totto1989 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) Hei! Jeg har den siste tiden observert en "krafselyd" når min kones T-Roc går på tomgang. Usikker på om det er verre når den er kald da det ikke høres så godt inne i bilen. Det er tydelig når en står fremme ved panseret, men virker kanskje å høres litt bedre på høyre side? Bilen er gått 95.000 km nybilgaranti går ut om en måned og har havariforsikring/motorskadeforsikring. Bilen skal dog inn på service på onsdag, så tenker å nevne det uansett. Jeg fikk et lydopptak her nå nettopp, så lurer på om noen kan ha noen formening om det faktisk er svinghjul en hører? Det er ingen spesielle klunk når bilen skrus av. Lyd1.m4a Endret 6. desember av totto1989 skriveleif Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Uten at jeg på noen måte er ekspert så synes jeg dette høres ut som at du må slippe ut svigermor fra bagasjerommet. Eller et DMF svinghjul som er på vei til å ryke. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Test med å finne en oppoverbakke og rygg sakte, om mulig slur på clutchen når du rygger. Antar bilen har automat (DSG) men om du stopper, rygger og stopper, slipper gassen? Fikk skiftet dobbeltmassesvinghjul («DMF») på en VW for en del år siden og da hadde jeg med verksmester ut og viste til ulydene som kom når man gjorde nevnte øvelse med bilen. Nå er vel problemet med slitte dobbeltmassesvinghjul mindre i dag men en NAF garantiutløpstest kan uansett være grei å få utført, så får dere uansett avdekket eventuelle andre feil. Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember 4 hours ago, Habla Møberg said: Uten at jeg på noen måte er ekspert så synes jeg dette høres ut som at du må slippe ut svigermor fra bagasjerommet. Eller et DMF svinghjul som er på vei til å ryke. Haha svigermor er langt unna, så regner med det er det sistnevnte 😅 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember 52 minutes ago, NoBo said: Test med å finne en oppoverbakke og rygg sakte, om mulig slur på clutchen når du rygger. Antar bilen har automat (DSG) men om du stopper, rygger og stopper, slipper gassen? Fikk skiftet dobbeltmassesvinghjul («DMF») på en VW for en del år siden og da hadde jeg med verksmester ut og viste til ulydene som kom når man gjorde nevnte øvelse med bilen. Nå er vel problemet med slitte dobbeltmassesvinghjul mindre i dag men en NAF garantiutløpstest kan uansett være grei å få utført, så får dere uansett avdekket eventuelle andre feil. Notert! Syns egentlig det var tidlig for et svinghjul å ryke, men hva vet vel jeg. Bilen var på NAF-test sent i høst, uten noen kommentar på det, men det høres også ikke når en sitter inne i bilen, med mindre man stikker hodet ned mellom beina. Det høres veldig godt nå på tomgang utvendig. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Fikk dekket bytte av DMF på garanti på en 2007 modell i 2012, dvs nesten 5 år gammel. Annet merke enn VW. 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 7. desember Forfatter Del Skrevet 7. desember 18 hours ago, toralfb said: Fikk dekket bytte av DMF på garanti på en 2007 modell i 2012, dvs nesten 5 år gammel. Annet merke enn VW. Skal ha den på service onsdag. Garantien går ut 6 januar, så kan være god timing det her 😁 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 8. desember Forfatter Del Skrevet 8. desember Det som jeg er litt nysgjerrig på er om jeg kan stole på bilen nok til en 3 timers biltur fra Valdres til Gjøvik og tilbake i morgen 😅 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember totto1989 skrev (3 minutter siden): Det som jeg er litt nysgjerrig på er om jeg kan stole på bilen nok til en 3 timers biltur fra Valdres til Gjøvik og tilbake i morgen 😅 Kan aldri tenke meg at det blir et problem. Enkelte kjører i månedsvis med skranglelyder i DMF. Tror du skal slappe helt av. Men du trenger jo ikke kjøre som Martin Schance da. 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 8. desember Forfatter Del Skrevet 8. desember 20 minutes ago, Habla Møberg said: Kan aldri tenke meg at det blir et problem. Enkelte kjører i månedsvis med skranglelyder i DMF. Tror du skal slappe helt av. Men du trenger jo ikke kjøre som Martin Schance da. Hehe nei tar det pent. Lurer dog på om det har vært en stund, da jeg tidligere også har reagert på litt "lyder" i bilen, men det er kona sin, og høres ikke innvendig. Den har dog vært flere ganger på verksted de siste månedene uten noen kommentarer på det 🙃 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Hadde en av de tidligste bilene fra VW (kjøpt ny) med DMF og der hørtes det ut som om noen satt og slo to fastnøkler mot hverandre i motorrommet når motoren gikk 😆 Solgte bilen før den hadde kjørt 60’ km så aner ikke om DMF ble et problem. Neste bil, også VW også kjøpt ny og med manuell girkasse, fikk jeg skiftet DMF på to(!) ganger, på garanti, før den hadde gått 80’ km. Byttet konemor ikke så lenge etter og bilen gikk nærmere 120’ km i mitt eie uten feil på DMF etter det. Om det var ekskonas kjørestil/clutchbruk som gjorde at svinghjulet måtte skiftes eller at kvaliteten har blitt bedre er ikke så godt å si men jeg har gjort meg noen tanker 😆 Dersom et dobbeltmasse svinghjul ryker så kan det medføre store skader i motor/girkasse men sjansen er nok veldig liten når bilen har gått lite og lyden (dersom det faktisk er DMF som lager lyden) er såpass svak. Din bil er jo under garanti også, så eventuelt havari blir vel mest bare bryderi og ikke så store ekstra kostnader. Ville ikke ha vært bekymret for å bruke den 😊 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 11. desember Forfatter Del Skrevet 11. desember Just now, NoBo said: Hadde en av de tidligste bilene fra VW (kjøpt ny) med DMF og der hørtes det ut som om noen satt og slo to fastnøkler mot hverandre i motorrommet når motoren gikk 😆 Solgte bilen før den hadde kjørt 60’ km så aner ikke om DMF ble et problem. Neste bil, også VW også kjøpt ny og med manuell girkasse, fikk jeg skiftet DMF på to(!) ganger, på garanti, før den hadde gått 80’ km. Byttet konemor ikke så lenge etter og bilen gikk nærmere 120’ km i mitt eie uten feil på DMF etter det. Om det var ekskonas kjørestil/clutchbruk som gjorde at svinghjulet måtte skiftes eller at kvaliteten har blitt bedre er ikke så godt å si men jeg har gjort meg noen tanker 😆 Dersom et dobbeltmasse svinghjul ryker så kan det medføre store skader i motor/girkasse men sjansen er nok veldig liten når bilen har gått lite og lyden (dersom det faktisk er DMF som lager lyden) er såpass svak. Din bil er jo under garanti også, så eventuelt havari blir vel mest bare bryderi og ikke så store ekstra kostnader. Ville ikke ha vært bekymret for å bruke den 😊 Merkeforhandler har i dag konstatert at dette er en vakumpumpe som lager støyen. De viste tilogmed med et teknisk skriv de hadde angående dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå