Martelè Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men tar sjansen her. Utenom 3 pianotimer, er jeg en selvlært komponist (skal kanskje studere videre neste år). Noe av musikken min er for salg på Bandcamp, men mange av trackene ble dumpet på Freesound fordi jeg hadde lite selvtillit. Nylig oppdaget jeg at et av trackene hadde blitt brukt i en profesjonell dokumentar som ble kringkastet. Jeg har også akkumulert 10 000+ nedlastinger på Freesound. Og dette fikk meg til å gruble over hvor jeg befinner meg. Jeg har derfor to spørsmål til dere..... 1: Burde jeg slutte å poste gratis musikk? 2: Bruker folk musikken min bare fordi det er gratis, eller er det mulig at de faktisk liker den? Det var alt Endret 10. desember av Martelè Lenke til kommentar
likferd Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Jeg vil ikke tro profesjonelle dokumentarprodusenter bruker noe ræl de ikke liker bare fordi det er gratis, i hvert fall. Jeg foreslår du kontakter de som produserte dokumentaren, og sier noe sånt som at du synes det er veldig hyggelig de valgte din musikk, at du er i ferd med å kommersialisere den, og om de er interessert i samarbeid i frentiden. Lenke til kommentar
Enannerldes Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Jeg liker best at du gir bort musikk gratis da, har gjort det en del selv. Trenger ikke utdanning heller, men selvfølgelig, du vil vel aldri tjene noe på det hvis du ikke blir kommersiell Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember 1. Kva som er rett taktikk blir veldig tilfeldig. Den store fordelen med å publisere gratis er at det aukar din synlegheit, som at din musikk vart brukt i denne dokumentaren, som igjen gjer at folk får vite om kva musikk du lager, som igjen kan gi grunnlag for at du seinare får betalte oppdrag. Det store spørsmåler om denne eksponeringa og reklameeffekten vil slå til raskt nok til at du kan nyttegjere deg av det. KVa tidsperspektiv ser du får deg? Er det slik at du må ha inntekt på musikken din i løpet av 1 år, 5 år, eller 50 år? Ved å ta betalt for musikken så får du betalt, men sannynelgheita for at nokon velger å betale for akkurat din musikk i eit hav av gratisalternativ blir fort liten. Samtidig så er det jo slik at du blir ikkje lottomillionær om du ikkje kjøper lottokuppong 2. Det er nok ein kombinasjon. Det er nok ikkje heilt tilfeldig at det er din musikk som vart brukt, så produsenten av dokumentaren må like musikken litt, eller som minimum ha vurdert at musikken din passar perfekt til ein slik dokumentar. At musikken din i tillegg var gratis gjer det sjølvsagt veldig enkelt å bruke den framfor å betale for musikk som ein ikkje er like fornøgd med. Det kan være at din musikk var den aller beste, og at produsenten ville brukt musikken din også om du hadde solgt den dyrt, men det får du nok aldri vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå