Gå til innhold

Visste at Dragon Age: The Veilguard ikke kunne leve opp til fansens forventninger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forventning til kvalitet er en ting. Mange har en viss forventning til dybde på RPG-systemer, combat osv. hvis de har vært med siden Origins. Den tida er nok forbi og det er helt naturlig at ting er forenklet (dog det finnes faktisk en grense). Selv om jeg personlig ønsker meg en ny Origins kan jeg lett forstå at det ikke lar seg gjøre på samme måte lenger, jeg kan leve med den.

Men hvorfor ikke art-style, voksen historie og dialog skal kunne videreføres er helt grunnløst spør du meg. Lukter out-of-touch ledere på lang vei med de avgjørelsene som har blitt tatt der.

Veilguard trengte aldri pixar-figurer og grafikk. Det trenger ikke en barnevennelig historie. Trenger ikke dialog hvor det "slemme" valget i en samtale er å være litt krass men så nærmest be om unnskyldning etterpå. Trenger ikke at en rase som Qunari som har blitt bygd opp som en kompromissløs gjeng med krigerstammer plutselig skal se ut som dukker du finner på hylla i en lekebutikk.

Veilguard er for meg et ræva produkt fordi det bærer navnet Dragon Age som for meg er noe helt annet enn det oppgulpet som har blitt servert her. Hadde det vært en ny IP med annet navn så kunne jeg ha sett på det som et produkt for et helt annet publikum. Her sitter jeg dog bare igjen med følelsen av å ikke ha fått det som jeg betaler for, 100% basert på den forventninga jeg sitter med etter de andre spillene i serien.

Selv med den combaten og de RPG systemene en fikk så er det mange som ville ha hatt en helt annen mening om spillet om de i det minste videreførte historiefortellingen og designet man var kjent med. Istedet skulle de prøve å gjøre hele pakka mer spiselig for Marvel og Fortnite kidsa, da blir det ikke mye å roppe hurra for for de som ønsket noe mer på linje med det de faktisk kjenner til.

Endret av Runis
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å innse det som hele nettet koker over med, at folk kansellerer det ene spillet etter det andre fordi man er drita lei kunstig overdrevet woke budskap og mangfoldet man kaller det når man presser på og bruker spillene som plattform for å fremme normalisering av å fjerne de kjønnsroller som vi alle lever med selv om ca 0,8-1% av folk ønsker dem fjernet. Hvorav nesten ingen er gamere, men bare ønsker å bruke dem som enda en politisk plattform for å fremme budskapet sitt.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Royalgipsy skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å innse det som hele nettet koker over med, at folk kansellerer det ene spillet etter det andre fordi man er drita lei kunstig overdrevet woke budskap og mangfoldet man kaller det når man presser på og bruker spillene som plattform for å fremme normalisering av å fjerne de kjønnsroller som vi alle lever med selv om ca 0,8-1% av folk ønsker dem fjernet. Hvorav nesten ingen er gamere, men bare ønsker å bruke dem som enda en politisk plattform for å fremme budskapet sitt.

Ja, hvorfor er dette så vanskelig å forstå? De må jo lytte til den høylytte minoriteten som ikke liker WOOOOKE. Her lager vi mange kontoer, prøver å blåse opp kritikken ved review bombing, ignorere alle spill som får suksess, begrave oss i ekkokammer og likevel skjønner de ikke?

Personlig er jeg dritt lei av å høre om WOOOOOOKE. Mange spill som får Woooooke-stempelet gjør det bra, noe dere er flinke til å ignorere. Dere hevder å snakke for alle, men om du ser på diskusjoner fra kommentarer på Gamer.no er det under 20 personer bak flesteparten av kommentarene. Med tanke på at Spillexpo hadde over 20000 besøkende i år så vil dessi da utgjøre i underkant av 0.1%. Har du noen statistikk som er bedre enn mitt grove estimat så vil jeg gjerne se det, men om du vil påberope deg argumentet "flertallet" må det jo faktisk være mer enn 10000 du viser til.

Personlig bryr jeg meg ikke om kjønn, hudfarge, legning eller kjønnsidentitet til den jeg spiller som. Jeg ønsker meg et bra spill. Om vi legger all skylda på WOOOOOKE så fjerner vi diskusjonen rundt alt det andre idiotiske som gjør spill dårlige. Et dårlig spill vil være dårlig selv om du fjerner alt som gjør det WOOOOOOOKE. Hva med at vi skifter fokus i stedet for å la oss krenke av at transkjønnede for lov til å eksistere?

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

En drøy måned etter lanseringen er Bioware godt fornøyde med mottakelsen til Dragon Age: The Veilguard.

Det der er PR bullshit! Spillet har solgt under forventning. I skrivende stund er det såvidt over 5000 spillere på steam. I tillegg har de stått i en storm av negativitet. 

Vi er veldig fornøyde med mottakelsen spillet fikk fra kritikere.

LOL. Det skjønner jeg de er fornøyd med. De cherry picka jo gjengen som de visste skulle gi positive anmeldelser før lansering. Mystisk nok så reflekterte ikke scoren fra disse majoriteten av gamere. Rart med det. 🙄

Var forøvrig fint å se at Gamer.no gav spillet en mer rettferdig og balansert score på 5/10.

2 hours ago, Runis said:

Lukter out-of-touch ledere på lang vei med de avgjørelsene som har blitt tatt der.

Yupp.

1 hour ago, Royalgipsy said:

💯

Endret av P7SA
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å innfri forventningene til et spill i dag vil alltid være umulig, da de høylytte minoriteter har fått en enorm ropert gjennom sosiale medier og tilsynelatende tror bare fordi de roper høyest så har de folket i ryggen. Syns det er bra jeg, at spillmakere tenker at her får de ikke tilfredsstilt alle, så hvorfor prøve?

Jeg likte spillet jeg. Men så går jeg heller ikke rundt og tror at det ville være en god idè å lage Dragon Age: Origins for fjerde gang, som noen tilsynelatende tror. Folk likte ikke DA2 heller, og mange var kritiske til DA: Inquisition, så at folk klager er intet nytt. Bra at teamet som faktisk lager disse spillene ikke bryr seg så mye. Og vi burde takke og bukke for at de unngikk at dette ble et Live Service-spill...

Jeg syns også dette spillet er et glimrende eksempel på hvordan anti-woke folka er akkurat så rabiate som man fort tenker at de kan være. Og, ironisk nok, akkurat like rabiate som fiendene deres på andre siden, woke-aktivistene. Bare synd for alle oss som utgjør den faktiske majoriteten, som blir fanget i midten og får reelle spilldiskusjoner forsøplet av at trådene fort blir tatt over av folk som enten er for eller mot woke (men la oss være ærlig å si at det definitivt er flest anti-woke folk her), og som ofte eksplisitt gir uttrykk for at de ikke engang har spilt spillet eller har noen intensjoner om å gjøre det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Yopaz skrev (18 minutter siden):

Personlig bryr jeg meg ikke om kjønn, hudfarge, legning eller kjønnsidentitet til den jeg spiller som. Jeg ønsker meg et bra spill. Om vi legger all skylda på WOOOOOKE så fjerner vi diskusjonen rundt alt det andre idiotiske som gjør spill dårlige. Et dårlig spill vil være dårlig selv om du fjerner alt som gjør det WOOOOOOOKE. Hva med at vi skifter fokus i stedet for å la oss krenke av at transkjønnede for lov til å eksistere?

Enig, men også litt uenig. Kilden til problemet er at utviklerne og historiefortellerne tror at de kan erstatte kvalitet med inkludering.

I gode spill merker du ikke inkluderingen, fordi den er helt naturlig, historiedrevet og organisk. I dårlige spill stikker woke-ness frem som spiker som man henger seg opp i. Feks denne elendige scenen om transkjønnede i Veilguard som florerer rundt.

Problemet er ikke at personen er trans, men at forfatterne håndterer scenen prepubertalt, banalt og helt idiotisk. Det er som å spille en novelle skrevet av en 9. klassing. Alt er 1-dimensjonalt, og ren virtue-signaling. Ingen realistiske personen, hverken den transkjønnede eller den andre, hadde reagert på denne måten.

Bare tenk deg hvor sykt kleint og poteniselt idiotisk det hadde vært om du heiv deg ned og tok 20 sittups i selvpåført straff for å misgendere noen, og tenk hvor idiotisk denne transepersonen hadde vært om han syntes selvstraff var ok i denne situasjonen? Det er helt krise dårlig historiefortelling, og helt sykt urealistisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Fahlar skrev (1 minutt siden):

Å innfri forventningene til et spill i dag vil alltid være umulig, da de høylytte minoriteter har fått en enorm ropert gjennom sosiale medier og tilsynelatende tror bare fordi de roper høyest så har de folket i ryggen. Syns det er bra jeg, at spillmakere tenker at her får de ikke tilfredsstilt alle, så hvorfor prøve?

Baldurs Gate 3 er da inkluderende, på alle nivåer, infridde og overgikk forventningene, og får svært lite tyn for wokeness.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (20 minutter siden):

Baldurs Gate 3 er da inkluderende, på alle nivåer, infridde og overgikk forventningene, og får svært lite tyn for wokeness.

Gjør man det på riktig måte er det null problem , får man det presset på seg tror jeg nok at man reagerer mer på det. 

Fokuset på et bra spill med bra innhold som gjør at man husker det for total innholdet og får lyst til å spille det på nytt er tegn på riktige valg av utviklerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har inte spelat spelet men läst några anmeldeser når saken kommit upp. 

- Er rätt många seriösa anmeldeser som ikke ens nämner woke eller kritiserar spelet på grund av det som verkar komma med relevant kritik av spillet.

- I alla fall scenen med trans diskussionen er ju bara helt absurd och det kan ikke vara mange om ens noen som tycker den er bra och intressant. 

- Mye av kritikken kan også komma ifra att det verkar som att de velat göra ett spill som ikke kränker noen. 

Hvis man ikke vil få en polariserad debatt angående woke så är det nog en fördel att ikke ha med absurde scener som den med armhävningarna.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mye copium i denne artikkelen leser jeg. Fansen er jo skuffet da orginale Dragon age var dark fantasy, dette er high fantasy. Mye blod å gørr i forgjengeren, mens dette er en Disney versjon. For ikke å snakke om at spillet rett og slett var dårlig skrevet og kjedelig. Det at det på et tidspunkt var et live service spill merker man på loot og måten det virker på. Kort og godt, de ødelagte spillet. Var en stor fan av Dragon age serien, men vedmindre gjør en total reebot så håper jeg de aldri lager et nytt da de har skadet det merkenavnet såpass mye at det frister ikke med mer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yopaz skrev:
Royalgipsy skrev (1 time siden):

Ja, hvorfor er dette så vanskelig å forstå? De må jo lytte til den høylytte minoriteten som ikke liker WOOOOKE. Her lager vi mange kontoer, prøver å blåse opp kritikken ved review bombing, ignorere alle spill som får suksess, begrave oss i ekkokammer og likevel skjønner de ikke?

Personlig er jeg dritt lei av å høre om WOOOOOOKE. Mange spill som får Woooooke-stempelet gjør det bra, noe dere er flinke til å ignorere. Dere hevder å snakke for alle, men om du ser på diskusjoner fra kommentarer på Gamer.no er det under 20 personer bak flesteparten av kommentarene. Med tanke på at Spillexpo hadde over 20000 besøkende i år så vil dessi da utgjøre i underkant av 0.1%. Har du noen statistikk som er bedre enn mitt grove estimat så vil jeg gjerne se det, men om du vil påberope deg argumentet "flertallet" må det jo faktisk være mer enn 10000 du viser til.

Hei. Majoriteten av unge menn stemmer nå ytre høyre fordi vi ikke gidder å høre på dem. Titalls milliarder er tapt i spillbransjen, og Trump vant valget. Tror vi med ganske stor sikkerhet kan slå fast at det ikke dreier seg om mange kontoer per person, men at vi er sinte og oppgitt. Problemet er ikke transpersoner, men at ressursene blir brukt på woke tematikk i stedet for godt spilldesign. Spilljournalister er dessverre i strid med markedet på disse tingene og er i ferd med å gjøre seg selv irrelevante.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fahlar skrev:

Jeg likte spillet jeg. Men så går jeg heller ikke rundt og tror at det ville være en god idè å lage Dragon Age: Origins for fjerde gang, som noen tilsynelatende tror. Folk likte ikke DA2 heller, og mange var kritiske til DA: Inquisition, så at folk klager er intet nytt. Bra at teamet som faktisk lager disse spillene ikke bryr seg så mye. Og vi burde takke og bukke for at de unngikk at dette ble et Live Service-spill...

Jeg syns også dette spillet er et glimrende eksempel på hvordan anti-woke folka er akkurat så rabiate som man fort tenker at de kan være. Og, ironisk nok, akkurat like rabiate som fiendene deres på andre siden, woke-aktivistene. Bare synd for alle oss som utgjør den faktiske majoriteten, som blir fanget i midten og får reelle spilldiskusjoner forsøplet av at trådene fort blir tatt over av folk som enten er for eller mot woke (men la oss være ærlig å si at det definitivt er flest anti-woke folk her), og som ofte eksplisitt gir uttrykk for at de ikke engang har spilt spillet eller har noen intensjoner om å gjøre det.

Salgstallene viser at det ikke var en høylytt minoritet, altså. Her er vi en majoritet som identifiserer oss som nonbuynary.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

– Det har gått et tiår siden det forrige Dragon Age kom ut, og mange mennesker har brukt de årene på å se for seg ulike versjoner av hva dette spille ville bli. Realiteten er at uansett hva vi leverte, ville det aldri stå til det Dragon Age 4-spillet folk hadde sett for seg

10 år.. Det mangler ikke akkurat på eksempler på braksuksesser som kom ut både 10 og 20 år etter forgjengeren. Dette høres ut som veldig tynne unnskyldninger. Sier de at "folk hadde blitt misfornøyd uansett, så ikke vits å prøve engang"?

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Snakk om å ta for mye copium! Og det er direkte flaut at Gamer.no fremdeles ikke snakker om den egentlige årsaken til at dette spillet er så omdiskutert.

Bioware er selvsagt ikke fornøyd. Det sier seg selv. Hoder kommer garantert til å rulle hos dem i tiden fremover. Vi snakker om et spill som har vært under utvikling i over ti år, og som er estimert til å ha kostet over 2,5 MILLIARDER kroner å utvikle. Og så har det en døgnpeak på rett over 11 000 spillere siste døgn. Det har enda ikke passert samtidige 100 000 spillere, og peaken på 89 418 ble satt rett etter spillet ble lansert. Derfra til nå har det kun gått nedover. Jada, jeg vet om de steile frontene som har vært rundt dette spillet blant forskjellige grupperinger. Men rent objektivt sett er dette spillet en flopp. Det har feilet fullstendig. Alle vet hvorfor, men ingen vil si det høyt. 

Moralen er: skal du lage et produkt som skal selge bra, må du også lage det for massene, og definitivt unngå både politikk og kontroversielle temaer. BioWare gikk all inn på nettopp politikk og kontroversielle temaer. Noen vil sikkert mene det var et modig valg. Men fra et forretningsperspektiv var det fullstendig galskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (5 timer siden):

Enig, men også litt uenig. Kilden til problemet er at utviklerne og historiefortellerne tror at de kan erstatte kvalitet med inkludering.

I gode spill merker du ikke inkluderingen, fordi den er helt naturlig, historiedrevet og organisk. I dårlige spill stikker woke-ness frem som spiker som man henger seg opp i. Feks denne elendige scenen om transkjønnede i Veilguard som florerer rundt.

Problemet er ikke at personen er trans, men at forfatterne håndterer scenen prepubertalt, banalt og helt idiotisk. Det er som å spille en novelle skrevet av en 9. klassing. Alt er 1-dimensjonalt, og ren virtue-signaling. Ingen realistiske personen, hverken den transkjønnede eller den andre, hadde reagert på denne måten.

Bare tenk deg hvor sykt kleint og poteniselt idiotisk det hadde vært om du heiv deg ned og tok 20 sittups i selvpåført straff for å misgendere noen, og tenk hvor idiotisk denne transepersonen hadde vært om han syntes selvstraff var ok i denne situasjonen? Det er helt krise dårlig historiefortelling, og helt sykt urealistisk.

Jeg er enig i den kritikken du kommer med, min kritikk var retter spesifikt mot de som sier at WOOOOOOOOOOKE alltid blir dårlig mottatt og at det er det eneste feil med alle spill som gjør det dårlig. Det er så klart innafor å kritisere utførelsen på det vi ser nå i Veilguard, jeg vil neste tro at selv de som er transkjønnede synes det blir kleint. Jeg skjønner at dette ikke kom så godt fram i den forrige kommentaren min, noe som var en overkorreksjon fra min side. 

Aspiranten skrev (3 timer siden):

Hei. Majoriteten av unge menn stemmer nå ytre høyre fordi vi ikke gidder å høre på dem. Titalls milliarder er tapt i spillbransjen, og Trump vant valget. Tror vi med ganske stor sikkerhet kan slå fast at det ikke dreier seg om mange kontoer per person, men at vi er sinte og oppgitt. Problemet er ikke transpersoner, men at ressursene blir brukt på woke tematikk i stedet for godt spilldesign. Spilljournalister er dessverre i strid med markedet på disse tingene og er i ferd med å gjøre seg selv irrelevante.

Hei og hå. Takk for godt svar som forklarer alt. Jeg bare lurer, hvilken statistisk analyse har du brukt for å ekskludere konfunderende faktorer? Du skal slippe å svare, jeg vet du ikke har gjort en sånn analyse. Du velger også å ignorere at antallet som poster om det her utgjør en ganske liten del av de som spiller spill i Norge. Du overrasker meg ikke på noen måte.

Du hevder at valget i USA viser at majoriteten ikke liker WOOOOOOOOOKE i spill. Dette er jo et morsomt svar på min anklage om at dere som roper WOOOOOOOKE hele tiden forenkler ting. handlet det ikke litt om abort? Nei, WOOOOOOKE. Hva om innvandring? Nei WOOOOOOOOOKE! Hva med økende priser? Nei WOOOOOOOOKE. Kritikk mot klimatiltak? Nei, WOOOOOOOOOOOKE. Manglende tiltro til tradisjonelle politikere som har beveget lengre og lengre fra folk flest? Nei WOOOOOOOOOOOKE.

Korrelasjon betyr ikke det samme som årsak. Det er en negativ korrelasjon mellom pirater og tropiske stormer. Det vetyr på ingen måte at pirater hindrer tropiske stormer.

https://www.scq.ubc.ca/piracy-as-a-preventor-of-tropical-cyclones/

https://plotlygraphs.medium.com/spurious-correlations-56752fcffb69

Du hevder videre spilljournalister mangler kontakt med folket, men jeg ser jo stor overlapp mellom dårlige anmeldelser til spill som også flopper. Concord, Suicide Squad Kill the Justice League og Saints Row blir ofte holdt frem som eksempler på at WOOOOOOOOOKE flopper. Om du ser på anmeldelsene så har også disse spillene fått relativt dårlige anmeldelser. Er det ikke da samsvar mellom hva spillpressen og forbrukerne mener? Det er ikke mulig at disse spillene flopper fordi de er dårlige? Jeg skal ikke forsvare spillene. Det er jo bred enighet om at mange av de spillene som blir beskrevet er dårlige.

Vi har jo også God of War, God of War Ragnarok, Hades, Hades 2, Horizon Zero Dawn, Horizon Forbidden West, Spider-Man Miles Morales, Spider-Man 2, The Last of us Part og Alan Wake 2 som har fått kritikk for å være WOOOOOOOOOOKE eller politisk korrekt og de har gjort det bra.

Jeg mener vi må ha en god, saklig diskusjon på hva som gjør spill bra og hva som gjør spill dårlige slik at vi kan få bedre spill. Du er uenig å vil heller rope om WOOOOOOOOOOKE og fjerne alt rom for konstruktiv kritikk. Det er greit for meg, ta deg en hiss-deg-ned pille og kom tilbake til meg når du er ferdig med med å være krenket over at det finnes transkjønnede som får oppmerksomhet.

Edit: også alltid morsomt å be dere om å komme med statistikk. Dere blir enten stille ellers så kommer dere med eksempler som viser at dere ikke forstår noe om statistikk. Alltid underholdende.

Endret av Yopaz
La til tekst, se "Edit:"
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Aspiranten said:

Hvordan si jeg aner ikke hvordan spill lages uten å si at jeg aner ikke hvordan spil lages 🙄

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Snakk om å ta for mye copium! Og det er direkte flaut at Gamer.no fremdeles ikke snakker om den egentlige årsaken til at dette spillet er så omdiskutert.

Bioware er selvsagt ikke fornøyd. Det sier seg selv. Hoder kommer garantert til å rulle hos dem i tiden fremover. Vi snakker om et spill som har vært under utvikling i over ti år, og som er estimert til å ha kostet over 2,5 MILLIARDER kroner å utvikle. Og så har det en døgnpeak på rett over 11 000 spillere siste døgn. Det har enda ikke passert samtidige 100 000 spillere, og peaken på 89 418 ble satt rett etter spillet ble lansert. Derfra til nå har det kun gått nedover. Jada, jeg vet om de steile frontene som har vært rundt dette spillet blant forskjellige grupperinger. Men rent objektivt sett er dette spillet en flopp. Det har feilet fullstendig. Alle vet hvorfor, men ingen vil si det høyt. 

Moralen er: skal du lage et produkt som skal selge bra, må du også lage det for massene, og definitivt unngå både politikk og kontroversielle temaer. BioWare gikk all inn på nettopp politikk og kontroversielle temaer. Noen vil sikkert mene det var et modig valg. Men fra et forretningsperspektiv var det fullstendig galskap.

Wow. 2,5 milliarder til og med. Tror du virkelig på dette tøvet selv? 🤡

Moralen er: ikke bruk så mye tid på Internet 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...