Gå til innhold

Visste at Dragon Age: The Veilguard ikke kunne leve opp til fansens forventninger


Anbefalte innlegg

On 5.12.2024 at 2:42 PM, Zepticon said:

Kilden til problemet er at utviklerne og historiefortellerne tror at de kan erstatte kvalitet med inkludering.

Altså, enten har du ikke fått med deg hvor inkluderende spillene har vært helt fra Origin, eller så har din toleranse for inkludering endret seg. 

Om spillet er et svakt eller godt spill i rekka, er det ikke på grunn av inkludering - den har vært til stede hele veien. Det er kulturkrigerne som ikke var tilstede før nå. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rabler skrev (8 timer siden):

Det må du gjerne mene…

Jeg registrerer at Times Magazine kåret Veilguard til GOTY så det er hvertfall en del folk der ute som er uenig med deg…

Den er også nominert andre plasser.

https://tech4gamers.com/dragon-age-the-veilguard-nominated-goty/

Fyren som skrev den listen over spill snitter halvannen artikkel for Times i året, så jeg vet ikke helt hvor tungtveiende den artikkelen er. Jeg har også sterke tvil om at fyren faktisk har spilt gjennom spillet når det står ting som:

"But this is BioWare, of course, and the real treat is in the journey, which is nothing without the bonds formed with your companions. Of the six available companions, each offers a unique skill set and personality, and unlike previous games in the series, going for the seemingly agreeable response in the dialogue trees won’t always grant players the response they wish."

For det første er det syv, ikke seks, kompanjonger, hvorav du får 2 warrior, 2 rogue, og 3 mage. Det er teknisk sett små forskjeller i ferdighetstreene mellom disse, men ettersom kompanjongene i beste fall fjerner 5% av fiendens helse er dette fullstendig likegyldig. De har også noen personlighetstrekk, men du lærer ikke noe nytt eller dypere om dem etter introduksjonen (med unntak av at Taash er ikke-binær).

Det er ikke mulig å være noe annet enn enig og støttende, det hadde for eksempel vært "fint" å kunne fortelle Taash at hen kan lukke kjeften og oppføre seg som en voksen person. Det dukker opp to konflikter mellom disse 7 personene som dukker opp i løpet av hele spillet, da kan du velge mellom å kreve at de blir enige om å være uenige, eller snakker om noe annet. Å påstå at responsen ikke blir som spilleren forventer er tullete, for det er bare en ting man kan forvente fra samtalene i Veilguard: selvfølgeligheter og enighet.

"Additionally, the portals are a welcome travel feature, as is the ability to access companions’ special powersets from an open menu."

Jeg tror det menes her at spillet har et fast-travel system. Hva som menes med "companions' special powersets" aner jeg ikke, det eneste du kan justere på dem er hvilke skills du velger å allokere poeng i, et par våpen med små variasjoner, og et par rustninger med små variasjoner.

 

The Golden Joystick endte opp med at Dragon Age The Veilguard endte opp utenfor topp 5 på "Ultimate Game of the Year". Det var 1 av 12 spill som var nominert, inklusive Black Ops 6524760132

Chaos_Niddhogg skrev (2 timer siden):

Det er kun en illusjon av valg, som høres veldig tragisk ut mtp at det faktisk er noe folk har skrytet mye av i de forrige spillene. Så spilleren blir på en måte dyttet i én retning, den "snille" versjonen.

 De har gjort om ikke bare verdenen men lore også!? Som da går utpver historien. En del figurer ble ikke med i spillet er er nesten ikke med og dermed er ikke historiene dems videreført.

 Stilen er ikke dark fantasy som den var før til en mer "familievennlig" stil som da passer fint med at du må være den snille.

Bioware-spill har alltid hatt en illusjon av valg, svært lite av det du velger å gjøre har langtrekkende konsekvenser. Karakteren din sier noe, og du får et passende svar tilbake, av og til har det gitt noen litt dypere konsekvenser. Du besøker imidlertid de samme stedene uansett, og snakker med de samme karakterene. I The Veilguard har du tre forskjellige valg for dialog, men de sier det samme, og du får samme svar tilbake uansett.

Tidligere Dragon Age spill var satt i en verden der rasisme, slaveri, og klasseskiller eksisterte. I The Veilguard ser du ingenting av dette. Et av områdene er en havn for skip i et land som er kjent for slaveri, men du ser ingen slaver. Det forklares nemlig i kodekset at havneområdet ikke har slaver (ikke tenk for mye på det).

Hobbiten er mørkere enn Dragon Age The Veilguard. Den eneste grunnen til at The Veilguard har så høy aldersmerking er at det er mye blod og litt nakenhet.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

De er påfallende at ikke bare skal man hate et spill som etter alle solemerker er helt ok, men man går i full denial og påstår at alle andre hater det også. Det er umulig at noen kan elske spillet. Dette er problemet med anti-woke-ukulturen. Den er ødeleggende for all fornuftig diskusjon og diskurs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (34 minutter siden):

De er påfallende at ikke bare skal man hate et spill som etter alle solemerker er helt ok, men man går i full denial og påstår at alle andre hater det også. Det er umulig at noen kan elske spillet. Dette er problemet med anti-woke-ukulturen. Den er ødeleggende for all fornuftig diskusjon og diskurs.

Det er fullt mulig å like spillet, problemet er bare at de har laget en dårlig etterligning av God of War framfor et Dragon Age spill

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, N o r e n g said:

 

Bioware-spill har alltid hatt en illusjon av valg, svært lite av det du velger å gjøre har langtrekkende konsekvenser. Karakteren din sier noe, og du får et passende svar tilbake, av og til har det gitt noen litt dypere konsekvenser. Du besøker imidlertid de samme stedene uansett, og snakker med de samme karakterene. I The Veilguard har du tre forskjellige valg for dialog, men de sier det samme, og du får samme svar tilbake uansett.

Tidligere Dragon Age spill var satt i en verden der rasisme, slaveri, og klasseskiller eksisterte. I The Veilguard ser du ingenting av dette. Et av områdene er en havn for skip i et land som er kjent for slaveri, men du ser ingen slaver. Det forklares nemlig i kodekset at havneområdet ikke har slaver (ikke tenk for mye på det).

Hobbiten er mørkere enn Dragon Age The Veilguard. Den eneste grunnen til at The Veilguard har så høy aldersmerking er at det er mye blod og litt nakenhet.

I see.

OK. Leste meg litt opp på det, og det sies at DA spillene har flere endings. Er det noe man avgjør helt på slutten av spillet? Og kun der, eller noe en gjør på veien?

Ett av mine problemer med CP2077 (som er et fett spill som bare det) var at i en god stund av spillet virket det ikke som valgene dine hadde stort å si i spillet, men fra ca midten og absolutt mot slutten var valg veldig avgjørende. Så det tok seg veldig opp med andre ord.*

 

At de har tatt vekk tematikk som rasisme, klasseskille og slaveri, noe som var en stor del av de forrige, viser jo at spillet er veldig utvannet i forhold og med det forstår jeg mer og mer at fansen ikke er mye fornøyde. 

 

* Håper de bygger videre på alt det gode og ordner opp i de negative delene i oppfølgeren. Mye potensiale der, om i riktige hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (2 timer siden):

I see.

OK. Leste meg litt opp på det, og det sies at DA spillene har flere endings. Er det noe man avgjør helt på slutten av spillet? Og kun der, eller noe en gjør på veien?

Ett av mine problemer med CP2077 (som er et fett spill som bare det) var at i en god stund av spillet virket det ikke som valgene dine hadde stort å si i spillet, men fra ca midten og absolutt mot slutten var valg veldig avgjørende. Så det tok seg veldig opp med andre ord.*

 

At de har tatt vekk tematikk som rasisme, klasseskille og slaveri, noe som var en stor del av de forrige, viser jo at spillet er veldig utvannet i forhold og med det forstår jeg mer og mer at fansen ikke er mye fornøyde. 

 

* Håper de bygger videre på alt det gode og ordner opp i de negative delene i oppfølgeren. Mye potensiale der, om i riktige hender.

Det har alltid vært "samme" slutt i alle DA-spillene, men valgene du har gjort på reisen kan påvirke reaksjonene og hva slags hjelp du får på slutten. For eksempel kan du velge hvem som blir konge over dvergene i Origins, og du får en kort tekst på slutten av spillet som sier hva som skjer videre med dvergene. I DA2 forlater broren/søsteren din deg, og dukker opp igjen helt på slutten farget av opplevelsene sine. Dette er valg du gjør på veien, som fører til små konsekvenser krydret gjennom historien.

Sammenligningen med Cyberpunk 2077 er ganske treffende, men jeg tror det er litt flere valg i Dragon Age-spillene.

Endret av N o r e n g
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 8.12.2024 den 12:29 AM):

Altså, enten har du ikke fått med deg hvor inkluderende spillene har vært helt fra Origin, eller så har din toleranse for inkludering endret seg. 

Om spillet er et svakt eller godt spill i rekka, er det ikke på grunn av inkludering - den har vært til stede hele veien. Det er kulturkrigerne som ikke var tilstede før nå. 

Jeg kan omformulere:
Dagens forfattere tror inkludering er nok.

Jeg veit ikke, kvaliteten er dritt, og inkluderingen lik? Jeg har ikke noe imot noen egentlig, men blir ganske grinete over at stadig flere film og spillserier blir ødelagt av disse idiotene som skal leke forfattere uten noen annen åpenbar agenda enn å inkludere. For kvalitet er jo åpenbart ikke en del av pensum hvor enn de har studert yrket.

Det ekneste som skjer er at jeg begynner å assossiere inkluderende cast med råtten kvalitet. Og det er jo det motsatte av hva jeg egentlig vil.

Og jeg er ikke noen kulturkriger. Jeg stemmer godt til venstre og bryr meg ikke om hva folk er eller ikke er. Men når man har så fokus på dette som enkelte scener i spillet har, så blir det fake, unaturlig og kleint, og man selv hos meg på inkluderende venstreside synes dette lukter propaganda, ikke naturlig representasjon.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zepticon said:

(...)  blir ganske grinete over at stadig flere film og spillserier blir ødelagt av disse idiotene som skal leke forfattere uten noen annen åpenbar agenda enn å inkludere (...)

Det ekneste som skjer er at jeg begynner å assossiere inkluderende cast med råtten kvalitet. (...)

Og jeg er ikke noen kulturkriger. Jeg stemmer godt til venstre og bryr meg ikke om hva folk er eller ikke er. Men når man har så fokus på dette som enkelte scener i spillet har, så blir det fake, unaturlig og kleint, og man selv hos meg på inkluderende venstreside synes dette lukter propaganda, ikke naturlig representasjon.

Du berører ved den chilling-e sannheten her. Det er dette som skjer. Du blir grinete fordi du ser noe du kjenner igjen som inkludering. Det trigger råtten-kvalitet assosiasjoner. Det er ikke omvendt.

Fordi noen bruker så mye ressurser på å male opp et bilde av at inkluderende betyr søppel, så begynner vi alle å bli påvirket. Det er liksom en vedtatt sannhet hos oss som har levd med internett at akkurat jeg er immun mot å bli påvirket av reklame og propaganda. Nei. Reklame og propaganda virker på oss alle. Det er ikke uten grunn at trollfabrikkene i St. Petersburg har rystet politikken i hele verden med relativt enkle midler og budsjetter.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (15 minutter siden):

Du berører ved den chilling-e sannheten her. Det er dette som skjer. Du blir grinete fordi du ser noe du kjenner igjen som inkludering. Det trigger råtten-kvalitet assosiasjoner. Det er ikke omvendt.

Fordi noen bruker så mye ressurser på å male opp et bilde av at inkluderende betyr søppel, så begynner vi alle å bli påvirket. Det er liksom en vedtatt sannhet hos oss som har levd med internett at akkurat jeg er immun mot å bli påvirket av reklame og propaganda. Nei. Reklame og propaganda virker på oss alle. Det er ikke uten grunn at trollfabrikkene i St. Petersburg har rystet politikken i hele verden med relativt enkle midler og budsjetter.


Og noen bruker like mye ressurser på å male et bilde av at alle som klager på mengden inkludering og dårlig historieskriving er nettroll fra russland, transfober og hatere.

Men jo, det er omvendt.

La oss for eksempel ta the Witcher, der var det syting fra nettrollene om hudfarge til cast osv. Driter i det jeg. Jeg vil bare se Geralt kverke monster. Hudfargen på alver har jeg null formening om. Men når de kjører hele serien rett i dass med elendig kvalitet og null interesse for å følge bøkene (som er hele grunnen til seriens eksistens) så blir jeg grinete. Så slår jeg over til Wheel of Time, der et ENORMT poeng med historien er at Rand skiller seg ut i en ellers homogen landsby og befolkning ellers, blir totalt rassert av at denne landsbyen innerst i gokk har 1000 forskjellige etnisiteter. Resten av serien sliter med de samme elendige valgene fra dårlige forfattere der de helt poengløst endrer på kjernekarakterene uten noen åpenbar grunn. Bøkene har solgt i milioner, men så skal en eller annen nisse uten noe publisert kommer å "forbedre" dem. Slår over til Rings of Power, og her er det på samme viset. Kvinnelig helt som på alle mulige måter er en mann, bare som kvinne. Prøver å se Star Wars, men her er det samme shitshow, der historiene såvidt henger på greip i det hele tatt.

Disse folka har ikke kapasitet til å skrive et kreativt verk av kvalitet nok til at det kan stå på egne bein, så da må de bite seg fast i eksisterende verk og rive dem ned til eget elednige nivå.

Og det er jo ganske åpenbart at disse folka ikke har noen interesse eller kjærlighet til kildematerialet. Så da lurer jeg virkelig på hva det er det er de vil oppnå. Kan vi ikke bare få en serie eller spill laget av folk som liker historiene de jobber med???

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nei, du er ikke fra Russland. Men du er påvirket. Og det er ikke vits å ta det som en fornærmelse, fordi absolutt alle blir påvirket. Ingen av oss er immune. Da er det greit å være litt obs på hvordan det skjer.

Grunnen til at jeg likte Dragon Age: Origins til å begynne med var nok de romantiske elementene. Og siden jeg ikke gidder se på rumpa til en muskelbunt som springer på skjermen min i 50+ timer, var det umiddelbart tydelig at karakterene i spillserien aldri har vært ortodoks eller konservativt anlagt. Så om serien har blitt dårligere - og det har den jo allerede fra DA2 - så er det på siden av det inkluderende, ikke på grunn av det inkluderende. Jeg husker jo at det ble ansett som nyskapende og frigjørende før. Hvis de skulle ha tonet det ned nå, ville det gått mot DNAet til spillserien og definitivt vært å la seg diktere av politiske vinder.

Forøvrig helt enig i at de som lagde Wheel of Time overhodet ikke har forstått kildematerialet. Spesielt Two Rivers er uforklarlig. Det gjorde meg trist, men det går så mye dypere enn bare inkludering at serien ikke kunne vært reddet uansett. Hele bokserien består av multikulturell segregering der hovedpersonen samler alle disse rundt seg, så inkludering burde ha vært løst ved at forskjellige byer/episoder hadde forskjellige folkeslag. Manusforfatterne liker ikke komplekse verk og mente de var flinkere, kunne gjøre fortellinga bedre og mer moderne. Har aldri sett tydeligere eksempel på slett arbeid. Terningkast rett ut vinduet. Vil naturligvis se det likevel.

Sidespor: det har vært sagt rett ut at strømmetjenestene har innsett at det er viktigere for dem at folk diskuterer seriene enn at de holder høy kvalitet. Diskusjonen gjør at folk er avhengig av fortsatt tilgjengelighet til tjenestene. Sammenlignet med før, da strømmetjenestene måtte slå gjennom og vinne brukere ved å tilby de seriene og filmene folk likte. Nå som de allerede har fått abonnentene har det vært et skifte mot at de med vilje gjør ikke bare innholdet men også kvaliteten mer kontroversiell.

Star Wars har aldri vært stor litteratur så det elsker jeg for det som det er - pur visuell fantasi. Rings of Power er jeg lett positiv til - kanskje fordi jeg har større avstand til kildematerialet. Skumleste Silmarillion for nesten tredve år siden og kun kjærlighetshistoriene og beskrivelsene av byene gjorde inntrykk.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Zepticon said:

Disse folka har ikke kapasitet til å skrive et kreativt verk av kvalitet nok til at det kan stå på egne bein, så da må de bite seg fast i eksisterende verk og rive dem ned til eget elednige nivå.

Og det er jo ganske åpenbart at disse folka ikke har noen interesse eller kjærlighet til kildematerialet. Så da lurer jeg virkelig på hva det er det er de vil oppnå. Kan vi ikke bare få en serie eller spill laget av folk som liker historiene de jobber med???

Slike horrible anklager du kommer med her gjør at du rett og slett ikke kan tas seriøst. Dette er for dumt.

Jeg registrerer at det er akkurat den samme konspirasjonsteorien som går absolutt igjen hele tiden. Om "disse folkene" som helt "åpenbart ikke er interessert i kvalitet" som "ødelegger underholdningen", så som @tommyb sier; du er veldig tydelig påvirket - og ikke på en god måte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Zepticon said:

Så vis meg hvor kvaliteten er da. Witcher, ødelagt. Altered Carbon, ødelagt, Wheel of Time, ødelagt, Rings of Power, ødelagt, Star Wars, ødelagt x 5, Game of Thrones, ødelagt så snart de måtte tenke selv.

Jeg er uenig. Jeg likte både the Withcer og Altered Carbon (ja, jeg har lest bøkene). Wheel of Time orket jeg aldri å lese ferdig og har heller ikke begynt å se. Rings of Power har veldig begrenset materiale de har lov å bruke og har laget en veldig god serie innenfor de rammene de har. Star Wars er ikke ødelagt og mye av det beste noen gang fra Star Wars har kommet de siste årene. Game of Thrones ble heller aldri ødelagt.

8 minutes ago, Zepticon said:

Konspirasjonsteoriene her er at det er konspirasjonsteoretikere som kritiserer. Du har svelget coolaiden til Hollowood med hud og hår. Det er nesten umulig å komme med kritikk av dagens dårlige kvalitet uten at slike som deg kommer rammlende og peker fingeren som en annen holowood shill.

Når du påstår at alle forfattere og serieskapere er udugelige og opptatt av noe annet enn kvalitet så er det en tåpelig konspirasjonsteori som faller på sin egen latterlige urimelighet, ja.

Saklig kritikk er alltid velkomment, usaklig drittslenging … not so much.

10 minutes ago, Zepticon said:

Ingen av seriene over, med untak av GoT, har forfatterne vist noen som helst interesse av å jobbe med kildematerialet.

Det er din mening, jeg er helt uenig. The Acolyte var noe av det mest lovende som har blitt gitt ut i Star Wars på mange år og som faktisk tok universet på alvor.

14 minutes ago, Zepticon said:

Jeg synes det er HELT TOPP med representasjon i serier og spill. Kjør på. Men gjør det troverdig. Gjør det bra. Gjør det naturlig. Gjør det organisk. JEg DIGGER Aloy som hovedkarakter i Horizon. Hele historien er genial og alt er naturlig.

Representasjon, men bare på dine premisser? Så utrolig raust av deg, du 🙄 Det er jo bare du som får lov å definere hva som er troverdig. At andre mener det er troverdig har du null respekt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (4 minutter siden):

Game of Thrones ble heller aldri ødelagt.

 

rabler skrev (5 minutter siden):

Star Wars er ikke ødelagt og mye av det beste noen gang fra Star Wars har kommet de siste årene

 

rabler skrev (6 minutter siden):

Rings of Power har veldig begrenset materiale de har lov å bruke og har laget en veldig god serie innenfor de rammene de har.

 

Til å være en som kritiserer folk som holder på med konspirasjonsteorier, så kommer du med en del av dem selv. 😂

Angående Star wars, Andor var en højdare, resten meh.

Game of Thrones, så du den samme siste sesongen som resten av oss?

Rings of Power var en helt ok serie, den var langt fra å være veldig god.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Duriello said:

Angående Star wars, Andor var en højdare, resten meh.

Jeg likte som sagt The Acolyte veldig godt.

25 minutes ago, Duriello said:

Game of Thrones, så du den samme siste sesongen som resten av oss?

Ja.

25 minutes ago, Duriello said:

Rings of Power var en helt ok serie, den var langt fra å være veldig god.

Som sagt så synes jeg de har klart seg bra innenfor de forutsetningene de hadde. Man kan selvsagt spørre om det var en nødvendig serie, men da snakker man om avtaler og lisenser som skal brukes og det er en helt annen diskusjon…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Skrotleif said:

Å anklage andre for å ikke kunne tas seriøst, for så å påstå at Game of Thrones aldri ble ødelagt må være ny verdensrekord i ironi. 

"DU SKAL IKKE HA ANDRE MENINGER ENN MIN" 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Skrotleif said:

Sier han som konstant angriper og latterliggjør andre for å ha andre meninger enn sin.

På ingen måte. Jeg latterliggjør folk for deres egne meninger helt uavhengig av hva jeg selv mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...