Gjest f1811...5fb Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Hei. Vi har nylig kjøpt et hus der de forrige eierne hadde et frittstående, dobbelt kjøleskap med vanntilkobling. De hadde bygget en nisje på kjøkkenet som gjorde at kun et slikt kjøleskap passet inn. De tok med seg kjøleskapet ved flytting og sa at det bare var å koble på et nytt kjøleskap. Jeg avtalte installasjon direkte med leverandør, men de kunne ikke, da de mente det manglet tilkobling. Jeg tok derfor kontakt med rørlegger som nå har ordnet det og fant samtidig et par mangler: - Det manglet trykkreduksjonsventil som slike kjøleskap skal ha (de forrige eierne har ikke hatt dette) - Magnetventilen som slike kjøleskap kobles til var defekt. - Waterguarden på kjøkkenet var defekt Jeg er usikker på om dette er en sak vi kan ta opp med eierskifteforsikringen? Det med waterguarden var kjipt, men kjøkkenet er 13-14 år gammelt, så vi forstår at noen ting kan være i uorden. Det som skulle koste 3000-4000 hos leverandør ble utgift på 17.000 til rørlegger, så litt kjipe penger i en allerede dyr flytteprosess. Er dette noe vi bare må akseptere, eller bør vi kontakte forsikring? Setter stor pris på svar! Anonymous poster hash: f1811...5fb Lenke til kommentar
John-B Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Med mindre det står noe i prospekt eller takstrapport om at kjøkkenet har vannuttak for kjøleskap tror jeg kanskje du har en dårlig sak. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Måtte du ha magnetventil og trykkreduksjon ventil? Høres ut som du ble oversolgt av en ivrig rørlegger. Waterguard er bare ekstra sikkerhet mot lekkasjer, mange som ikke har dette. Hvorfor koblet du ikke til dette kjøleskapet selv? Alt man ikke gjør selv må man påregne å betale ganske mye for at noen skal komme og gjøre. Lenke til kommentar
Gjest f1811...5fb Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember John-B skrev (6 minutter siden): Med mindre det står noe i prospekt eller takstrapport om at kjøkkenet har vannuttak for kjøleskap tror jeg kanskje du har en dårlig sak. Nei, det gjør ikke det. kremt skrev (3 minutter siden): Måtte du ha magnetventil og trykkreduksjon ventil? Høres ut som du ble oversolgt av en ivrig rørlegger. Waterguard er bare ekstra sikkerhet mot lekkasjer, mange som ikke har dette. Hvorfor koblet du ikke til dette kjøleskapet selv? Alt man ikke gjør selv må man påregne å betale ganske mye for at noen skal komme og gjøre. Magnetventil vet jeg ikke, men jeg leste selv i bruksanvisningen at trykkreduksjon er påkrevd. Jeg gjorde det ikke selv av den enkle grunn at jeg ikke så noe koblingspunkt under vasken og foretrekker generelt at sånt gjøres av folk som kan det. Waterguard er krav etter tek10, så mange som har det. Tenkte mest på at den som var der var defekt, men som sagt, så må man kanskje forvente at slikt skjer når det er 10-15 når gammelt. Anonymous poster hash: f1811...5fb Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Var det avtalt at selgaren skulle ta med seg kjøleskapet? Dette kjøleskapet høyres veldig integrert ut og skal normalt følge med om det ikkje er avtalt noko anna. Dersom det er avtalt at selgar skulle ha med seg kjøleskapet, så blir det eit spørsmål om kva du har akseptert i samband med den avtalen. Tenker også at så lenge waterguard, magnetventil of trykkreduksjonsventil ikkje hadde utgjort ein mangel dersom du hadde tatt over kjøleskapet slik som det stod, så er det også mykje forlangt at det nye skal ha alt som er anbefalt (ikkje nødvendigvis påkrevd). Lenke til kommentar
rozon Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Hvis du kjøpte boligkjøpsforsikring så bør du spør dem. Du har allerede betalt for sakkyndig hjelp, og boligkjøp er sannsynligvis både den største og sjeldneste handelen du gjør som privatperson, så sakkyndig hjelp er absolutt å foretrekke. Ellers stiller jeg litt samme spørsmål som @The Avatar mtp om kjøleskapet burde fulgt handelen. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Du har vel egenandel på 10k i avhendingsloven, og sikkert en egenandel på boligkjøperforsikring (som også helt sikkert vil avvise kravet, knapt verdt å ta kontakt). Så er vel desverre ikke noe å gjøre med. Lenke til kommentar
Gjest f1811...5fb Skrevet tirsdag kl 22:25 Del Skrevet tirsdag kl 22:25 rozon skrev (På 12.12.2024 den 3:52 PM): Hvis du kjøpte boligkjøpsforsikring så bør du spør dem. Du har allerede betalt for sakkyndig hjelp, og boligkjøp er sannsynligvis både den største og sjeldneste handelen du gjør som privatperson, så sakkyndig hjelp er absolutt å foretrekke. Ellers stiller jeg litt samme spørsmål som @The Avatar mtp om kjøleskapet burde fulgt handelen. Takk for alle svar Det sto i salgsoppgaven at kjøleskapet ikke fulgte med salget. Vi har kjøpt boligkjøperforsikring, så kan kanskje høre med dem! Anonymous poster hash: f1811...5fb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå