Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ringe politiet å spørre om man er under etterforskning?

Gjest 11f2a...9a3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er under etterforskning og ikke har fått vite om det, så er det sikkert en grunn til det. Ville være merkelig om politiet skulle informere deg om hva du var under etterforskning for på forespørsel, mtp bevisforspillelse eller evt stikke av.

Du kan søke om innsyn på hva som er registrert på deg, men tviler på at de må slippe informasjon som er sensitivt for en evt etterforskning av deg. 

Lenke til kommentar
Gjest 11f2a...9a3
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Hvis du er under etterforskning og ikke har fått vite om det, så er det sikkert en grunn til det. Ville være merkelig om politiet skulle informere deg om hva du var under etterforskning for på forespørsel, mtp bevisforspillelse eller evt stikke av.

Du kan søke om innsyn på hva som er registrert på deg, men tviler på at de må slippe informasjon som er sensitivt for en evt etterforskning av deg. 

Er ikke snakk om noe som har bevisforspillelsesfare eller at jeg stikker av. Bare små ting isåfall. 

Anonymous poster hash: 11f2a...9a3

Lenke til kommentar
Gjest 11f2a...9a3 skrev (7 minutter siden):

Er ikke snakk om noe som har bevisforspillelsesfare eller at jeg stikker av. Bare små ting isåfall. 

Det jeg mener er at det ville vært merkelig om politiet skulle gi deg opplysninger dersom de etterforsker deg i skjul, det vil jo potensielt ødelegge deres etterforskning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 11f2a...9a3
Baranladion skrev (47 minutter siden):

Det jeg mener er at det ville vært merkelig om politiet skulle gi deg opplysninger dersom de etterforsker deg i skjul, det vil jo potensielt ødelegge deres etterforskning. 

Jeg vet jeg gjorde noe ulovlig. Er bare det at jeg vet ikke om de faktisk har brydd seg om å gå videre med det og nå sitter å etterforsker det. Ikke at det er så mye å etterforske akkurat. 

Lenke til kommentar
Gjest 11f2a...9a3 skrev (16 minutter siden):

Jeg vet jeg gjorde noe ulovlig. Er bare det at jeg vet ikke om de faktisk har brydd seg om å gå videre med det og nå sitter å etterforsker det. Ikke at det er så mye å etterforske akkurat. 

Den tid den sorg. Du får sikkert eventuelt et brev i posten eller noe. Frem til da kan du slappe av

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Dette var da både en litt interessant og kanskje også litt morsom problemstiling. Det vil jo være litt snodig når Hans Olsen ringer inn til politiet, og spør noe slikt som: Ja, du det er Hans Olsen, jeg ville spørre og minne dere på, om dere har husket å starte etterforskning av de pengene som jeg stjal i februar, og så den gangen jeg stjal den mopeden i fra lensmannens garasje ..

Man har vel til en viss grad krav på innsyn i de opplysningene som er lagret, hos politiet, men samtidig så har politiet også mulighet for å holde noe av dette tilbake, hvis det er nødvendig av hensyn til etterforskningen:

https://lovdata.no/lov/2010-05-28-16/§48

https://jusinfo.no/straffeprosess/rett-til-dokumentinnsyn/innsyn-under-etterforskningen/

https://www.politiet.no/kontakt-politiet/innsyn-og-offentleg-journal/innsyn-i-personopplysninger/

Om man ikke kan ringe, så kan man i alle fall sende inn et skjema med krav om å få vite hva Politiet har lagret av data, men samtidig så kan de vel ha lovlig hjemmel for også å holde noen opplysninger tilbake.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan sjølvsagt spørre, men i praksis så vil ikkje det spele nokon rolle.

Det kan være masse gode grunner til at politiet ikkje vil svare deg. Du har uansett ingen spesielle rettigheiter før du eventuelt får status som sikta i saka. At politiet behandlar deg som mistenkt i ei sak betyr berre at ein jobbar med å prøve å finne ut om det er grunnlag for å sikte deg, eller om du kan skrivast ut av saka.

Eg kan aldri tenke meg at du får eit skikkeleg svar på eit slikt spørsmål med mindre svaret er heilt openbart. Dersom du er under etterforsking så vil ikkje politiet gi deg informasjon som du kan bruke til å skjule spor eller unndra deg straffeforfølging. Og motsatt, dersom du ikkje er under etterforsking så vil du i beste fall få svaret at du akkurat no ikkje er under etterforsking, det kan fort endrast dersom det dukker opp nye opplysningar som gjer det aktuelt å etterforske deg.

Det er også eit stort spørsmål om kva som er taktisk lurt av deg å gjere i dette tilfellet. Ved å ta kontakt med politiet så kan du lett flytte nettopp din sak langt fram i prioriteringsrekka. Berre det at du stiller spørsmål om kva politiet veit om deg opner for ei rekke med mistanker. Alt frå at du spør som ei innrøming på dei faktiske forhold, til at du er opptatt av at politiet fokuserer på småtinga og ikkje dei større tinga du har kanskje har gjort.
Ei lita sak som ingen ein gong bryr seg nok om til å spørre etter har langt høgare sannsynlegheit for å bli liggande til den blir henlagt enn dersom ein plutseleg får telefonar og epostar som minner ein om å ta tak i denne saka.

Off-topic:
Personleg så tenker eg at det å leve i uvissheit om kva som skjer med eit lovbrot som du statistisk sett kjem til å sleppe unna med er ein del av det kriminalitetforebyggande arbeidet. Om du nok går i nokre veker eller månedar og tenker på denne saka så er det nok større sjans for at du neste gong held deg på riktig side av lova.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror jeg ville unnlatt å bringe politiets oppmerksomhet til min sak i et slikt tilfelle.

Kjenner en som hadde en lignende bekymring. I russetiden, få måneder før han skulle på befalsskoleopptak, tok han en lommetyv på fersken, og i raseri brakk han litt forskjellig i tyvens arm, hvorpå tyven flyktet skrikende ut av kiosken. Flere andre russ hadde fått med seg hendelsen, så det manglet ikke vitner.

Så da var spørsmålet om han nettopp hadde ødelagt sine muligheter til å bli tatt opp på befalsskolen, evt om han risikerte å slite seg gjennom et svært hardt opptak bare for å bli kastet ut av befalsskolen når det sivile politiet endelig fikk tatt saken.

Fasit i ettertid var at ingenting skjedde. Noen tiår har gått og han har aldri hørt noe, så lommetyven har nok skjønt at uansett hvor vondt og upraktisk brudd i høyrearmen kan være er det suboptimalt å levere en anmeldelse som begynner med "da jeg skulle stjele ..."

• Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, The Avatar said:

Eg kan aldri tenke meg at du får eit skikkeleg svar på eit slikt spørsmål med mindre svaret er heilt openbart.

Hvis spørsmålet er framstilt muntlig, så er det vel grunn til å tro at svaret blir sånn litt "her og der".

Hvis spørsmålet er framstilt skriftlig og i samsvar med det regelverket som gjelder "hva har dere registrert på meg", så får man nok sannsynligvis et svar som er sånn noenlunde i samsvar med det regelverket som gjelder.  

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (12 timer siden):

Ikke hvis de misliker deg og vil hevne seg.

Du skriver som om politiet er EN person. Selv om du er distriktets mest beryktede kriminell er sjansen stor for at mottaker av eposten din ikke vet hvem du er engang, og i hvertfall ikke bryr seg nok til å tanker om å hevne seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...