Camlon Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars 4 hours ago, knopflerbruce said: Det sier seg selv at om du gir en milliard kroner til noen for å få unger, så vil de takke ja bare for pengenes skyld. Dessuten utelukker ikke det ene det andre her, men jeg tenker at det beste kompromisset er å sørge for at single (især dem under 45 år eller så) betaler minst mulig skatt, samtidig som samfunnet dekker utgifter til helsehjelp, tannlege, skole/utdanning o.l. for barn. Jeg vet at Venstre har foreslått å tilby et slags fritidskort til barn også, hvor staten dekker en eller annen fritidsaktivitet, og det er en annen type støtte jeg kan godta. Men det vesentlige her er at man går utenom foreldrene, slik at tiltakene går direkte til barna selv. Det gjør nemlig ikke noe om det koster foreldrene en slant å ha barn, to personer i full jobb og som bor under samme tak har ganske mye penger til overs normalt sett. Vesentlig mer enn det single har, med tilsvarende livssituasjon ellers. Forøvrig er det ganske banalt å diskutere side opp og side ned med tiltak som er svindyre fordi de omhandler subsidiering. Hva med andre alternativer som løser problemet til en rimeligere penge? Det du foreslår vil ikke øke fruktbarheten, tvert imot, det vil redusere den. Du nevner ikke hvordan singelstøtte konkret skal gjennomføres, men i praksis finnes det to muligheter: 1. Økte skatter for å støtte de som bor helt alene. Dette vil skape insentiver for å bli boende alene noe som vil presse leieprisene opp og straffe fattige single som står overfor valget mellom dyr aleneboende-leie eller å miste støtten ved å bo kollektivt. Det vil også redusere antallet tilgjengelige utleieboliger, siden man mister støtten hvis man leier ut et rom. Forslaget vil heller ikke hjelpe par med bolig til barn. De må betale høyere leie, mister singelstøtte når de flytter sammen, og banken vil derfor gi dem mindre i lån. 2. Økte skatter for å støtte de som ikke har felles økonomi. Dette åpner for at par velger å bo sammen uten å gjøre det offisielt, for å beholde singelstøtten. Det vil føre til at å få barn blir mer økonomisk risikabelt, man mister støtten samtidig som utgiftene øker kraftig. Flere vil da velge å ikke få barn siden de kan ha en mye bedre økonomi om de slipper å betale for barn og kan beholde singelstøtte. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars (endret) Single og barnløse kunne betalt for egen helsehjelp og eldreomsorg. Vinn-vinn! Eller gjøre som i gamledager. Rulle eldre, barnløse og unyttige menn ut i skogen og gå fra de der. Endret 21. mars av sedsberg Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars knopflerbruce skrev (5 timer siden): Jeg vet at Venstre har foreslått å tilby et slags fritidskort til barn også, hvor staten dekker en eller annen fritidsaktivitet, og det er en annen type støtte jeg kan godta. Hvorfor ikke bare gi folk med barn skattefradag over skattemeldingen, så kan de selv bestemme hva de vil gjøre med pengene? Kanskje det er bedre å bruke de på skikkelig mat, mindre fastfood? knopflerbruce skrev (5 timer siden): Hva med andre alternativer som løser problemet til en rimeligere penge? Det hadde jo vært det beste, men jeg ser helt ærlig ikke hva staten skal gjøre. Ba allerede om flere barn uten hell når hun var statsminister. Statsministeren bekymret over lave fødselstall – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Jeg diskuterte dette med noen yngre i familien nå nettopp, og de sa at det var mange kjendiser som fikk barn nå i ung alder. De mener at det påvirker og normaliserer det. Av de jeg kommer på så er det Haaland og Ødegaard. Det kan også være at de som tenåringer i dag vil ha barn tidlig som ett opprør mot sine foreldre som får barn sent. Jeg vet at mange av mine venner ønsker mange barn, siden de vokste opp i en liten familie og de synes det var kjipt. Jeg tror også at folk må ha mindre forventninger til foreldre om vi skal få flere barn. Det forventes at en skal gjøre alt for mye, verken barn eller foreldre får noe særlig egentid og det er slitsomt i lengden. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Martelè skrev (8 timer siden): Hvorfor er havregrøt assosiert med fattigdom? Og hvorfor akkurat den grøten? 🤔 Jeg har ikke assosiert noe som helst, og tok det bare som et eksempel siden jeg spiste havregrøt til frokost selv. Fordi det er lettvint, sunt og godt - ikke fordi jeg ikke kunne spist kyllingbryst om jeg gadd tilberede det. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Camlon skrev (4 timer siden): Det du foreslår vil ikke øke fruktbarheten, tvert imot, det vil redusere den. Du nevner ikke hvordan singelstøtte konkret skal gjennomføres, men i praksis finnes det to muligheter: 1. Økte skatter for å støtte de som bor helt alene. Dette vil skape insentiver for å bli boende alene noe som vil presse leieprisene opp og straffe fattige single som står overfor valget mellom dyr aleneboende-leie eller å miste støtten ved å bo kollektivt. Det vil også redusere antallet tilgjengelige utleieboliger, siden man mister støtten hvis man leier ut et rom. Forslaget vil heller ikke hjelpe par med bolig til barn. De må betale høyere leie, mister singelstøtte når de flytter sammen, og banken vil derfor gi dem mindre i lån. 2. Økte skatter for å støtte de som ikke har felles økonomi. Dette åpner for at par velger å bo sammen uten å gjøre det offisielt, for å beholde singelstøtten. Det vil føre til at å få barn blir mer økonomisk risikabelt, man mister støtten samtidig som utgiftene øker kraftig. Flere vil da velge å ikke få barn siden de kan ha en mye bedre økonomi om de slipper å betale for barn og kan beholde singelstøtte. Som sagt: jeg ville redusert utgiftene til de som får pensjon som er godt over minstepensjon (uten at det er noe de eksplisitt har betalt inn til i øremerkede ordninger), og brukt de pengene på f.eks. skattefradrag for unge voksne. Kanskje med noen klausuler om at de må kunne dokumentere en viss mengde sparing e.l., litt som at BSU-ordningen også forutsetter at folk faktisk setter av penger for å få DEN skattefordelen. Som jo er minimal, men selv om det er en dråpe i havet hjelper det jo bittelitt. Det finnes ikke noe logisk resonnement som underbygger at dette skulle redusere fruktbarheten. Dessuten vil det ikke engang være en dealbreaker for tiltaket, siden det spiller på flere - og viktigere - strenger enn akkurat det vi diskuterer i tråden. Dette er ikke en spesielt viktig problemstilling, selv om det er gøy å diskutere den. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars (endret) 1 hour ago, knopflerbruce said: Som sagt: jeg ville redusert utgiftene til de som får pensjon som er godt over minstepensjon (uten at det er noe de eksplisitt har betalt inn til i øremerkede ordninger), og brukt de pengene på f.eks. skattefradrag for unge voksne. Kanskje med noen klausuler om at de må kunne dokumentere en viss mengde sparing e.l., litt som at BSU-ordningen også forutsetter at folk faktisk setter av penger for å få DEN skattefordelen. Som jo er minimal, men selv om det er en dråpe i havet hjelper det jo bittelitt. Det finnes ikke noe logisk resonnement som underbygger at dette skulle redusere fruktbarheten. Dessuten vil det ikke engang være en dealbreaker for tiltaket, siden det spiller på flere - og viktigere - strenger enn akkurat det vi diskuterer i tråden. Dette er ikke en spesielt viktig problemstilling, selv om det er gøy å diskutere den. Du får ikke redusert opptjent pensjon, så det er helt urealistisk. BSU er for alle unge, det er ikke en singelstøtte. En ekte singelstøtte vil redusere fruktbarheten. Hvis du bare vil ha utvidet BSU så kan vi gjøre begge deler. Gi støtte til unge generelt og gi støtte til familier for å gi insentiver til å få barn. Endret 21. mars av Camlon 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Camlon skrev (3 timer siden): Du får ikke redusert opptjent pensjon, så det er helt urealistisk. BSU er for alle unge, det er ikke en singelstøtte. En ekte singelstøtte vil redusere fruktbarheten. Hvis du bare vil ha utvidet BSU så kan vi gjøre begge deler. Gi støtte til unge generelt og gi støtte til familier for å gi insentiver til å få barn. Vi diskuterer unge i etableringsfasen. Vi kan heller ikke diskriminere ut fra hvem som har "in a relationship" som status på Facebook, og de aller fleste unge er jo ugift. Som regel gifter folk seg når de er 35+. Disse problemstillingene, enten man vinkler det som "unge utenfor boligmarkedet" (som har for lite EK til å komme seg inn på boligmarkedet og begynne å planlegge det å få barn), "single", "unge barnløse" eller noe annet trekker i de samme trådene i praksis. Uavhengig av om man i det ene tilfellet inkluderer noen single på 50+ som ikke er dekket ellers. Jeg tenker ikke nødvendigvis på utvidet BSU, men kanskje noe i en slik retning. Og her har vi jo kanskje et kompromiss, nemlig at vi gjør boligsparing og å få barn like lukrativt gjennom tilsvarende skattefordeler. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars knopflerbruce skrev (15 timer siden): Det sier seg selv at om du gir en milliard kroner til noen for å få unger, så vil de takke ja bare for pengenes skyld. Dessuten utelukker ikke det ene det andre her, men jeg tenker at det beste kompromisset er å sørge for at single (især dem under 45 år eller så) betaler minst mulig skatt, samtidig som samfunnet dekker utgifter til helsehjelp, tannlege, skole/utdanning o.l. for barn. Jeg vet at Venstre har foreslått å tilby et slags fritidskort til barn også, hvor staten dekker en eller annen fritidsaktivitet, og det er en annen type støtte jeg kan godta. Men det vesentlige her er at man går utenom foreldrene, slik at tiltakene går direkte til barna selv. Det gjør nemlig ikke noe om det koster foreldrene en slant å ha barn, to personer i full jobb og som bor under samme tak har ganske mye penger til overs normalt sett. Vesentlig mer enn det single har, med tilsvarende livssituasjon ellers. Forøvrig er det ganske banalt å diskutere side opp og side ned med tiltak som er svindyre fordi de omhandler subsidiering. Hva med andre alternativer som løser problemet til en rimeligere penge? Dette? https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-gi-flere-barn-rett-til-barnehageplass-1.17350324 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars (endret) 54 minutes ago, knopflerbruce said: Vi diskuterer unge i etableringsfasen. Vi kan heller ikke diskriminere ut fra hvem som har "in a relationship" som status på Facebook, og de aller fleste unge er jo ugift. Som regel gifter folk seg når de er 35+. Disse problemstillingene, enten man vinkler det som "unge utenfor boligmarkedet" (som har for lite EK til å komme seg inn på boligmarkedet og begynne å planlegge det å få barn), "single", "unge barnløse" eller noe annet trekker i de samme trådene i praksis. Uavhengig av om man i det ene tilfellet inkluderer noen single på 50+ som ikke er dekket ellers. Jeg tenker ikke nødvendigvis på utvidet BSU, men kanskje noe i en slik retning. Og her har vi jo kanskje et kompromiss, nemlig at vi gjør boligsparing og å få barn like lukrativt gjennom tilsvarende skattefordeler. Det vi diskuterte var singelstøtte, noe som ikke er det samme som støtte til unge i etableringsfasen. Et ungt, ugift par på 25 år er ikke single, mens en 50 år gammel mann kan være det. Det finnes mange i begge grupper. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er 30 år, og mange har vært i et parforhold lenge før de får barn. Samtidig har 27,1 % av menn på 45 år aldri fått barn. En ordning med singelstøtte vil i praksis bety støtte til single 45-åringer, men ingenting til det 30 år gamle paret med barn. Det er nettopp dette jeg mener er et elendig forslag, fordi det vil redusere fruktbarheten. Endret 21. mars av Camlon 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars (endret) Camlon skrev (1 time siden): Det vi diskuterte var singelstøtte, noe som ikke er det samme som støtte til unge i etableringsfasen. Et ungt, ugift par på 25 år er ikke single, mens en 50 år gammel mann kan være det. Det finnes mange i begge grupper. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er 30 år, og mange har vært i et parforhold lenge før de får barn. Samtidig har 27,1 % av menn på 45 år aldri fått barn. En ordning med singelstøtte vil i praksis bety støtte til single 45-åringer, men ingenting til det 30 år gamle paret med barn. Det er nettopp dette jeg mener er et elendig forslag, fordi det vil redusere fruktbarheten. Ingen har sagt at dette er det samme. Poenget er uansett at de gruppene du vil skal betale for barna trenger pengene selv. Jeg ser forøvrig ikke noe problem med å gi single over 45 skattefradrag. De sitter oftest ikke så godt i det, selv om de nok har bedre råd enn en singel 25-åring. Et 30 år gammelt par har sannsynligvis ganske god råd, siden de har TO og ikke EN inntekt i husholdningen. Selvsagt gjelder det i mindre grad enn noen på 35-45 år som også har barn, men du vil jo være raus med også disse - betalt med singles penger. Somehow. Endret 21. mars av knopflerbruce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå