Gå til innhold

Hvilke kredittkort har 90 dager reiseforsikring eller mer?

Anbefalte innlegg

Før i tiden så betalte jeg de fleste utgifter med debitkort, og så kjøpte jeg reiseforsikring til ca 2.000 pr år, inntil jeg oppdaget at kredittkort er betydelig mer lønnsomt og gir mange kroner spart, for eksempel i forbindelse med gratis reiseforsikring. 

For to av disse, så er det nå slik at maksimal reiselengde for reiseforsikringen er redusert i fra maks 90 dager til maks 70 dager for TF Bank og nå bare 45 dager for Bank Norwegian.  

Av alternativer med 90 dagers reiseforsikring, så kjenner jeg til disse:

DNB Mastercard ser ut til å ha en bra reiseforsikring som dekker reiser med en lengde opp til 90 dager.

Coop Mastercard ser også ut til å dekke reise på 90 dager.

Santander Gold ser ut til fortsatt å dekke 90 dager, 

Hvilke kredittkort med brukbar reiseforsikring på 90 dager eller mer har vi nå ellers å velge i? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, onkel_jon said:

Ikke glem at årlig reise forsikring dekker mer enn bare reise, bra å ha hvis sykkel blir stjelt eller noe skjer når man er utenfor huset.

Jeg for min del ønsker en forsikring som dekker reise og knapt nok det. 

Reiser for eksempel uten bagasje, slik at det eneste som er aktuelt er å ha en forsikring som dekker ved alvorlig ulykke eller sykdom.  

Ut i fra erfaring så er "reklamasjons delen" av kredittkortet like viktig som forsikringsdelen. Det finnes jo en hel del tilfeller der en reiseforsikring ikke gjelder, men der man stadig vekk kan pengene tilbake som følge av en reklamasjon når man har kjøpt med kredittkort.

Ser at Nordea Premium og Nordea Gold tilbyr litt spesielle vilkår. Hvis man kjøper en reise som skal vare i mer enn 90 dager, så vil man få de første 90 dagene av reisen dekket gratis, og så kan man kjøpe en tilleggsforsikring, (ett eller annet sted) som dekker det som går ut over de 90 dagene. Kjøpte en gang før i tiden en slik tilleggsforsikring, men jeg var ute og reiste, men kan ikke huske hvilket selskap det var som leverte denne. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

På generell basis gir kredittkort deg en del fordeler. Det er den mest klassiske anti-«Robin Hood»-greia vi har her til lands. Du kan nyte mange fordeler fordi de som er mindre bemidlet ikke betaler regningene sine i tide. 

Lenke til kommentar

Man kan vel kanskje kikke litt på vilkårene om hvor i verden reiseforsikringen kan starte?

Jeg tenker at man tegner en ny forsikring på dag nr. 90,-. Dette blir trolig langt rimeligere enn å få en "fortsettelsesforsikring" via kredittkortet. Dette har jeg egentlig ikke greie på, jeg kun spekulerer.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Trulss said:

Man kan vel kanskje kikke litt på vilkårene om hvor i verden reiseforsikringen kan starte?

Jeg tenker at man tegner en ny forsikring på dag nr. 90,-. Dette blir trolig langt rimeligere enn å få en "fortsettelsesforsikring" via kredittkortet. Dette har jeg egentlig ikke greie på, jeg kun spekulerer.

Ja, der er du inne på noe vesentlig. De aller fleste om ikke samtlige av de forsikringene som man får med som gratis forsikring ved bruk av kredittkort har det med i forsikringsvilkårene at reisen enten må starte "hjemme" eller minimum i norden. Det samme gjelder også for de fleste ordinære reiseforsikringer. Man må også ha kjøpt forsikringen før avreise.

En gang i tiden så var jeg ute på reise og så oppdaget jeg i løpet av turen at jeg ikke hadde en gyldig reiseforsikring. Husker ikke hva grunnen var, at jeg ikke hadde kjøpt returbillett, at reisen ble over 70 dager eller hva det var, men i alle fall så oppdaget jeg i løpet av turen, at jeg var uten reiseforsikring. 

Da fant jeg fram til ett eller annet dansk selskap som aksepterte å selge "en ny forsikring" fra der hvor man allerede var utenlands og for hjemreisen. Det gjorde jeg. Forsikringen var forholdsvis dyr, men jeg er ikke i stand til å huske hvilket selskap dette var.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt avhenger jo litt av hvor lenge man skal være borte, men om det kun er noen uker over tiden så spiller kanskje de siste ukene mindre rolle mtp. hvor man har forskring og hva den dekker, og dermed kan ta til takke med en "nomad"-type forsikring av utenlandsk opprinnelse hvor vilkårene er mindre tydelige (for oss nordmenn). Alternativt kan man tegne en slik type rimelig forsikring i utenlandsk selskap før man reiser slik at man er dobbeltforsikret da de ofte har varighet på et år.

Jeg har ikke fått med meg at forsikringen ikke er gjeldende dersom man ikke har returbillett. Jeg mener å ha sjekket dette en gang og fikk beskjed om at den var like gyldig uten returbillett. Disse forsikringene ville vært ubrukelige i dagens samfunn om de hadde krevd returbillett så jeg tror ikke dette er tilfelle.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Trulss said:

Disse forsikringene ville vært ubrukelige i dagens samfunn om de hadde krevd returbillett så jeg tror ikke dette er tilfelle.

Det var vel gjerne det jeg også trodde en gang i tiden, helt til jeg leste forsikringsvilkårene mens jeg var på reise og oppdaget at jeg ikke hadde noen reiseforsikring. Det hjelper sånn sett lite å tro det ene eller det annet, man må lese og forstå forsikringsvilkårene. Her er for eksempel det som gjelder for Nordea Premium:

• For reiser hvor returbillett ikke er kjøpt og betalt før avreise, gjelder forsikringen for reiser som varer i inntil 35 dager.

https://www.nordea.no/Images/152-434026/Nordea-reise-og-avbestillingsforsikring-for-kredittkort-nordea-premium.pdf

Ser at dette også gjelder for TF-Bank sin forsikring:

• For reiser med åpen retur og for reiser uten returbillett gjelder forsikringen de første 35 dager.

https://tfbank.no/media/8d93c976ade3c6b/gouda-norge_637_kreditkortsreiseforsikring-tf-bank_jul21.pdf

Andre selskap har bestemmelser om at forsikringen ikke gjelder for noen del av reisen, hvis man ikke har kjøpt returbillett før avreise. Uansett hvilket selskap man velger, så må man jo gå gjennom og lese forsikringsvilkårene i detalj.

De fleste selskapene har jo med det vilkåret at mer enn 50% av billetten må være kjøpt med kortet før avreise og da ligger det jo i sakens natur at returen må være med for at det skal bli mer enn 50% av transportkostnaden.

Edit:

Dagens vilkår hos DNB mastercard sier faktisk ikke noe konkret om returbillet, men det er vel ikke utenkelig at "mer enn 50% av reisekostnaden" også vil måtte medføre at returbilletten også må være med.

https://dokument.fremtind.no/documents/bevis-reiseforsikring-dnb-mastercard.pdf 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (51 minutter siden):

Det var vel gjerne det jeg også trodde en gang i tiden, helt til jeg leste forsikringsvilkårene mens jeg var på reise og oppdaget at jeg ikke hadde noen reiseforsikring. Det hjelper sånn sett lite å tro det ene eller det annet, man må lese og forstå forsikringsvilkårene. Her er for eksempel det som gjelder for Nordea Premium:

https://www.nordea.no/Images/152-434026/Nordea-reise-og-avbestillingsforsikring-for-kredittkort-nordea-premium.pdf

Ser at dette også gjelder for TF-Bank sin forsikring:

https://tfbank.no/media/8d93c976ade3c6b/gouda-norge_637_kreditkortsreiseforsikring-tf-bank_jul21.pdf

Andre selskap har bestemmelser om at forsikringen ikke gjelder for noen del av reisen, hvis man ikke har kjøpt returbillett før avreise. Uansett hvilket selskap man velger, så må man jo gå gjennom og lese forsikringsvilkårene i detalj.

De fleste selskapene har jo med det vilkåret at mer enn 50% av billetten må være kjøpt med kortet før avreise og da ligger det jo i sakens natur at returen må være med for at det skal bli mer enn 50% av transportkostnaden.

Edit:

Dagens vilkår hos DNB mastercard sier faktisk ikke noe konkret om returbillet, men det er vel ikke utenkelig at "mer enn 50% av reisekostnaden" også vil måtte medføre at returbilletten også må være med.

https://dokument.fremtind.no/documents/bevis-reiseforsikring-dnb-mastercard.pdf 

Ja, det kan stemme. Min reise varte ikke så lenge, derfor kan det hende at jeg fant ut at forsikringen var gjeldende for min del. Videre har det vært slik at forsikringen er gjeldende dersom minst 50% av reisen er betalt med kredittkortet, og det er den dersom man inkluderer for eksempel enveisbillett med hotell, flytog or whatever. Dette spurte jeg spesifikt om, men som du skriver så det hva som utrykkelig står i vilkårene som er gjeldende og ikke hva en kundebehandler/selger forteller meg.

Det er også slik at forsikringen er gjeldende ved bilferie, og hva da med drivstoffylling før avreise og underveis, og om man ikke vet hvor langt man skal eller nøyaktig hvor lenge ferien varer eller om den også skal inneholde overnatting på hotell og ikke kun i telt? Forsirkingen er altså gjeldende ved bilferie selv om kostnadene ved bilferien ikke er hogget i stein.

Lenke til kommentar

Hei. For å svare på spørsmålet i tråden så har Morrow mastercard 90 dager reiseforsikring.

Jeg bruker morrow når jeg bestiller, har erstattet min egen relativt dyre 90-dager med de. Så ble jeg gjort oppmersom på at jeg gjennom jobben faktisk har ei 90 dagers reiseforsikring, så jeg har vært dobbelt og trippel forsikret til tider. Kanskje verdt å sjekke for andre om de også har noe gjennom jobb?

Ellers så er jeg veldig interessert i diskusjonen om forsikringer som dekker utover 90 dager. Planlegger ei lengre reise (150 dager) om ett års tid 🙂

Edit: la inn link

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...