Gå til innhold

Vikeplikt for møtende når du har biler parkert på din side i boligfelt..


Sovna

Anbefalte innlegg

del_diablo skrev (3 timer siden):

Det er nok litt av poenget. En litt mer sikker sjåfør har brukte mindre tid på å speide på innkjøringen, og vært litt raskere på å utnytte møtelommen, og ikke vist frem tegn til panikk ved potensielt motgående kjøretøy. 
Resten av turen er nok normal for lav kjørekompetanse: Ikke avslappet nok, og dermed dårlige vaner til å se frem og dermed "planlegge". Eller på litt mer norsk: Å reaktivt lese trafikkmønsteret, så man kan bare justere kjøretempoet litt for vikeplikt om 200-300m, i stede for å kjøre bort ditt for å bremse sent og hardt. 

Jada, jeg ser og er enig i poengene din som av generell karakteristikk. Men beskrivelsene er ikke helt reelle i forhold til vedkommende førerprøve kandidat sin episode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Sovna said:

Jeg mener helt klart det burde vært utvist skjønn her for en uerfaren fører. Altså at det blir noe nøling.

Det er nok gjort en skjønnsvurdering. Blir det for mye nøling, usikkerhet og for dårlig kjøreplanlegging så skal man ikke bestå.

Tror kanskje at premisset at det er denne ene episoden som ga stryk alene er ikke nødvendigvis riktig. Historien her er også konsistent med at kandidaten har opptrådt usikkert og oppdaget ting sent gjennom hele oppkjøringen, og fått trukket frem et eksempel på det her.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
HF- skrev (12 timer siden):

Enig, men å stryke her er strengt. 

Nettopp! Må være noe mer her. Som f.eks. at eleven fortsatte å kjøre mot den møtende bilen, uten å ta hensyn til vikeplikten sin.

Når det er sagt så burde kjøreskolen forberedt eleven på nettopp denne situasjonen, som nok er temmelig vanlig ved den Trafikkstasjonen. Da hadde neppe dette skjedd.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Nettopp! Må være noe mer her. Som f.eks. at eleven fortsatte å kjøre mot den møtende bilen, uten å ta hensyn til vikeplikten sin.

Når det er sagt så burde kjøreskolen forberedt eleven på nettopp denne situasjonen, som nok er temmelig vanlig ved den Trafikkstasjonen. Da hadde neppe dette skjedd.

Har sikkert kunnskapen.. "Men i kampens hete.."

(Og som sagt har jeg vært der.) En med 20 års erfaring kunne ha havnet i den situasjonen og ikke fikset det..)

Det er pga du ikke får oversikt selv med 10 meter lang svanehals. Da drar du forsiktig ut i veien, og da er det gang. Det var heller ingen lomme der som vedkommende elev kunne dratt inn i for å lette samarbeidet. 

MailMan13 skrev (2 timer siden):

Det er nok gjort en skjønnsvurdering. Blir det for mye nøling, usikkerhet og for dårlig kjøreplanlegging så skal man ikke bestå.

Tror kanskje at premisset at det er denne ene episoden som ga stryk alene er ikke nødvendigvis riktig. Historien her er også konsistent med at kandidaten har opptrådt usikkert og oppdaget ting sent gjennom hele oppkjøringen, og fått trukket frem et eksempel på det her.

Mye mulig dette. Jeg satt selvsagt ikke i baksetet på denne turen..

Man stryker ikke på én ting, det er også mitt inntrykk..

Lenke til kommentar
20 hours ago, Dubious said:

Sensorer er utdatert og holdes i live kun for at staten skal ha inntekter.

Burde vært opp til skolen å bestemme om sjåføren er klar for førerkort, og så bruker vi biltilsynet for de som vil ha oppkjøring fordi de mener at kjøreskolen tyner de for penger. 
Samme måte som vi har for EU-kontroller. 

Jeg har bakgrunn fra et område som opererer på denne måten. Staten autoriserer skolene til å selv vurdere om elevene er gode nok, gjennom at skolene selv får lage teorieksamen og rette denne, samt gjennomføre den praktiske prøven.

Resultatet er at folk kjøper sertifikatet sitt, de går til skoler som tar godt betalt for latterlig enkle eksamener og ditto praktiske prøver. Praktiske prøver er vanskelige å etterprøve, men teorieksamen skal oppbevares i x år etterpå, og noen få skoler har blitt avskiltet når myndighetenes kontroll avdekker at teorieksamen er altfor enkel, alternativt at eksamensspørsmålene holder mål, men at elever får bestått selv om de skriver mye galt.

Dessverre har ikke myndighetene i nærheten av nok ressurser til å følge opp, så kun de verste "sertifikatfabrikkene" blir tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (14 minutter siden):

Jeg har bakgrunn fra et område som opererer på denne måten. Staten autoriserer skolene til å selv vurdere om elevene er gode nok, gjennom at skolene selv får lage teorieksamen og rette denne, samt gjennomføre den praktiske prøven.

Resultatet er at folk kjøper sertifikatet sitt, de går til skoler som tar godt betalt for latterlig enkle eksamener og ditto praktiske prøver. Praktiske prøver er vanskelige å etterprøve, men teorieksamen skal oppbevares i x år etterpå, og noen få skoler har blitt avskiltet når myndighetenes kontroll avdekker at teorieksamen er altfor enkel, alternativt at eksamensspørsmålene holder mål, men at elever får bestått selv om de skriver mye galt.

Dessverre har ikke myndighetene i nærheten av nok ressurser til å følge opp, så kun de verste "sertifikatfabrikkene" blir tatt.

Teoriprøven skal fortsatt taes hos Biltilsynet, men den praktiske delen vet kjøreskolene bedre enn en knapp time kjøring med sensor. 

Det er ikke så lang kø for teoriprøven, men for å kjøre opp så er det ofte mange måneders ventetid. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dubious skrev (På 6.12.2024 den 3:56 PM):

Teoriprøven skal fortsatt taes hos Biltilsynet, men den praktiske delen vet kjøreskolene bedre enn en knapp time kjøring med sensor. 

Om ein skal løyse problemet med at du meir eller mindre kan kjøpe sertifikatet ved å oppsøke "snille" køyreskular så må det være eit opplegg for å kontrollere kvaliteten på køyreskulane. 

Det er stor fare for at vurderingane blir veldig ulike frå køyrelærar til køyrelærar, og dette vil forverre over tid fordi kumdane forventer å få bestått med færrast mogleg køyretimar, køytelæraren vil derfor bli pressa til å godkjenne eleven på normaltid for å ikkje risikere negativ omtale. Konkurransen mellom køyreskulane er stor, og veldig mange av dei potensielle kundane går i same klasse på den lokale VGS og snakkar nok mykje om kva som er beste og billegaste køyreskulane. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri i verden om det kan gå bra at trafikkskolene vurderer når elevene er klare. Med elevenes egeninteresse, foreldre, konkurranse og arbeidspress blir det garantert fort interessekonflikter og snarveier. Vi ser det allerede litt når Statens vegvesen innimellom sier ifra om at for mange meldes opp til førerprøven før de er klare. Og spesielt teoriprøven tar også mange før de er klare. Statens vegvesen har vel allerede kontrollansvar på de utdanningsdelene trafikkskolen har. At trafikkskoler skal kunne ha og godkjenne manuellkurs har jeg mer troen på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøreskolene har mer å tjene på å ha elevene lengst mulig.

Negativ omtale kan de ta til biltilsynet, om de mener at de er klare for å få førerkortet. 

Om de ikke er egnet til å kjøre bil, så vil de miste førerkortet innen prøveperioden er over, og da må de ta førerkortet på nytt, hos biltilsynet. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

https://maps.app.goo.gl/5xiuDe5xgrmVzrNV6

Risløkkaleen. Det bruker å stå 7-8 biler før brua, og et par biler etter brua. Det er ganske oversiktlig fra trafikkstasjonen, men kun plass til én bil i bredden mesteparten av denne vegstrekningen. 

Det lukter veldig rart av "forklaringen" OP har fått av sin bekjent. Som flere nevner er det ikke vanlig å stryke på enkeltelementer, med mindre det er graverende. Det er veldig vanskelig å stryke på et sted som dette, om man kjører litt med hodet. Jeg kjører inn og ut denne vegen på daglig basis, og det er én og en annen fjottleif som ikke klarer å vente eller samhandle, men de fleste får til dette. 

OP, din bekjent har nok pynta på forklaringen til deg.

Det finnes sikkert mange strenge sensorer, men de har et rammeverk de skal forholde seg til, og de møter en HAUG med folk som nok har lang vei igjen til førerkortet. Og hvem er det som klager?? Jo det er jo de som ikke består og skylder på streng sensor, istedet for sine manglende ferdigheter. Systemet har garantert forbedringspotensiale, men å fjerne oppkjøringen tror jeg vil gjøre større skade enn nytte.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 14.12.2024 den 8:42 PM):

Kjøreskolene har mer å tjene på å ha elevene lengst mulig.

Negativ omtale kan de ta til biltilsynet, om de mener at de er klare for å få førerkortet. 

Om de ikke er egnet til å kjøre bil, så vil de miste førerkortet innen prøveperioden er over, og da må de ta førerkortet på nytt, hos biltilsynet. 

Isolert sett så tener køyreskulen på å holde på kundane sine lengst mogleg ja, men konkurransen er hard for å få tak i nye elevar. Negativ omtale, og særleg negativ omtale som går på at ein må ha fleire køyretimar enn minimum gjer at kundane heller velger andre køyreskular.
Veldig mange av elevane er ikkje interessert i best mogleg kvalitet, dei er ute etter å skaffe seg sertifikatet med minst mogleg bruk av tid og pengar. Mange av køyreskuleelevane går på vidaregåande skule, og i tillegg til at dei ikkje har allverdens med pengar på å bruke til køyreopplæringa, så har dei også den praktiske utfordringa med fråværsgrensa. I dag er det berre den obligatoriske opplæringa (minstekravet) som gir godkjent fråvær, alle øvingstimane som ein må ha i tillegg blir ført som fråvær. Fråværsgrensa er som kjent på 10% med ugyldig fråvær, så det å bruke mange køyretimer i tillegg til det obligatoriske kan fort føre til at ein ikkje får karakter i eit eller fleire fag, som igjen fører til at vidare utdanningsløp blir forsinka med eit år. Enkelte køyreskular tilbyr køyretimar på laurdagar, men det er både dyrt og med for få tilgjengelege timar til å være eit alternativ for alle.
Dersom køyreskulane tyner elevane sine for flest mogleg køyretimar så tener ein godt på det på kort sikt, men på lengre sikt så er det ingen som vil anbefale ein køyreskule som både er dyr og som har eit kvalitetsnivå som gjer at du risikerer å måtte ta eit ekstra år på vgs.
Dersom det er køyreskulane som skal godkjenne elevane så er det heller ikkje realistisk å bytte køyreskule undervegs, ettersom ein seriøs køyreskule kjem til å forvente å ha eit bestemt minimum av køyring før dei kan godkjenne elven for førarkort. Ein 45 minutts køyretur vil garantert ikkje være nok for at ein køyreskule skal gamble sitt livsgrunnlag på at eleven er ein god sjåfør og ikkje berre hadde flaks akkurat på denne køyreturen.

 

Prøvetidsperioden på to år er også ei ordning som fungerer relativt dårleg. Utan at eg har gode tal på det så vil eg gjette på at minst halvparten av 18 åringane som tek førerkort ikkje disponerer eigen bil og køyrer spesielt mykje i løpet av dei to fyrste åra. Mange skal bli studentar og har ikkje råd til å ha eigen bil og vil i liten grad opparbeide seg køyreerfaring i løpet av prøvetida.
Og sjølv om ein køyrer dagleg så skal du ha veldig uflaks eller køyre veldig stygt for å miste sertifikatet (om du ikkje havner i ei ulykke og blir tatt på den måten). Det er ikkje nok trafikkontrollar langs vegane til at vi kan rekne med at dei dårlege sjåførane blir fråteke førarkortet.
Er du så dårleg sjåfør at du alltid køyrer langt under fartsgrensa så er det særleg lite sannsynleg at du blir stoppa av politiet, trafikksinker blir nesten aldri stoppa, og om dei blir stoppa så får ein vanlegvis berre tilsnakk.

 

Off-topic rant: Strengt tatt er det så dårleg med trafikkontrollar at økonomisk sett så er det nok langt billegare å køyre utan førarkort og heller berre betale bøtene. Bota for å køyre utan førarkort er ca 8000 kr, og det skal ein del til før du blir vinka inn til tilfeldig kontroll meir enn 5 gongar i løpet av karrieren. Får du bot 5 gongar i løpet av dei neste 50 åra så betaler 40 000 kr, omtrent det same som du må ut med som minimum for å ta førarkortet i dag, berre at då må du betale heile beløpet nesten samtidig. Teknisk sett risikerer du også fengselsstraff om du blir tatt utan førarkort, men rettspraksis viser at du praktisk talt ikkje blir straffa. Det er masse eksempel på folk som aldri har hatt førarkortet som ikkje har blitt dømt til fengselsstraff før dei har blitt tatt for køyring meir enn 10 gongar, og sjølv då så er det snakk om 2-3 veker med fengselsstraff. Dette er ei så kort fengselsstraff at dei aller fleste kan ta ut ferie og sone disse dagane utan at det er til større ulempe for jobb og privatliv enn om ein hadde tatt disse tre vekene i Spania som sommerferie.
Det einaste som kan bli dyrt er dersom du havner i ei ulykke og må betale frå eiga lomme sidan du ikkje har gyldig forsikring, men om vi mottrekner det mot det du har spart på å at du i 50 år ikkje har betalt for forsikring så blir det mykje pengar. I snitt kostar ei bilforsikring 15 000 kr i året, over 50 år så utgjer det 750 000 kr som burde være tilstrekkeleg for å gjere opp for ulykker som du er skuld i med mindre det er snakk om ulykker som fører til betydelege personskader.
Det er latterleg lite konsekvensar for gjengangarane som gir blaffen i heile vegtrafikklova.
Sjølv dei som køyrer så sjokkerande farleg at dei mister førerkortet "på livstid" har ein uforbeholden rett til å få ta ny oppkøyring etter berre 5 år så lenge ein i mellomtida ikkje er dømt for nye trafikkale lovbrot, som å fortsette å køyre utan førarkort, og sjølv om du blir tatt for ulovleg køyring etter å ha mista førarkortet på livstid så er konsekvensen stort sett at du får ei ny bot på 8000 kr, makan til idioti.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 31.12.2024 at 4:02 PM, steinrawr said:

https://maps.app.goo.gl/5xiuDe5xgrmVzrNV6

Risløkkaleen. Det bruker å stå 7-8 biler før brua, og et par biler etter brua. Det er ganske oversiktlig fra trafikkstasjonen, men kun plass til én bil i bredden mesteparten av denne vegstrekningen.

"Begrenset sikt" som det står i OP virker jo veldig rart hvis det er her. Hvis man tar til venstre ut fra trafikkstasjonen så ser man jo flere hundre meter bortover. Tar man en litt stor sving så kan man fint kjøre ut i veien og vente i kjørebanen foran porten til nabotomten til motgående bil er passert. Regner med folk ikke parkerer foran der så ofte.

Kandidaten har nok ikke sett lenger enn panseret og kanskje litt til før man har svingt ut hvis det er.

 

Lenke til kommentar
On 12/5/2024 at 7:03 PM, Dubious said:

Sensorer er utdatert og holdes i live kun for at staten skal ha inntekter.

Burde vært opp til skolen å bestemme om sjåføren er klar for førerkort, og så bruker vi biltilsynet for de som vil ha oppkjøring fordi de mener at kjøreskolen tyner de for penger. 
Samme måte som vi har for EU-kontroller. 

Det skulle tatt seg ut og overlate til kjøreskolen og gi førerkort. Lukter penger under bordet og totalt anarki lang vei. Det er jo ikke sensors feil at kandidaten stryker. Vi er mange som har bestått oppkjøring på første forsøk. Lista for å få bestått skulle antagelig vært langt høyere ut i fra det jeg ser i trafikken.

Kanskje vi skal overlate våpentillatelsene til han 18åringen i sport og villmarksavdelingen på xxl  istedenfor politiet? Politiet er jo for det meste pengeinnkrevere for staten?

Endret av Femtekolonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 timer siden):

Dersom det er køyreskulane som skal godkjenne elevane så er det heller ikkje realistisk å bytte køyreskule undervegs, ettersom ein seriøs køyreskule kjem til å forvente å ha eit bestemt minimum av køyring før dei kan godkjenne elven for førarkort. Ein 45 minutts køyretur vil garantert ikkje være nok for at ein køyreskule skal gamble sitt livsgrunnlag på at eleven er ein god sjåfør og ikkje berre hadde flaks akkurat på denne køyreturen.

Poenget er å korte ned tiden for å få førerkortet.
Biltilsynet vil fortsatt ha kjøreprøver, men det blir ikke flere måneders ventetid. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (15 timer siden):

Kanskje vi skal overlate våpentillatelsene til han 18åringen i sport og villmarksavdelingen på xxl  istedenfor politiet? Politiet er jo for det meste pengeinnkrevere for staten?

Politiet bruker ikke flere måneder på å godkjenne, og våpen er ikke noe man trenger på dagen.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Poenget er å korte ned tiden for å få førerkortet.
Biltilsynet vil fortsatt ha kjøreprøver, men det blir ikke flere måneders ventetid. 

Skjønner ikke helt hva du mener med kortest mulig. Men enten må det være staten eller så må det være skolene som vurderer en praktisk prøve. Ikke delt opplegg.

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Penny skrev (På 6.12.2024 den 15.38):

et område som opererer på denne måten. Staten autoriserer skolene til å selv vurdere om elevene er gode nok, gjennom at skolene selv får lage teorieksamen og rette denne, samt gjennomføre den praktiske prøven.

Hææ? Hvor i Australia er dette?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Poenget er å korte ned tiden for å få førerkortet.
Biltilsynet vil fortsatt ha kjøreprøver, men det blir ikke flere måneders ventetid. 

Forstod det slik at biltilsynet berre skulle ha teoriprøva og at det var køyreskulane som skulle vurdere den praktiske køyringa. Jamfør tidlegare innlegg.

Dubious skrev (På 6.12.2024 den 15.56):

Teoriprøven skal fortsatt taes hos Biltilsynet, men den praktiske delen vet kjøreskolene bedre enn en knapp time kjøring med sensor. 

Det er ikke så lang kø for teoriprøven, men for å kjøre opp så er det ofte mange måneders ventetid. 

 

Dersom det fortsatt skal være både teoriprøve og oppkøyring på trafikkstasjonen så forstår eg ikkje korleis ein klarer å korte ned tida? Er tanken at det i staden for ein knapp time med oppkøyring skal være ein 10 minutters køyretur slik at sensor kan klare å vurdere fleire kandidatar på kortare tid? Kortare oppkøyring der eleven berre skal vise at ein er i stand til å køyre i 8-tall rundt to kjegler kan ein fint innføre også i dag om poenget er å redusere kvaliteten på sensors vurdering for å redusere ventetida.
Eller er tanken at biltilsynet skal kalle inn til stikkprøvekontrollar der tilfeldige bilførarar som har fått sertifikatet med køyreskulen må bevise at dei er gode nok til å få behalde sertifikatet?

Det er omtrent det same systemet som vi har i dag der køyreskulen gir den obligatoriske opplæring i tillegg til å kome med anbefaling på om kandidaten er klar for oppkøyring med ein gong eller om det er behov for fleire øvingstimar før oppkøyring. Inndirekte så får køyreskulelæraren ei oppgåve med å fråråde oppkøyring for elevar som har låg sannsynlegheit for å få bestått, slik at ein på den måten slepp å kaste vekk sensor tid på oppkøyringar som ikkje blir bestått når det står mykje flinkare elevar i kø og venter på sin sjanse.
Reint praktisk er det likevel kostnaden med å ta oppkøyringa samt at du får minst fire vekers ventetid som er riset bak speilet for å melde seg opp til førarprøve før eleven er klar for det. Ventetida kan fort bli lengre enn fire veker også om det ikkje er ledige timar etter berre fire vekers venting.

Lenke til kommentar

Et av de viktigste punktene jeg lærte når jeg to sertifikatet (og kjøreopplæring på MC) var å snakke høyt om hva jeg tenkte, vurderte og konkluderte med.

Om eleven er taus, kjører ut på en vei, ikke får med seg biler i mot som hen har vikeplikt for, fortsatt er taus og blir stående så er det umulig for sensor å vurdere elevens kunnskap om hva hen skal gjøre. Var hen usikker og tok en tjangs? Var hen årvåken og hadde blikkontakt med bilen hen oppdaget for sent, og ble ut fra situasjonen enig om hvordan det skulle løses?

Jeg husker fortsatt kjørelæreren min som gjentok at det hjelper ikke at du gjør rett ting om vurderingen er gal, men du kan redde deg inn fra å gjøre gal ting om vurderingen din var god.

Når det da gjelder den isolerte problemstillingen så hadde jeg vurdert å kjøre rundt (selv om det er en omvei).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...