pooka2 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Noen som kan anbefale en av disse, ovenfor en av de andre kanskje? Leter bare etter erfaringer... - HP photosmart 945 - Canon PowerShot G5 - Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom - Nikon Coolpix 5400 - Fujifilm Finepix S7000 Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Nå har jeg bare prøvd Camedia C-5060 av de ovennevnte... Men mange av de andre kameraene var med i Ljud & Bild's julenummer-kameratest. Resultater som følger: HP 945: rar prosessering av bildet gir unaturlig kontrast, ellers svært god reell oppløsning (3,1 MP) Canon G5: får bra kommentarer på det meste, ingenting utmerker seg dårlig, best i test på oppløsning sammen med Olympus C-5000 (3,2 MP) og NB!!! Sony V-1 med 3,4 MP (!) Olympus C-750: blir kåret best av lang-zoom-kameraene (C750, HP945, Minolta Z1, Kodak DX6490) uten at noen av dem får dårlig kritikk, og HP945 får mye skryt for best oppløsning av disse. øøø.. det var faktisk ikke flere kamera som var i den testen, men utfra hva jeg kan lese kom (av 15 kamera(!!)) var vinnerne (hver til sitt bruk) Canon G5 (semiproft) Olympus C-750 (zoomkam) Sony V-1 (mini-semiproft) Canon Ixus I (lommekamera med 2,6 reelle MP) Olympus C-5000 (semiproft konkurrerende) Som dere ser er det voldsomt mange kamera på markedet i dag. skal jeg rangere subjektivt utfra bildene i bladet blant de tre med høyest oppløsning (G5, V1 og C-5000) så hadde: G5 best sammenlagt pga bedre farger enn V1 og mindre kunstig oppskarping delt andreplass C-5000 og V-1 pga ujevn skarphetskurve på Olympus og for høy kunstig skarping på Sony. I tillegg synes jeg fargene fløt litt ut og var for høy metning på Sony-kameraet. Dette kommer sikkert av den lille linsa. En pris man må betale for et så ekstremt kompakt semipro-kamera. Så blir det å gjøre oppe en egen mening da. Hvis du vil ha info om Fuji S7000 veit jeg at dem har testa det opp mot Sony F828 og Canon 300D på www.dpreview.com. Og der kom det vel middels ut. (12-megapixel-funksjonen var så godt som ubrukelig) men ellers et ok kamera. Nikon-kameraet veit jeg desverre ingenting om, og jeg har heller ikke sett noen tester av det noen plass. SÅ TIL SLUTT EN SISTE ANBEFALING FRA MEG TIL DEG SOM FELLES SEMIPROFF FOTOGRAF: endelig en avslutning: JEG tror du vil trives ekstremt godt med både G5, C-5060, C-5000 (om du klarer sånn en "stygging") og V-1! Sånn er det med den saken.. . Umulig å si hva som vil passe best Lykke til!!!!!! Lenke til kommentar
pooka2 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg har kommet over noen andre kameraer også: Sony Cyber-shot DSC-F717 og Sony Cyber-shot DSC-828 Er de bedre, eller er de bare dyrere? Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg har selv valgt Sony Cyber-shot DSC-828, men det trenger ikke være det rette for deg. Her er noen tester/linker: http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc...iew/index.shtml http://www.shopping.com/xPR-Sony_Cyber_Sho...RD-125263580804 http://www.imaging-resource.com/PRODS/F828/F82A.HTM Det ser ut til å være mange Canon "fans" her på forumet. Selv er jeg født "Nikon mann" så for meg vil det være et svik å konvertere. Sony'en er kjøpt i påvente av Nikon 70D og er planlagt brukt på turer og anledninger hvor jeg ikke gidder dra på en 10 - 12 kilo med utstyr. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 begge de Sony-kameraene er fantastisk bra. 717 har vel kanskje best bildekvalitet over alle de fem første kameraene du nevnte og med veldig lite støy. 828 har best oppløsning av alle kameraene diskutert på denne siden, men har også noe mer støy enn 717 (pga fler pixler på samme flate). Jeg personlig synes kameraene er klumpete. Men jeg ser du også har Fuji 7000 på lista, så det synes du sikkert er helt greit. Som sagt: jeg har bare brukt Olympus C5060 av de kameraene diskutert her, og jeg elsker det kameraet! Er utrolig flott med en bedre vidvinkel (28mm... Dette har også Sony F828) og kontrollene har jeg lært meg å bruke og finner dem ganske intuitive.... I tillegg er det en rask og PRESIS autofokus, noe som er YTTERST viktig!! Jeg kan ikke overdrive hvor viktig en god autofokus er! Tankeeksperiment: et 3 megapixels kamera med 100% nøyaktig autofokus et 5 megapixels kamera med 50% nøyaktig autofokus alt er jo relativt selvfølgelig men i og med at bilder ute av fokus også har lavere oppløsning kan man nesten si at et kamera som tar i gjennomsnitt bilder med 20% ufokus også har 20% mindre pixler.. Om du skjønner...... Lykke til med kameravalget i hvert fall... Du vil som sagt bli kjempefornøyd uansett hva du velger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå