Roastbiff Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Hei, godtfolk! Jeg begynner å se meg lei av å være avhengig av Buvidal for å fungere. Det er greit nok at det gir meg frihet gjennom en hel måned, at jeg slipper å være syk, samt. alle fordelene med det. Men, jeg skulle helst ha latt være å ha noen fordeler med det, for da kommer jo alle negative sider med det. Jeg ønsker ikke å stå på dette stoffet ut livet, for det er så mye som kan skje. Alt fra eventuelle begrensninger dette setter for meg, til hva hvis det blir problemer med å fortsette produksjonen med det, hva om Norge havner i en krig - hvis jeg ender i en situasjon som krever at jeg må være uten - uten noen form for nedtrapping? Altså, dette ønsker jeg ikke. Har dere noen gode råd og tips til hvordan jeg kan gå av Buvidal? For øvrig ønsker jeg å komme helt ut av LAR. Vær så snill, hjelp meg på din beste måte, uten noen form for moralprekener. På forhånd - jeg setter pris på svar med en god baktanke! :) Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Roastbiff skrev (4 timer siden): Hei, godtfolk! Jeg begynner å se meg lei av å være avhengig av Buvidal for å fungere. Det er greit nok at det gir meg frihet gjennom en hel måned, at jeg slipper å være syk, samt. alle fordelene med det. Men, jeg skulle helst ha latt være å ha noen fordeler med det, for da kommer jo alle negative sider med det. Jeg ønsker ikke å stå på dette stoffet ut livet, for det er så mye som kan skje. Alt fra eventuelle begrensninger dette setter for meg, til hva hvis det blir problemer med å fortsette produksjonen med det, hva om Norge havner i en krig - hvis jeg ender i en situasjon som krever at jeg må være uten - uten noen form for nedtrapping? Altså, dette ønsker jeg ikke. Har dere noen gode råd og tips til hvordan jeg kan gå av Buvidal? For øvrig ønsker jeg å komme helt ut av LAR. Vær så snill, hjelp meg på din beste måte, uten noen form for moralprekener. På forhånd - jeg setter pris på svar med en god baktanke! Nedtrapping i samarbeid med legen/LAR. blir vel det mest fornuftige. De har vel et opplegg. Har du raadfoert deg, med dem? Er ingen nedtrappingspesialist, men tenker, En mnd paa 75% dose, saa en paa 50% og videre, en paa 25% og saa tre, paa 12.5%. Dette var planen til en kompis av meg, som ville brekke av paa valium. Kanskje, 80%, 60%, 40%, 20%, en mnd hver og 10%, tre mnd,hoeres bedre ut. Vet det er lett for meg aa sitte her aa skrive, dette blir vanskelig. Blir denne kuren for toeff, trenger du kanskje en lengre periode? Hva synes du selv? Endret 9. desember av Karltorbj Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/behandling-ved-opioidavhengighet/behandling-ved-opioidavhengighet/pasienter-i-lar-som-etter-vurdering-sammen-med-lege-onsker-a-trappe-ned-sitt-substitusjonslegemiddel-bor-tilbys-gradvis-og-langvarig-nedtrapping-med-tilpasset-psykososial-oppfolging-og-rask-doseokning-ved-behov Denne retningslinjen kan være interessant å lese. Trapp ned kun etter plan fra lege som kjenner deg. Lenke til kommentar
Roastbiff Skrevet 10. desember Forfatter Del Skrevet 10. desember Karltorbj skrev (På 9.12.2024 den 5:32 AM): Nedtrapping i samarbeid med legen/LAR. blir vel det mest fornuftige. De har vel et opplegg. Har du raadfoert deg, med dem? Er ingen nedtrappingspesialist, men tenker, En mnd paa 75% dose, saa en paa 50% og videre, en paa 25% og saa tre, paa 12.5%. Dette var planen til en kompis av meg, som ville brekke av paa valium. Kanskje, 80%, 60%, 40%, 20%, en mnd hver og 10%, tre mnd,hoeres bedre ut. Vet det er lett for meg aa sitte her aa skrive, dette blir vanskelig. Blir denne kuren for toeff, trenger du kanskje en lengre periode? Hva synes du selv? Ja, jeg burde egentlig ta dette i samarbeid med LAR. Jeg har så vidt pratet med dem på telefon, og der fikk jeg det svaret jeg egentlig så for meg: du burde ikke gjøre dette nå, du burde vente, kanskje om et år eller to. Nå burde du fokusere på å holde deg stabil på Buvidal, slik at du ikke sklir ut. Joda, jeg forstår bekymringen, men samtidig ikke, da jeg er lei av å være nedstemt og flat følelsesmessig. Jeg vil få tilbake livsgnisten. Planen du beskriver høres jo veldig fin ut, men er litt usikker da Buvidal har så lenge som en måned på seg i systemet. Er jo litt to forskjellige substanser, sånn sett. Jeg tenker kanskje å ta det opp nærmere med behandleren min, og få sagt hvor mye jeg vil slutte. Håper det ordner seg, men virker som det kan ta tid. Lenke til kommentar
Roastbiff Skrevet 10. desember Forfatter Del Skrevet 10. desember Gaea skrev (På 9.12.2024 den 7:39 PM): https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/behandling-ved-opioidavhengighet/behandling-ved-opioidavhengighet/pasienter-i-lar-som-etter-vurdering-sammen-med-lege-onsker-a-trappe-ned-sitt-substitusjonslegemiddel-bor-tilbys-gradvis-og-langvarig-nedtrapping-med-tilpasset-psykososial-oppfolging-og-rask-doseokning-ved-behov Denne retningslinjen kan være interessant å lese. Trapp ned kun etter plan fra lege som kjenner deg. Tusen takk, dette skal jeg lese så fort jeg får tid etter jeg har våknet i morgen. Jeg må nok gjøre det i samråd med behandleren min i LAR, igjen, tusen takk. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Roastbiff skrev (1 time siden): Ja, jeg burde egentlig ta dette i samarbeid med LAR. Jeg har så vidt pratet med dem på telefon, og der fikk jeg det svaret jeg egentlig så for meg: du burde ikke gjøre dette nå, du burde vente, kanskje om et år eller to. Nå burde du fokusere på å holde deg stabil på Buvidal, slik at du ikke sklir ut. Joda, jeg forstår bekymringen, men samtidig ikke, da jeg er lei av å være nedstemt og flat følelsesmessig. Jeg vil få tilbake livsgnisten. Planen du beskriver høres jo veldig fin ut, men er litt usikker da Buvidal har så lenge som en måned på seg i systemet. Er jo litt to forskjellige substanser, sånn sett. Jeg tenker kanskje å ta det opp nærmere med behandleren min, og få sagt hvor mye jeg vil slutte. Håper det ordner seg, men virker som det kan ta tid. Snakket med ei venninne som faar subutex paa LAR i gaar. Naar hun og mangen andre brukere, soeker om nedtrapping, faar de til svar at det ikke er medisinsk forsvarlig. Vil ikke ta fra deg motet,men det er en sinnsvak toeff jobb du har forann deg. Bare aa gaa ned til 80%, er hvist veldig hardt og for mye.. Og du trenger mye lenger tid, enn de hestekurene, jeg foreslo. Cannabis assistert behandling, er vel ikke mulig og ikke populaert? Lenke til kommentar
Roastbiff Skrevet 11. desember Forfatter Del Skrevet 11. desember (endret) Karltorbj skrev (1 time siden): Snakket med ei venninne som faar subutex paa LAR i gaar. Naar hun og mangen andre brukere, soeker om nedtrapping, faar de til svar at det ikke er medisinsk forsvarlig. Vil ikke ta fra deg motet,men det er en sinnsvak toeff jobb du har forann deg. Bare aa gaa ned til 80%, er hvist veldig hardt og for mye.. Og du trenger mye lenger tid, enn de hestekurene, jeg foreslo. Cannabis assistert behandling, er vel ikke mulig og ikke populaert? Det var vel en av tingene de sa, at det ikke var medisinsk forsvarlig. Hvis jeg husker rett, så var det noe lignende de sa når jeg søkte LAR for lenge siden også, at det ikke ville vært forsvarlig. Ja, det blir nok en veldig tøff og lang jobb jeg har forran meg. Alt ville vært så mye bedre. De sa til meg at når jeg begynte med nedtrapping, så kunne det ta måneder, og til og med år. Men jeg er villig til å gå igjennom det. Cannabis assistert behandling har jeg ikke hørt om - er det en mulighet? Jeg er villig til å gå langt for å slutte med Buvidal/Buprenorfin, og komme meg ut av LAR. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skulle gått frem, er det lovlig? Har hørt om at enkelte har fått det som medisin mot kreft og lignende. Endret 11. desember av Roastbiff Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Roastbiff skrev (9 minutter siden): Det var vel en av tingene de sa, at det ikke var medisinsk forsvarlig. Hvis jeg husker rett, så var det noe lignende de sa når jeg søkte LAR for lenge siden også, at det ikke ville vært forsvarlig. Ja, det blir nok en veldig tøff og lang jobb jeg har forran meg. Alt ville vært så mye bedre. De sa til meg at når jeg begynte med nedtrapping, så kunne det ta måneder, og til og med år. Men jeg er villig til å gå igjennom det. Cannabis assistert behandling har jeg ikke hørt om - er det en mulighet? Jeg er villig til å gå langt for å slutte med Buvidal/Buprenorfin, og komme meg ut av LAR. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skulle gått frem, er det lovlig? Har hørt om at enkelte har fått det som medisin mot kreft og lignende. Tror ikke det er mulig. Har inntrykk av at cannabis, er det stoffet som de kikker mest paa, paa proevene. Vet du kan faa det medisinsk, men tror ikke LAR, er der. Er noen alternativer i utlandet. vet jeg. Det er det eneste jeg ser som en mulighet. Skal jo ikke mye fornuft til, for aa se, at dette,er et sunnere alternativ. Vanskelig da ogsaa kanskje, men den vil lindre saapass, at du kan komme deg gjennom det. Er dette en sak aa kjempe for? Du og dere som har behov for dette,organiserer dere og faar det frem i lyset? En maa vaere den foerste, kanskje du er plogspissen, som faar dette i gang? Snakk med legen og LAR om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå