BadCat Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 1 hour ago, Hanhijnn said: Seriøst? Tenker du virkelig sånn? Verdifulle mennesker og mindre verdifulle mennesker. Huff, et gufs fra en fortid vi ikke liker å tenke på. Blir helt kvalm ved tanken på at det er noen i våre dager som har slike holdninger fortsatt. Med mindre man driver med veldedighet eller lavterskeltilbud, har alle mennesker ulik verdi. Man kan få opp på mobilen når det er minst trafikk i den aktuelle kjøreruta. Men trenger ikke å kjøre i rushet med mindre man må De menneskene med minst verdi er de som med handlevogner og barnevogner stiller seg opp for å prate i de trange passasjer i varehus og kjøpesentre. De eier ikke en tanke om at det er andre mennesker der som skal frem. Butikker er for å handle i, ikke til å hindre andre kunder. Her er et annet eksempel på mennesker med lav verdi. Da blir det slik innen kort tid. Fullstendig kaos fordi det var tankeløse mennesker der. Det eneste som er verre er de som setter fra seg vognene ved bilen ute i sterk vind slik at vognene smeller inn i parkerte biler. Verdifulle mennesker er til nytte og skaper minst mulig hinder og ulemper for andre. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember BadCat skrev (35 minutter siden): Med mindre man driver med veldedighet eller lavterskeltilbud, har alle mennesker ulik verdi. FEIL! Absolutt ALLE mennesker har samme verdi! Uansett kjønn, alder, religion, hudfarge, lønnsnivå, utdanning etc. Skjerp deg! 7 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember WiiBoy skrev (1 time siden): Ikke nødvendigvis. Dersom de som kjørte bil går over til å reise kollektivt, så vil flere passasjerer betyr flere billetter solgt samt flere passasjerer og fordele kostnadene over. Samtidig vil mindre kø bety mer effektive ruter, som igjen kutter i lønnsutgifter ( en bussjåfør kan bruke mer tid på å kjøre og mindre i kø). Dersom de går over til samkjøring, hjemmekontor eller gå/sykle så vil det gjøre kollektivt dyrere. Da er kun effektiviteten i rutene man oppnår. Jeg tviler litt på at økt billettsalg vil ta igjen tapet fra bompenger, tror ikke vi har noen tall på det - men mange har nok både bil og månedskort allerede, meg inkludert. For det andre er det allerede bestemt at billistene skal betale en regning på 96 milliarder de neste 20 årene for å finansiere kollektivtransporten, og disse pengene skal nok betales inn av bilistene på en eller annen måte, og færre billister vil nok derfor gi økt bompenger fremfor økt kollektivpriser. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 2 hours ago, WiiBoy said: Ikke nødvendigvis. Dersom de som kjørte bil går over til å reise kollektivt, så vil flere passasjerer betyr flere billetter solgt samt flere passasjerer og fordele kostnadene over. Samtidig vil mindre kø bety mer effektive ruter, som igjen kutter i lønnsutgifter ( en bussjåfør kan bruke mer tid på å kjøre og mindre i kø). Dersom de går over til samkjøring, hjemmekontor eller gå/sykle så vil det gjøre kollektivt dyrere. Da er kun effektiviteten i rutene man oppnår. Nei, du tar feil. Det går ikke an å drifte et kollektivtilbud med billettinntektene. Vi er ikke nok mennesker som skal samme vei for det. Så jo flere som kjører kollektivt jo større underskudd. Som må dekkes inn av oss alle. 1 Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Hanhijnn skrev (13 minutter siden): FEIL! Absolutt ALLE mennesker har samme verdi! Uansett kjønn, alder, religion, hudfarge, lønnsnivå, utdanning etc. Skjerp deg! Jeg kan forstå at det er noe idealisme bak et sånt utsagn, men jeg treffer mennesker som jeg synes gjør verden bedre, og jeg treffer mennesker som jeg synes gjør verden verre. Jeg er ikke med på at alle har samme verdi. Men hva er det du tenker, - samme verdi for hvem? Hvis du har noen verdi automatisk, så kanskje en sånn verdi - menneskeverdet - er likt. Men i praksis så gjør noen verden bedre, og andre ikke. 5 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 8 hours ago, Rhabagatz said: Du vil innføre kommunisme på veiene? Betal etter evne, få etter behov? For bompenger er at brukeren betaler. Det er bompenger som er den markedsøkonomiske modellen. Jeg er i utgangspunktet ikke for bompenger, men synes det er rart at det er høyresiden som trumfer fjerning av bompenger, da det bryter mot deres angivelige ideologiske standpunkter. Hvordan mener du avgiftsbelegging av drivstoff med en veibruksavgift ikke er godt nok til å kunne si at man har høyresidens ideologiske standpunkter i god behold også i praksis? Drivstoff avgiftsbelagt med veibruksavgift for bruk på vei er definitivt også en markedsøkonomisk modell, en som er svært mye mindre krevende å administrere også. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) 22 minutes ago, Hanhijnn said: FEIL! Absolutt ALLE mennesker har samme verdi! Uansett kjønn, alder, religion, hudfarge, lønnsnivå, utdanning etc. Skjerp deg! Du snakker om noe helt annet. Ikke noe av det du nevner gjør at folk trenger å kjøre i rushtiden eller ikke kan sette fra seg ei handlevogn på forsvarlig vis. Fornuft og folkeskikk er mangelvare i dag. Noe så basic som å lette på hatten og si "god dag" har gått i glemmeboka. Endret 9. desember av BadCat 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) 8 minutes ago, Snylter said: Hvordan mener du avgiftsbelegging av drivstoff med en veibruksavgift ikke er godt nok til å kunne si at man har høyresidens ideologiske standpunkter i god behold også i praksis? Drivstoff avgiftsbelagt med veibruksavgift for bruk på vei er definitivt også en markedsøkonomisk modell, en som er svært mye mindre krevende å administrere også. Grunnen til massiv økning av bompenger er at det ikke er mulig å ta ut veibruksavgift fra drivstoffet til biler, når de bruker det samme som folk bruker for å varme opp husene sine (strøm) De har allerede begynt å ta ekstra trafikkforsikringsavgift av elbiler hvert år, men denne reflekterer ikke bruk av bil, kun eierskap. Men uansett; hele samfunnet er like avhengig av infrastrukturen, uansett om de sykler, tar buss, tog eller trikk. Så finansiering over statsbudsjettet er det eneste som gir mening for veifinansiering. Skattlegging av mobilitet i et samfunn er en uting. Endret 9. desember av bzzlink 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 22 minutes ago, Hanhijnn said: FEIL! Absolutt ALLE mennesker har samme verdi! Uansett kjønn, alder, religion, hudfarge, lønnsnivå, utdanning etc. Skjerp deg! Ingen mennesker har en absolutt verdi. Du har forskjellig verdi for forskjellige mennesker og myndigheter. Hvis vi snakker om samlet verdi, er det klart at folk ikke har samme verdi. Å hevde noe annet er å stikke hodet i sanden. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 1 minute ago, bzzlink said: Grunnen til massiv økning av bompenger er at det ikke er mulig å ta ut veibruksavgift fra drivstoffet til biler, når de bruker det samme som folk bruker for å varme opp husene sine (strøm) De har allerede begynt å ta ekstra trafikkforsikringsavgift av elbiler hvert år, men denne reflekterer ikke bruk av bil, kun eierskap. Men uansett; hele samfunnet er like avhengig av infrastrukturen, uansett om de sykler, tar buss, tog eller trikk. Så finansiering over statsbudsjettet er det eneste som gir mening for veifinansiering Trafikkforsikringsavgift er vel noe alle eiere av registreringspliktige kjøretøy må betale uansett. Det er fullt mulig å finne andre metoder for betaling av veibruk, eksempelvis kilometeravgift som det var på dieselbiler før i tiden. Det som ihvertfall er helt klart er at også elbilistene må betale en del av kaka. Nå er det også greit å huske at dette er såkalte fiskale avgifter, altså avgifter som har som mål å skaffe inntekter til statskassen uten noe øremerket formål. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Bomveier rammer helt klart folk på ett veldig usosialt vis, de aller fleste av oss trenger veier Usosialt at brukeren betaler? Da tar du det langt. Det bør bli dyrere å kjøre. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) 25 minutes ago, Snylter said: Trafikkforsikringsavgift er vel noe alle eiere av registreringspliktige kjøretøy må betale uansett. Ja, men er høyere for elbillister. (og enda høyere skal det bli. Jeg spår dobling justert for inflasjon innen 5 år) 25 minutes ago, Snylter said: Det er fullt mulig å finne andre metoder for betaling av veibruk, eksempelvis kilometeravgift som det var på dieselbiler før i tiden. Ja, men det slår skjevt ut, så det er grenser for hvor mye man kan ta inn. Kjernevelgerne til SP må kjøre mye bil, så vanskelig å få igjennom altfor mye. Folk som bor langt ut på bygda må få lov til å kjøre den utslippsfrie bilen sin så mye de vil, det plager ingen. 25 minutes ago, Snylter said: Det som ihvertfall er helt klart er at også elbilistene må betale en del av kaka. Innen 5 år så er >80% av bilene i Oslo nullutslipp. Innen 10 år, så er elbilene hele kaka i hele Norge. Så det gir seg selv at det er elbilistene som betaler i fremtiden. 25 minutes ago, Snylter said: Nå er det også greit å huske at dette er såkalte fiskale avgifter, altså avgifter som har som mål å skaffe inntekter til statskassen uten noe øremerket formål. Nettopp. Og det bør taes inn gjennom skattesystemet, slik at det blir mest mulig rettferdig, hvem som betaler hvor mye Endret 9. desember av bzzlink 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Mag ne skrev (37 minutter siden): Usosialt at brukeren betaler? Som forklart, vi alle er brukerne. Selv om du går til butikken for å kjøpe mat så er den maten fraktet dit, hvordan tenker du kanskje, vel det er via veinettverket vårt, gjerne i en lastebil som sliter langt mer på veien enn en vanlig bil, så jeg mener de som bruker veien skal betale, og jeg mener at det blir usosialt at noen må betale ræva av seg fordi de tilfeldigvis bor på feil side av bommen, mens andre som bruker veien like mye slipper helt unna, derfor er det usosialt, og derfor bør det tas over skatten, for selv uten noen form for motorisert kjøretøy så er de fleste av oss med på å bruke veien. 2 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Lastebileieren betaler avgiften og tar den inn igjen ved å fakturere kjøpmannen som igjen fakturerer dette videre til kunden. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 9 minutes ago, skaftetryne32 said: Jeg mener at det blir usosialt at noen må betale ræva av seg fordi de tilfeldigvis bor på feil side av bommen, mens andre som bruker veien like mye slipper helt unna Da er ikke problemet at bomstasjoner eksisterer, men at det er for få av dem. Det er også usosialt at utlendinger kan bruke norske veier gratis uten å bidra økonomisk og det urettferdig at de som bruker veiene ofte betaler like mye som de som sjelden bruker dem, særlig når myndighetene aktivt oppfordrer folk til å velge offentlig transport. Bompenger er dessuten et effektivt verktøy for å redusere biltrafikken. Vi trenger derfor bompenger, men systemet må moderniseres. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 21 minutes ago, Camlon said: Bompenger er dessuten et effektivt verktøy for å redusere biltrafikken. Men hvorfor skal egentlig biltrafikken reduseres? Det ble akkurat rapportert om en bussulykke der jeg kommer fra. Det var faktisk FLERE passasjerer i denne bussen! Hvorfor skal vi kjører rundt med svære busser for å frakte noen få mennesker. Det gir jo ikke mening. Men slik kollektivtrafikk funker så må det skje uansett hvordan man legger det opp. For at det skal være et godt nok tilbud, så må vi kjøre rundt med svære kjøretøy nesten tomme. Er ikke utslippsfri personlig transport bedre da? Og så ha mindre størrelse og antall kollektivkjøretøy? Med unntak av noen få områder med massiv pendling rundt de 4-5 byene vi har i dette landet. (Det var hele 5 personer i denne bussen) Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 9. desember Forfatter Del Skrevet 9. desember hvis staten ikke vil ha befolkning, så hvorfor lage veier i det hele tatt. Det er tankeløst å lage nye veier når befolkningen ikke er interessert i å betale straffe økonomisk belastning ekstra utgift til staten når vi bor i Norge. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 2 hours ago, Camlon said: Ingen mennesker har en absolutt verdi. Du har forskjellig verdi for forskjellige mennesker og myndigheter. Hvis vi snakker om samlet verdi, er det klart at folk ikke har samme verdi. Å hevde noe annet er å stikke hodet i sanden. Du forveksler verdi og nytte. 2 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 13 minutes ago, stamkunde said: hvis staten ikke vil ha befolkning, så hvorfor lage veier i det hele tatt. Det er tankeløst å lage nye veier når befolkningen ikke er interessert i å betale straffe økonomisk belastning ekstra utgift til staten når vi bor i Norge. Ei veldig god løysing - for din og forumet sin del - er jo at du ikkje har bil. Det vil spare ganske mykje frustrasjon for mange trur eg. 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 10 minutes ago, Krig og fred said: Du forveksler verdi og nytte. Nei, det gjør jeg ikke. Nytte er hva man bidrar til noen, verdi er hva man betyr for noen. Jeg snakket om verdi. Og din verdi varierer for forskjellige mennesker og myndigheter. For eksempel et norsk barn har lav verdi for indiske myndigheter men høy verdi for norske myndigheter. Og et norsk barn har lav verdi for en tilfeldig indisk familie, men har høy verdi for sine foreldre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå