jag inte alls på og er inget jag har märkt. Angående Israel/Palestina så är det ju många på både sidene och jag tycker absolut ikke man kan dra in antisemitism för kritik mot vad Israel gör. Vi som ikke ens för födda på 40 taler har ju knappast något ansvar för vad som hände då. 6 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember "Elsk din neste som deg selv!" "Du skal ikke drepe" "Du skal ikke begjære din neste eller din nestes eiendom! Vet ikke om jøder flest har lest de 10 bud men de burde vel kjenne noen som har hørt om dem? 5 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember DukeNukem3d skrev (23 minutter siden): På norsk ungdomsskole så opplevde jeg at vi hadde grundig opplæring i Holocaust og jødeforfølgelsene under WW2. På videregående når de begynte med Israel så ble det verre, en frase i historieboken satte seg. "Israel er i ferd med å bruke opp sympatien jødene fikk fra andre verdenskrig". I ettertid har jeg også stusset på at det eneste man lærte om midtøsten var Israel/Palestina. Og at innholdet var veldig pro-palestina, man skal bli tidlig krøket osv.. Ikke så rart det de fleste lærere er medlemmer av LO og der er det mye antisemmetisme har jeg sett med egne øyne mange turte ikke å ha egne meninger en gang 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) fredrik2 skrev (6 minutter siden): Vad er det här för tullad arvesynd? Var säkert en massa antisemitism utanför Tyskland på på 40 talet och innan och ibland efter det men att det ska vara så mye antisemitism i Norge i dag tror jag inte alls på og er inget jag har märkt. Angående Israel/Palestina så är det ju många på både sidene och jag tycker absolut ikke man kan dra in antisemitism för kritik mot vad Israel gör. Vi som ikke ens för födda på 40 taler har ju knappast något ansvar för vad som hände då. Vel jeg kjenner folk med delvis jødisk opprinnelse som er livredd for at folk skal finne det ut, det er en grunn til det Og bare så det et opplyst om, Israel eksisterte ikke da Danmark reddet sine jøder mens Norge ikke gjorde det Endret 10. desember av Tussi 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå