The Avatar Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Erlend0_o skrev (2 timer siden): Interessant. Da skal jeg holde et øye oppe. Kan bytte vis jeg finner en rentbrennende. Trodde den måtte trekke uteluft fra pipa for å få nok luft, men dette har sikkert mer med at moderne hus er så tette og energisparing ved at kald luft ikke slipper inn via andre åpninger i huset Grunnen til at du har oppfatta det slik er at kravet om nye tette hus som gjer at ein må ha luftekanal til vedovnen kom omtrent samtidig som kravet til reintbrennande ovnar. I nye hus der du må ha luftekanal enten gjennom pipa, under golvet, eller gjennom ytterveggen så er det uansett ikkje lov å montere vedovnar som ikkje er reintbrennande. Også reintbrennande ovnar fungerer utan luftekanal, men då må det være nok ventilar og naturlege utettheiter i huset til at vedovnen får nok luft. Sjølv om det kanskje ikkje er så aktuelt for deg sidan du har ein gamal ovn (som du ikkje har lov til å montere), men kan det være aktuelt å kjøpe ein bioetanolovn? Då fyrer du med bioetanol som du kjøper på dunk. Ein slik ovn treng du heller ikkje å ha skorstein til. Du kan kjøpe f.eks. ein slik til 3000 kr https://www.expondo.no/uniprodo-bioetanol-peis-1-2-l-frittstaaende-10250860 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Orion666 skrev (3 timer siden): Hvorfor i all verden skal du installere noe som du vet virker dårlig og som ikke er forskritsmessig? Bruk et par tusenlapper på en god ovn så får du skikkelig varme og du ødelegger ikke for naboen din med astma. Pengene tjener du raskt inn ved at du halverer vedforbruket . Og installer ovn, ikke peis. Det er ingen som installerer peis i dag. Vel, disse reglene er som de fleste slike laget for og være enkle for byråkratiet, hvis du monterer en gammel Jøtul 602 i koia du har i skogen bryter du forskriften, selv om i dette tilfellet er forskriften meningsløs jmf forurensning. Så forskriften bør være relativ til bruksområdet til ovnen. Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 11. desember Forfatter Del Skrevet 11. desember Viser seg at ovnen er rentbrennende. Kanskje etter alt dette arbeidet at jeg bør gi vekk denne og bytte den med en som ikke er 😅 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Erlend0_o skrev (9 timer siden): Interessant. Da skal jeg holde et øye oppe. Kan bytte vis jeg finner en rentbrennende. Trodde den måtte trekke uteluft fra pipa for å få nok luft, men dette har sikkert mer med at moderne hus er så tette og energisparing ved at kald luft ikke slipper inn via andre åpninger i huset Jeg kjøpte en tre-fire år gammel rentbrennende ovn av rent skandinavisk design for to lapper, og da fikk jeg med alt jeg trengte av røykrør. Effekt ca 5kW. Følg med på finn.no i ditt nærområde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå