Gå til innhold

Ut av ufør dritten....

Gjest 39edb...6ae

Anbefalte innlegg

Gjest 39edb...6ae

Jeg er 100% ufør og vært det i mange år, men nå har jeg energi til å prøve meg på NOE. Er møkkalei av å bare være hjemme og ikke minst få lommerusk av NAV. Men ingen utdannelse og minimal jobb erfaring betyr at mulighetene er ikke store...er 40+ så gå tilbake til skolebenken er kanskje ikke helt optimalt...

Er det noen som har vært i samme båt og som har klart det, som har råd og tips? Ja jeg skal snakke med NAV men min erfaring med NAV er ikke akkurat mye å skryte av så jeg spør her også. Vet det er noe med verna bedrifter en kan få jobb hos etc...

Anonymous poster hash: 39edb...6ae

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 39edb...6ae skrev (9 minutter siden):

Jeg er 100% ufør og vært det i mange år, men nå har jeg energi til å prøve meg på NOE. Er møkkalei av å bare være hjemme og ikke minst få lommerusk av NAV. Men ingen utdannelse og minimal jobb erfaring betyr at mulighetene er ikke store...er 40+ så gå tilbake til skolebenken er kanskje ikke helt optimalt...

Er det noen som har vært i samme båt og som har klart det, som har råd og tips? Ja jeg skal snakke med NAV men min erfaring med NAV er ikke akkurat mye å skryte av så jeg spør her også. Vet det er noe med verna bedrifter en kan få jobb hos etc...

Anonymous poster hash: 39edb...6ae

Hva du kan prøve deg på kan være essensielt om hvorfor du ble ufør i utgangspunktet. Var det psykisk eller fysisk? Indremedisinsk, kronisk?

Jeg vet at barnehager sliter med å få nok folk, de trenger mange vikarer, så hvis det kan passe så er det et sted NAV gjerne plasserer inn folk uten utdanning slik at de får erfaring.

Men det passer ikke hvis å jobbe med mennesker er vanskelig, så du må være litt mer spesifik om du ser for deg arbeid med mennesker eller ikke, uten at du nødvendigvis trenger å oppgi sykdomsårsak.

Lenke til kommentar
Gjest b25f1...575

Jeg ble ufør i 2012. 

Siden jeg bor i en større norsk, så var det en del tilrettelagte aktiviterer jeg kunne være med på.   Kaffebesøk og sosialisering var en.  Det går det an å spørre om.

Fordi jeg var med på tilrettelagt aktivitet, så fikk jeg nok sosial trening og fikk jobbet opp den sosiale utholdenheten min nok til at jeg nå er med på en del frivilig aktivitet.   Jeg har en venn som er mer aktiv enn meg og jobber som støttekontakt.

Jeg er også med på flere aktiviteter i nærmiljøet.

Jeg har sett folk rundt meg som har vært lite aktive og de har lav sosial utholdenhet, slik jeg hadde før.  Jeg har engasjert meg slik at de har fått blitt mer sosialt aktive og fått større sosial utholdenhet.   Siden 2021 har jeg også trengt fast på helsestudio.

Rådet fra meg er:

Begynn en plass

Det var ikke slik at det første jeg var borti klaffet helt.  Det var noen bomskudd, rent kjemimessig med de andre som var der.   Etthvert fant jeg folk som jeg klaffet med og har fått venner igjennom dette.

Jeg har ikke fått meg fast jobb da, men har jobbet med betalte småting innimellom.

Lykke til!  You can do it!   Jeg tror på deg! :)

Anonymous poster hash: b25f1...575

Lenke til kommentar
Gjest 7399f...09b
2 hours ago, Robotix said:

Men så er det jo sånn da at NAV har økonomiske grenser for hvor mye man kan tjene ved siden av uføretrygden, og her skal du være forsiktig, så du ikke havner i økonomisk uføre. Jeg har lest om flere sånne saker i nyhetsaviser hvor det har gått galt med folk. Uførefella osv. Det er bare å søke på google.

Dette er ikke det som menes med uførefella. Uførefella viser til en helt spesiell situasjon ikke mange kan havne i, men går i korte trekk ut på at man tar ut delvis OTP før man blir helt arbeidsufør, og dermed får lavere uføreutbetalinger enn tilknytningen til arbeidslivet skulle tilsi.

Det finnes en økonomisk grense for mye man kan tjene før uførtrygden blir redusert. Men da har man til gjengjeld lønn fra arbeidsgiver, så man kan ikke havne i økonomisk uføre av å jobbe mye. De fleste i Norge lever kun av lønn. Det er ikke slik at trygdede trenger både lønn og trygd for å overleve.

Enten har man lønn eller så har man trygd, eller en kombinasjon som ikke overstiger lønn. Det er bare rett og rimelig at man ikke får dobbelt opp med inntekt som vanlige lønnsmottakere ikke har.

Anonymous poster hash: 7399f...09b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...