Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det var sånn jeg gikk ned 11 kg på et halvt år

Anbefalte innlegg

Enannerldes skrev (På 10.12.2024 den 1:12 AM):

Gikk et halvt års tid da så var 11 kg vekk

NÅR var disse 11 kiloene vekk og hva er status nå?
Jeg tenker litt på denne her:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekspert-om-det-som-skjer-etter-slanking-rart-1/17255772/

Jeg fikk forøvrig besøk av 'sabotørene' i nattens mulm og mørke... Vekta viste plutselig 70,4 kilo, en oppgang på 2 kilo (Var 68,4 forrige måling).. FYSJ!  ☹️

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (49 minutter siden):

NÅR var disse 11 kiloene vekk og hva er status nå?
Jeg tenker litt på denne her:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekspert-om-det-som-skjer-etter-slanking-rart-1/17255772/

Jeg fikk forøvrig besøk av 'sabotørene' i nattens mulm og mørke... Vekta viste plutselig 70,4 kilo, en oppgang på 2 kilo (Var 68,4 forrige måling).. FYSJ!  ☹️

Vekta svinger opp og ned frå dag til dag. Er du uheldig og først måler ein dag den er under snittet og så ein dag den er over så kan det sjå ut som den er gått to kilo eine eller andre veien.

Veg på same tidspunkt ei veke og noter vekta så ser du betre kva den svingar rundt. Etter første toalettbesøk, men før frukost på morgonen er eit bra tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en nevø som i 5-6-årsalderen kommenterte om en tykk person: "Han har spist mer enn han driter."

Overraskende innsiktsfullt prinsipp, man må forbruke mer enn vi tar inn for å gå ned i vekt. Selv er jeg heldig som liker å gå sulten for da nyter jeg måltidet ekstra mye. Etter at myten om at "frokost er det viktigste måltidet" har dødd litt ut så spiser jeg to ganger til dagen.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (Akkurat nå):

Vekta svinger opp og ned frå dag til dag.

Jada, jeg vet det! Har fulgt med på vekta i atten måneder, måler to ganger i uka på samme tidspunkt med samme forutgående variabler helt likt. Og ja, jeg vet om denne variasjonen, og har lagt merke til at dette ofte skjer i forbindelse med ny endring som da vil vare noen uker.. Jeg har forøvrig gått ned omtrent 60 kilo på to år nå og håper å få stoppet nedgangen UTEN at vekta går opp igjen! Utrolig dum tid å gjøre endringer på vekta, jeg vet det.. Det er alt for mye godterier av alle typer nå før, under og etter jul som vil få denne kampen til å bli et slit! 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ligget på stabil vekt siden 2016 (~). Hadde tidligere en fysisk aktiv og ganske krevende jobb, og med det så spiste jeg 3 ganske store måltider om dagen så kroppen skulle ha nok drivstoff.

Jeg byttet senere til en mye mer stillesittende jobb, uten å endre noe i kostholdet, og jeg la på meg vekt FORT. Tenkte ikke over at kroppen trenger mindre næring ved mindre aktivitet. Men når jeg til slutt la merke til det i speilet så ble den eneste endringen jeg gjorde å spise mindre hvert måltid, og senere kuttet helt ut kveldsmaten. Men jeg har alltid spist det jeg har hatt lyst på, uten å tenke på hva jeg spiser - kun justert mengden.

Vektreduksjonen tok langt lengre tid enn økningen, men jeg prøvde egentlig aldri å gå ned i vekt, utover å bare spise mindre i hverdagen. Gikk vel opp i vekt på 6 månender, og nesten 2 år på å gå ned igjen. Er selv klart overvektig etter BMI-skalaen (etter den skulle jeg gått ned 40 Kg), men min hjemmetrening har alltid vært å løfte vekter og jeg er godt fornøyd med hvordan jeg ser ut i speilet nå (...selv om jeg skulle kanskje gjort mer kondisjonstrening også, noe jeg fikk gratis på jobben jeg hadde, i tillegg til løftingen).

+/- 2-3 kilo på vekten er normal svingning i mine øyne. Veier man seg før eller etter et måltid, før eller etter dotømming, før eller etter at man har drukket en liter vann, med eller uten klær på.

Jeg tenker mye det samme som @Kassettspiller sier innledningsvis. Hva og hvor mye er det man spiser, og hvor fort forbruker kroppen det man har i seg. Og vil man ned i vekt så må man spise mindre - men begynner man å kjenne seg sliten i hverdagen så spiser man for lite, så det er en balansegang. Og reduksjonen vil ta tid, det er ikke gjort på et par uker - dramatiske endringer er ikke bra for kroppen, og det er veldig lett å komme tilbake til gammel vekt, og mer til, hvis man stresser med å slanke seg.

Vil man få fortgang så er min anbefaling å drive styrketrening. Handler ikke om å benke mest mulig vekt, men man vil ha mange repetisjoner så musklene beveger seg mest mulig og lengst mulig og dermed bruker mer energi som man etterfyller gjennom maten man spiser. Og hvis man da kombinerer trening med reduksjon i matinntaket (og kutter ut hurtigmat) så vil man se en positiv effekt ganske fort, og med mindre fare for tilbakefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...