Gjest eaba2...d15 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Husker ikke om jeg laget en tråd om dette ved oppkjøpet, men nå har det gått nesten to år siden min bedrift ble kjøpt opp av en mye større bedrift. Eierne lo nok hele veien til banken, men de fleste av medarbeiderne var negative av ulike årsaker. For eksempel var det nok en grunn til at vi hadde valgt å begynne i en mindre bedrift og ikke i et stort selskap. I starten var det 'business as usual' hvor vi fortsatte som en egen avdeling i samme kontor som før, men etter to år ser vi at: - Flere har sluttet. Nå i senere tid såkalte nøkkelpersoner. - Samtidig har vi blitt større (mange nyansettelser). - Større avstand mellom medarbeidere og ledere. - Mer (mye mer) administrasjon og byråkrati. Jeg opplever også at vi har tapt det samholdet vi hadde som en mindre bedrift og det hele oppleves mer fragmentert og upersonlig. Kort oppsummert er det snart ikke mye igjen som ligner på det som ble kjøpt opp. Noen som har vært ute for en lignende prosess og har erfaringer å dele? Anonymous poster hash: eaba2...d15 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Tja. Jeg har vært igjennom et par oppkjøp oppigjennom årene. Min erfaring er at kultur enten bygges eller rives. Men det er uavhengig av oppkjøp. Noen er gode på det og andre er dårlige. Det kan være nok at en negativ person begynner for å ødelegge en kultur. Eller at en kulturbygget begynner. Og når to (eller flere) bedrifter skal bli til en så vil det medføre endringer på flere nivå. Det er uungåelig, selv om gammel og ny ledelse bedyrer noe annet. Min oppfattelse er at oppkjøp er tid for muligheter. Enten er det tid for å finne seg muligheter andre steder, eller tid for å utnytte muligheten til å vokse eller bytte beite internt. I tillegg erfarer jeg at de som setter seg på bakbena og surmuler over en beslutning som er tatt langt over hodet (og lønnsnivå) ofte er de som får de dårligste kortene i ny organisasjon. Jeg har ikke alltid vært enig i eller likt det som har skjedd, men det er sjeldent noe annet å gjøre med det enn å godta det og finne de beste mulighetene i den nye hverdagen eller finne seg et nytt sted. Lenke til kommentar
Gjest 71ea8...41e Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Min erfaring er at de som har ettertraktet kompetanse forsvinner ved oppkjøp, fordi de er klar over hvor mye driiiiit det fører med seg. Anonymous poster hash: 71ea8...41e Lenke til kommentar
Gjest eaba2...d15 Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember nomore skrev (På 10.12.2024 den 2:55 PM): Min erfaring er at kultur enten bygges eller rives. Men det er uavhengig av oppkjøp. Noen er gode på det og andre er dårlige. Det kan være nok at en negativ person begynner for å ødelegge en kultur. Eller at en kulturbygget begynner. Sikker på det? Jeg mener vi hadde en svært god og unik kultur i bedriften vi var. Når man forsvinner inn i en enorm bedrift er det deres kultur man skal bli assimilert i. Sitat Og når to (eller flere) bedrifter skal bli til en så vil det medføre endringer på flere nivå. Det er uungåelig, selv om gammel og ny ledelse bedyrer noe annet. Min oppfattelse er at oppkjøp er tid for muligheter. Enten er det tid for å finne seg muligheter andre steder, eller tid for å utnytte muligheten til å vokse eller bytte beite internt. I tillegg erfarer jeg at de som setter seg på bakbena og surmuler over en beslutning som er tatt langt over hodet (og lønnsnivå) ofte er de som får de dårligste kortene i ny organisasjon. Jeg har ikke alltid vært enig i eller likt det som har skjedd, men det er sjeldent noe annet å gjøre med det enn å godta det og finne de beste mulighetene i den nye hverdagen eller finne seg et nytt sted. Jeg opplever at mange var negative - særlig ettersom ingen av de ansatte var involvert og det kom veldig brått på. Ingen signaler overhodet om at det engang var noe som ble vurdert. Men når det først ble et faktum opplever jeg at de fleste godtok det og ikke har motarbeidet det på noe vis. Gjest 71ea8...41e skrev (På 10.12.2024 den 2:57 PM): Min erfaring er at de som har ettertraktet kompetanse forsvinner ved oppkjøp, fordi de er klar over hvor mye driiiiit det fører med seg. Anonymous poster hash: 71ea8...41e Så, konsensus er at det medfører seg drit? Kikket egentlig etter noen solskinnshistorier her. Haha. Det du sier er for så vidt korrekt også i vår bedrift, men det tok litt tid før det ble et faktum. Anonymous poster hash: eaba2...d15 Lenke til kommentar
Gjest b096c...40c Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Arbeidsplassen min har blitt kjøpt opp flere ganger, og nå er jeg del av et sånt gigantforetak med noen tusen ansatte. Toppledelsen sitter i USA. Jeg opplever at alt blir mer tungrodd etter hvert som bedriftene øker i størrelse. Da vi var en liten aktør i Norge kunne vi kaste oss rundt og løse hva som helst over fire mail og et møte. Større foretak har firkantede rutiner, og sånn må det være for at det ikke skal bli helt kaos, men det fører til at alt må dokumenteres, registreres og alle prosesser tar uendelig mye mer tid. Jeg har ikke noe forhold til ledelse lenger. Vi i Norge er gode kollegaer, teamlederen min sitter i utlandet og er for all del en hyggelig person, men jeg gjør bare oppgavene mine etter beste evne og er ganske likegyldig til hele bedriften nå. Vi får en mail av en direktør nå og da, jeg skummer over og sletter. Jeg ser etter ny jobb. Anonymous poster hash: b096c...40c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå