Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil bytte registerreim


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bestemt meg for å selge min volkswagen golf 2018 modell. Den er kjørt 145.000km ifølge møller bil bør reggisterreim byttes når den er kjørt 171.000km. Var veldig dyrt og bytte reimet tror det billigeste tilbudet jeg fikk var 13.000kr fra et lokal verksted har egentlig ikke råd til å betale det akkurat nå. Så det jeg spør om er bør jeg bytte registerreimet før jeg selger den eller bare skrive dette i annonsen. Eller hvordan bør jeg gå fram. Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du avarterer den for salg med korrekt kjørelengde og servicehistorikk. Registerreim er ikke over intervall som den er, og da sier du heller ingenting spesielt utover at serivceintervaller er fulgt.

Det er 26000km til den må byttes. Det er to års gjennomsnittlig bruk. Det er ingenting du tar spesielle forbehold om. Ny eier må forventes å sette seg inn i serviceintervallene selv. Det er ikke din jobb som privat selger å lære opp noen i det.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (Akkurat nå):

Det er mange km igjen på denne reimen, neste eier kjører kanskje 6-8 tusen km i året som holder i 3-4 år til. Jeg tror du får solgt selv om du informerer om at bytte av reg-reim nærmer seg.

Men hva om reimet har ryker før det? Er ikke dette noe som kan komme tilbake på selger

Lenke til kommentar
Just now, Yomackaflow said:

Men hva om reimet har ryker før det? Er ikke dette noe som kan komme tilbake på selger

Reim er langt innenfor intervall, og om denslags "lottogevinster" bekymrer deg bør du heller selge uten reklamasjonsansvar. Som privat selger kan du avtale det.

Lenke til kommentar
kremt skrev (44 minutter siden):

171 tusen var et rart intervall, er du sikker på dette? Hva er evt årstall og motorkode på denne?

2018 årsmodell en golf 1.6-116. Vet ikke motorkoden. Var en mekaniker på møller så fortalte meg at det er 170.000 intervall

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

171 tusen var et rart intervall, er du sikker på dette? Hva er evt årstall og motorkode på denne?

Hvis det er 1,6 TDI 116hk så er de tallene jeg har sett i offisiell dokumentasjon fra VW 210000 km. Kanskje VW Norge i nyere tid har fått redigert anbefalte skiftintervaller? Uansett hvordan man vrir og vender på det så har bilen kjørt kortere enn skiftintervall, synes svaret til @MailMan13 var utmerket.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Yomackaflow skrev (5 timer siden):

Hei! Jeg har bestemt meg for å selge min volkswagen golf 2018 modell. Den er kjørt 145.000km ifølge møller bil bør reggisterreim byttes når den er kjørt 171.000km. Var veldig dyrt og bytte reimet tror det billigeste tilbudet jeg fikk var 13.000kr fra et lokal verksted har egentlig ikke råd til å betale det akkurat nå. Så det jeg spør om er bør jeg bytte registerreimet før jeg selger den eller bare skrive dette i annonsen. Eller hvordan bør jeg gå fram. Takk for svar på forhånd :)

Hei, du burde kanskje sjekke ut om din volkswagen golf har en kevlarforsterket registerreim slik som min volkswagen golf fra 2017 har. Den skal da i utgangspunktet ikke byttes, men er beregnet til å vare ut bilens levetid. Min bil er kjørt 245.000 kilometer og holder enda. 

Hvis du finner ut at din bil ikke har en slik registerreim som nenvt,så hadde jeg skrevet i annonsen at den må byttes etterhvert men det normale nå er vel 180.000km  eller 210.000 km, avhengig av modell. 

Endret av leticia
Lenke til kommentar

Kan det være at du regner med å ha km stand rundt 170000 ved neste service? Du kan selge bilen uten å si noe om registerreim, eller du kan oppgi at du tror det er ved 170000 eller 180000.

edit: du har fått oppgitt 170000 km, da kan du opplyse kjøper om det.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte bruktbil fra forhandler, så var det byttet registerreim på 68000 km. Så når det er byttet ved det tallet, så er det naturlig at intervall tallet starter fra 68000 km. Slik som for trådstarter som har "unaturlig tall" men samtidig en sammenheng. 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (2 timer siden):

@leticia, @Megane11: TS har allerede fått et svar fra Møller som er godt nok mhp salg av bilen. Å bruke mer tid på undersøkelser er omtrent like konstruktivt som å sparke en død hest.

 

Greit nok det.

Egen erfaring med Møller har ikke alltid vært så god, så derfor er jeg påpasselig å sjekker opp i ting selv. (Og det påvirker nok svaret jeg ga til TS). De prøvde bl.a å få meg til å fikse noe med påskudd om at det blir feil på eu kontrollen, men det nevnte er ikke et kontrollpunkt på eu kontroll. De prøvde også å dytte kostnad ved en del som har røket mange ganger i bilen, som er et kjent problem med slike biler (og innenfor reklamasjonsfristen for deler) over på meg, men dessverre for dem så kan jeg kjøpsloven litt for godt. De prøvde seg også med denne her: "har du tatt alle servicer hos oss? "... - akkurat som om det skal ha noe å si... 🙄

Men uansett, kjøper har ansvar for å undersøke bilen selv, selger trenger ikke å opplyse i annonsen når registerreim skal byttes, men hvis kjøper spør, så er det greit at selger vet når dette er (og at han faktisk oppgir det som er riktig). TS trenger ikke å bytte registerreima før salget.

Lenke til kommentar

Det har ingen hensikt å legge ut 13 000 kr når det er igjen 25 000 km før det er tid for bytte. Du får uansett ikkje disse 13 000 kronene igjen som verdistigning når du selg bilen.
Det får være opp til ny eigar om vedkommande vil bytte registerreim med ein gong for å være på den sikre sida, vente til bilen har køyrt 170 000 km, eller ta sjansen på å håpe på at bilen kan gå i mange år til utan ny registerrein. Realistisk sett kan du tyne bilen mykje lenger enn dei anbefalte 170 000 km, det er berre at når registerreima fyrst ryk etter 250 000 km så blir det mykje dyrare. Det er masse folk som har køyrt type 300 000+ km og aldri bytta registerreim, det medfører ein risiko men det kan for mange være ein akseptabel risiko.

Marginen på 25 000 km utgjer over 3 år med køyring for dei som køyrer under 8000 km i året, så det kan også være at den nye kjøparen selg bilen vidare igjen lenge før kilometerstanden tilseier at det er anbefalt å bytte registerreim.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (25 minutter siden):

Jeg måtte bytte etter 5 år, fordi det var 5 år eller kjørelengde. 

Måtte bytte eller bytta fordi det var leverandøranbefalinga?
Det er lurt å høyre på kva bilprodusenten anbefalar, men merk at bilprodusenten har god sikkerheitsmargin både fordi ein vil at færrast mogleg får øydelagt registerreim før det har gått fem år. I tillegg så har bilprodusenten økonomisk incentiv til å anbefale hyppig utskifting til ny original registerreim.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (50 minutter siden):

Jeg måtte bytte etter 5 år, fordi det var 5 år eller kjørelengde. 

Nå begynner bilen min å bli 10 år så da er det vel på tide å skifte igjen..

Ja veldig stor forskjell fra bil til bil på hvor langt intervallet er.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 11.12.2024 den 1:31 PM):

Måtte bytte eller bytta fordi det var leverandøranbefalinga?
Det er lurt å høyre på kva bilprodusenten anbefalar, men merk at bilprodusenten har god sikkerheitsmargin både fordi ein vil at færrast mogleg får øydelagt registerreim før det har gått fem år. I tillegg så har bilprodusenten økonomisk incentiv til å anbefale hyppig utskifting til ny original registerreim.

Sant det. Det finnes nok ingen nøyaktig fasit for hva som er "riktig". Disse skiftintervallene og hva som er anbefalt, kan sprike litt også. Jeg har for eks lagt merke til at Citroen har operert med betydelig lengre skiftintervall enn moderskipet Peugeot på samme PSA motor. En annen klassiker er at produsenten angir et skiftintervall på i utgangspunktet for eks 10år/240k km, men så anbefaler man 5år/120k km ved såkalte "særlig krevende driftsforhold". Og i hvert fall hos noen merker er Norge per definisjon alltid særlig krevende driftsforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...