unundindur Skrevet 10. desember 2024 Del Skrevet 10. desember 2024 Hei. Jeg skal til å bytte ut min 27" iMac fra 2017, og nå ser det omsider ut til å være god timing. Planen er å rigge opp ny Mac Mini (enten m4 eller m4 pro), sammen med Samsungs 57" skjerm. Spørsmålene mine handler om tre ting: Thunderbolt 4 vs. 5., Ekstern SSD og kabling. Thunderbolt Såvidt jeg forstår har MacMini m4 PRO Thunderbolt 5, mens Mac Mini m4 (ikke PRO) har Thunderbolt 4. Videre har jeg forstått at Thunderbolt 5 har støtte for Displayport 2.1, og at Samsungs skjerm krever det samme for optimal ytelse. Jeg lurer A) på om jeg har forstått det rett og B) om dette har noe å si, gitt at maskinen er kraftig men ikke noe grafisk powerhouse. Ekstern SSD Ettersom det er latterlig dyrt å kjøpe ekstra disk er det naturlig å tenke ekstern SSD. Det må i så fall være en ekstern SSD som er rask nok til å lagre spill, video osv på SSDen og spille det av direkte, som om disken satt i maskina. Er det A) rett at Thunderbolt er beste tilknytning i så måte og B) har noen tanker om hvilke disk som bør egne seg? Gjerne på 1-2 TB størrelse. Kabling Hvilke kabel bør anvendes mellom skjerm og maskin? Dersom det er Thunderbolt 5 vil jeg tippe det må være en Thunderbolt 5 til Displayport 2.1, noe jeg ikke finner på nett. Hvis vi antar at man ikke har noe å hente på å bruke Thunderbolt5/Displayport 2.1 er det gjerne en vanlig HDMIkabel? På forhånd tusen takk for alle svar - har vært krevende å manøvrere denne gangen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. desember 2024 Del Skrevet 13. desember 2024 (endret) unundindur skrev (På 10.12.2024 den 9:55 AM): og at Samsungs skjerm krever det samme for optimal ytelse. Jeg lurer A) på om jeg har forstått det rett og B) om dette har noe å si, gitt at maskinen er kraftig men ikke noe grafisk powerhouse. Det er for at du skal Kunne bruke 240 Hz på skjermen. Du må drive ganske hardcore gaming for å dra nytte av dette. Jeg har hatt den selv et halvt års tid og er veldig fornøyd med den. unundindur skrev (På 10.12.2024 den 9:55 AM): Hvilke kabel bør anvendes mellom skjerm og maskin? Dersom det er Thunderbolt 5 vil jeg tippe det må være en Thunderbolt 5 til Displayport 2.1, noe jeg ikke finner på nett. Hvis vi antar at man ikke har noe å hente på å bruke Thunderbolt5/Displayport 2.1 er det gjerne en vanlig HDMIkabel? Bruk nyest mulig skjerm, som kan håndtere både båndbredde og oppdateringsfrekvens (HZ). Jeg tviler på om HDMI støtter dette. Du kan bruke HDMI da det er HDMI-inngang på skjermen, men usikker på om du får full pupp. Merk at skjermen har innebygget KVM-switch, som gjør at du kan koble til to maskiner. Meg bekjent er det kun et skjermkort fra AMD som støtter DP 2.1 , men dette kan ha endret seg siden jeg leste meg opp på det. Endret 13. desember 2024 av ilpostino Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet torsdag kl 10:01 Del Skrevet torsdag kl 10:01 Ser GeForce sine nye kort er ganske heftige og vil klare 4K at 480Hz or 8K at 120Hz with DSC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå