Gå til innhold

Nå kan du tæppe med Vipps i butikken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med frykt for å virke sidrompa og negativ til nyvinningar; Kva er eigentleg poenget med å tæppe med Vipps? Dersom ein ynskjer å tappe med telefonen så har ein denne funksjonen tilgjengeleg via Google pay, apple pay, eller curve for dei som har bank som ikkje støttar apple/android betaling.

Sikkert fint å få alt inn på ein app, men når ein uansett er avhengig av å ha "rett" sparebank for å få tilgang til tæpping (og eg blir ikkje veldig overraska om det er akkurat dei same bankane som no tillater tæpping med Vipps som du tidlegare ikkje har fått lov til å tæppe med Google/Apple-pay).

Fin funksjon frå Vipps, men den kjem såpass seint at no blir det ein av mange alternativ for tæpping. Hadde funksjonen vært bank-uavhengig så hadde det vært noko anna, for då hadde det hatt ein funksjon ved å tilby tæpping til dei som tidlegare ikkje har fått lov til dette gjennom sin eigen bank.
Det er litt for få bankar som støttar tæpping via Vipps at eg tviler på at det er mange som kutter ut Google/Apple-pay og går over til Vipps dersom ein fyrst har satt opp sine Google/Apple-konto.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Med frykt for å virke sidrompa og negativ til nyvinningar; Kva er eigentleg poenget med å tæppe med Vipps? Dersom ein ynskjer å tappe med telefonen så har ein denne funksjonen tilgjengeleg via Google pay, apple pay, eller curve for dei som har bank som ikkje støttar apple/android betaling.

Sikkert fint å få alt inn på ein app, men når ein uansett er avhengig av å ha "rett" sparebank for å få tilgang til tæpping (og eg blir ikkje veldig overraska om det er akkurat dei same bankane som no tillater tæpping med Vipps som du tidlegare ikkje har fått lov til å tæppe med Google/Apple-pay).

Fin funksjon frå Vipps, men den kjem såpass seint at no blir det ein av mange alternativ for tæpping. Hadde funksjonen vært bank-uavhengig så hadde det vært noko anna, for då hadde det hatt ein funksjon ved å tilby tæpping til dei som tidlegare ikkje har fått lov til dette gjennom sin eigen bank.
Det er litt for få bankar som støttar tæpping via Vipps at eg tviler på at det er mange som kutter ut Google/Apple-pay og går over til Vipps dersom ein fyrst har satt opp sine Google/Apple-konto.

Enig.

Den største fordelen her er det vel banken som får, som slipper å betale avgift til Apple. Skal derfor ikke se bort ifra at de som i dag har Apple Pay avikler den og tvinger deg til å bruke dette. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Latterlig reklameartikkel uten et eneste kritisk spørsmål.

Samtidig - hvis du har bank- eller kredittkort fra blant annet DNB har du frem til nå ikke hatt mulighet til å bruke kontaktløs betaling med telefonen. Det har du altså nå.

Altså, det DNB lovde var at de skulle åpne opp for sine kort i Apple Pay når de fikk tilgang selv til å lage egen løsning.

Hvordan i huleste skriver man en artikkel uten å følge opp DNB på dette??

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Felles for en del av de fancy betalingsløsningene er at de baserer seg på Visa eller Mastercard. Da betaler butikkene et gebyr på ca. 1,5 % til kortutstederen (kan variere). Gebyrene til Bank Axept er mye lavere. Jeg prøvde Vipps-tapping på Rema for noen minutter siden, og fikk Æ-rabatten min. Så dette er en bedre løsning for både kunder og butikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Kva er eigentleg poenget med å tæppe med Vipps? Dersom ein ynskjer å tappe med telefonen så har ein denne funksjonen tilgjengeleg via Google pay, apple pay, eller curve for dei som har bank som ikkje støttar apple/android betaling.

Konkurranse er bra. Til nå har Apple hatt monopol på å bruke NFC-chip til betaling.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (26 minutter siden):

Latterlig reklameartikkel uten et eneste kritisk spørsmål.

Altså, det DNB lovde var at de skulle åpne opp for sine kort i Apple Pay når de fikk tilgang selv til å lage egen løsning.

Hvordan i huleste skriver man en artikkel uten å følge opp DNB på dette??

DnB har ikke lovet noen dato, men sagt at de jobber mot egen Apple Pay løsning mot slutten av året.  

Denne artikkelen handler dog først og fremst om Vipps.

Forstår ikke hva dette er å lage et problem av, det er vel fint at DnB kunder fikk denne muligheten før igjennom Vipps. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (30 minutter siden):

Dersom de kjører tappingen rett gjennom bankaxept så er det bra. Alt som kan kjøres utenom visa/mastercard er verdt å støtte. 

NorsknRev skrev (1 time siden):

Felles for en del av de fancy betalingsløsningene er at de baserer seg på Visa eller Mastercard. Da betaler butikkene et gebyr på ca. 1,5 % til kortutstederen (kan variere). Gebyrene til Bank Axept er mye lavere. Jeg prøvde Vipps-tapping på Rema for noen minutter siden, og fikk Æ-rabatten min. Så dette er en bedre løsning for både kunder og butikk.

Neida. Apple Pay støtter BankAxept, de!

De gjorde sikkert ikke det i sin spede begynnelse, for all del, og jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge dette har vært mulig. Men det er hvertfall mulig i dag: 

https://bankaxept.no/faatt-med-deg-at-du-kan-betale-med-bankaxept-i-apple-pay

^- Så skal det sies at de fleste banker er treige med å støtte BankAxept via Apple Pay. 🤯 Jeg fatter ikke hvorfor. Kanskje banker flest ikke ser noe insentiv i å flytte transaksjonene ut fra Visa og over til BankAxept? Kan det være at bankene ikke ser noen (økonomiske) fordeler her? Det er tross alt ikke banken som blir belemret med gebyr ...

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
50 minutes ago, MrL said:

Forstår ikke hva dette er å lage et problem av, det er vel fint at DnB kunder fikk denne muligheten før igjennom Vipps.

Hva er fint med det? Det som hadde vært fint var om DNB-kunder fikk mulighet til å velge selv om de vil bruke Apple Pay eller være låst til DNB sin egen løsning. Hva er fint med å låse de til Vipps, så lenge du ikke er Vipps/DNB-aksjonær?

Endret av Phantom Software
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

^- Så skal det sies at de fleste banker er treige med å støtte BankAxept via Apple Pay. 🤯 Jeg fatter ikke hvorfor. Kanskje banker flest ikke ser noe insentiv i å flytte transaksjonene ut fra Visa og over til BankAxept? Kan det være at bankene ikke ser noen (økonomiske) fordeler her? Det er tross alt ikke banken som blir belemret med gebyr ...

Sentrumsblink! Banken får større inntekter fra VISA/MC-transaksjoner enn fra Bank Axept. Follow the money...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (21 minutter siden):

Hva er fint med det? Det som hadde vært fint var om DNB-kunder fikk mulighet til å velge selv om de vil bruke Apple Pay eller være låst til DNB sin egen løsning. Hva er fint med å låse de til Vipps, så lenge du ikke er Vipps/DNB-aksjonær?

Nå er det vel akkurat det DnB gjør, så hvorfor lager du et problem som ikke eksisterer?

Endret av MrL
Lenke til kommentar
7 minutes ago, MrL said:

Nå er det vel akkurat det DnB gjør, så hvorfor lager du et problem som ikke eksisterer?

Så du sier at DNB-kunder nå kan ta DNB-kortet sitt og benytte det som betaling i Apple Pay? Det tror jeg nemlig ikke er tilfelle. Fungerte ikke for et minutt siden iallfall.

DNB gjør det motsatte av det du hevder: de låser kundene sine fast til sin egen løsning (Vipps), i stedet for å la de velge fritt mellom Apple Pay og Vipps.

Hvorfor prøver du så iherdig å forvirre folk med hva DNB gjør? De låser ned kundene til sin egen løsning, akkurat det samme som de klagde på at Apple gjorde. Forskjellen er at Apple har åpnet opp, mens DNB fortsatt er låst.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (3 minutter siden):

Så du sier at DNB-kunder nå kan ta DNB-kortet sitt og benytte det som betaling i Apple Pay? Det tror jeg nemlig ikke er tilfelle. Fungerte ikke for et minutt siden iallfall.

DNB gjør det motsatte av det du hevder: de låser kundene sine fast til sin egen løsning (Vipps), i stedet for å la de velge fritt mellom Apple Pay og Vipps.

Hvorfor prøver du så iherdig å forvirre folk med hva DNB gjør? De låser ned kundene til sin egen løsning, akkurat det samme som de klagde på at Apple gjorde. Forskjellen er at Apple har åpnet opp, mens DNB fortsatt er låst.

Som jeg har linket til tidligere i tråden, utvikler DnB egen Apple Pay løsning - som etter min forståelse vil være i tillegg til Vipps og skal etter planen komme før slutten av året. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Konkurranse er bra. Til nå har Apple hatt monopol på å bruke NFC-chip til betaling.

Om du korrigerer til Apple og Google så er eg forsåvidt einig. På android så har også Samsung si eiga løysing for å betale med NFC.

Denne oppdateringa frå Vipps gjer at Vipps blir ein av mange tilbydarar, og ikkje at Vipps tek opp konkurransen mot Apple åleine.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Phantom Software said:

Slapp av. Apple Pay for DNB kommer før slutten av året. Les litt inne på fb-siden til DNB så ser du de svarer at det er tilfellet 👍

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Om du korrigerer til Apple og Google så er eg forsåvidt einig. På android så har også Samsung si eiga løysing for å betale med NFC.

Denne oppdateringa frå Vipps gjer at Vipps blir ein av mange tilbydarar, og ikkje at Vipps tek opp konkurransen mot Apple åleine.

Android (Google) har mer eller mindre alltid hatt åpen NFC-chip. Som betyr at man aldri har vært 100% låst til Google sin løsning. Er vel derfor Samsung, m.fl. får til dette. 

Så har man Android-telefon, har man kunnet velge.

Slik fungerte ikke iOS.

Apple tillot ingen andre apper å lese data fra NFC-chipen. Det var kun Apple sin egen lommebok som kunne benytte den. Dette har de fått kritikk for svært, svært lenge. Først når EU fikk trumfet igjen noen nye lover og regler, og dermed varslet store bøter, ja, først da skjer det noe. (Akkurat som med ladeledningen? De tviholdt på proprietær løsning, inntil EU ga forbud!)

Jeg er glad for at andre aktører ENDELIG kan bruke NFC-chipen i telefonen min. (Ja, for jeg har iPhone, tross disse utfordringene. 😅) Jeg tror ikke jeg kommer til å bli den første til å ta i bruk Vipps over NFC. Kanskje jeg ikke helt ser verdien/poenget?

Men jeg er glad for at EU tvang Apple til å åpne litt opp! Det skjer nesten niks nada av nyutvikling når alt er låst og proprietært!

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...