Gå til innhold

Norsk regime ordning på bompenger må falle


Anbefalte innlegg

MrL skrev (1 minutt siden):

"99 prosent av alle bompengene skal brukes til kollektiv, gang- og sykkelprosjekter."

https://www.nettavisen.no/okonomi/billister-skal-betale-93-milliarder-i-bompenger/s/5-95-1835305

Det visste virkelig ikke, så takk skal du ha. 
Dette er ville jo vært dritkult, men jeg får ikke tallene til å stemme. Hvor mye koster ny E18 vestover. Den koster da vitterlig mer enn én milliard, og er bare ett av mange veiprosjekter som er omfattet av Oslopakke 3…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orion666 skrev (1 time siden):

Det visste virkelig ikke, så takk skal du ha. 
Dette er ville jo vært dritkult, men jeg får ikke tallene til å stemme. Hvor mye koster ny E18 vestover. Den koster da vitterlig mer enn én milliard, og er bare ett av mange veiprosjekter som er omfattet av Oslopakke 3…

Oversikt over prosjektene i Oslopakke 3 er tilgjengelig her: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/oslopakke-3/

Av 93 mrd går 2,5 mrd til E18 og 5,2 mrd til lokale tiltak inkl Røatunnelen, pluss at det er noen andre mindre beløp som også inkluderer veier. Godt gjort å få det til å bli 1%, men ikke overraskende når det kommer fra Nettavisen.

Forøvrig går over halvparten til drift og vedlikehold av kollektivtrafikk og bane. Et velfungerende kollektivtilbud bidrar i høyeste grad også positivt for bilførere, så det bør de jo bare være glade for å støtte. 😜

Lenke til kommentar
spiff42 skrev (28 minutter siden):

Oversikt over prosjektene i Oslopakke 3 er tilgjengelig her: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/oslopakke-3/

Av 93 mrd går 2,5 mrd til E18 og 5,2 mrd til lokale tiltak inkl Røatunnelen, pluss at det er noen andre mindre beløp som også inkluderer veier. Godt gjort å få det til å bli 1%, men ikke overraskende når det kommer fra Nettavisen.

Forøvrig går over halvparten til drift og vedlikehold av kollektivtrafikk og bane. Et velfungerende kollektivtilbud bidrar i høyeste grad også positivt for bilførere, så det bør de jo bare være glade for å støtte. 😜


Såvidt jeg ser har Røatunnelen og lokale tiltak ikke noe med "bilister" å gjøre, det er for å forbedre livet til "til alle andre" med sykkelvei, miljølokk etc:

Spoiler

"Et forprosjekt for Røatunnelen skal være igangsatt 2025, og prosjektet skal realiseres så raskt som mulig. Det forutsettes at det tas utgangspunkt i eksisterende konseptutredninger ved valg av konsept før igangsettelse av forprosjekt. 4 Lokale tiltak i Akershus avsettes hovedsakelig til prosjekter som bedrer trafikksikkerheten og bidrar til at gange, sykkel og kollektiv utgjør en større andel av persontransporten"

Det prioriteres planleggingsmidler til blant annet følgende kollektiv- og veitiltak:
• Oppgradering av rv. 4 Trondheimsveien, med mål om å redusere den lokale trafikk-, støy – og
forurensningsbelastningen
for beboere langs Trondheimsveien mellom Sinsen og Grorud.
Prosjektet skal inkludere trikk til Bjerke i Groruddalen (Tonsenhagen/Hovinbyen). Det skal sees i
sammenheng med løsninger som tar hensyn til avvikling av næringstrafikk og
gjennomgangstrafikk. Planleggingen skal gjennomføres i dialog med Akershus fylkeskommune og
nabokommuner.]
• E6 Oslo øst: Fortsette planleggingen av et miljølokk/tunnel på Manglerud for å redusere trafikk-,
støy- og forurensningsbelastningen
for beboere og legge til rette for byutvikling. Nye konsepter
skal vurderes.
Kollektivløsning Gjersrud – Stensrud: Vurdere løsninger som muliggjør utviklingen av den nye
bydelen Gjersrud-Stensrud, og som ivaretar meklingsresultatet fra 2016 knyttet til bærekraftig
byutvikling, klima og transport. 

E18 Vestkorridoren er nesten eneste jeg kan se som brukes på vei, som utgjør 2,5 av 93 milliarder - så nettavisen regnet feil da er vi ikke helt på 99%, men 97%.. 
 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (38 minutter siden):


Såvidt jeg ser har Røatunnelen og lokale tiltak ikke noe med "bilister" å gjøre, det er for å forbedre livet til "til alle andre" med sykkelvei, miljølokk etc:

  Vis skjult innhold

"Et forprosjekt for Røatunnelen skal være igangsatt 2025, og prosjektet skal realiseres så raskt som mulig. Det forutsettes at det tas utgangspunkt i eksisterende konseptutredninger ved valg av konsept før igangsettelse av forprosjekt. 4 Lokale tiltak i Akershus avsettes hovedsakelig til prosjekter som bedrer trafikksikkerheten og bidrar til at gange, sykkel og kollektiv utgjør en større andel av persontransporten"

Det prioriteres planleggingsmidler til blant annet følgende kollektiv- og veitiltak:
• Oppgradering av rv. 4 Trondheimsveien, med mål om å redusere den lokale trafikk-, støy – og
forurensningsbelastningen
for beboere langs Trondheimsveien mellom Sinsen og Grorud.
Prosjektet skal inkludere trikk til Bjerke i Groruddalen (Tonsenhagen/Hovinbyen). Det skal sees i
sammenheng med løsninger som tar hensyn til avvikling av næringstrafikk og
gjennomgangstrafikk. Planleggingen skal gjennomføres i dialog med Akershus fylkeskommune og
nabokommuner.]
• E6 Oslo øst: Fortsette planleggingen av et miljølokk/tunnel på Manglerud for å redusere trafikk-,
støy- og forurensningsbelastningen
for beboere og legge til rette for byutvikling. Nye konsepter
skal vurderes.
Kollektivløsning Gjersrud – Stensrud: Vurdere løsninger som muliggjør utviklingen av den nye
bydelen Gjersrud-Stensrud, og som ivaretar meklingsresultatet fra 2016 knyttet til bærekraftig
byutvikling, klima og transport. 

E18 Vestkorridoren er nesten eneste jeg kan se som brukes på vei, som utgjør 2,5 av 93 milliarder - så nettavisen regnet feil da er vi ikke helt på 99%, men 97%.. 
 

Røatunnelen er jo en veitunnel, med et budsjett på 2 mrd der halvparten skal dekkes av OP3. Den er bare slått sammen med andre tiltak i denne oversikten.

Samferdselsbyråden sier selv at 96% går til kollektiv, sykkel og gange. Men man skal ha et særdeles snevert syn for å ikke se hvordan det bidrar til en bedre situasjon også for bilister.

https://www.nrk.no/stor-oslo/oslopakke-3_-enige-om-okte-bompenger-og-roatunnel-1.16895433

Lenke til kommentar
spiff42 skrev (36 minutter siden):

Røatunnelen er jo en veitunnel, med et budsjett på 2 mrd der halvparten skal dekkes av OP3. Den er bare slått sammen med andre tiltak i denne oversikten.

Samferdselsbyråden sier selv at 96% går til kollektiv, sykkel og gange. Men man skal ha et særdeles snevert syn for å ikke se hvordan det bidrar til en bedre situasjon også for bilister.

https://www.nrk.no/stor-oslo/oslopakke-3_-enige-om-okte-bompenger-og-roatunnel-1.16895433

Om vi hadde kuttet bompenger og sendt regningen til alle skattebetalerene eller de som tar kollektivtrafikk hadde også det blitt en bedre situasjon for bilistene.

Hvem er det som bestemmer hva som er best for bilistene, alle andre?

Er det bedre for de syke om vi dobler inntektskatten deres og bruker det på sykehus, slik at de får bedre tjenester?

At det "blir bedre og får noen positive effekter" gjør det ikke rettferdig av den grunn. Den største fordelen her er det overhodet ikke bilistene som får, men alle andre som slipper unna regningen. 
 

 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (3 timer siden):


Såvidt jeg ser har Røatunnelen og lokale tiltak ikke noe med "bilister" å gjøre, det er for å forbedre livet til "til alle andre" med sykkelvei, miljølokk etc:

  Vis skjult innhold

"Et forprosjekt for Røatunnelen skal være igangsatt 2025, og prosjektet skal realiseres så raskt som mulig. Det forutsettes at det tas utgangspunkt i eksisterende konseptutredninger ved valg av konsept før igangsettelse av forprosjekt. 4 Lokale tiltak i Akershus avsettes hovedsakelig til prosjekter som bedrer trafikksikkerheten og bidrar til at gange, sykkel og kollektiv utgjør en større andel av persontransporten"

Det prioriteres planleggingsmidler til blant annet følgende kollektiv- og veitiltak:
• Oppgradering av rv. 4 Trondheimsveien, med mål om å redusere den lokale trafikk-, støy – og
forurensningsbelastningen
for beboere langs Trondheimsveien mellom Sinsen og Grorud.
Prosjektet skal inkludere trikk til Bjerke i Groruddalen (Tonsenhagen/Hovinbyen). Det skal sees i
sammenheng med løsninger som tar hensyn til avvikling av næringstrafikk og
gjennomgangstrafikk. Planleggingen skal gjennomføres i dialog med Akershus fylkeskommune og
nabokommuner.]
• E6 Oslo øst: Fortsette planleggingen av et miljølokk/tunnel på Manglerud for å redusere trafikk-,
støy- og forurensningsbelastningen
for beboere og legge til rette for byutvikling. Nye konsepter
skal vurderes.
Kollektivløsning Gjersrud – Stensrud: Vurdere løsninger som muliggjør utviklingen av den nye
bydelen Gjersrud-Stensrud, og som ivaretar meklingsresultatet fra 2016 knyttet til bærekraftig
byutvikling, klima og transport. 

E18 Vestkorridoren er nesten eneste jeg kan se som brukes på vei, som utgjør 2,5 av 93 milliarder - så nettavisen regnet feil da er vi ikke helt på 99%, men 97%.. 
 

Wikipedia hevder at kostnadsbudsjettet for E18 Vestkorridoren er justert til 60 MrdNOK. Det er jo et litt annet tall…..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vestkorridoren

Lenke til kommentar
MrL skrev (22 minutter siden):

Vet ikke hvordan de finansierer det, men i Oslopakke 3 er det satt opp 2,5 av de 93 milliardene i bompenger til dette ihvertfall:
image.png.d172a56f73f3a7a2f6c013be6a77cca5.png

Slik jeg leser dette tallet er dette hvor stor del av E18 Vestkorridoren som er dekket av Oslopakke 3. Jeg vil tro at det er flere bompengestasjoner utenfor Oslopakke 3 langs strekket også bidrar inn?

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (12 minutter siden):

Slik jeg leser dette tallet er dette hvor stor del av E18 Vestkorridoren som er dekket av Oslopakke 3. Jeg vil tro at det er flere bompengestasjoner utenfor Oslopakke 3 langs strekket også bidrar inn?

Mulig, men rart - ville tro det fleste bomstasjoner og prosjekter går under Oslopakke 3. Kan ikke finne noen andre, Fjellinjen også skriver de finansierer Oslopakke 3. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 minutt siden):

Mulig, men rart - ville tro det fleste bomstasjoner og prosjekter går under Oslopakke 3. Kan ikke finne noen andre, Fjellinjen også skriver de finansierer Oslopakke 3. 

Jeg blir veldig usikker selv. Må jobbe nå.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (På 12.12.2024 den 9:32 AM):

Slik jeg leser dette tallet er dette hvor stor del av E18 Vestkorridoren som er dekket av Oslopakke 3. Jeg vil tro at det er flere bompengestasjoner utenfor Oslopakke 3 langs strekket også bidrar inn?

Ca 45 mrd skal dekkes inn av nye bomstasjoner på E18.

https://www.nrk.no/stor-oslo/ny-e18-i-baerum-og-asker-kan-koste-60-milliarder-kroner-1.14936335

Det ironiske med denne veien er at det at den blir så dyr kan bidra mer til å løse trafikkproblemer enn det veien i seg selv vil gjøre.

Lenke til kommentar
spiff42 skrev (12 minutter siden):

Ca 45 mrd skal dekkes inn av nye bomstasjoner på E18.

https://www.nrk.no/stor-oslo/ny-e18-i-baerum-og-asker-kan-koste-60-milliarder-kroner-1.14936335

Det ironiske med denne veien er at det at den blir så dyr kan bidra mer til å løse trafikkproblemer enn det veien i seg selv vil gjøre.

Skulle ikke vært bygd, spør du meg. Men nå bor ikke jeg langs traséen…

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Det er utrolig hvor langt bak norge er på det meste. Her er noen veier fra kina, helt utrolige konstruksjoner som aldri kunne blitt gjort i norge

  Skjul innhold

0d2d83a8-0276-4d5c-b924-6194b82c2564.jpg

 

 

 

13250499116460849468.jpg&f=1&nofb=1&ipt=

 

 

2B3C675300000578-3192422-image-a-74_1439

 

maxresdefault.jpg&f=1&nofb=1&ipt=53290b8

 

 

Fantastiske bilder du serverer, jeg blir jo rett og slett flau hva Kina får til, og det som er vanlig i Norge, i Norge tenker man profitt, og begrenser seg ved at det er lite biler osv. Sikker på at Kina har fantastiske sykkelveier i tillegg der folk kan både bevege seg på to hjul og fire hjul. Dette er jo noe som enhver ingeniør med interesse til faget, får en oppvåkning. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Nuvel.

155401-STORM_jpg_1344618a.jpg?chk=CB31D5

hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAx

Poenget er vel å bygge såpåss stort kun om det er nødvendig. 

Jeg er ikke stolt å se det som man serverer av håndverk på veibygging. At olje nasjon holder så lavt nivå er jo regelrett flaut. Når en vei nett er full stopp, ja, da har man ikke alternativer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Det er utrolig hvor langt bak norge er på det meste. Her er noen veier fra kina, helt utrolige konstruksjoner som aldri kunne blitt gjort i norge

  Vis skjult innhold

0d2d83a8-0276-4d5c-b924-6194b82c2564.jpg

 

 

 

13250499116460849468.jpg&f=1&nofb=1&ipt=

 

 

2B3C675300000578-3192422-image-a-74_1439

 

maxresdefault.jpg&f=1&nofb=1&ipt=53290b8

 

 

Faktum er at det utrolige mange ting Norge henger etter på. Å skylle på fjell etc. er jo særdeles dårlige måte å finne gode løsninger for befolkningen. At man i tillegg til dårlige håndverk skal presse bilister til å betale til gjengeldelse av benyttelse av dårlig vei standard og håndverk er jo ikke en trøst, men en syk tenke måte fra makta og regime. Ny fødsel trenger å skje i fra øverste hold, og det er kun noen som tar staven sin å formidle nasjon er det som kan formidle forandring og fornyelse, Tradisjon er jo det verste, f.eks at en tankegang fra Bergen skal være enveis bane for hele nasjonen. 

Norge trenger å fornye tog i lange baner, fornye og skape bedre forbindelser, og hvorfor klarer ikke Norge å lage toveis toglinje i hele Norge? det faktisk mye gods som trenger å få effektiv linje opp og ned, samt en befolkning som skriver etter et levende kollektiv der bevegelsesfrihet er og blir en essens. At noen som bor andre steder i Norge og skal betjene befolkning i Oslo, skal jo ikke være ressurs at Oslo skal eksistere. Dette er ego tankegang så det holder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...