Gå til innhold

Hvorfor er nedgang i befolkningstall et problem?

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, Karltorbj said:

Jeg tror ikke vi kommer til aa bli utryddet. Men en periode med kaos, med den utviklingen, som er i dag, uten den levestandarden vi har, er sterkt sannsynlig.

Og oekonomien, kommer til aa gaa til .......

Er dette kaoset på grunn av klimaforandringer. Hvis ja, så er det viktig at vi ikke har store økonomiske problemer, eller så ender vi opp med å måtte håndtere to store problemer på engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, Camlon said:

Tror du virkelig at menneskeheten vil bli utryddet i nær fremtid?

Hvis du ikke er helt sikker på at menneskeheten kommer til å dø ut dersom vi fortsetter som i dag, så har den norske befolkningen behov for en økonomi som fungerer i fremtiden.

Overforbruk av biosfæren er direkte kobla opp mot kor mange mennesker vi er på jorda. Utviklinga blir verken forsøkt stoppa eller reversert. Det vil føre til kollaps av biosfæren som igjen fører til kamp om ressursane, dvs krig på eit heilt anna nivå enn di fislegreiene vi ser i dag. Kollaps av biosfæren vil dog redusere befolkninga på jorda mykje meir brutalt og i større omfang enn om verdenssamfunnet vart enig om ei styrt nedskalering av befolkninga. Atomkrig synast uunngåelig og vil på sin måte redde jorda og deler av biosfæren. Norsk økonomi vil ikkje stoppe overforbruket av biosfæren eller redusere kollaps av biosfæren. Toget har forlatt perongen og bremsene vart ikkje montert da alt skal vekse inn i himmelen...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Er dette kaoset på grunn av klimaforandringer. Hvis ja, så er det viktig at vi ikke har store økonomiske problemer, eller så ender vi opp med å måtte håndtere to store problemer på engang.

Paa grunn av klimaforandringene ja.

Jeg er  ingen oekonom, men konskvensene av disse forandringene, vil bli heftige.

Faar liksom ikke det til aa klinge,med god oekonomi

• Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Karltorbj said:

Paa grunn av klimaforandringene ja.

Jeg er  ingen oekonom, men konskvensene av disse forandringene, vil bli heftige.

Faar liksom ikke det til aa klinge,med god oekonomi

Men du er enig at hvis vi nesten slutter å få barn og får store økonomiske problemer på grunn av dette, så er vi i dårligere stand til å takle klimaforandringene?

For eksempel hvordan skal vi bygge opp infrastruktur som er ødelagt av naturkatastrofer om vi allerede har desperat mangel på arbeidskraft, ødelagt eksportindustri og et enormt underskudd?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (18 minutter siden):

😂😂😂😂😂😂😂

Heldigvis vil ikke økonomien

bli påvirket av klimaforandringene.

🤗

• Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Men du er enig at hvis vi nesten slutter å få barn og får store økonomiske problemer på grunn av dette, så er vi i dårligere stand til å takle klimaforandringene?

Hvis den økonomiske aktiviteten blir drastisk redusert har vi allerede begynt å takle klimaforandringene ved å angripe rotårsaken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Orion666 said:

Hvis den økonomiske aktiviteten blir drastisk redusert har vi allerede begynt å takle klimaforandringene ved å angripe rotårsaken.

Å redusere den økonomiske aktiviteten takler ikke rotårsaken, fordi man trenger ikke å være rik for å forurense. Det er mange fattige land som forurenser mer enn oss.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Det er ingen sirkelargument.

Du sier at vi ikke trenger å bekymre oss for økonomien fordi menneskeheten vil dø -> Du styrer landet, og økonomien går til helvete -> Menneskeheten dør ikke allikevel -> Nå har vi et stort problem fordi økonomien gikk til helvete.

Nei. Det jeg sier er at du bør heller bekymre deg for biosfæren, ikke økonomien. Biosfæren danner grunnlaget for vår eksistens. Det er sunn fornuft. Du kan ikke spise penger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Krig og fred said:

Nei. Det jeg sier er at du bør heller bekymre deg for biosfæren, ikke økonomien. Biosfæren danner grunnlaget for vår eksistens. Det er sunn fornuft. Du kan ikke spise penger. 

Nå flytter du målstreken. Du påsto at økonomi bare er et abstrakt begrep som eksisterer i hodene våre. Jeg utfordret deg derfor til å prøve å leve uten penger eller tilgang til offentlige tjenester, for å teste hvor "abstrakt" det egentlig er. Du svarte med at hvis biosfæren forsvinner, så vil alle offentlige tjenester uansett opphøre. Jeg svarte da at vi trenger en god økonomi så lenge biosfæren ikke forsvinner, noe som tross alt er det mest sannsynlige scenarioet.

Ja, du kan ikke spise penger, men du kan heller ikke spise uten penger, eller uten å ta eller få ting som har en kostnad. Du trenger dessuten langt mer enn bare mat. Se deg rundt, hvor mange av de tingene du eier har du faktisk laget selv? Det er enkelt å late som om økonomi ikke spiller noen rolle når du får alt du trenger nesten gratis, ofte fra mennesker som er mye fattigere enn deg og som jobber langt hardere enn du gjør.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Å redusere den økonomiske aktiviteten takler ikke rotårsaken, fordi man trenger ikke å være rik for å forurense. Det er mange fattige land som forurenser mer enn oss.

De fattige landene er en del av den økonomiske aktiviteten som må ned. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Camlon said:

Nå flytter du målstreken. Du påsto at økonomi bare er et abstrakt begrep som eksisterer i hodene våre. Jeg utfordret deg derfor til å prøve å leve uten penger eller tilgang til offentlige tjenester, for å teste hvor "abstrakt" det egentlig er.

Nå må du slutte. Hvis du mangler evne til å skjønne hva som er en del av en biofysisk virkelighet eller ikke, så er det ikke mer jeg kan gjøre for deg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 timer siden):

Ja, du kan ikke spise penger, men du kan heller ikke spise uten penger, eller uten å ta eller få ting som har en kostnad.

2xfunfact:

1: Menneskene har eksistert mye lenger enn penger.

2: Biosfæren har eksistert mye lenger enn menneskeheten.

Ser du ut fra implikasjonen at @Krig og fred har rett og du tar feil?

• Liker 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Orion666 said:

De fattige landene er en del av den økonomiske aktiviteten som må ned. 

Så du vil at de fattige skal bli fattigere for å "redde" kloden. 

Hva med å starte med deg selv? Du kan slutte å varme opp huset ditt sånn at mer miljøvennlig strøm blir solgt til Europa. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Orion666 said:

2xfunfact:

1: Menneskene har eksistert mye lenger enn penger.

2: Biosfæren har eksistert mye lenger enn menneskeheten.

Ser du ut fra implikasjonen at @Krig og fred har rett og du tar feil?

Hva er du snakker om? Du gir null mening.

Og hvis du hater penger, så flytt til skogen og klar deg selv. Eller er du en typisk venstreekstrem hykler som bruker våres oljerikdom til å kjøpe billige ting fra fattige land?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Så du vil at de fattige skal bli fattigere for å "redde" kloden. 

Hva med å starte med deg selv? Du kan slutte å varme opp huset ditt sånn at mer miljøvennlig strøm blir solgt til Europa. 

Jeg forbruker så lite som mulig slik at de fattige landene ikke skal produsere så mange ting jeg ikke trenger.

Jeg har dessuten sluttet å få barn, noe flere bør gjøre.

Incels bør finne stolthet i at de gjør det rette for klimaet ved å ikke pule på seg barn. 

Dessuten fyrer jeg med ved fra egen skog og er selvhjulpen med fornybar varme.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Orion666 said:

Jeg forbruker så lite som mulig slik at de fattige landene ikke skal produsere så mange ting jeg ikke trenger.

Jeg har dessuten sluttet å få barn, noe flere bør gjøre.

Incels bør finne stolthet i at de gjør det rette for klimaet ved å ikke pule på seg barn. 

Dessuten fyrer jeg med ved fra egen skog og er selvhjulpen med fornybar varme.

Å fyre med ved er ikke miljøvennlig i det hele tatt. 

Og jeg tipper du forventer at andres barn skal ta vare på deg når du blir eldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...