Gjest 9cce8...af0 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Ble ikke klok på pensjonskalkulatoren til NAV Jeg har i følge Nav 150k i arbeidsgivende pensjon oppspart med årlig justering på 55k. La oss si at jeg tjener det samme frem til jeg ønsker å ta ut pensjon og holder det til 35 år til. Da vil jeg ha i underkant 2.1Mnok i arbeidsgivende pensjon. ( 55*35+150 / 12) Dette utbetalt over 12 år er 172k i året. Hvorfor viser nav sin kalkulator bare 98k utbetalt i sin kalkulator? Selve alderspensjonen ser ut til å være korrekt i utregning sin. Hva er det jeg misser ? Anonymous poster hash: 9cce8...af0 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) Gjest 9cce8...af0 skrev (8 timer siden): Ble ikke klok på pensjonskalkulatoren til NAV Jeg har i følge Nav 150k i arbeidsgivende pensjon oppspart med årlig justering på 55k. La oss si at jeg tjener det samme frem til jeg ønsker å ta ut pensjon og holder det til 35 år til. Da vil jeg ha i underkant 2.1Mnok i arbeidsgivende pensjon. ( 55*35+150 / 12) Dette utbetalt over 12 år er 172k i året. Hvorfor viser nav sin kalkulator bare 98k utbetalt i sin kalkulator? Selve alderspensjonen ser ut til å være korrekt i utregning sin. Hva er det jeg misser ? Anonymous poster hash: 9cce8...af0 Jeg ringte faktisk NAV fordi jeg lurte på dette selv, og fikk bare beskjed om at den ikke stemte! 😉 Nå har jeg satt opp skatten min og tar ut 100% av opptjent pensjon ved siden av jobben og venter med det jeg har opptjent privat. Aldri i verden om jeg overlater pensjonen min til NAV 😉 Endret 10. desember av trn100 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Gjest 9cce8...af0 skrev (8 timer siden): Da vil jeg ha i underkant 2.1Mnok i arbeidsgivende pensjon. ( 55*35+150 / 12) Dette utbetalt over 12 år er 172k i året. Det er ikke slik man regner det ut. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Gjest 9cce8...af0 skrev (8 timer siden): Ble ikke klok på pensjonskalkulatoren til NAV Jeg har i følge Nav 150k i arbeidsgivende pensjon oppspart med årlig justering på 55k. La oss si at jeg tjener det samme frem til jeg ønsker å ta ut pensjon og holder det til 35 år til. Da vil jeg ha i underkant 2.1Mnok i arbeidsgivende pensjon. ( 55*35+150 / 12) Dette utbetalt over 12 år er 172k i året. Hvorfor viser nav sin kalkulator bare 98k utbetalt i sin kalkulator? Selve alderspensjonen ser ut til å være korrekt i utregning sin. Hva er det jeg misser ? Anonymous poster hash: 9cce8...af0 Pengene en har betalt i trygdeavgift er ikke dine. Man får pensjon etter fastsatte satser i fra staten. Men de pengene din arbeidsgiver får du utbetalt i sitt fulle, i typisk over 10 år. Kan dog være forskjeller her i spesialavtaler som lærere etc. 1 Lenke til kommentar
Gjest 9cce8...af0 Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember mobile999 skrev (På 10.12.2024 den 10:15 PM): Det er ikke slik man regner det ut. Vil du utdype hvordan det skal regnes ut da? Anonymous poster hash: 9cce8...af0 Lenke til kommentar
Gjest 9cce8...af0 Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Salvesen. skrev (På 10.12.2024 den 10:21 PM): Pengene en har betalt i trygdeavgift er ikke dine. Man får pensjon etter fastsatte satser i fra staten. Men de pengene din arbeidsgiver får du utbetalt i sitt fulle, i typisk over 10 år. Kan dog være forskjeller her i spesialavtaler som lærere etc. Jeg snakker om OTP, altså pensjonen arbeidsgivere står ansvarlig for Satsene fra staten er helt grei. Det er kun utregningen av OTP i nav kalkulatoren jeg lurte på hvorfor den er som den er. Jeg ringte nav og de sa at kalkulatoren er helt feil og det jobbes heller ikke med å rette den. For arbeidsgivende pensjon ble regnet utifra det som stod på nav i dag, selv om en god del av den summen er faktisk alderspensjonen. men ja, hvis hele sulamitten er feil så kan man ikke forvente noe nøyaktighet heller dessverre. Anonymous poster hash: 9cce8...af0 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Gjest 9cce8...af0 skrev (2 timer siden): Jeg snakker om OTP, altså pensjonen arbeidsgivere står ansvarlig for Satsene fra staten er helt grei. Det er kun utregningen av OTP i nav kalkulatoren jeg lurte på hvorfor den er som den er. Jeg ringte nav og de sa at kalkulatoren er helt feil og det jobbes heller ikke med å rette den. For arbeidsgivende pensjon ble regnet utifra det som stod på nav i dag, selv om en god del av den summen er faktisk alderspensjonen. men ja, hvis hele sulamitten er feil så kan man ikke forvente noe nøyaktighet heller dessverre. Anonymous poster hash: 9cce8...af0 Ja den er helt feil. Ser ut som de regner med summen i dag, eller kanskje litt ekstra. Dette er såklart helt feil ift hvordan det blir for de fleste. Men du kan også bli arbeidsufør i dag og ikke tjene mer da blir den litt mer "rett". Bare beregn denne biten selv. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Gjest 9cce8...af0 skrev (5 timer siden): Vil du utdype hvordan det skal regnes ut da? Anonymous poster hash: 9cce8...af0 Jeg tror jeg svarte på noe annet enn det spørsmålet egentlig var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå