Gå til innhold

Visste at Dragon Age: The Veilguard ikke kunne leve opp til fansens forventninger


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Skrotleif said:

Selvfølgelig er det ting som kan analyseres objektivt, som dette med konsistens som ble nevnt tidligere. Hvis en karakter helt umotivert gjør noe som er i strid med hva som er etablert er det objektivt sett dårlig skrevet. Dette bør ikke være så vanskelig å forstå.

Mye innenfor kunst kan bli analysert objektivt, så absolutt. Malerier for eksempel (eller billedkunst om damene og herrene så øsnker å kalle det)som fargebruk eller perspektiv og andre teknikker osv. 

Eller en krimforfatter må kjule morderen til slutten om det er poenget at det skal være suspens om det, ikke at alle ser det var Benny (bob-bob-bob) som gjorde det med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chaos_Niddhogg skrev (På 9.12.2024 den 9:41 PM):

Nå har jeg kun én ending i CB, men det virket som de valgene jeg tok, eller i hvert fall noen, mot midten var med på avgjøre det men selvsagt var det helt på slutten en del store valg slo inn. Virker som en ganske "personlig" avslutting fra det jeg føler (ble med Pan og gjengen hennes. Sikkert MANGE av oss som gjorde det xD). Men fra hva jeg kan tenke meg er endingene ganske anderledes fra hverandre? Altså, ingen spoilers errusnill 😃 

 

Takk for svarene forresten. Er digg å ha en normal samtale her i ny og ned, når muligheten lar det skje.

For å bruke en analogi: Cyberpunk 2077 gir deg valget mellom kjøtt, fisk, kylling, eller salat, noen detaljer vil variere avhengig av valg du har gjort i spillet (karakteren du går inn i en romanse med dukker opp f. eks.) Dragon Age er alltid en pizza, men toppingen vil variere.

Det eneste Bioware-spillet jeg kan komme på der slutten blir drastisk annerledes avhengig av valget ditt er KOTOR, men det er mulig det også gjelder Baldur's Gate 1/2 og Neverwinter Nights.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At de ikke ønsker å gå ut med salgstall enda, såpass mange uker etter lansering er vel en grei pekepinn mot at de selv ikke er fornøyde med prestasjonen til spillet.

Kan jo være en sleeper hit. Tiden vil vise. 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (14 minutter siden):

At de ikke ønsker å gå ut med salgstall enda, såpass mange uker etter lansering er vel en grei pekepinn mot at de selv ikke er fornøyde med prestasjonen til spillet.

Kan jo være en sleeper hit. Tiden vil vise. 

De går generelt sett ikke ut med salgstall på spillene sine, selv de der de mener salgene har vært spesielt gode.

Oftest har det tatt noen år før vi har fått noen tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (3 timer siden):

At de ikke ønsker å gå ut med salgstall enda, såpass mange uker etter lansering er vel en grei pekepinn mot at de selv ikke er fornøyde med prestasjonen til spillet.

Kan jo være en sleeper hit. Tiden vil vise. 

veilguardvsMELegendary.thumb.png.86439357d303463dbb12915658caf9e2.png

Alt er mulig, men ME: Legendary Edition holdt bedre på spillerne sine enn The Veilguard har gjort...

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Yopaz skrev:
Royalgipsy skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å innse det som hele nettet koker over med, at folk kansellerer det ene spillet etter det andre fordi man er drita lei kunstig overdrevet woke budskap og mangfoldet man kaller det når man presser på og bruker spillene som plattform for å fremme normalisering av å fjerne de kjønnsroller som vi alle lever med selv om ca 0,8-1% av folk ønsker dem fjernet. Hvorav nesten ingen er gamere, men bare ønsker å bruke dem som enda en politisk plattform for å fremme budskapet sitt.

Ja, hvorfor er dette så vanskelig å forstå? De må jo lytte til den høylytte minoriteten som ikke liker WOOOOKE. Her lager vi mange kontoer, prøver å blåse opp kritikken ved review bombing, ignorere alle spill som får suksess, begrave oss i ekkokammer og likevel skjønner de ikke?

Personlig er jeg dritt lei av å høre om WOOOOOOKE. Mange spill som får Woooooke-stempelet gjør det bra, noe dere er flinke til å ignorere. Dere hevder å snakke for alle, men om du ser på diskusjoner fra kommentarer på Gamer.no er det under 20 personer bak flesteparten av kommentarene. Med tanke på at Spillexpo hadde over 20000 besøkende i år så vil dessi da utgjøre i underkant av 0.1%. Har du noen statistikk som er bedre enn mitt grove estimat så vil jeg gjerne se det, men om du vil påberope deg argumentet "flertallet" må det jo faktisk være mer enn 10000 du viser til.

Personlig bryr jeg meg ikke om kjønn, hudfarge, legning eller kjønnsidentitet til den jeg spiller som. Jeg ønsker meg et bra spill. Om vi legger all skylda på WOOOOOKE så fjerner vi diskusjonen rundt alt det andre idiotiske som gjør spill dårlige. Et dårlig spill vil være dårlig selv om du fjerner alt som gjør det WOOOOOOOKE. Hva med at vi skifter fokus i stedet for å la oss krenke av at transkjønnede for lov til å eksistere?

 

Ja, det er nok neppe "woke" som har satt Ubisoft ut i hardt vær nå. Oppskriften de store utviklerne har kjørt i en årrekke begynner å slå sprekker. Folk begynner rett og slett å bli lei det samme spillet i nye klær. I tillegg ser det ut til at historiene i AAA spill blir skrevet av sjimpanser med alzheimer.
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Synes det var utrolig gøy spill. Origin er favoritten, men dette kommer på en god 2. plass. Koste meg fra første minutt til siste etter over 100 timer. Grafikken er fantastisk, måten de håndterer companions og hvordan de diskuterer handlingen sammen i sofaen er gøy,  kamp og skill system veldig bra. Spilte på nightmare og gjorde 9999 skade på angrep i slutten som er maks, så mobs gjekk ned fort. Puzzles var greit nok veldig enkle og litt små kjedelige sammenlignet til Indiana Jones feks som jeg nettopp runnet, men de var raskt gjort og fortsette morroa.

De som griner om woke: Det er 2-3 samtaler i en liten valgfri quest chain med den mest irriterende companionen som lett kan skippes. Nå må folk slutte å være så barnslige.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ili skrev (11 timer siden):

De som griner om woke: Det er 2-3 samtaler i en liten valgfri quest chain med den mest irriterende companionen som lett kan skippes. Nå må folk slutte å være så barnslige.

Det er jo det som er problemet. Jeg griner ikke så mye om at det er woke, men at disse karakterene som skal "representere" er så elendig satt sammen og skrevet at ender opp med å skape mer hat enn aksept. Den karakteren bringer ikke noe positivt eller meningsfylt til historien, ikke pga legning eller fysikk, men fordi de er helt 1.dimmensjonal. De er der KUN for å representere. Og det ødelegger for spillet.

Vi kan jo sammenligne med feks Aloy i Horizon som er et godt eksempel på god (eller i hvert fall bedre) historieskriving. Det gjøres ikke noe stort poeng av noe her. Hun er kvinne, selvsagt er hun det. Hun ser helt normal ut og passer inn i historien. Representasjonen av hudfarger er også naturlig forklart i historien, og gir 100% mening. Historien utvikler seg og vi lærer mer om hvem hun er og hvorfor hun er her. Ting som ikke er relevante for historien er ikke en del av fortellingen (enda).

Jeg har nettopp runda Zero Dawn remastered og kan ikke huske noe cringe eller dårlig dialog. I Forbidden West hintes det på slutten om at hun er skeiv, og det er jo noe alle som har fulgt med i historien kunne forstått. Dette også helt uproblematisk, fordi det skjer naturlig og er skrevet bra. Man ser kjemien og leser dialogen mellom personene, og forstår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, Zepticon said:

Det er jo det som er problemet. Jeg griner ikke så mye om at det er woke, men at disse karakterene som skal "representere" er så elendig satt sammen og skrevet at ender opp med å skape mer hat enn aksept. Den karakteren bringer ikke noe positivt eller meningsfylt til historien, ikke pga legning eller fysikk, men fordi de er helt 1.dimmensjonal. De er der KUN for å representere. Og det ødelegger for spillet.

Det er selvsagt ikke kvaliteten som skaper hat. Vi vet alle at dette hatet har null og niks med kvalitet å gjøre. Det er også slik at jeg tror faktisk ikke du har forutsetning for å bedømme om det er en god historie heller. Så du bør heller høre på folk som har andre erfaringer enn deg og som kanskje bedre forstår hva som skjer.

https://www.inverse.com/gaming/dragon-age-veilguard-trans-characters

Quote

There are other moments where you’re able to reference your trans identity, though few feel as impactful as this initial choice. Where they do become important is in dealing with Taash, the game’s only other out trans party member. Each character has a series of personal quests, and Taash’s center on their discovery and understanding of their own nonbinary identity.

The scene where Taash realizes they’re nonbinary is another high point of The Veilguard’s trans representation. Taash’s epiphany comes seemingly out of nowhere. They’re talking with another party member about how their mom used to try to make them wear dresses. Taash (who was assigned female at birth) recalls liking the way it felt when their mom said they didn’t act like a woman.

A less confident game could have played up the drama of the scene and turned it into an emotional, teary affair. Instead, it takes an approach that fits Taash’s brash, unflappable character and mirrors the way that, for many trans people, the biggest revelations about your identity can come from innocuous conversations with friends. Taash even tries to divert the conversation, saying, “This is stupid. Forget I said anything,” gesturing at one of the many ways newly out trans people can turn away from scary truths about ourselves.

 

Quote

Where The Veilguard’s trans representation does succeed is in its smart writing. Rook doesn’t always feel like a fully-actualized trans character, but when the game wants to talk about them being trans, it does a good job of it. We should continue calling on major video game studios to do better by trans players and look at The Veilguard’s approach as the least we’re willing to accept, rather than the most we can hope for.

 

 

 

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (19 timer siden):

Det er jo det som er problemet. Jeg griner ikke så mye om at det er woke, men at disse karakterene som skal "representere" er så elendig satt sammen og skrevet at ender opp med å skape mer hat enn aksept. Den karakteren bringer ikke noe positivt eller meningsfylt til historien, ikke pga legning eller fysikk, men fordi de er helt 1.dimmensjonal. De er der KUN for å representere. Og det ødelegger for spillet.

Vi kan jo sammenligne med feks Aloy i Horizon som er et godt eksempel på god (eller i hvert fall bedre) historieskriving. Det gjøres ikke noe stort poeng av noe her. Hun er kvinne, selvsagt er hun det. Hun ser helt normal ut og passer inn i historien. Representasjonen av hudfarger er også naturlig forklart i historien, og gir 100% mening. Historien utvikler seg og vi lærer mer om hvem hun er og hvorfor hun er her. Ting som ikke er relevante for historien er ikke en del av fortellingen (enda).

Jeg har nettopp runda Zero Dawn remastered og kan ikke huske noe cringe eller dårlig dialog. I Forbidden West hintes det på slutten om at hun er skeiv, og det er jo noe alle som har fulgt med i historien kunne forstått. Dette også helt uproblematisk, fordi det skjer naturlig og er skrevet bra. Man ser kjemien og leser dialogen mellom personene, og forstår.

Enig med deg der.

Er veldig anti anti

-woke, for at vi fint har plass til alle i spill og spesielt når alt er valgfritt! Syns det er rart at folk skal hisse seg sånn opp over det, men den karakteren hata jeg. Veldig dårlig skrevet, og alt handla om kjønn og finne ut av det. Skjønner at skaperne ville formidle hvordan det kan oppleves, men det er utrolig dårlig måte å gjøre det på.

Er en tilsvarende karakter i Destiny 2 på neomuna, og der også insisterer de på å lage forferdelig dårlig karakter som har den legningen.

Må jo være mye bedre hvis de hadde lagd en likanes karakter som var ikke-binær for en gang skyld.

 

 

Endret av BakaBerg
Lenke til kommentar
rabler skrev (15 timer siden):

Det er også slik at jeg tror faktisk ikke du har forutsetning for å bedømme om det er en god historie heller. Så du bør heller høre på folk som har andre erfaringer enn deg og som kanskje bedre forstår hva som skjer.

Så da prøver vi ad-hominem i steden for å argumentere for kvaliteten?

Dersom du (helt seriøst) mener at en voksen venstre-orientert mann på snart 40, med høyere utdanning, mensa-medlem, med interesse for litteratur, kvinnekamp og menneskerettigheter (herunder selvsagt alle kjønn og legninger), ikke har forutsettning for å bedømme kvalitet, eller trenger å "høre på folk som har andre erfaringer" for å forstå historien til en transeperson i et videospill, så tenker jeg det sier sitt.

Jeg hører gjerne på transepersoners erfaringer med livet, motgang, medgang og osv. Men det er ikek det det handler om. Det handler om at man ser en dialog som er forutsigbar, flyter dårlig, og generellt mangler nyanse og kvalitet. Den antar at publikum er for dumme til å fortå noe som helst, og bruker en simpel dialogform der karakteren er det den sier. Altså at karakteren ikke har en indre dimmensjon som er forskjellig fra de ordene som sies.

Til forskjell fra protagonisten i Horizon, Aloy, der fortellerne bruker stemeleie, blikk og ansiktsuttrykk til å indikere hva en person _egentlig_ sier. Altså er ordene en ting, men dialogen mellom karakterene er ikke bare dialogen. Dette ser man i andre spill der det er fokus på hitorieskriving.

Men hvem i granskauen er det da som skal forstå dette, om ikke jeg som faktisk er mottakelig til å begynne med?
Er ikke nettopp poenget her er å gjør transer til mainstream? Men så lager de et opplegg som ingen skjønner?

Eller, det som egentlig skjer her er at du mangler rammer for å bedømme kvalitet, og ikke forstår kritikken som blir levert. Det vises jo tydelig i det du velger å sitere. Det ene er den subjektive opplevelsen til en transeperson som endelig er representert i et spill (som jeg forstår) men det beviser ikke kvalitet på hverken spill eller historie. Den andre er et innholdsløst "review" som pappegøyer det samme som alle de andre håndplukekte positive "journalistene" som fikk lov å annmelde reklamere for veilguard før launch.

Dette er historieskriving på nivå med Hardyguttene. (dvs good shit om man er 8 år og ikke lest noe annet)

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Zepticon said:

Eller, det som egentlig skjer her er at du mangler rammer for å bedømme kvalitet, og ikke forstår kritikken som blir levert. Det vises jo tydelig i det du velger å sitere. Det ene er den subjektive opplevelsen til en transeperson som endelig er representert i et spill (som jeg forstår) men det beviser ikke kvalitet på hverken spill eller historie. Den andre er et innholdsløst "review" som pappegøyer det samme som alle de andre håndplukekte positive "journalistene" som fikk lov å annmelde reklamere for veilguard før launch.

Du klarte ikke å holde deg unna konspirasjonsteoriene ser jeg. Ser ikke ut til at mensa har hjulpet deg heller…

Lenke til kommentar
rabler skrev (3 minutter siden):

Du klarte ikke å holde deg unna konspirasjonsteoriene ser jeg. Ser ikke ut til at mensa har hjulpet deg heller…

Det var det alt du hadde å komme med?

Nøyaktig hva er konspirasjonsteorien? At utgiverne sendte det til review til håndplukkete anmeldere? Og at andre anmeldere ikke har fått tilgang til det før i ettertid, og at mesteparten av disse har gitt spillet langt lavere score enn de som ble håndplukket?

Da anbefaler jeg DEG å slutte å svelge konspien om at dette er konsp.
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 12/19/2024 at 11:22 PM, Zepticon said:

Det var det alt du hadde å komme med?

Nøyaktig hva er konspirasjonsteorien? At utgiverne sendte det til review til håndplukkete anmeldere? Og at andre anmeldere ikke har fått tilgang til det før i ettertid, og at mesteparten av disse har gitt spillet langt lavere score enn de som ble håndplukket?

Da anbefaler jeg DEG å slutte å svelge konspien om at dette er konsp.
 

At de som fikk koden først ble mer eller mindre betalt for å skryte av spillet som du insinuerte er selvsagt en konspirasjonsteori av den latterlige sorten. Men det er visst viktig for deg å diskreditere en anmelder som faktisk skryter av spillet. Jeg lurer på hvorfor det er så viktig for deg?

Endret av rabler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...