Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til husbygging(prosjektert bygg)

Anbefalte innlegg

Har akkuratt kjøpt meg ett nytt rekkehus/enebolig i rekke. 

Byggingen har ikke startet enda så jeg står ganske fritt til å gjøre endringer. Men hvordan går en frem? Kjøper en de produktene en ønsker og ber utbygger montere? Får en da de prosjekterte tingene umontert? Eller trekker de prisen av for de prosjekterte produktene? 

Ønsker å gjøre en del endringer ift baderoms innredning, gulv osv. 

Hva med pruting, er dette innenfor? Be om å få med en spott/stikk ekstra uten kostnad? Hvordan går en evt frem? 

Andre ting en må tenke på? 

Ønsker egentlig bare generelle tips for prosessen da det er første gang jeg kjøper nybygg som ikke er påbegynt enda slik at jeg har muligheter til å gjøre det mer "mitt". Tidligere har det stått klart slik at det var lite å endre på. 

Noen muligens relevante sitat fra kontrakt:

Sitat

Forbruker kan ikke før overtakelse tilføre materiell og utstyr, eller selv utføre egeninnsats. Det presiseres at forbruker kun har adgang til boligfeltet etter avtale med prosjektleder eller byggeleder.  

Sitat

Endringer eller tilføyelse i leveransen, utover standard, skal beskrives i kontrakt eller i bilag til kontrakt. Valg, tilvalg og tilleggsleveranser vil bli fakturert direkte fra leverandør og vil påvirke den totale kostnaden for boligen for kjøper.

Skal såklart ta ett møte med utbygger og diskutere, men liker å være godt forberedt og ikke ta alt de sier for god fisk :)

På forhånd, takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette boligprosjektet er nok noe som ble lagt ut på anbud den gangen. Entreprenørene som vant anbudet er antageligvis de som hadde lavest pris, med mindre det var andre faktorer, men det går hovedsaklig på pris. Det betyr at de som priser slike anbudsjobber skjærer alt ned til å kun dekke lovkravet og ingenting mer, med stramme marginer. Eneste måten for de å hente igjen "det tapte" på er å ta godt betalt for endringer/tillegg. Så jeg vil nok ikke tro at du får prutet noe særlig på endringer/tillegg.

Slik jeg tolker utdraget fra kontrakten så har du ikke anledning til å handle inn eget materiell/utstyr og få de til å montere, men det går jo selvfølgelig an å spørre. Vær i så fall obs på at elektriker (og eventuelt andre fag) hvis de følger med i timen spesifiserer i sin samsvarserklæring at utstyret ikke er kjøpt via de og at en eventuell reklamasjonssak blir da en tvist mellom deg og butikken, og det er varierende hvor velvillige de er til å dekke tidsbruk for utskifting. De fleste seriøse bedrifter fikser reklamasjoner uten kostnad for kunden og tar heller krangelen videre med leverandør/grossist for å dekke kostnader. Men dette er jo selvsagt noe man betaler for som kunde når man kjøper materiell via entreprenøren, i form av påslag på prisen.

Det blir litt vanskelig å svare på hvilke ting du bør ta med, men det aller viktigste er at du så tidlig som mulig tenker over hvilke ting du selv trenger. I disse dager så er det mye av disse tingene som er ferdig definert i NEK 400, også med tanke på endringer/utvidelse. Min filosofi som elektriker er alltid at det enkleste ofte er det beste. Det er fort gjort å ville ha veldig fancy opplegg på ting men det er gjerne bare en gimmick man egentlig ikke trenger. Muligheten for smarthus bør jo vurderes men der er det mange løsninger som lett kan bygges inn i ettertid. Noe som kanskje burde vært vurdert fra start er smart styring av varmtvannsbereder/elbillader, og eventuelt andre større elektriske laster som man kan regulere på samme måte.

Et par andre "kjekt å ha" ting er jo et par tomme trekkerør fra sikringsskap/svakstrømsskap opp til loft og/eller ned til kjeller. I samme gata kan man ha et 40/50mm trekkerør fra stikk ved gulv og opp til der veggen skal henge for pen ledningsføring fra multimedieutstyr opp til TV.

Etter en del feilsøking/utskifting av komfyrvakter så har jeg fått en forkjærlighet for tavlemonterte komfyrvakter, men det utgjør nok ikke veldig store forskjellen i praksis. Det blir antageligvis også dyrere enn det som er priset. Grunnen til at jeg liker det er at man slipper å demontere halve kjøkkenet for å feilsøke på elektronisk utstyr som er gjemt bak komfyren nedi kjøkkensokkelen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...