Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det var sånn jeg gikk ned 11 kg på et halvt år

Anbefalte innlegg

Jeg spiste to spieskjeer med tran hver gang jeg var sulten, sånn 3-4 ganger om dagen, tror jeg. Da får man fettsyrene, og så spiste jeg så mye grønnsaker og frukt jeg ville ellers, litt mager kylling når jeg ble kjøttsulten. Var glad i salathoder også, spiste mange av de. Hadde ikke juksemåltider, men i begynnelsen likte jeg å blande rømme med Kurry og oregano og duppe kyllinglår i det. Gikk et halvt års tid da så var 11 kg vekk, det viktigste er jo motivasjonen da, men du kan jo prøve. Med det sagt, å være slank videre da, krever at du fortsatt spise bare grønnsaker nesten, hjemmelaget mat bare iblant, og så venne seg til å være litt sulten. Jeg er veldig glad i mat, men vil heller være tynn. Kan jo dele hvordan du gikk ned i vekt da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enannerldes skrev (27 minutter siden):

Med det sagt, å være slank videre da, krever at du fortsatt spise bare grønnsaker nesten, hjemmelaget mat bare iblant, og så venne seg til å være litt sulten.

Nei, det handler om kalorier du får inn og hvor mye du forbrenner. 

Hilsen ei som har vært tynn hele livet. 

Endret av Kassettspiller
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Enannerldes skrev (10 minutter siden):

Kan hende flere har mer apetitt enn deg da

Selv om rømme kan tilføre god smak til måltider, har den relativt høyt kaloriinnhold, spesielt i fettere varianter.

Det finnes flere typer kjøtt som er mer kalorivennelige, som magert kjøtt som kyllingbryst og kalkun, som er rike på proteiner og lavere i kalorier enn fettrikere kjøttalternativer. Proteiner er viktige for kroppen, av flere grunner. Vanskelig å få nok på kun grønnsaker. 

Samtidig er det viktig å være forsiktig med kosttilskudd som tran, da et overskudd av vitamin A og D kan være giftig i store mengder og føre til alvorlige helseproblemer. Altså ikke ta mer enn dagsbehovet. 

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar

Eg går ned ved å ete akkurat det same som før til alle måltid, men litt mindre. Så lenge inntaket er under normalen som har haldt vekta stabil så går det nedover.

I enkelte brødmåltid kan det vere så enkelt som å byte ut eit par brødskiver med knekkebrød.

Av trening er det kun styrke.

Det krever disiplin, men det må ein stort sett ha uansett metode.

Lenke til kommentar
Enannerldes skrev (5 timer siden):

Kan hende flere har mer apetitt enn deg da

Det er en vanesak. Spis mindre til hvert måltid, så vil magesekken din krympe og du blir raskere mett. Du kan også spise mat med lavere kaloritetthet, som salater (som i tillegg er sunt og godt for fordøyelsen).

Lenke til kommentar

Jeg gikk ned 27-28 kilo for ca 10 år siden ved å endre litt på vanene mine. I gjennomsnitt ca 1 kilo per mnd.

Kuttet ut kveldsmat og egentlig all spising etter middag i 3-tia. Halverte helgekosen fra hver fredag/lørdag til hver lørdag. Denne bestod i potetgull og noen pils. Senere byttet jeg pils med lettbrus. I tillegg begynte jeg å trene. Først bare gå noen turer per uke, så gradvis økning på lengde, intensitet og antall. Etter hvert litt løping, senere landeveissykling og litt styrke.

De siste 7 årene har vekta vært stabil, og jeg kan spise (nesten) så mye jeg vil, men holder meg unna fet kveldsmat, samt det meste av alkoholen. Treninga har blitt en viktig del av livet 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a7d2c...5be

Det er vel egentlig så enkelt som energi inn og energi ut, men X-faktoren her er at kropper er forskjellige. Samboer og jeg spiser mer eller mindre det samme, og hun har en mer aktiv hverdag enn meg, men hun legger på seg. Det gjør ikke jeg. 

Noen har rett og slett et hardere utgangspunkt. 

Anonymous poster hash: a7d2c...5be

Lenke til kommentar
Gjest a7d2c...5be skrev (4 minutter siden):

Det er vel egentlig så enkelt som energi inn og energi ut, men X-faktoren her er at kropper er forskjellige. Samboer og jeg spiser mer eller mindre det samme, og hun har en mer aktiv hverdag enn meg, men hun legger på seg. Det gjør ikke jeg. 

Men kan X-faktoren her være at du som mann veier mer enn henne..? 

Du vil derfor tåle et høyere daglig kalorinntak for å opprettholde vekten din. 

Lenke til kommentar
Gjest a7d2c...5be
MrL skrev (4 minutter siden):

Men kan X-faktoren her være at du som mann veier mer enn henne..? 

Du vil derfor tåle et høyere daglig kalorinntak for å opprettholde vekten din. 

Hvis hun hadde vært normalvektig ville vi nok veid ca det samme, men per i dag er hun en del tyngre enn meg. 

Lenke til kommentar
Gjest a7d2c...5be skrev (16 minutter siden):

En mann har fra naturen sin side større andel muskelmasse, mer muskler= økt forbrenning, spesiellt hvileforbrenning. Er du i utgangspunktet tyngre enn henne vil dette også øke forbrenning(kroppen bruker energi på å forflytte x antall kg). I tillegg til disse fordelene kan du også ha en hormonell fordel med tanke på forbrenningen.

Lenke til kommentar
Gjest a7d2c...5be skrev (11 minutter siden):

Hvis hun hadde vært normalvektig ville vi nok veid ca det samme, men per i dag er hun en del tyngre enn meg. 

Okey, det er jo interesant - ihvertfall hvis hun ikke spiser snacks eller andre ting innimellom. Små ting kan gi store utslag, selvom man spiser samme hovedmåltider.

Jeg blir aldri helt klok på forbrenning debatten og "x-faktor". Noen mener det har betydning for vekt, andre mener det ikke. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Gener har en del å si for hvor fort man legger på seg og eventuelt hvor fort man mister vekt. Som såkalt tynn er det veldig umotiverende for de som føler seg overvektige at jeg forklarer dem hvor lett det er å gå ned i vekt. Jeg har ingen forutsetninger for å sette meg inn i prosessen da jeg aldri har måttet gå ned i vekt. Jeg blir bare nok en idiot som gjentar det gamle mantraet om å spise mindre og drite mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg reknar med at alle forstår at det er kaloriar inn kontra kaloriar ut som er det avgjerande. Det som dei fleste slit med er det å gå rundt å være svolten, for det er ubehageleg både fysisk og mentalt.

Det å få i seg nok kaloriar er i dag det minste problemet.
Tran er svært kaloririkt og ei spiseskje med tran er fort 100 kcal. To spiseskjeier fire gongar om dagen er då 800 kcal, og det er eigentleg nok kalorinntak for heile dagen (alt avhengig av kjønn og vekt) ettersom ein ved slanking bør prøve å ha eit kaloriunderskot på ca 1000 kcal om dagen om ein vil gå fort ned i vekt.

For meg så vil ein slik diett være svært vanskeleg å holde seg til ettersom det ikkje gir mettheit i det heile tatt. Svoltsmertene tek fort 3-4 dagar før det gir seg, så har komt over den kneika så blir det litt lettare.

Salat og grønsaker er fin slankemat ettersom det er kalorifattig mat som gir mykje magefyll.

Etter mitt syn så er trådstarters "diett" å nesten slutte heilt å ete mat, og heller få i seg næring i form av fett frå tran eller rømme.

Lenke til kommentar

Jeg gikk ned 15kg fra februar til juni i år.

Startet på 103kg (er mann og 186cm, med relativt mye muskelmasse) 

Jeg leste en bok for 15 år siden av en norsk lege.

Hva vi spiser er hormonstyrt. Det er derfor noen er tjukke og noen er tynne. Vi aksepterer dette glatt for gravide, de får cravings på de merkeligste ting styrt av hormoner.

Det samme gjelder resten av oss. Det er tilnærmet umulig å motstå kroppens cravings over tid.

Men noe som hjelper massivt for oss som har sånne cravings er å kontrollere blodsukkeret og metthetsfølelsen.

Ikke spise noe som påvirker blodsukkeret raskt. Altså karbohydrater
Spis ting som gir metthetsfølelse. Altså fett.

Dette gjør det lettere å leve på kaloriunderskudd for å gå ned i vekt.
Det gjør det lettere å ikke overspise senere.

Det vanskelige med dette er at man ikke kan spise en dritt av ting som er ferdiglaget. Så man må sette av en god del tid til matlaging og planlegging.

Hvis Fedon og han legen i boka jeg linket til lenger oppe fikk sette kostholdsrådene, og dermed styre hva som er tilgjengelig i butikkene, så hadde det gjort undere for folkehelsa i Norge. Det er altfor vanskelig å kjøpe mat som gjør deg mett.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...