Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd angående eventuell reklamasjon av bruktbil

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har nylig kjøpt bruktbil, ein Kia e-Niro 2019 modell for 190000 (bilen har gått 113000 km). Forhandleren var "Car4Sale", så de solgte bilen på vegne av forrige eiger.

Vi har fått problemer med bremser nå etter å ha hatt bilen i en måneds tid. Merket i dag etter ein tur til butikken at det luktet svidd fra bremsene på venstreside bak. Bremseskiven var ganske varm (mens de andre bremseskivene var kalde).

Er det noen her som har erfaring med å reklamere på bil som har råd om kordan eg skal gå fram her? Burde eg reklamere på dette for å få det fikset, eller er det for smått å reklamere på? Og eventuelt, burde eg tatt bilen inn på et verksted for å diagnostisere problemet eller noe, så eg har bevis for problemet? Eller bør man bare skrive reklamasjon umiddelbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du i det hele tatt snakket med forhandleren om dette?
Ta en telefon, forklar problemstillingen - og spør. 

Her høres det ut som du "over-analyserer" litt.

Slike ting kan skjer. For meg høres det ut som en bagatell, som bør være enkelt å fikse.
Fikk du noen varselslamper i dashbordet mens du kjørte, følte du at bremsene sviktet eller at noe var unormalt?

Det kan være at håndbrekket ikke løsnet helt, og at bremseskoen "satt litt fast" eller subbet borti bremseskiven, eller at du hadde noe skitt eller et annet fremmedelement mellom. Eller rust rundt bremsecaliper... eller mye annet.

Jeg hadde tatt bilen på en strak vei, fått bilen opp i god fart.... satt bilen i N (selv når bilen er i bevegelse) og deretter bremset hardt ned. Det bør man i grunn gjøre på alle automatbiler av og til. 

Eller bare ta bilen på verksted. Høres litt tynt ut med reklamasjonssak for noe slikt... Men ring forhandleren og spør. 

Det enkle er ofte det beste. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Milhouse85 said:

Har du i det hele tatt snakket med forhandleren om dette?
Ta en telefon, forklar problemstillingen - og spør. 

Her høres det ut som du "over-analyserer" litt.

Slike ting kan skjer. For meg høres det ut som en bagatell, som bør være enkelt å fikse.
Fikk du noen varselslamper i dashbordet mens du kjørte, følte du at bremsene sviktet eller at noe var unormalt?

Det kan være at håndbrekket ikke løsnet helt, og at bremseskoen "satt litt fast" eller subbet borti bremseskiven, eller at du hadde noe skitt eller et annet fremmedelement mellom. Eller rust rundt bremsecaliper... eller mye annet.

Jeg hadde tatt bilen på en strak vei, fått bilen opp i god fart.... satt bilen i N (selv når bilen er i bevegelse) og deretter bremset hardt ned. Det bør man i grunn gjøre på alle automatbiler av og til. 

Eller bare ta bilen på verksted. Høres litt tynt ut med reklamasjonssak for noe slikt... Men ring forhandleren og spør. 

Det enkle er ofte det beste. 

Takk for tips. Kan hende eg overreagerer litt. Er bare redd for om det plutselig koster skjorta å få reparert. Men skal definitivt prøve trikset med å bremse i nøytral.

Fikk ingen varsellamper som eg kan huske. Merket først at det lukta svidd når eg kom frem og at bremseskiva var varm (lagde sånne tikkelyder som varmt metall lager).

Endret av larso093
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke det er reklamasjonsak. Bremser er slitedeler. Blir de fortsatt varme ved kjøring så be et verksted reparere de.

Skiver og klosser er slitedeler. Ikke bremsekalipperen. Den er ment å skulle vare mer enn 2 år, og da er det 5 års reklamasjonsrett på dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...