Zeph Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Sikkert fint det, men eg ventar på Apple Pay. Curve og Trumf-app tar jobben foreløpig. 2 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Det er helt meningsløst at banker, Visa og Mastercard skal sitte igjen med 1,5 % (ca.) av totalbeløpet på innenlandske betalinger. Apple pay, Google pay og hele den gjengen der er bare en snikinnføring av et fordyrende mellomledd. OK når du er i utlandet, men helt meningsløst når Bank Axept er så billig som det er. 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Har Sparebank1 (og har vipps) men kommer nok å fortsette å bruke ApplePay på mobil/klokke med Curve. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Phantom Software skrev (22 timer siden): Så du sier at DNB-kunder nå kan ta DNB-kortet sitt og benytte det som betaling i Apple Pay? Det tror jeg nemlig ikke er tilfelle. Fungerte ikke for et minutt siden iallfall. DNB gjør det motsatte av det du hevder: de låser kundene sine fast til sin egen løsning (Vipps), i stedet for å la de velge fritt mellom Apple Pay og Vipps. Hvorfor prøver du så iherdig å forvirre folk med hva DNB gjør? De låser ned kundene til sin egen løsning, akkurat det samme som de klagde på at Apple gjorde. Forskjellen er at Apple har åpnet opp, mens DNB fortsatt er låst. MrL skrev (22 timer siden): Som jeg har linket til tidligere i tråden, utvikler DnB egen Apple Pay løsning - som etter min forståelse vil være i tillegg til Vipps og skal etter planen komme før slutten av året. Snakker om sola, i dag har DnB åpnet for Apple Pay. 1 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember «Fra og med i dag kan 2,4 millioner DNB- og Sbanken-kunder legge til kortet sitt i Apple Pay.» 🤣🤣 Hva hadde Sbanken gjort uten DnB, endelig får de også Apple pay /s 1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember On 9.12.2024 at 11:08 AM, NorsknRev said: Felles for en del av de fancy betalingsløsningene er at de baserer seg på Visa eller Mastercard. Da betaler butikkene et gebyr på ca. 1,5 % til kortutstederen (kan variere). Gebyrene til Bank Axept er mye lavere. Jeg prøvde Vipps-tapping på Rema for noen minutter siden, og fikk Æ-rabatten min. Så dette er en bedre løsning for både kunder og butikk. Nei, de fancy betalingsløsningene (feks Apple Pay) er ikke bare for Visa eller Mastercard. BankAxept er også støttet i Apple Pay. https://bankaxept.no/faatt-med-deg-at-du-kan-betale-med-bankaxept-i-apple-pay Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Det skal etterhvert komme hos Sparebankene også. Om det er tilfelle så forsvinner utenlandske Curve fra min eLommebok. 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Når jeg betaler med Vipps på nett virker det som om dette går som en visa-transaksjon selv om DnB er belastningskonto. Det samme om jeg vippser folk penger. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember jeg mistet lommeboken min i helgen med visakort, førerkort og hele sulamitten, tenkte det nye Tæpp med Vipps skulle bli redningen for nødvendige matinnkjøp etc, og evt. kontantuttak, i påvente av å få tilsendt nytt visakort. Men nei, fikk lang nese i butikken i dag, for når kortet er blitt sperret så funker det ikke. Er visst kun vippsing mellom privatpersoner som fortsatt fungerer da kontoen som sådan ikke er sperret. Litt dumt dette, er jo i slike situasjoner man virkelig hadde hatt nytte av ordningen. Jeg lurer på "hvorfor" det er slik? Er det ikke allerede mer enn nok sikkerhet med pin-koder både på telefonen og i appen til at "betalingssystemet" kunne "oversett" sperret kort, på lik linje med betaling mellom private? 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Mr.M skrev (7 timer siden): jeg mistet lommeboken min i helgen med visakort, førerkort og hele sulamitten, tenkte det nye Tæpp med Vipps skulle bli redningen for nødvendige matinnkjøp etc, og evt. kontantuttak, i påvente av å få tilsendt nytt visakort. Men nei, fikk lang nese i butikken i dag, for når kortet er blitt sperret så funker det ikke. Er visst kun vippsing mellom privatpersoner som fortsatt fungerer da kontoen som sådan ikke er sperret. Litt dumt dette, er jo i slike situasjoner man virkelig hadde hatt nytte av ordningen. Jeg lurer på "hvorfor" det er slik? Er det ikke allerede mer enn nok sikkerhet med pin-koder både på telefonen og i appen til at "betalingssystemet" kunne "oversett" sperret kort, på lik linje med betaling mellom private? ApplePay, GooglePay, Tæpp-i-Vipps er ikke noe annet enn en digital versjon av kortet ditt. Dersom du aktivt sperrer kortet, så er det jo nettopp det: sperret. Selvfølgelig fungerer ikke ApplePay da. Slik bør det jo være. Hadde vært helt skandale hvis man ikke kunne sperret for kort i ApplePay uten å fysisk sitte på telefonen. 🤯 Hvis du ikke ønsker å være eksponert for å være uten kort, er et lite tips å ikke ta med seg hele kortbunken når du skal ut på tur. Trenger du å oppbevare samtlige kort i lommeboka? Evnt; trenger du i det hele tatt lommebok? Legger du igjen et kort hjemme, så trenger du hvertfall ikke å sperre det kortet i mobil-app. --- En helt annen mulighet Vipps har, er å hente penger fra konto. Altså uten å gå via et kort. Det støtter vel kanskje ikke de fleste terminaler, men jeg har stort sett alltid fått lov til å vippse enten en ansatt eller en tilfeldig kunde i køen, dersom jeg stod i butikk uten kort (dette fra tiden før jeg begynte med ApplePay/GooglePay. Altså steinalderen. Ish.) 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember qualbeen skrev (21 timer siden): Dersom du aktivt sperrer kortet, så er det jo nettopp det: sperret. de kunne jo sperret kortet fra å fysisk bli dratt i betalingsterminal, mens trådløs transaksjon fra kortinnehavers egen Vipps app/telefon kunne blitt godkjent? Altså så sant telefonen ikke er mistet også. Det er såvidt jeg skjønner jo ingen andre som (urettmessig) kan legge til det tapte/stjålne kortet til sin Vipps-konto? Å legge til nytt kort krever jo identifisering med bank-id, kodebrikke og personlig passord. Dessuten vil jo ikke Vipps-kontonavnet/id på den fremmende telefonen være overens med navnet på det stjålne kortet, så det kan man også sperre for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå