Gå til innhold

Vikeplikt for møtende når du har biler parkert på din side i boligfelt..


Sovna

Anbefalte innlegg

Hvor i huleste er en slik situasjon definert i lovverket? En bekjent strøk på en førerprøve pga en slik situasjon.

Vedkommende fikk en forferdelig dårlig start på prøven sin ut fra trafikkstasjonen i Oslo. Ut fra området og ut i veien så sto det proppet med biler på denne elevens side. Det var begrenset avstand på sikt-strekning i denne retningen. Når eleven da kjørte ut i veien var det allerede for sent, der kom det en bil i mot og som hadde nådd frem til denne delen av veien hvor de parkerte bilene sto. Det fantes ingen luke blant de parkerte bilene, altså ingen steder å nå langs etter den veien for å lette samspillet.

Eleven ble nølende. Det skjønner jeg, hva gjør man?

- Rygge tilbake og inn på privatområde til trafikkstasjonen, vente til den møtende får kjørt ferdig strekningen? 

- Rygge litt slik at det blir mulig å kjøre den andre retningen istedenfor? (da hadde de forøvrig havnet langt unna stedet de skulle.)

- Vente an situasjonen og satse på at den møtende for samspillets skyld gjennomfører en rygging selv? Hvis nå avstanden ikke er hinsides selvsagt..

Dette ble vektlagt et stort argument for beslutningen om et "ikke bestått."

Dessverre ble ikke sensor frontet med spørsmålet om hvordan dette egentlig skulle vært løst. Jeg vet heller ikke om sensor grep inn i situasjonen og fant en løsning, men jeg mistenker at den andre bilen måtte gjøre et grep for at dette skulle løse seg. Og at sensor da låste avgjørelsen til et "ikke bestått" basert på en vikeplikts tankegang. "At møtende bil ikke skal hindres.."

Interresant hvis noen er sensor her på "diskusjon" 😀 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trafikkreglene § 7, punkt 2:

“Kjører to kjøretøy i hver sin retning mot samme smale sted, skal den vente som har hindringen på sin side."

Så vil det være skjønn i forskjellige situasjoner, så man kan ikke gi en fasit uten å se den aktuelle situasjonen. Det høres ut som rygging tilbake og venting er det mest riktige ja.

Så vet man heller ikke om dette var eneste grunnen til at personen strøk heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ingen sensor. Men man skal vike hvis man har hindringen(e) på sin side. Eleven burde ha ventet til den andre bilen hadde kjørt forbi. Forstår at det ikke alltid er like enkelt, f.eks med tanke på ikke bra nok sikt.  Men da bør man være ekstra påpasselig før man legger seg ut.

Om dette skal være nok til å stryke må noen andre enn meg svare på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (9 minutter siden):

Altså svingte eleven ut fra privat parkeringsplass og ut i en smal vei.
Dette tok så lang tid at en bil allerede nærmet seg.

Jeg vil si at man da skal rygge tilbake og vente til bilen har kjørt forbi.

Enig, men å stryke her er strengt. 

Lenke til kommentar

Dette ligner jo den erketypiske Fleksnes-situasjonen, men det er altså etter reglene (Trafikkreglene §7, 6. ledd: "Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.")  den som har hindringen/innsnevringen i sin kjørebane som har vikeplikt. Og det kan innebære å måtte rygge til nærmeste møteplass/tilsvarende.

Er veien innsnevret "på begge sider" må man bruke sunn fornuft, sånn at enten den som har kortest vei, eller den som ikke har tilhenger/dårlig sikt bakover, er den som rygger.

Lenke til kommentar

Sensorer er utdatert og holdes i live kun for at staten skal ha inntekter.

Burde vært opp til skolen å bestemme om sjåføren er klar for førerkort, og så bruker vi biltilsynet for de som vil ha oppkjøring fordi de mener at kjøreskolen tyner de for penger. 
Samme måte som vi har for EU-kontroller. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Her kan jo tenkes at kandidaten ikke ser langt nok frem i tide og ikke opptredt spesielt sikkert. Så blir dette tilfelle trukket frem som et eksempel på det i samtalen etterpå.

Mer sannsynlig enn at man blir strøket for ett tilfelle av litt kluss.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (37 minutter siden):

Trafikkreglene § 7, punkt 2:

“Kjører to kjøretøy i hver sin retning mot samme smale sted, skal den vente som har hindringen på sin side."

Det der står ikke i §7 punkt 2 den utgaven av trafikkreglene jeg leser og har sitert, men noe tilsvarende står i punkt 6.

Lenke til kommentar

Trodde det var veldig basic at man skal vike når man har hindringen på sin side (og i tillegg kommer fra privat område/parkeringsplass) har man ikke noe å gjøre i trafikken. Begge de to første alternativene hadde vært tilfredsstillende løsninger for å løse problemet.

Endret av KANE2009
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 minutt siden):

Man har vel uansett vikeplikt ut fra en parkeringsplass helt uavhengig av hindringer i form av parkerte biler i gaten.

Riktig, men jeg forsto det slik at kandidaten var kommet et stykke ut i gata (og kanskje også passert noen av de parkerte bilene?) før han møtte bilen som først da kom til  "den andre enden" av den parkerte bilrekka. Men det er som du sier også et argument for at kandidaten her hadde vikeplikt og burde rygget tilbake inn på parkeringsplassen/sideveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (1 time siden):

Trafikkreglene § 7, punkt 2:

“Kjører to kjøretøy i hver sin retning mot samme smale sted, skal den vente som har hindringen på sin side."

Så vil det være skjønn i forskjellige situasjoner, så man kan ikke gi en fasit uten å se den aktuelle situasjonen. Det høres ut som rygging tilbake og venting er det mest riktige ja.

Så vet man heller ikke om dette var eneste grunnen til at personen strøk heller...

Sant nok. Men nå er det vel en tendens til at sensorene legger vekt på flere minimale ting for å gi tyngde til stryket. Marginale ting som ved et bestått aldri hadde blitt et tema i det hele tatt.

Slikt sett blir det for mange ekstra demotiverende å stryke, fordi en del poenger ikke er til å kjenne igjen. Men tross alt, dette er jo jobben til sensor, å finne så mye dritt for å ha ryggen fri. Og heller ikke nevne noe som helst om det positive fordi det har hen ikke tid til..

Ikke rart man blir deppa.

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (1 time siden):

Riktig, men jeg forsto det slik at kandidaten var kommet et stykke ut i gata (og kanskje også passert noen av de parkerte bilene?) før han møtte bilen som først da kom til  "den andre enden" av den parkerte bilrekka. Men det er som du sier også et argument for at kandidaten her hadde vikeplikt og burde rygget tilbake inn på parkeringsplassen/sideveien.

Du har sett/lest situasjonen rett. Men. "Damn if you do, damn if you don't.." Er redd det hadde blitt fokusert på at en slik rygging tilbake ikke er forsvarlig..

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Her kan jo tenkes at kandidaten ikke ser langt nok frem i tide og ikke opptredt spesielt sikkert. Så blir dette tilfelle trukket frem som et eksempel på det i samtalen etterpå.

Mer sannsynlig enn at man blir strøket for ett tilfelle av litt kluss.

Jeg vet om stedet. Det er minimalt med sikt inn i den retningen du skal. Du må faktisk helt ut i veien for å oppfatte/oppdage dette.

Jeg mener helt klart det burde vært utvist skjønn her for en uerfaren fører. Altså at det blir noe nøling. Dette kan lett være en førstegangsopplevelse/utfordring som en elev aldri har vært eksponert for gjennom hele førerkortopplæringen. Gitt miljø og forholdene rundt stedet burde eleven med dette blitt tilgodesett med formildende omstendigheter..

Noen av disse sensorene ser ikke situasjoner og løsninger selv. De ser bare feil ut ifra en jævla bok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Sovna said:

Du har sett/lest situasjonen rett. Men. "Damn if you do, damn if you don't.." Er redd det hadde blitt fokusert på at en slik rygging tilbake ikke er forsvarlig..

Det er nok litt av poenget. En litt mer sikker sjåfør har brukte mindre tid på å speide på innkjøringen, og vært litt raskere på å utnytte møtelommen, og ikke vist frem tegn til panikk ved potensielt motgående kjøretøy. 
Resten av turen er nok normal for lav kjørekompetanse: Ikke avslappet nok, og dermed dårlige vaner til å se frem og dermed "planlegge". Eller på litt mer norsk: Å reaktivt lese trafikkmønsteret, så man kan bare justere kjøretempoet litt for vikeplikt om 200-300m, i stede for å kjøre bort ditt for å bremse sent og hardt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...