Gå til innhold

🔞 Feil aldersgrense på film | Spermageddon

Hva mener dere, har filmen Spermageddon altfor lav aldersgrense?   

64 stemmer

1. 1. Hva mener dere, har filmen Spermageddon altfor lav aldersgrense?

• Ja, helt klart ingen barne film, den burde være 18 års aldersgrense.
      13
    • Nei, 12 års aldersgrense er helt perfekt til den filmen.
      33
    • Ingen formening.
      18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (Akkurat nå):

Medietilsynet har satt 12, da er det fullstendig irrelevant hva noen andre måtte mene. 

Jeg blir egentlig mest overrasket at hele 12 personer til nå har trykket på svaralternativet 18 år. Mye pietisme her inne tydeligvis 🫣

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (9 minutter siden):

Jeg blir egentlig mest overrasket at hele 12 personer til nå har trykket på svaralternativet 18 år. Mye pietisme her inne tydeligvis 🫣

Vi så masse 18+ skrekkfilmer og slasherfilmer da vi var små. Vi så åsså foreldrenes p-filmer. Riktignok kun uten at de visste dette. *(Om både p og skrekk/slasherfilmene)

Og vet du hva?

Ingen av oss ble mordere. 

Ingen av oss fikk mareritt.

Ingen av oss ble voldtektsmenn.

Jeg velger å tenke at vi ble bra folk til tross for dette "horrible" vi utsatte oss selv for. 😂

Endret av Duriello
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Den har explicit innhold, ergo 18 år. Det har det alltids vært 18 års aldersgrense på sånt. 🙄 Jeg kan gå med på 16 års aldersgrense. Dette er kun min mening. Du må gjerne si at jeg er gammeldags hver så god. 😏😌 Når tid vil du at barn skal lære om sex, helt nedi barnehagen? 🤔

Det er jo litt interessant at du ikkje har argumenter utover at du er ueinig i dagens regelverk for aldersgrenser, uten å konkretisere det stort...

• Liker 3
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (11 timer siden):

😏😌 Når tid vil du at barn skal lære om sex, helt nedi barnehagen? 🤔

Hva er problemet med det egentlig ? Poenget er jo å lære, ikke sant, hvorfor er det så mye mer problematisk å lære om seksualitet ? 

Tror du overgripere vil vente til barna har hatt seksual undervisning ? Det er viktig skjønner du, det er ekstremt viktig å kjenne igjen et seksuelt overgrep som noe som ikke er greit, og da må undervisningen starte tidlig, ja så tidlig som barnehage alder, eller så fort de er i stand til å forstå.

TheDarkSycamore - SCM skrev (11 timer siden):

Den har explicit innhold, ergo 18 år. Det har det alltids vært 18 års aldersgrense på sånt. 

Så alt som er direkte og klart og tydelig er det 18 års grense på, og det har det alltid vært ? Beklager, men nei, det er ikke sånn det fungerer. 

https://snl.no/eksplisitt#:~:text=Eksplisitt betyr direkte%2C klart og,motsatte av eksplisitt er implisitt.

https://www.medietilsynet.no/tv-film-radio/film-og-kino/slik-settes-en-aldersgrense/

Personlig hadde jeg vært mer bekymret for dette👇. Jeg vil ikke nekte barn nyheter heller, men det er åpenbart mer skremmende ting der ute enn seksualundervisning. 

Sitat

Det er også enkelte programkategorier som ikke trenger aldersgrense.

Programkategorier som ikke trenger aldersgrense i hht Bildeprogramloven § 4

• Nyhets- og aktualitetsstoff
  • Undervisnings- og forskningsstoff
  • Informasjonsstoff om ideell, politisk eller religiøs virksomhet
  • Musikkstoff
  • Idrettsstoff
  • Hobby-, instruksjons- og fritidsstoff
  • Direktesendinger

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Hva er problemet med det egentlig ? Poenget er jo å lære, ikke sant, hvorfor er det så mye mer problematisk å lære om seksualitet ? 

Tror du overgripere vil vente til barna har hatt seksual undervisning ? Det er viktig skjønner du, det er ekstremt viktig å kjenne igjen et seksuelt overgrep som noe som ikke er greit, og da må undervisningen starte tidlig, ja så tidlig som barnehage alder, eller så fort de er i stand til å forstå.

Så alt som er direkte og klart og tydelig er det 18 års grense på, og det har det alltid vært ? Beklager, men nei, det er ikke sånn det fungerer. 

https://snl.no/eksplisitt#:~:text=Eksplisitt betyr direkte%2C klart og,motsatte av eksplisitt er implisitt.

https://www.medietilsynet.no/tv-film-radio/film-og-kino/slik-settes-en-aldersgrense/

Personlig hadde jeg vært mer bekymret for dette👇. Jeg vil ikke nekte barn nyheter heller, men det er åpenbart mer skremmende ting der ute enn seksualundervisning. 

Sexualundervisning, det greit nok det. Jeg er ikke i mot det. 🙃 Poenget med å lære av Spermageddon!! Da mener jeg at den filmen burde være mer rot med virkeligheten, det er den ikke. Det blir litt misvisende lærdom. Spør du meg. 🤔

Barnehagebarn som lærer om sex. Det er helt uakseptabelt i mine øyne. Min mening om og starte sexualundervisning bør start når barn er i 15 årsalderen. Og bruke film som et lærerverktøy, da bør den være 100% korrekt med virkeligheten. Ikke sant!! 😌

Som jeg sa tidligere, dere må gjerne kalle meg gammeldags. 😏

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar

Her er vel et godt eksempel på hvordan tidlig læring kan være gunstig: https://www.nrk.no/vestland/nrk-super-serie-_kroppen-min-eier-jeg_-avdekker-seksuelle-overgrep-og-forer-til-domfellelse-1.17217408

Her kan vi blant annet lese at enkelte syntes serien "kroppen min eier jeg" er for seksualiserende, og derfor ikke burde vises i barnehagen. Vi leser også om tilfeller der barn melder fra om overgrep etter å ha sett serien.

Endret av Zlatzman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (1 time siden):

Barnehagebarn som lærer om sex. Det er helt uakseptabelt i mine øyne. Min mening om og starte sexualundervisning bør start når barn er i 15 årsalderen. Og bruke film som et lærerverktøy, da bør den være 100% korrekt med virkeligheten. Ikke sant!! 😌

Jeg spør igjen, tror du overgripere vil vente så lenge ?

Du må forstå at dette handler ikke om å lære å gi bjs på en ålreit måte, det handler om å lære om kroppen, jeg mener hvordan forventer du at jenter skal kunne lære noe om mensen om de ikke kan lære om det før de er fylt 15 ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...