Gjest f6f01...a71 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Jeg driver et AS og har en både muntlig og skriftlig (i form av enkle meldinger) avtale med en person som leier seg ut fra sitt ENK til meg. Jeg betaler han da per oppdrag han utfører for meg. Jeg har alltid hatt en tendens til å være "for snill" med folk og ofte la de snakke seg ut av ting. Det har fungert smertefritt i lang tid, men nå begynner vedkommende å dabbe av, og jeg er litt avhengig av han, uheldigvis, og han begynner virke til å ikke ville gjøre den jobben han har avtalt med meg. Det enkleste jeg da lurer på er egentlig om jeg kan ha noe krav på en form for oppsigelsestid han må overholde dersom han finner ut at han ikke vil fortsette; akkurat som man i husleieloven automatisk følger lovens 3mnd dersom intet annet er avtalt. Klinsjen er litt at han har avtalt å gjøre XYZ antall jobber, men hele tiden ikke har tid, ikke har datt, og ikke har ditt. Ser jo en avtale burde vært på plass, men likevel håper jeg jeg ikke plutselig står alene og kan ha en form for oppsigelsestid. Anonymous poster hash: f6f01...a71 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) Hovedregelen for avtaler mellom bedrift til bedrift (Og ikke bedrift til ansatt) er det stor avtalefrihet og man er bundet av det man avtaler, så er det ikke avtalt noe oppsigelsetid har man som regel ingen forpliktelser for en oppsigelsetid. Dette er derfor mange bestiller konsulenter, det koster mer men man kan hive deg ut når man vil. Det er opptil konsulenten å kreve en oppsigelsetid i avtalen. For meg høres dette bare ut som en intensjonsavtale, hvor han gjør oppdrag for deg om han har tid og vil påta seg oppdraget. En slik avtale har nødvendigvis ikke veldig mye forpliktelser, og oppsigelsetid er ikke engang relevant hvis han står fritt til å velge å si nei. Men spørsmålet her er nok hva nøyaktig dere har avtalt. Endret 6. desember av MrL 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Der kjem ann på kva som er avtalt. Det finnes ingen standard oppseiingstid å falle tilbake på i slike avtaler. Dersom du har avtalt at vedkommande skal utføre jobb X, Y og Z, så kan du kreve oppfylling av den avtalen. Manglande utføring av jobben kan gi grunnlag for erstatningskrav, typisk merkostnaden ved at du må leige inn nokon andre til å gjere jobben. 3 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) 5 hours ago, Guest f6f01...a71 said: Jeg driver et AS og har en både muntlig og skriftlig (i form av enkle meldinger) avtale med en person som leier seg ut fra sitt ENK til meg. Jeg betaler han da per oppdrag han utfører for meg. Jeg har alltid hatt en tendens til å være "for snill" med folk og ofte la de snakke seg ut av ting. Det har fungert smertefritt i lang tid, men nå begynner vedkommende å dabbe av, og jeg er litt avhengig av han, uheldigvis, og han begynner virke til å ikke ville gjøre den jobben han har avtalt med meg. Det enkleste jeg da lurer på er egentlig om jeg kan ha noe krav på en form for oppsigelsestid han må overholde dersom han finner ut at han ikke vil fortsette; akkurat som man i husleieloven automatisk følger lovens 3mnd dersom intet annet er avtalt. Klinsjen er litt at han har avtalt å gjøre XYZ antall jobber, men hele tiden ikke har tid, ikke har datt, og ikke har ditt. Ser jo en avtale burde vært på plass, men likevel håper jeg jeg ikke plutselig står alene og kan ha en form for oppsigelsestid. Anonymous poster hash: f6f01...a71 Utgangspunktet er det null oppsigelsestid om det ikke er avtalt noe forhåndsvarsel på oppsigelse mellom to bedrifter. Spørsmålet er i så fall om det egentlig er et arbeidsforhold (falsk enk), det er vel det eneste som kan bli et problem. Endret 6. desember av Rhabagatz Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Gjest f6f01...a71 skrev (5 timer siden): Jeg betaler han da per oppdrag han utfører for meg. Kan du ikke bare slutte å gi ham oppdrag? Ingen oppdrag, ingen betaling. Problem løst. 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Orion666 skrev (16 minutter siden): Kan du ikke bare slutte å gi ham oppdrag? Ingen oppdrag, ingen betaling. Problem løst. Man kan ta på seg arbeidsgiveransvar for en fra ENK/innleie fra vikarbyrå, så vær obs på hvis man er eneste oppdragsgiver for ENK og at det vedvarer over tid/ dekker et fast behov. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Cascada81 skrev (7 minutter siden): Man kan ta på seg arbeidsgiveransvar for en fra ENK/innleie fra vikarbyrå, så vær obs på hvis man er eneste oppdragsgiver for ENK og at det vedvarer over tid/ dekker et fast behov. Såvidt jeg har klart å lese: Dette er spredte oppdrag som avtales fra gang til gang og det foreligger ingen avtale. Denne innleien er nok lasaangt unna å kvalifisere til fast ansettelse, særlig gitt at termineringen skjer fordi oppdragene IKKE blir utført. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Utgangspunktet etter lovendringene i arbeidsmiljøloven er at dette er et arbeidsforhold med mindre du kan dokumentere at han er selvstendig næringsdrivende (og nei, det at han har et ENK er ikke nok). Vedkommende har da en oppsigelsestid på én måned. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember 55 minutes ago, krikkert said: Utgangspunktet etter lovendringene i arbeidsmiljøloven er at dette er et arbeidsforhold med mindre du kan dokumentere at han er selvstendig næringsdrivende (og nei, det at han har et ENK er ikke nok). Vedkommende har da en oppsigelsestid på én måned. Hvis man skulle komme til at en "oppdragstaker" er arbeidstaker etter arbeidsmiljøloven må "oppdragsavtalen" fortsatt være relevant for å finne ut hva som er avtalt. Hvis avtalen ikke har oppsigelsestid for den som utfører arbeidet vil det etter min mening være naturlig å tolke dette som en arbeidsavtale som fraviker loven i arbeidstakers favør. Arbeidsmiljøloven er bare ufravikelig til ugunst for arbeidstaker, jf. § 1-9. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå