Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlig eller ikke lovlig med lydopptak

Wiktory8

Anbefalte innlegg

Jeg er andelseier i et borettslag med 400 leiligheter.
Borettslaget eier 162 garasjer. Andelseiere har hver sin andelsobligasjon i garasjene de leier.

6. november 2024 ble det avholdt et møte med garasjeleierne. Ca. 40 personer møtte.
Her var det informasjoner og diskusjoner av ymse slag.

Jeg har dessverre litt dårlig erfaring med styret. De har en dårlig tendens til å huske hva som blir sagt og hva som skrives i referat.
Derfor tok jeg lydopptak av møtet med min mobiltelefon. Dessverre ikke verdens beste opptak men det meste kan høres. Den som høres best på lydopptaket er selvfølgelig meg selv, når jeg pratet. Og det var en god del!
Om jeg var den eneste som tok lydopptak av møte, vet jeg ikke. Men jeg ser ikke det som usannsynlig.

I referatet, som (selvfølgelig!) manglet div. relevant informasjon fra møtet, sto det derimot noe ganske oppsiktsvekkende;

"Styret har blitt gjort oppmerksom på at en beboer gjorde lydopptak av møtet. Dette er ikke lov med mindre man innhenter tillatelse fra de personene som er tilstede. Vedkommende har ved tidligere anledninger mottatt både verbal og skriftlig beskjed om dette."

Det skal innrømmes at jeg tidligere har tatt lydopptak av møter. Dette har styret (og mange andelseiere) vært klar over.
Men jeg har aldri har mottatt beskjed fra styret, verken verbalt eller skriftlig, om at jeg må innhente tillatelse fra alle for å kunne ta lydopptak. Styret fremfører her ren og skjær løgn!

Tilbake til lovlig/ikke lovlig.

Jeg har funnet frem til Lov om straff (straffeloven) § 205 a. Denne tolker jeg dithen at det  ikke kan gis straffereaksjon vedr. lydopptaket av møtet jeg selv deltok i.
Spørsmål;

·       Er min tolkning av straffelovens § 205 a riktig?

Så har jeg funnet frem til Lov om behandling av personopplysninger § 2.
Mitt lydopptak er vel definert som ikke-automatisert behandling av personopplysninger, jf. personvernforordningen art. 4 nr. 2. Lydopptak skal heller ikke inn i noe register, jf. personvernforordningen art. 4 nr. 6.

Videre i § 2 står det at;
Loven om personvernforordningen gjelder ikke
a. ved behandling av personopplysninger som utføres av en fysisk person som ledd i rent personlige eller familiemessige aktiviteter.

Så langt tolker jeg det dithen mitt lydopptak på møtet ikke strider mot Lov om behandling av personopplysninger.
Spørsmål:

·       Er min tolkning av personopplysningsloven riktig?

Et siste spørsmål;

·       Finnes det noen lovparagrafer/forskrifter/"regler" som styret kan benytte seg av når de skriver at mitt lydopptak ikke er lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker det slik:

Du har ikke lov til å gjøre lydopptak av andre med mindre du har grunnlag i loven til å gjøre det og/eller du informerer at du gjør det og partene forstår at samtalen blir tatt opp, med unntak om familiære aktiviterer osv.

I ditt tilfelle har du ikke lov til å ta opp samtalene i styret med mindre du mistenker at du kan avsløre kriminell aktivitet eller handlinger som er særdeles interessant for befolkningen, og at du ikke hadde kunnet avsløre dette uten hemmelige opptak.

Dette er min tolkning av Lov om straff 205a. De lovene du nevner om Lov om behandling av personopplysninger kan du bare glemme, siden du ikke opptrer som en privatperson i dette tilfellet. Du handler i kraft av å være i et styre.

Lenke til kommentar

Her er litt mer diskusjon rundt dette

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/1998-1999/inno-199899-028/4/

F.eks. i en situasjon hvor det er mistanke om at Styret selv lyver eller bryter regler/vedtekter vil jeg si at det er legitimt med lydopptak for å dokumentere dette. Det er også legitimt som helt privat referanse/utvidet hukommelse om hva som ble sagt (f.eks. som underlag for videre diskusjon/skriftlige spørmål).

Lydopptak skal dog ikke brukes til trusler/hets/represalier eller i strid med offentlig eller signert taushetsplikt (Non Disclosure  Agreement).  Opptak av 3dje-part utenom nevnte dokumentering eller egen referanse/underlag, dvs til urelatert bruk kan eventuelt utløse personvern- eller copyright-regler.

Og f.eks. publisering av lydopptaket på sosiale medier vil fort kunne være urimelig bruk.  Litt det samme som når en tar bilder av personer. Til eget bruk og begrenset dokumentering (f.eks. ta bilde av tyv, person på gata etc) OK, mens til publisering i sosiale medier, trenger du deltakernes samtykke. (Unntak "fair use" i nyhetsmedier, som da uansett skal forholde seg til "vær varsom" plakaten).

Endret av Rune_says
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wiktory8 skrev (2 timer siden):

Et siste spørsmål;

·       Finnes det noen lovparagrafer/forskrifter/"regler" som styret kan benytte seg av når de skriver at mitt lydopptak ikke er lovlig?

Nei. Det finnes ikkje eigne reglar for dette, så kva som er lov følger av forståinga av andre lover. 

Kort oppsummert så har du lov til å ta opptak av møter som du sjølv deltek i. Det du ikkje har lov til er å forlate rommet og la mobilen ligge igjen for å høyre kva dei andre snakkar om når du er ute av rommet. 

Det er også avgrensingar på kva du kan gjere med opptaket, og då særleg når det gjeld publisering. 

Uavhengig av jussen, så kan kan du oppnå det du vil ved å justere din framtreden. Sidan formålet ditt er at referatet skal avspeile dei sakene som vart diskutert, så treng du ikkje å ta skjult opptak. Du kan derfor mes fordel starte med å opplyse om at du tek opptak. Du treng ikkje løyve frå kvar enkelt som er tilstades i møtte. Ved å ta den framgangsmåten så er det ikkje sikkert at du treng å faktisk ta opptak for å oppnå det du vil. 

Eit anna alternativ er at du kan ta eigne notatar i møtet og spele inn eventuelle avvik i det offisielle møtereferatet. Du kan endog til ta på deg å føre referatet for styret. 

Eit tredje alternativ er enkelt og greit at du ber om at møtet blir avslutta med ei oppsummering av kva som blir referert, slik at du då kan presisere kva som er din forståing av saker som det er viktig for deg å få referert. 

Eg synes at du kanskje gjer deg unødig upopulær om styret eller dei andre andelseigarane ikkje setter pris på å bli tatt opp. At du har lov til å gjere dette, treng ikkje å bety at du bør gjere det. Du kjem nok ikkje til å klare å belære styret i kva som er korrekt forståing av lovverket, så det at lekfolk i eit burettslag skal krangle om kva dykk trur regelverket seier vil stort sett berre føre til meir konflikt, som i verste fall medfører at burettslaget må betale for juridisk bistand i eit juridisk spørsmål som eigentleg ikkje er så viktig. 

Alt du vil er jo at det skal være einigheit og felles forståing for kva som har blitt diskutert og konkludert med i bebuarmøtet, og det kan du som nemt oppnå med andre metoder enn opptak. 

• Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Wiktory8 skrev (3 timer siden):

Om jeg var den eneste som tok lydopptak av møte, vet jeg ikke. Men jeg ser ikke det som usannsynlig.

[…]

"Styret har blitt gjort oppmerksom på at en beboer gjorde lydopptak av møtet. Dette er ikke lov med mindre man innhenter tillatelse fra de personene som er tilstede. Vedkommende har ved tidligere anledninger mottatt både verbal og skriftlig beskjed om dette."

Det skal innrømmes at jeg tidligere har tatt lydopptak av møter. Dette har styret (og mange andelseiere) vært klar over.
Men jeg har aldri har mottatt beskjed fra styret, verken verbalt eller skriftlig, om at jeg må innhente tillatelse fra alle for å kunne ta lydopptak. Styret fremfører her ren og skjær løgn!

Har du vurdert muligheten for at dette faktisk gjelder noen andre enn deg?

Lenke til kommentar
Nonorium skrev (12 timer siden):

Dette er min tolkning av Lov om straff 205a. De lovene du nevner om Lov om behandling av personopplysninger kan du bare glemme, siden du ikke opptrer som en privatperson i dette tilfellet. Du handler i kraft av å være i et styre.

Jeg tror ikke jeg har skrevet noen steder at jeg sitter i styret!

Neida, jeg er nok en av de fremmøtte garasjeleierne og opptrer som privatperson.

Lenke til kommentar
epifant skrev (10 timer siden):

Har du vurdert muligheten for at dette faktisk gjelder noen andre enn deg?

Som jeg tidligere har skrevet ser jeg det ikke usannsynlig at også andre har tatt lydopptak av møtet.
Men at styret skriver slik de gjør i referatet fra møtet, er jeg rimelig sikker på at de "henviser" til meg og mitt opptak.

Lenke til kommentar
Gjest 64862...160
Maskinfører skrev (11 timer siden):

Datatilsynet har sagt at dersom du er en del av samtalen så er opptak ok 😉 https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/lydopptak/?print=true

Det er ikke nødvendigvis det de sier.

De skiller på rent personlige og familiære aktiviteter og de som ikke er det (selv om man er en privatperson). Dette er antageligvis ikke en aktivitet som faller innunder slike aktiviteter og personopplysingsloven vil da antageligvis måtte følges. TS vil ikke nødvendigvis ha samtykke, behandlingsgrunnlaget berettiget interesse kan i noen tilfeller fungere, men det skal informeres om før innsamlingen/opptaket starter

Anonymous poster hash: 64862...160

Lenke til kommentar

Årsmøte/Generalforsamling skal uansett følge div regler ift saker som behandles og protokoll over saker det er stemt over.  Alle protokoller skal gjøres tilgjengelig for andelseiere/sameiere.

En generalforsamling der 40/400 = 10% av andelseierne er oppmøtte (evt 40/160=25% av garasje-andelseierne) vil uansett ha ganske stor sjanse for å få vedtatt saker de ønsker, ettersom de fleste oppmøtte vil stemme ihht Styrets anbefaling.  (Min erfaring er at de fleste oppmøtte vil være i "fan-klubben" til styret hvis det generelt gjør en ryddig jobb)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (13 timer siden):

F.eks. i en situasjon hvor det er mistanke om at Styret selv lyver eller bryter regler/vedtekter vil jeg si at det er legitimt med lydopptak for å dokumentere dette. Det er også legitimt som helt privat referanse/utvidet hukommelse om hva som ble sagt (f.eks. som underlag for videre diskusjon/skriftlige spørmål).

2 (av 5) styrerepresentanter (deriblant nestleder i styret) satt i panelet på møtet. Og utrolig nok var det vaktmester'n(?!) ledet møtet!

Før jeg satte på lydopptak på møtet, tenkte jeg ikke vel ikke på (hadde mistanker) om at noen av disse i panelet styret skulle lyve eller bryte regler/vedtekter. Selv om det tidligere har skjedd  på møter (bl.a. generalforsamlinger.

Men.... det skjedde igjen! Nestleder i styret kom med en skikkelig grov og alvorlig løgn underveis i møtet.
Dette handlet om ett styremedlem, som forøvrig ikke deltok på møtet. På spørsmål fra salen om dette styremedlemmet fortsatt var i styret, svarte nestleder i styret med et klart og tydelig NEI. Dette svaret viste seg å være rett og slett løgn!

Så jeg kan vel si at jeg i fremtiden kommer til å ta lydopptak av møter, på mistanke om at det antakelig kommer til å bli fremsatt løgner  fra styret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (26 minutter siden):

Årsmøte/Generalforsamling skal uansett følge div regler ift saker som behandles og protokoll over saker det er stemt over.  Alle protokoller skal gjøres tilgjengelig for andelseiere/sameiere.

En generalforsamling der 40/400 = 10% av andelseierne er oppmøtte (evt 40/160=25% av garasje-andelseierne) vil uansett ha ganske stor sjanse for å få vedtatt saker de ønsker, ettersom de fleste oppmøtte vil stemme ihht Styrets anbefaling.  (Min erfaring er at de fleste oppmøtte vil være i "fan-klubben" til styret hvis det generelt gjør en ryddig jobb)

Det omtalte møtet med garasjeleierne var på ingen måte noe generalforsamling.

Det var kun et møte med informasjon og diskusjon. Ingen vedtak skulle fattes.

Lenke til kommentar
Wiktory8 skrev (16 minutter siden):

Det omtalte møtet med garasjeleierne var på ingen måte noe generalforsamling.

Det var kun et møte med informasjon og diskusjon. Ingen vedtak skulle fattes.

Ja, OK, type "beboermøte" er ganske fritt i form og innhold.  At vaktmester leder det er greit nok... ikke noe formalitetskrav sånn sett. Og vaktmester er kanskje relevant ift vedlikehold, ryddighet, brannfare. Styremedlemmer velges ihht vedtekter for 1 el 2 år av gangen. Styremedlemmer kan trekke seg - eller om det er økonomisk mislighold eller lign fjernes eller være inhabil ift videre styrearbeid.  Styremedlem/styreleder kan også være ekstern (advokat/forretningsfører etc) som mottar godtgjøring for denne jobben av borettslaget.

Selvfølgelig ikke bra om et styremedlem lyver, men generelt ingen konsekvens.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Selvfølgelig ikke bra om et styremedlem lyver, men generelt ingen konsekvens.

Det som også er litt skremmende er at styret brukte 35 dager før de kom med riktig informasjon vedr. at styret fortsatt far intakt med alle de valgte styremedlemmene.

Lenke til kommentar

Styret kan forby lydopptak av et styremøte. Dette følger av styrets rett til å fastsette regler om hvordan styremøter skal foregå. Styret kan imidlertid ikke forby lydopptak av andre møter. Hvis det er et møte i et annet organ, for eksempel årsmøte eller generalforsamling, kan organet selv forby lydopptak. 

Lydopptak for seg selv for å huske hva som ble sagt i et møte man deltar i som privatperson regnes som et personlig formål etter personopplysningslovgivningen. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (17 timer siden):

Styret kan forby lydopptak av et styremøte. Dette følger av styrets rett til å fastsette regler om hvordan styremøter skal foregå. Styret kan imidlertid ikke forby lydopptak av andre møter. Hvis det er et møte i et annet organ, for eksempel årsmøte eller generalforsamling, kan organet selv forby lydopptak. 

Lydopptak for seg selv for å huske hva som ble sagt i et møte man deltar i som privatperson regnes som et personlig formål etter personopplysningslovgivningen. 

Hvilken hjemling tenker du må legges til grunn for å forby lydopptak? Jeg sliter med å finne noe konkret her. 

Lenke til kommentar

Så lenge du opplyser om at du tar lydopptak til personlig privat bruk for å huske hva som ble sagt, så er det helt lovlig. Du må ikke innhente tillatelse så lenge du opplyser om dette.

Om styret da har problemer med dette så burde du ta opp diskusjonen om hvorfor de har problemer med at det eksisterer et lydopptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...