Trulss Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Kan dette forklares på en eller annen måte? Jeg synes det har vært slik i alle boligene jeg har bodd, nemlig at matlukten virker sterkere i den delen av huset som er mest avstengt som soveromsfløyen og andre kaldere rom som ikke nødvendigvis har på varme men som heller ikke er helt avstengt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Trulss skrev (41 minutter siden): Kan dette forklares på en eller annen måte? Jeg synes det har vært slik i alle boligene jeg har bodd, nemlig at matlukten virker sterkere i den delen av huset som er mest avstengt som soveromsfløyen og andre kaldere rom som ikke nødvendigvis har på varme men som heller ikke er helt avstengt. Jeg tipper det har med to ting, det første er at lukten ikke er så sterk at du desensiterer sansene dine. Det andre er at du trolig merker det ekstra godt fordi du ikke har en assosiasjon til den lukten i det rommet. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember Gavekort skrev (1 time siden): Jeg tipper det har med to ting, det første er at lukten ikke er så sterk at du desensiterer sansene dine. Det andre er at du trolig merker det ekstra godt fordi du ikke har en assosiasjon til den lukten i det rommet. Jeg har lenge trodd at det må være noe slikt, men i den senere tid har jeg spurt folk som nylig kommer utenfra og inn, og de er av samme oppfattelse som meg. Det er også slik at luftmållingsutstyr tilsier at matos trekker i den kalde retningen. Det har kanskje noe med omveltning av varm og kald luft å gjøre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Tja, jeg kan spekulere i to mulige forklaringer, en i tilfelle du har balansert ventilasjon, og en hvis du ikke har det. Med balansert ventilasjon: Frisk luft tilføres soverom og stue, mens brukt luft trekkes ut fra bad og kjøkken. Det gir i teorien friskere luft på blant annet soverommet, men denne teorien kan brytes ved at luktfylt luft som slippes ut av huset, har avkast for nært friskluftinntaket. Tenk på hvor mye matlukt det kan være i et nabolag utendørs på enkelte dager. Da vil luktfylt luft suges tilbake inn i huset, og havne på soverom og stue. Antagelig mer på soverom enn stue siden luftstrømmen normalt er høyere i stua enn på soverommet så lukta skiftes raskere ut på stua enn på soverommet. En annen mulig "kortslutning" av luftstrømmen er hvis du har balansert ventilasjon av typen roterende veksler. Det er litt mindre vanlig enn typen plateveksler. Dette ser man fort om man kikker inni ventilasjonsaggregatet. Er det en diger, rund og roterende sak inni der så er det roterende type. Disse har mange fordeler og er vanligvis dyrere enn plate-typen, men en av de store ulempene med roterende er at man kan få lukt-smitte fra utgående luft til inngående luft. Så dette kan være en forklaring på at lukt sendes til soverommet, via ventilasjonen. Uten balansert ventilasjon: Luft sprer seg, men du lufter antagelig mer på kjøkkenet for å få ut lukta enn du gjør på soverommet der du neppe er når du lager mat eller spiser. Selv om lukta opprinnelig var sterkere på kjøkkenet så kan du altså ha luftet så raskt at lufta er friskere der enn den er på soverommet. Soverommet har antagelig ganske så stillestående luft, så lukt blir hengende igjen lenge. Også lenge etter at kjøkkenet er frisket opp med ny luft. Svak lukt på soverommet blir dermed hengende igjen til lukta blir ennå svakere på kjøkkenet. Den oppfattes derfor som sterkere på soverommet enn på kjøkkenet. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 7. desember Forfatter Del Skrevet 7. desember Simen1 skrev (5 minutter siden): Uten balansert ventilasjon: Luft sprer seg, men du lufter antagelig mer på kjøkkenet for å få ut lukta enn du gjør på soverommet der du neppe er når du lager mat eller spiser. Selv om lukta opprinnelig var sterkere på kjøkkenet så kan du altså ha luftet så raskt at lufta er friskere der enn den er på soverommet. Soverommet har antagelig ganske så stillestående luft, så lukt blir hengende igjen lenge. Også lenge etter at kjøkkenet er frisket opp med ny luft. Svak lukt på soverommet blir dermed hengende igjen til lukta blir ennå svakere på kjøkkenet. Den oppfattes derfor som sterkere på soverommet enn på kjøkkenet. Ja, dette kan faktisk være en forklaring. Jeg pleier ofte å lukke kjøkkendøren, ha åpne vinduer på kjøkkenet, bruke kullfilter og har separat avtrekk i tak (ikke balansert). Synes fortsatt det er litt merkelig at lukten spres i resten av huset såpass mye som den gjør, men kjøkkendøren er langtfra tett. I andre boliger dette gjelder er det åpne løsninger uten samme luftemulighet men også der virker lukten sterkere i den kjøligere og mindre brukte delen. Dette må henge sammen med omveltning av varm/kald luft, jeg kan ikke skjønne annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå