The Avatar Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Sjørøver skrev (2 minutter siden): Det fikk meg til å tenke på ett innlegg jeg så for noen dager siden, se vedlagt. Det er ikke måte på hvor vanskelig noen gjør det for seg selv. Kanskje litt off-topic sidan du berre viste eit eksempel, men no er det slik at etter opplæringslova så har ikkje ein fyrsteklassing rett på gratis skulleskyss før det er meir enn to kilometer til skulen. Underforstått at dersom det er akkurat under 2 km så har stortinget vurdert det slik at fyrsteklassingen kan gå sjølv. Alt neste år så er tilsvarande grense for gratis skuleskyss 4 km fram til og med 10 klasse, og deretter må det være minst 6 km når ein går på vidaregåande. I tillegg er det eit generelt unntak der ein kan få gratisk skulleskyss uavhengig av avstand dersom skulevegen er særleg farleg eller vanskeleg eller dersom eleven har nedsatt funksjonsevne. 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Sjørøver skrev (16 minutter siden): Nei, jeg snakker om to forskjellige ting. Det skjedde noe med oppdragelsen av barn født rundt 1990 som gjør at de ikke vil ha stor familie eller barn i det hele. Det er kun selvrealisering som er viktig. Du skrev: "De som ble født rundt år 1990 som da burde begynt og få barn rundt år 2000 gjorde det aldri." Man får ikke barn som tiåring, som jeg antok var en feilskriving. Men det passer med 2010, som var da smarttelefoner og sosiale medier begynte å ta av. Sitat Jeg lurer på om vi kan se ett skifte nå sidene mange kjendiser og bloggere får mange barn. Jeg hørte nettopp om datteren til en kollega som planla og få barn før hun var 23 år, det er lenge siden. En må eksponeres for barn for at de skal friste, for det frister lite på papiret. Får bloggere og kjendiser masse barn? Mitt inntrykk er at også de prioriterer karriere, før de får 1-2 et stykke ut i 30-årene. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) VifteKopp skrev (6 minutter siden): Du skrev: "De som ble født rundt år 1990 som da burde begynt og få barn rundt år 2000 gjorde det aldri." Man får ikke barn som tiåring, som jeg antok var en feilskriving. Men det passer med 2010, som var da smarttelefoner og sosiale medier begynte å ta av. Ja, det gir jo mer mening. 😅 Trodde du mente 1990->2010 VifteKopp skrev (6 minutter siden): Får bloggere og kjendiser masse barn? Mitt inntrykk er at også de prioriterer karriere, før de får 1-2 et stykke ut i 30-årene. Det er en trend som er startet nå siste par årene i følge høneklubben som jeg har i huset mitt en gang per måned. Har Sofie Elise++ som snakker opp dette med barn, og det hjelper visst på. Endret 4 timer siden av Sjørøver Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Sjørøver skrev (5 timer siden): Hvorfor ikke? Det viktigste for meg er frihet, autonomi, fleksibilitet, fred og søvn. Disse blir signifikant svekket når man har barn eller Gud forby, har ei som gneller 24/7 2 1 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Sjørøver skrev (20 minutter siden): Det er en trend som er startet nå siste par årene i følge høneklubben som jeg har i huset mitt en gang per måned. Har Sofie Elise++ som snakker opp dette med barn, og det hjelper visst på. Jeg må innrømme at jeg ikke har full oversikt på den gjengen. Jeg tenkte litt på Familien Nerdrum, og hvordan det programmet ble en hit. Flere generasjoner under samme tak. Barn som løper fritt rundt på tunet blant dyr og besøkende. Tror en del føler på et savn til et slikt liv. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Sjørøver skrev (6 timer siden): Kan det være at vi har blitt for opptatt med å nyte livet uten ansvar? Hva har DU gjort for å øke fertilitetsratene i landet? Jeg spør ikke for å være kritisk, men du stiller et spørsmål og det hadde vært interessant med noen selvrefleksjoner her. Individer er selvsagt ulike, så å generalisere skal en være forsiktig med, men det er samtidig nyttig å tenke over hva en har gjort selv og sammenlikne det med hva en forventer av andre. For meg blir det veldig rart om de menn og kvinner som er opptatt av at det fødes for få barn, ikke får i alle fall 3-4 unger selv, og unngår å vente i en evighet med sine førstefødte. Det kan godt være at svaret for en del er "ja" på det spørsmålet du stiller, men det blir jo ekstra kleint om det blir "ja" for de som faktisk mener vi drastisk må øke fødselsratene (kontra oss som tenker det er greit som det er en god stund til, vi kan jo ikke akkurat forventes å dra lasset). Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Camlon skrev (5 timer siden): I Ungarn så har kvinnenes yrkesdeltakelse økt fra 73% til 85% (kilde) siden 2010, mens Norge har falt fra 83% til 81% (kilde). Det er en myte at de fleste konservative ikke vil at kvinner skal arbeide. Det er trolig at noen barneløse vil dra til et annet land hvor barnløse har flere fordeler, men det vil også være flere som blir og får barn fordi Ungarn gir barnefamilier flere fordeler. Men jobber disse 85%-ene deltid eller heltid? Å være i jobb er bare halve sannheten her, stillingsprosenten er like viktig. Her er forøvrig noen andre tall, og det er et større gap for Ungarn enn for Norge; https://www.statista.com/statistics/1094234/employment-rates-by-gender-in-hungary/ https://www.statista.com/statistics/1168772/employment-rate-in-norway-by-gender/ 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 39 minutes ago, Martelè said: Det viktigste for meg er frihet, autonomi, fleksibilitet, fred og søvn. Disse blir signifikant svekket når man har barn eller Gud forby, har ei som gneller 24/7 Det er veldig tøfft å ikke ha barn. Det eneste jeg gjør er hva jeg vil hele tiden. 1 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden The Avatar skrev (5 timer siden): Det er to måtar å sjå på det. Det eine er at i eit konservativt samfunn der kvinner i mindre grad er yrkesaktive så er dette ein politikk som er forholdsvis billig å innføre då dei som får skattefritak uansett betalar lite skatt. Samtidig er det nettopp slike ordningar som kan få fleire kvinner ut i arbeid, for ei ung familie vil det klart lønne seg at det er mor som er på jobb og kjem heim med skattefri lønn medan det er mannen som er heimeværande husfar, mykje av lønna hans hadde gått bort i skatt uansett så då er det liten grunn til at han skal jobbe når dama tener meir. Det er likevel det sistnemte som kan bli eit virkeleg stort problem, for det er fort fare for at lønningane kjem til å endre seg slik at kvinner tener drastisk mykje mindre for sitt arbeid fordi arbeidsgivarane kalkulerer inn skattefordelen i sitt lønnstilbud. Då blir det fort veldig vanskeleg å være barnlaus kvinne i Ungarn, der du ender opp med å ikkje få skattefordelen som "alle" andre kvinner får sidan du er barnlaus samtidig som du konkurrerer på eit jobbmarked med kvinner som er villige til å akseptere langt lågare lønn fordi dei får behalde bruttolønna. Denne ordninga er likevel ikkje heilt samnliknbar til norske forhold då Ungarn har ein økonomisk modell der inntektsskatten er berre på 15%, og så tek dei inn resten av inntekten på høge avgifter som moms, vegavgift, osv. Ein skal ikkje underdrive at skattekutt kan være ein god motivator, men denne ordninga har noko mindre praktiske konsekvensar enn ei tilsvarande ordning hadde fått i Norge. Eigentleg er nok mitt største ankepunkt at ordninga ikkje går hardt nok ut. To barn er akkurat litt for lite til å holde befolkningstalet oppe, då det alltid er nokon som enten døyr eller ikkje sjølv får barn. Statistisk sett så krevs det ein fødselsrate på minst 2,1 barn for å kompansere for dei som ikkje får nye barn i neste generasjon. Realistisk sett med så mange som velger å være barnlause eller som seier seg fornøgde med berre eit barn, så må fødselsraten være enda høgare for å sikre at befolkningstalet ikkje går ned. Maks skattefordel burde nok derfor være ved 3 barn for at ein skal få ønska effekt. Eg forstår heller ikkje kva som er den store fordelen med unge kvinner som får eit barn og som då berre får midlertidig skattefordel, der dei enten får full skatt igjen etter å ha fylt 30 år og fortsatt berre har eit barn, eller må få seg eit barn til innan dei blir 30 år for å kunne behalde fordelen. Det beste for samfunnet er jo om flest mogleg får flest mogleg barn i ung alder og så kan være fullt ut yrkesaktive resten av livet med berre store ungar som i større grad kan klare seg sjølv. Til det uthevede: den dynamikken går også motsatt vei, hvor kvinnen kan komme med et mottilbud til arbeidsgiveren som er bittelitt lavere enn ordinær lønn for en mann, slik at hun selv får nesten hele skattefordelen. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (4 minutter siden): Det er veldig tøfft å ikke ha barn. Det eneste jeg gjør er hva jeg vil hele tiden. I min erfaring så har det vist seg at det er de dumme, som formerer seg mest haha 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 29 minutes ago, knopflerbruce said: Men jobber disse 85%-ene deltid eller heltid? Å være i jobb er bare halve sannheten her, stillingsprosenten er like viktig. Her er forøvrig noen andre tall, og det er et større gap for Ungarn enn for Norge; https://www.statista.com/statistics/1094234/employment-rates-by-gender-in-hungary/ https://www.statista.com/statistics/1168772/employment-rate-in-norway-by-gender/ Deltidsarbeid er ikke vanlig i Ungarn, men er vanlig blant norske kvinner, så de har begge deler, høyere kvinnelig yrkesdeltagelse og færre på deltid. https://www.oecd.org/en/data/indicators/part-time-employment-rate.html De tallene du viser til ser på 15-74 years. Siden vi snakket om yrkesdeltagelsen til mødre så valgte jeg bevist å se på gruppen 25 to 54 år. Her er litt mer oppdatert statistikk. Forskjellen mellom kjønn er ikke mye større i Ungarn. Kvinner Norge: 82% (kilde) Menn Norge: 86% (kilde) Kvinner Ungarn: 86% (kilde) Menn Ungarn: 91% (kilde) Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 48 minutter siden Del Skrevet 48 minutter siden Camlon skrev (1 time siden): Deltidsarbeid er ikke vanlig i Ungarn, men er vanlig blant norske kvinner, så de har begge deler, høyere kvinnelig yrkesdeltagelse og færre på deltid. https://www.oecd.org/en/data/indicators/part-time-employment-rate.html De tallene du viser til ser på 15-74 years. Siden vi snakket om yrkesdeltagelsen til mødre så valgte jeg bevist å se på gruppen 25 to 54 år. Her er litt mer oppdatert statistikk. Forskjellen mellom kjønn er ikke mye større i Ungarn. Kvinner Norge: 82% (kilde) Menn Norge: 86% (kilde) Kvinner Ungarn: 86% (kilde) Menn Ungarn: 91% (kilde) Hvordan vet vi at det er mer vanlig med deltid i Norge enn i Ungarn? Det hadde vært fint å ha tallmateriale her og ikke bare statistikk over hvem som er i jobb. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 43 minutter siden Del Skrevet 43 minutter siden knopflerbruce skrev (2 timer siden): Hva har DU gjort for å øke fertilitetsratene i landet? Jeg har to og har akkurat fått samboer til å bli med på nummer tre. Ikke så verst i forhold til snittet. Fire er ikke aktuelt pga økonomi. Martelè skrev (2 timer siden): Det viktigste for meg er frihet, autonomi, fleksibilitet, fred og søvn. Disse blir signifikant svekket når man har barn eller Gud forby, har ei som gneller 24/7 Det høres ut som ett fattig liv. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 43 minutter siden Del Skrevet 43 minutter siden Når det kommer til befolkningsvekst i Norge, så er jeg motstander (driter litt i low-key facist Ungarn). Føler at Norge har blitt værre med befolkningsvekst, og at vårt vellferdsystem sliter med det det høye antallet innbyggere vi har nå. Norges mål bør vr befolkningnedgang ikke økning. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 35 minutter siden Del Skrevet 35 minutter siden Sjørøver skrev (4 minutter siden): Jeg har to og har akkurat fått samboer til å bli med på nummer tre. Ikke så verst i forhold til snittet Litt motsatt av det som er vanlig altså. Det er normalt menn som er bremseklossen med tanke på å gå fra 2 til 3. https://www.nrk.no/norge/menn-vil-ha-faerre-barn-enn-kvinner_-kan-vere-arsak-til-lage-fodetall-1.14909246 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 31 minutter siden Del Skrevet 31 minutter siden Mr.Duklain skrev (7 minutter siden): Når det kommer til befolkningsvekst i Norge, så er jeg motstander (driter litt i low-key facist Ungarn). Føler at Norge har blitt værre med befolkningsvekst, og at vårt vellferdsystem sliter med det det høye antallet innbyggere vi har nå. Norges mål bør vr befolkningnedgang ikke økning. Jeg er enig med deg i at vi godt kunne fått ned befolkningstallet, ikke bare i Norge, men hele verden. Problemet oppstår når vi får så skjev fordeling mellom eldre og yngre i befolkningen. Det blir ikke nok unge folk til å holde velferdssystemet tilstrekkelig i gang. Ikke bare med tanke på økonomi, men med nok hender til å pleie eldre og syke. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2 minutter siden Del Skrevet 2 minutter siden 42 minutes ago, knopflerbruce said: Hvordan vet vi at det er mer vanlig med deltid i Norge enn i Ungarn? Det hadde vært fint å ha tallmateriale her og ikke bare statistikk over hvem som er i jobb. Les mitt innlegg igjen. Jeg la ved en kilde som viser at 4.6% av Ungarnske kvinner jobber deltid, noe som er mye lavere enn Norge. Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 1 minutt siden Del Skrevet 1 minutt siden Sjørøver skrev (40 minutter siden): Det høres ut som ett fattig liv. Langt ifra. Men du kommer aldri til å finne det ut. Og så kommer det jo ann på hvem du spør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå