Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installere gammel peis

Anbefalte innlegg

Har et hus fra ca 1960 som tidligere hadde to peiser som senere ble demontert. Nå kunne jeg tenkt meg å installere en liten peis på loftet da dette er dårlig isolert og er hvor jeg har mancaven min.

Har en murer som skal utføre jobben, og jeg har planer om å kontakte feiervesenet når jobben er gjort for å sørge for tilsyn og feiing.

Problemet er at peisen ikke er rentbrennende, er dette et krav? Som sagt er det et gammelt hus som tidligere hadde to stykk ovner som ikke var særlig rentbrennende.

Huset er i Stavanger kommune

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan installere selv nå, du må bare gi beskjed til brannvesenet i ettertid. 
Jeg kjøpte selv en brukt rentbrennende ovn, ca fem år gammel av premium skandinavisk merke med alt av røykrør for 2000,-. Det er fort spart inn igjen dersom du kjøper ved…

Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (12 timer siden):

Da vil du nok slite. Gjør det skikkelig med en gang. Her er det bedre å snakke med kommunen først, fordi de jobber med dette til daglig og er tross alt organet som skal godkjenne og føre tilsyn. Det gir lite mening i å gjøre jobben to ganger fordi man har synset litt på diskusjon.no. 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppvarming/ulovlig-a-montere-gammel-vedovn/

Håpet noen hadde førstehånds erfaring med dette. Ville ikke tro at feiervesenet nektet å feie grunnet gammel peis, lurer og på hvilke represalier som kan brukes vis dette blir gjort.

Men får vel ringe dem anonymt, peisen skal opp

• Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Erlend0_o said:

Håpet noen hadde førstehånds erfaring med dette. Ville ikke tro at feiervesenet nektet å feie grunnet gammel peis, lurer og på hvilke represalier som kan brukes vis dette blir gjort.

Men får vel ringe dem anonymt, peisen skal opp

Har montert nye ildsteder i min egen enebolig. Riktignok noen år siden nå, men samme regler gjelder fremdeles. Informasjonen du har fått litt over her er riktig.

Ildstedet må være rentbrennende, eller det må være samme ovn (*) som var montert i boligen før kravet intraff. Man har altså lov til å installere orginalt ikke-rentbrennende ildsted tilbake, men man har ikke lov til å montere et ikke-rentbrennende ildsted som ikke har stått i boligen før.

Etter montering må du levere en egenmelding til brannvesenet i kommunen din. Hos oss hadde dem et skjema på nett hvor jeg måtte fylle ut merke og modell for ildsted, litt om skorsteinen, og krysse i noen bokser for at jeg gikk god for at  monteringsanvisning og generelle regler er fulgt.

Det er ingen godkjenningsordning for arbeid på skorstein og ildsted. Du kan gjøre alt selv, eller betale noen for det. Det formelle kravet er din egen erklæring på hva som er gjort, og at det er gjort riktig.

Utover det er det et godt tips å ta en telefon til ditt lokale brannvesen om du er usikker på noe. De svarer nok mer enn gjerne, og er nok glad for at du spør først heller enn etterpå.

13 hours ago, SpecialForce said:

Her er det bedre å snakke med kommunen først, fordi de jobber med dette til daglig og er tross alt organet som skal godkjenne og føre tilsyn.

Kommune/Brannvesen godkjenner ikke ildsteder. De påpeker avvik hvis de finner det ved tilsyn, men det er ingen godkjenning. At de ikke finner avvik ved tilsyn er heller ingen godkjenning av anlegget, for noe sånn godkjenningsordning  finnes altså ikke. Det står også tydelig i kommunikasjonen deres. Det beste du kan oppnå er fravær av påståtte avvik og pålegg.

* Kverulering; Et ildsted bygget inn i skorsteinen er en peis. Et frittstående lukket ildsted er en ovn.

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (20 timer siden):

Har montert nye ildsteder i min egen enebolig. Riktignok noen år siden nå, men samme regler gjelder fremdeles. Informasjonen du har fått litt over her er riktig.

Ildstedet må være rentbrennende, eller det må være samme ovn (*) som var montert i boligen før kravet intraff. Man har altså lov til å installere orginalt ikke-rentbrennende ildsted tilbake, men man har ikke lov til å montere et ikke-rentbrennende ildsted som ikke har stått i boligen før.

Etter montering må du levere en egenmelding til brannvesenet i kommunen din. Hos oss hadde dem et skjema på nett hvor jeg måtte fylle ut merke og modell for ildsted, litt om skorsteinen, og krysse i noen bokser for at jeg gikk god for at  monteringsanvisning og generelle regler er fulgt.

Det er ingen godkjenningsordning for arbeid på skorstein og ildsted. Du kan gjøre alt selv, eller betale noen for det. Det formelle kravet er din egen erklæring på hva som er gjort, og at det er gjort riktig.

Utover det er det et godt tips å ta en telefon til ditt lokale brannvesen om du er usikker på noe. De svarer nok mer enn gjerne, og er nok glad for at du spør først heller enn etterpå.

Kommune/Brannvesen godkjenner ikke ildsteder. De påpeker avvik hvis de finner det ved tilsyn, men det er ingen godkjenning. At de ikke finner avvik ved tilsyn er heller ingen godkjenning av anlegget, for noe sånn godkjenningsordning  finnes altså ikke. Det står også tydelig i kommunikasjonen deres. Det beste du kan oppnå er fravær av påståtte avvik og pålegg.

* Kverulering; Et ildsted bygget inn i skorsteinen er en peis. Et frittstående lukket ildsted er en ovn.

Siden ingen godkjenner ildstedet kun påpeker avvik vet du noe om hva de ville gjort vis de kom over en ettermontert ikke rentbrennende ovn? Ville tro det de bryr seg mest om er fare for brann, og selv om de påpeker at ovnen ikke er rentbrennende så kan jeg ikke helt se for meg hvem som skal se til at den ikke blir brukt. Forstår at vis de påpeker brannfarer som blir ignorert vil påvirke forsikringen og gjerne gi juridisk straff ved brann, men ikke rentbrennende ovner vil til løse seg selv da de ikke blir solgt lengre og alt til slutt blir byttet ut

Endret av Erlend0_o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Erlend0_o said:

Siden ingen godkjenner ildstedet kun påpeker avvik vet du noe om hva de ville gjort vis de kom over en ettermontert ikke rentbrennende ovn? Ville tro det de bryr seg mest om er fare for brann, og selv om de påpeker at ovnen ikke er rentbrennende så kan jeg ikke helt se for meg hvem som skal se til at den ikke blir brukt. Forstår at vis de påpeker brannfarer som blir ignorert vil påvirke forsikringen og gjerne gi juridisk straff ved brann, men ikke rentbrennende ovner vil til løse seg selv da de ikke blir solgt lengre og alt til slutt blir byttet ut

Pålegg om utbedring med tidsfrist og fyringsforbud om det ikke utbedres vil jeg tro.

Ildstedene i boligen skal registreres hos brannvesenet, derav egenmeldingskjema. Hvis de kommer over noe som ikke står registrert når de kommer på tilsyn, så vil de nok undersøke akkurat den litt nøyere.

Man kan jo alltids gamble på å fortelle at det er det orginale som sto i huset fra før de begynte å registrere, eller håpe på en "forståelsesfull" kontrollør da.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan flyte ein gamal ovn til ein anna stad i huset sjølv om den ikkje er reintbrennande. Utanom det så må ovnen være reintbrennande. 

Konsekvensane ved å montere ikkje-reintbrennande kjem ann på kven i kommunen som grip tak i saka. Dette vil utgjere både brot på forurensningsforskrifta og byggteknisk forskrift. Fyringsforbod, krav om tilbakeføring, bruksforbod og dagsmulkt er alle moglege konsekvensar. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tipper det er 6-7 år siden vi meldte ifra at vi ikke hadde ildsted i huset lenger. Vet ikke hvilken informasjon feieren sitter med etter så lang tid, men hadde vært rart vis de hadde deltaljer om type ovn osv. Vi får gamble og se hva som skjer. Går for at den er blitt demontert og lagret i kjelleren i mange år. Føler på meg at de ikke orker å bevise at peisen ikke er min så lenge det ikke er brannfare

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mest truleg er det logga kva eldstadar du hadde ettersom det kommunen fører register over er sjølve skorsteinen med tilhøyrande eldstadar. Sidan skorsteinen er ein del av huset så kan eg aldri sjå for meg at historikken blir sletta før huset eller skorsteinen blir revet. 

Merk også at det er motsatt. Regelverket seier at det ikkje er lov å montere ovn som ikkje er reintbrennande, det er du som må bevise at eldstaden høyrer til i huset og berre har blitt flytta. 

Du kan riktignok ha rett i at det ikkje er sikkert at det blir reagert på det så lenge ovnen ikkje er brannfarleg, det store spørsmålet er om feiaren har gode rutiner for å melde frå til andre i kommunen som byggesak eller miljøavdelinga. Feiaren bryr seg kanskje ikkje om å følge opp ei sak om partikkelutslepp, men miljøavdelinga har fort interesse av å følge opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det snakk om peis eller ovn? Det er to forskjellige ting.

Om det er snakk om ein eldre ovn ville eg uansett kjøpt ein nyare og reintbrennande som vil gje meir varme til rommet og mindre ut pipa. Kan finne sånt på Finn om det blir dyrt med ny.

Er det snakk om peis ville eg gjort det same og kjøpt ny ovn.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor denne motstanden mot å installere en ny rentbrennende ovn? Er det kun økonomiske årsaker? 

En rentbrennende ovn er bedre for miljøet, den reduserer helseplager for hjerte - og lungesyke (eller sagt på en annen måte, din gamle ovn forsterker helseplager til hjerte - og lungesyke og kan forkorte levetiden til disse. 

"Mange er redde for å bli utsatt for skade fra noe som rent statistisk ikke bør fryktes, mens de fryktløst hygger seg foran ovner og peiser og ignorer at de tar liv og skader tusenvis – både egne barn, egen familie og naboer.

Fyring med ved er en primitiv, utdatert energikilde. Ifølge Statistisk sentralbyrå stammer 61 prosent av partiklene (PM2,5) i luften i Norge fra de 1,7 millioner vedovnene, og bare 39 prosent prosent fra privatbiler, busser og lastebiler."

Stavanger kommune og Aftenbladet desinformerer om veitrafikk og vedfyring

I tillegg så øker den gamle ovnen risikoen for pipebrann, samt gir mindre varme enn en ny rentbrennende ovn gjør. 

Endret av leticia
tatt bort setning i parentes
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 timer siden):

Hvorfor denne motstanden mot å installere en ny rentbrennende ovn? Er det kun økonomiske årsaker? 

Pris. Den skal varme opp et lite loftsrom på ca 30m2 med skråtak og ved får jeg gratis. Peisen var og gratis. Gir ingen mening å bruke penger på en rentbrennende ovn som skal varme opp et så lite område.

Endret av Erlend0_o
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Erlend0_o skrev (På 9.12.2024 den 5:47 AM):

Nei

Hvorfor i all verden skal du installere noe som du vet virker dårlig og som ikke er forskritsmessig?

Bruk et par tusenlapper på en god ovn så får du skikkelig varme og du ødelegger ikke for naboen din med astma. Pengene tjener du raskt inn ved at du halverer vedforbruket .

Og installer ovn, ikke peis. Det er ingen som installerer peis i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (10 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal du installere noe som du vet virker dårlig og som ikke er forskritsmessig?

Bruk et par tusenlapper på en god ovn så får du skikkelig varme og du ødelegger ikke for naboen din med astma. Pengene tjener du raskt inn ved at du halverer vedforbruket .

Og installer ovn, ikke peis. Det er ingen som installerer peis i dag.

Som sagt, pris. Er et lite område som skal varmes. Kommer til å bli fyrt lite. Skal du ha rentbrennende ovn må du vel ha skorstein med dobbel løp så er snakk om mer enn et par tusenlapper. Ved er som nevnt gratis så ingenting å spare der.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (Akkurat nå):

Nei, det må du ikke.

Interessant. Da skal jeg holde et øye oppe. Kan bytte vis jeg finner en rentbrennende. Trodde den måtte trekke uteluft fra pipa for å få nok luft, men dette har sikkert mer med at moderne hus er så tette og energisparing ved at kald luft ikke slipper inn via andre åpninger i huset

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikkje behov for noko meir pipe. Av og til må piper rehabiliterast, men det er pga. tilstanden på pipa, ikkje ovnen.

På nye hus eller hus som blir renovert og tetta igjen meir enn dei var er det noko ein bør vurdere, men på eldre hus er det sjeldan problem med nok tilluft. 

Ein ny ovn må gjerne ha litt meir luft ienn eldre, men i eit hus frå 60-talet er det neppe eit problem.

Er rommet lite kan du òg kjøpe ein liten ovn, og det treng ikkje bli så dyrt. Ved er ganske dyr måte å fyre med om du kjøper ferdig sekk til marknadspris. Er behovet verkeleg lite så ville eg vurdert om behovet er der i heile tatt. Kan ein panelomn fungere vel så bra?

Ved kostar fort 1-3 kroner per kWh om du ikkje får den billeg, og då er du i prisområdet for ein panelomn. Straumpris over 85 øre blir kraftig redusert pga. stønad frå staten. Forskjellen for deg på 100 øre og 300 øre er 20 øre.

Du sparar pengar både på kjøp av ovn og fikse pipa, samt at du slepp styre med ved og fyring. Kjøper du ein panelomn med styring kan den startas frå app eller automatikk.

https://vedkalkulator.no/Home/ShowMain

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...