Sovna Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember del_diablo skrev (3 timer siden): Det er nok litt av poenget. En litt mer sikker sjåfør har brukte mindre tid på å speide på innkjøringen, og vært litt raskere på å utnytte møtelommen, og ikke vist frem tegn til panikk ved potensielt motgående kjøretøy. Resten av turen er nok normal for lav kjørekompetanse: Ikke avslappet nok, og dermed dårlige vaner til å se frem og dermed "planlegge". Eller på litt mer norsk: Å reaktivt lese trafikkmønsteret, så man kan bare justere kjøretempoet litt for vikeplikt om 200-300m, i stede for å kjøre bort ditt for å bremse sent og hardt. Jada, jeg ser og er enig i poengene din som av generell karakteristikk. Men beskrivelsene er ikke helt reelle i forhold til vedkommende førerprøve kandidat sin episode. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) 10 hours ago, Sovna said: Jeg mener helt klart det burde vært utvist skjønn her for en uerfaren fører. Altså at det blir noe nøling. Det er nok gjort en skjønnsvurdering. Blir det for mye nøling, usikkerhet og for dårlig kjøreplanlegging så skal man ikke bestå. Tror kanskje at premisset at det er denne ene episoden som ga stryk alene er ikke nødvendigvis riktig. Historien her er også konsistent med at kandidaten har opptrådt usikkert og oppdaget ting sent gjennom hele oppkjøringen, og fått trukket frem et eksempel på det her. Endret 6. desember av MailMan13 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember HF- skrev (12 timer siden): Enig, men å stryke her er strengt. Nettopp! Må være noe mer her. Som f.eks. at eleven fortsatte å kjøre mot den møtende bilen, uten å ta hensyn til vikeplikten sin. Når det er sagt så burde kjøreskolen forberedt eleven på nettopp denne situasjonen, som nok er temmelig vanlig ved den Trafikkstasjonen. Da hadde neppe dette skjedd. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember Hanhijnn skrev (1 time siden): Nettopp! Må være noe mer her. Som f.eks. at eleven fortsatte å kjøre mot den møtende bilen, uten å ta hensyn til vikeplikten sin. Når det er sagt så burde kjøreskolen forberedt eleven på nettopp denne situasjonen, som nok er temmelig vanlig ved den Trafikkstasjonen. Da hadde neppe dette skjedd. Har sikkert kunnskapen.. "Men i kampens hete.." (Og som sagt har jeg vært der.) En med 20 års erfaring kunne ha havnet i den situasjonen og ikke fikset det..) Det er pga du ikke får oversikt selv med 10 meter lang svanehals. Da drar du forsiktig ut i veien, og da er det gang. Det var heller ingen lomme der som vedkommende elev kunne dratt inn i for å lette samarbeidet. MailMan13 skrev (2 timer siden): Det er nok gjort en skjønnsvurdering. Blir det for mye nøling, usikkerhet og for dårlig kjøreplanlegging så skal man ikke bestå. Tror kanskje at premisset at det er denne ene episoden som ga stryk alene er ikke nødvendigvis riktig. Historien her er også konsistent med at kandidaten har opptrådt usikkert og oppdaget ting sent gjennom hele oppkjøringen, og fått trukket frem et eksempel på det her. Mye mulig dette. Jeg satt selvsagt ikke i baksetet på denne turen.. Man stryker ikke på én ting, det er også mitt inntrykk.. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember 20 hours ago, Dubious said: Sensorer er utdatert og holdes i live kun for at staten skal ha inntekter. Burde vært opp til skolen å bestemme om sjåføren er klar for førerkort, og så bruker vi biltilsynet for de som vil ha oppkjøring fordi de mener at kjøreskolen tyner de for penger. Samme måte som vi har for EU-kontroller. Jeg har bakgrunn fra et område som opererer på denne måten. Staten autoriserer skolene til å selv vurdere om elevene er gode nok, gjennom at skolene selv får lage teorieksamen og rette denne, samt gjennomføre den praktiske prøven. Resultatet er at folk kjøper sertifikatet sitt, de går til skoler som tar godt betalt for latterlig enkle eksamener og ditto praktiske prøver. Praktiske prøver er vanskelige å etterprøve, men teorieksamen skal oppbevares i x år etterpå, og noen få skoler har blitt avskiltet når myndighetenes kontroll avdekker at teorieksamen er altfor enkel, alternativt at eksamensspørsmålene holder mål, men at elever får bestått selv om de skriver mye galt. Dessverre har ikke myndighetene i nærheten av nok ressurser til å følge opp, så kun de verste "sertifikatfabrikkene" blir tatt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Penny skrev (14 minutter siden): Jeg har bakgrunn fra et område som opererer på denne måten. Staten autoriserer skolene til å selv vurdere om elevene er gode nok, gjennom at skolene selv får lage teorieksamen og rette denne, samt gjennomføre den praktiske prøven. Resultatet er at folk kjøper sertifikatet sitt, de går til skoler som tar godt betalt for latterlig enkle eksamener og ditto praktiske prøver. Praktiske prøver er vanskelige å etterprøve, men teorieksamen skal oppbevares i x år etterpå, og noen få skoler har blitt avskiltet når myndighetenes kontroll avdekker at teorieksamen er altfor enkel, alternativt at eksamensspørsmålene holder mål, men at elever får bestått selv om de skriver mye galt. Dessverre har ikke myndighetene i nærheten av nok ressurser til å følge opp, så kun de verste "sertifikatfabrikkene" blir tatt. Teoriprøven skal fortsatt taes hos Biltilsynet, men den praktiske delen vet kjøreskolene bedre enn en knapp time kjøring med sensor. Det er ikke så lang kø for teoriprøven, men for å kjøre opp så er det ofte mange måneders ventetid. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Dubious skrev (På 6.12.2024 den 3:56 PM): Teoriprøven skal fortsatt taes hos Biltilsynet, men den praktiske delen vet kjøreskolene bedre enn en knapp time kjøring med sensor. Om ein skal løyse problemet med at du meir eller mindre kan kjøpe sertifikatet ved å oppsøke "snille" køyreskular så må det være eit opplegg for å kontrollere kvaliteten på køyreskulane. Det er stor fare for at vurderingane blir veldig ulike frå køyrelærar til køyrelærar, og dette vil forverre over tid fordi kumdane forventer å få bestått med færrast mogleg køyretimar, køytelæraren vil derfor bli pressa til å godkjenne eleven på normaltid for å ikkje risikere negativ omtale. Konkurransen mellom køyreskulane er stor, og veldig mange av dei potensielle kundane går i same klasse på den lokale VGS og snakkar nok mykje om kva som er beste og billegaste køyreskulane. 1 Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Aldri i verden om det kan gå bra at trafikkskolene vurderer når elevene er klare. Med elevenes egeninteresse, foreldre, konkurranse og arbeidspress blir det garantert fort interessekonflikter og snarveier. Vi ser det allerede litt når Statens vegvesen innimellom sier ifra om at for mange meldes opp til førerprøven før de er klare. Og spesielt teoriprøven tar også mange før de er klare. Statens vegvesen har vel allerede kontrollansvar på de utdanningsdelene trafikkskolen har. At trafikkskoler skal kunne ha og godkjenne manuellkurs har jeg mer troen på. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Kjøreskolene har mer å tjene på å ha elevene lengst mulig. Negativ omtale kan de ta til biltilsynet, om de mener at de er klare for å få førerkortet. Om de ikke er egnet til å kjøre bil, så vil de miste førerkortet innen prøveperioden er over, og da må de ta førerkortet på nytt, hos biltilsynet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå