Gå til innhold

Turnus kveldsvakter uenighet

Anbefalte innlegg

Hei jeg jobber på en liten arbeidsplass.

Vi har den siste tiden sett at det er behov for kveldsvakter fra 12.30-20.00.

Vanlig arbeidstid er 08.30-16.00

Vi jobber også hver fjerde helg (dette rulleres det på).

Med de nye kveldsvaktene så ble klubben tidligere enig om å prøve ut ordning (1) i to måndeder. Ordning 1 går ut på at man har en uke dag hver med kveldsvakt. Jeg har eksempelvis kveldsvakt hver onsdag, en annen har hver mandag osv.

Jeg har tidligere yttret at det hadde vært bedre om vi hadde hatt hver sin uke. (ordning 2) og så rullere på hvem som har kveldsuka.

I morgen skal vi diskuere dette i fagforeningsklubben. For meg er det vanskelig å jobbe tidlig tidlig seint tidlig tidlig. Og jeg sliter med søvn som følge av den nye ordningen. blir bare rot.

Jeg mistenker at flerparten liker ordning 1. Men jeg ville høre om dere kunne hjelpe meg med gode argumenter for hovrfor ordning 2 er best? Altså at man jobber hver sin uke.

Det er det flertallet ønsker klubbleder blir å rapportere til ledelsen....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å se noen veldig gode argumenter for ordning 2 dessverre. Det blir bare hva som passer meg og min livsstil best, og personlig hadde jeg nok også stilt meg bak ordning 1. Mistenker at du ikke har barn.

Det er 12 1/2 time fra kveldsvakt slutter til dagvakt begynner, kan ikke si jeg har veldig mye forståelse for at det skal gå utover søvnen. Men du kan vel spørre om du kan få kveldsvakt enten mandag eller fredag, så du slipper den kvelden midt i uka som ødelegger rytmen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
SailorMoon skrev (På 10.12.2024 den 6:54 PM):

Jeg har eksempelvis kveldsvakt hver onsdag, en annen har hver mandag osv.

Å jobbe fram til kl 20 og neste dag fra kl 8.30 kan fort være 3,5 timer overtid hvis det ikke er avtalt noe som gjør at det ikke er overtid.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 timer siden):

Det menes da åpenbart enhver 24 timers periode.

Nei, det gjør det ikke.

Om du går tilbake og ser på eldre versjoner av loven og forarbeidene til bestemmelsen så brukte man tidligere betegnelsen døgn og uke i det som i dag er 10-4 (1). Det kommer helt klart frem at det er snakk om arbeidsdøgn og arbeidsuke. Dette støttes også opp av Pettersen og Johansen sin utgave av aml med kommentarer hvor det fremkommer at bestemmelsen regulerer "..normalarbeidsuke og normalarbeidsdag". Arbeidstilsynet bruker også de samme betegnelsene:

Sitat
  • 9 timer i løpet av 24 timer (normalarbeidsdag)
  • 40 timer i løpet av 7 dager (normalarbeidsuke)

Om man skulle forstått bestemmelsen slik du hevder så vil man aldri kunne ha varierende arbeidstid innenfor samme uke uten at det utløser overtid. Og om man jobber nok overtid så vil det også i seg selv utløse overtid neste dag igjen. Det er ikke det som er intensjonen bak lovbestemmelsen og det er heller ikke slik det fungerer i praksis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, mobile999 said:

Det er mulig at dere har rett og at jeg har blitt forvirret av aml pgf. 10-8 første ledd (det kan da tenkes at arbeidstaker ikke har rett til 11 timer sammenhengende hvileperiode mellom hver arbeidsperiode).

Det er 100% helt sikkert, altså. Hvis noen sier "det er mulig", så har de neppe jobbet noe særlig med HR, tariff eller arbeidsmiljøloven.

11 timer hvile står også fast i arbeidsmiljøloven.

Så med mindre bedriften har egne avtaler, kan du ikke slutte senere enn 21.00 for å starte dagen etter 08.00.

Som det også er blitt sagt, 24 timer betyr et helt døgn. Det står svart på hvitt i forklaringene til arbeidsmiljøloven og det Arbeidstilsynet har kommet med presisering i etterkant.
Formulering med 24 timers er en åpning for at det skal være mulig i spesielle bedrifter å avtale avvikende døgn- og ukeskiller, men det er IKKE å forstås som en rullerende 24-timersperiode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...