Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gjensidige oppsigelse av leiekontrakter.

Jobs

Anbefalte innlegg

Når en skriver leiekontrakt skriver begge parter under at det er gjensidig oppsigelse av kontrakten på 1-3 mnd. Hvorfor gjelder det ikke for utleier ? De må ha en gyldig grunn som fks total ombygging eller riving. Har sterke mistanker til 2 beboere bedriver skjult kriminalitet mot meg,men har dårlig med bevis.Hvordan kan jeg få ut de uten at det koster skjorta ? De har selvfølgelig brukt lang tid for og bli kjent over 10 år .

Endret av Jobs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjensidig i dette tilfelle betyr at begge parter har anledning til å si opp og med samme frist. Men man kan vilkårene i loven gjelder fortsatt, og eventuelle vilkår i avtalen som er dårligere enn det lover sier, er ikke gyldige. Det betyr at du som utleier ikke kan si opp kun fordi du har lyst f.eks. 

Jobs skrev (15 timer siden):

Har sterke mistanker til 2 beboere bedriver skjult kriminalitet mot meg,men har dårlig med bevis.

Er det slik at du er (ganske) sikker på at det blir begått kriminalitet mot deg? Og som en følge av det mistenker disse to? Så lenge du har noe som tilsier at det blir begått kriminalitet, kan du ikke da anmelde det til politiet så kan de prøve å finne ut om det er disse to eller ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (2 timer siden):

Gjensidig i dette tilfelle betyr at begge parter har anledning til å si opp og med samme frist. Men man kan vilkårene i loven gjelder fortsatt, og eventuelle vilkår i avtalen som er dårligere enn det lover sier, er ikke gyldige. Det betyr at du som utleier ikke kan si opp kun fordi du har lyst f.eks. 

Er det slik at du er (ganske) sikker på at det blir begått kriminalitet mot deg? Og som en følge av det mistenker disse to? Så lenge du har noe som tilsier at det blir begått kriminalitet, kan du ikke da anmelde det til politiet så kan de prøve å finne ut om det er disse to eller ikke?

Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg anmeldt det i 2019 da jeg fant en forfalsket kontrakt i safen etter en Kiel tur,nå er vel det foreldet ? Men jeg kan total renovere og isolere etter krav 2030 burde være grunn nok ?

Lenke til kommentar

Oppsigelsestida gjeld begge vegar, men det er stilt høgare krav til kva utleigar kan bruke som oppseiingsgrunn. 

Grunnen til at det er slik er at det er bestemt at også dei som leiger skal ha rett til ein forutsigbar busittuasjon. Utleigaren er den sterkaste parten i eit slikt avtaleforhold, og ein skal som leigetakar ikkje trenge å gå rundt og være redd for at utleigaren blir sur slik at du står utan bustad om 30 - 90 dagar. 

Rehabilitering og at du skal bruke husrommet sjølv er dei vanlegaste grunnane til at utleiger seier opp avtalen, men også andre saklege grunnar vil kunne være gyldig. Dersom leigetakarane er illojale mot leigeavtalen så er også det gyldig oppseiingsgrunn, kanskje også grunnlag for umiddelbar annullering av leigeavtalen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...