Gå til innhold

Daytrading. Hockeyspiller tjener 500k i måneden.

Anbefalte innlegg

Kom opp en sak på tv2.no nå etter skattelistene kom ut om at en hockeyspiller tjener 500k i måneden og har en årsinntekt på 6mill etter daytrading. Han har drevet på med daytrading i 9 år siden han var 18 år, og driver nå en bedrift som driver med daytrading sammen med andre. https://www.tv2.no/sport/tjener-mer-enn-klaebo-og-northug-kunne-lagt-opp-i-dag/17232709/

Så jeg ble nysgjerrig. Har lest litt kjapt rundt på nett i dag, og tolket det som at det er ganske risikofylt, og at man må ha ganske store summer inne skal det gi noe gevinst, og allikevel da så skal det litt til før de store gevinstene og risikoen for tap er vel så stor. Men med tiden så viser jo han hockeyspilleren at det går an. Så noen her som har erfaringer og suksesshistorier de vil dele? Hva må til? 
Hvor mulig er det å bygge seg opp fra liten til stor ved å kun gjøre et mindre innskudd(1k, 10k, 50k?) i starten men med bruk av tid og innsats, vis man setter ett ti-års perspektiv på det? Handler vel om kunnskap, litt flaks og tilfeldigheter skal man lykkes, men hva tenker folk på forumet om dette?  

Endret av Ænonym
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke de summene du nevner til å trene opp ferdighetene. Eventuelt bruke paper trading-kontoer for å trene eller se hvordan du gjør det før du eventuelt begynner med ekte penger. Hvis du vil tjene mye penger er det en fordel å ha mye penger. Å øke inntekten/sparingen er det viktigste. Trenger lavere prosent avkastning for å få et stort beløp til å bli høyere enn et lite beløp.

Maksims skriver han bruker like mye av tiden på daytrading som sin vanlige jobb. Med innsatsen man legger i å ha 2 jobber kan man tjene ganske mye på vanlig utdanning/jobb og regelmessig investering. Jeg har ikke day-tradet, men drevet med mange handler siste året Sindre Finnes-style. Tjent mye penger, men for min del er det nok relatert til at det har vært stor oppgang på børsene og lett å tjene penger siste året.

Lenke til kommentar
Gjest 8ac5b...c98

Men hvis du har endel penger hvorfor drive med noe så idiotisk som daytrading? Jeg har tjent over 5 mill på investeringer hittil i år uten trading.

Anonymous poster hash: 8ac5b...c98

Lenke til kommentar
Gjest f8d8b...f56

Som med alt annet tror jeg på at det ligger profitt i å gjøre noe du liker ( du blir som regel god i det du liker å gjøre)

Aksjemarkedet er og forblir en lovlig scam, for at noen få skal bli rike må mange andre bli fattigere. Er bare sånn det funker og går rundt. I midten har du da forvaltere som tar litt av fortjenesten ( les; pengene til de som blir fattigere) 
Hvordan folk som driver med dette sover godt om natta er helt hinsides..Men viser jo bare hvor enkle vi mennesker manipuleres også til å tro at det vi gjør er greit så lenge vi tjener penger.

Men ja, du har rett..Det krever ferdigheter, flaks og timing.
Som med mye annet i livet dersom man skal få suksess.

Anonymous poster hash: f8d8b...f56

Lenke til kommentar

Jeg har en viss ekspertise rundt emnet og jeg forbanner fortsatt dagen jeg var dum nok til å starte med daytrading. :)

Det blir sagt at 90 % av tradere taper penger og jeg tror dette tallet er reelt. Av de 10 % som tjener penger er det igjen et lite fåtall som tjener store penger. Og disse vil jeg si har et visst talent og sannsynligvis minst 10 års erfaring med hard jobbing og dyrekjøpt erfaring.

Høres dette fortsatt ut som noe du vil satse på?

Om man ønsker å drive med noen form for aktiv trading er det mye smartere å satse på såkalt swing trading - hvor man holder posisjoner i dager/uker/måneder. Se for eksempel hva du hadde sittet igjen med om du var tidlig inne i Nvidia eller Tesla. 

Tilbake til artikkelen:

Sitat

I dag er han med å drive et selskap som låner ut kapital til daytradere som ikke ønsker å bruke egne penger. 

– De må bevise at de kan trade ved å ta en test. Og hvis den består, så kan de trade risikofritt med oss, sier han. 

Selskapet deres har vokst siden det ble etablert for snart tre år siden, og i dag har de flere ansatte. 

På spørsmålet om hva som er nøkkelen til hans suksesshistorie, svarer han:

– Vi har fått på plass et veldig bra lag med partnere som brenner for firmaet. Vi har kommet inn i industrien og revolusjonert, kanskje et sterkt ord, men vi har endret på standarder, sier «Max». 

Hvis han tjener så godt på daytrading - hvorfor har han startet et selskap som tilbyr tjenester til andre tradere?

Leser man mellom linjene her så tipper jeg at det er her inntekten hans kommer fra - ikke selve tradingen.

Akkurat som i gullrushet i USA var det ikke gullgraverne som tjente penger, men de som solgte skuffer og annet utstyr. 

Analogien i trading er de som tilbyr infrastruktur (meglere, børshus, etc.) og de som selger tjenester (alt fra kursdata til "hvordan-bli-rik-på-trading-kurs"). Du kan være 100 % sikker på at 99% av de som selger kurs og bøker om hvordan du kan tjene penger på trading selv ikke tjener penger på dette. Hele industrien er lagt opp til hvordan de kan tjene penger på deg

Gjest f8d8b...f56 skrev (På 9.12.2024 den 1:37 PM):

Aksjemarkedet er og forblir en lovlig scam, for at noen få skal bli rike må mange andre bli fattigere. Er bare sånn det funker og går rundt. I midten har du da forvaltere som tar litt av fortjenesten ( les; pengene til de som blir fattigere) 
Hvordan folk som driver med dette sover godt om natta er helt hinsides..Men viser jo bare hvor enkle vi mennesker manipuleres også til å tro at det vi gjør er greit så lenge vi tjener penger.

Dette er selvsagt helt feil. Formålet med aksjemarkedet er finansiering av selskaper som opererer i realøkonomien. 

Du har en forretningside, men mangler kapital. En investor har kapital, men mangler en forretningside. Aksjemarkedet løser dette problemet.

For at aksjemarkedet skal fungere trenger vi disse mellommennene og kortsiktige traderne (som stort sett taper penger) for å skape et likvid aksjemarkedet som fungerer.

At noen blir søkkrike, mens andre jobber seg ihjel for å overleve blir jo en annen filosofisk diskusjon. Men det er jo klart at de som alt har en viss formue kan fortsette å akkumulere rikdom siden de har overflod, mens "mannen i gata" er stuck med å betale regninger og lever fra lønnsslipp til lønnsslipp.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan jo se på Kiyosaki f.eks. Blitt rik på å selge oppdiktede, falske historier om hvordan han ble rik. Han har absolutt noen valide poeng i hvordan man skal investere og tjene penger, likevel vil nok de fleste som prøver få seg en hard lærepenge ganske raskt. Man kan studere temaer som dette hele livet og fortsatt ikke skjønne markedet. Alt styres av boter og algoritmer som livnærer seg på folk som trader hele tiden. Det sies at Vollvik var en av verdens største tradere på Wall Street i årene før han tapte alt, over 3 mrd. Nå livnærer han seg på å pakke om og selge munnbind fra Kina.... Easy come easy go. 

Det er faktisk ekstremt krevende å starte en bedrift og lykkes med det. Fullt av ting som stikker kjepper i hjulene hele tiden, ikke minst staten. 90 % feiler vel i løpet av de 5 første årene, et fåtall overlever. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Man kan jo se på Kiyosaki f.eks. Blitt rik på å selge oppdiktede, falske historier om hvordan han ble rik. Han har absolutt noen valide poeng i hvordan man skal investere og tjene penger, likevel vil nok de fleste som prøver få seg en hard lærepenge ganske raskt. Man kan studere temaer som dette hele livet og fortsatt ikke skjønne markedet. Alt styres av boter og algoritmer som livnærer seg på folk som trader hele tiden. Det sies at Vollvik var en av verdens største tradere på Wall Street i årene før han tapte alt, over 3 mrd. Nå livnærer han seg på å pakke om og selge munnbind fra Kina.... Easy come easy go. 

Det er faktisk ekstremt krevende å starte en bedrift og lykkes med det. Fullt av ting som stikker kjepper i hjulene hele tiden, ikke minst staten. 90 % feiler vel i løpet av de 5 første årene, et fåtall overlever. 

Dette er faktisk ikke et nytt fenomen. Jeg leser opp igjen en av mine favorittbøker for tiden om Jesse Livermore og han skriver følgende:

Sitat

“Take the biggest losers. They are not the piker suckers, who only lose what they risk – pennies. It’s the successful business man, the shrewd merchant, who is the biggest sucker of the lot. He has made a fortune in his own line? How? By being on the job for years; by learning all there was to know about it; by taking reasonable chances; by utilizing his knowledge and experience to anticipate probabilities. He wants to increase that fortune at a faster rate and with less effort. He decides to make his money work for him – at high wages. He assures himself that as he is taking the risk of losing every cent he puts up it is only fair to make more than his usual profit. Why, that man doesn’t lose his money in Wall Street. He loses it in his own office. It isn’t the game that beats him; he beats himself.                                   

Historien er full av menn som har blitt rike utenfor børsen og så taper stort på børs ettersom det er et helt annet spill som de ikke nødvendigvis har forutsetninger for å forstå. Jeg trenger ikke nevne navn, men det er en stor eiendomsinvestor som har tapt svært mye penger på børs de siste årene. 

Lenke til kommentar

Det er jo sånn det er med alt i livet, at et visst mindretall i et gitt felt tjener store summer mens resten tjener middels til ingenting.

Kunst er jo f.eks et slikt felt. De fleste kunstnere tjener ingenting, så har du sånne rariteter som Hirst som er god for ca 3 milliarder nok.

At Makims har vært flink er det ingen tvil om, men daytrading er ikke og vil aldri bli noe for hvermannsen.

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Det aner meg hvem det er, tipper etternavnet starter på V og er 5 bokstaver :) 

Ikke umulig. :) Uansett mange slike eksempler. 

Deechon skrev (1 time siden):

Det er jo sånn det er med alt i livet, at et visst mindretall i et gitt felt tjener store summer mens resten tjener middels til ingenting.

Kunst er jo f.eks et slikt felt. De fleste kunstnere tjener ingenting, så har du sånne rariteter som Hirst som er god for ca 3 milliarder nok.

At Makims har vært flink er det ingen tvil om, men daytrading er ikke og vil aldri bli noe for hvermannsen.

Om vi bruker artikkelen som kilde vet vi strengt tatt ikke noe sikkert om det. Som nevnt i mitt innlegg er det vel mulig at hans høye inntekt kommer fra selskapet han driver (som selger tjenester til tradere/drømmere). Eneste vi vet sikkert er at han hadde en solid inntekt i fjor. :) 

Ellers 100 % enig i det du sier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel bare hvorfor han velger å ta en skattbar inntekt på over 6 mill. Trolig for å bli mer kjent. Av det jeg kan se driver han et ENK og et sovende AS. Så det blir vanskelig å gå regnskapet i sømmene. Han kunne jo investert innad i et AS og unngått beskatning. Det sies vel at det er mange ganger hardere å beholde en formue enn å skape den. Når han gjør seg selv til en offentlig person kan det bli enda verre. Han trenger nok gode folk som skriver regnskapet sitt, her er det mange feller. 

Lenke til kommentar
Ænonym skrev (På 4.12.2024 den 6:20 PM):

Så jeg ble nysgjerrig. Har lest litt kjapt rundt på nett i dag, og tolket det som at det er ganske risikofylt, og at man må ha ganske store summer inne skal det gi noe gevinst, og allikevel da så skal det litt til før de store gevinstene og risikoen for tap er vel så stor.

Det er lettere å tjene store summer med en stor arbeidskapital. Han har bygd seg opp over tid, og er partner i et selskap. Han tjente ikke slike summer fra dag én. Også enkelte hockeyspillere har kompetanse, vettu.

Lenke til kommentar

Jeg har i år handlet gjennom et firma som tilbyr "kapital" hvis du oppfyller visse kriterier (som i artikkelen). Jeg skriver kapital med gåseøyne siden du i praksis ikke får noe kapital før på et senere tidspunkt. 

Min beste dag noensinne var september i år hvor jeg havnet på topp ti listen hos dette firmaet. Sensurerte navnet mitt. Rundt $80K på en dag.

Egne utlegg for å delta var $750 totalt. Så det finnes muligheter i dag selv uten mye kapital, men grunnen til at disse selskapene tjener penger er fordi 90% av kundene taper penger og av de få som tjener penger er det ikke snakk om store summer. Så det er fortsatt noe jeg sterkt fraråder og ikke unner min verste fiende å forsøke seg på. :) 

image.png.504496c6c1c1a5616b75bf94008e2d3a.png

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Spørsmålet er vel bare hvorfor han velger å ta en skattbar inntekt på over 6 mill. Trolig for å bli mer kjent. Av det jeg kan se driver han et ENK og et sovende AS. Så det blir vanskelig å gå regnskapet i sømmene. Han kunne jo investert innad i et AS og unngått beskatning. Det sies vel at det er mange ganger hardere å beholde en formue enn å skape den. Når han gjør seg selv til en offentlig person kan det bli enda verre. Han trenger nok gode folk som skriver regnskapet sitt, her er det mange feller. 

Vet ikke om det er mulig som ENK å komme utenom skatt på realisering.

En annen grunn  kan være så enkelt som gevinstsikring/skille økonomien i daytrader-virksomheten fra privatøkonomi, eller at man rett og slett trenger pengene.

Lenke til kommentar

Om han står oppført med 6 mill i årsinntekt på skattelistene så er dette summen av både daytrading og jobben som hockeyspelar. Om vi tek utgangspunkt i påstanden om at han tener omtrent like mykje i måneden som han gjer på eit år som hockeyspelar så tilseier det at han som hockeyspelar har ein årsinntekt på 500 000 kr, så då det 5,5 mill han tener på daytrading. Så har han også dette firmaet sitt som låner ut pengar til andre daytradere utan at det er spesifisert kor mykje han tener på dei ulike jobbane.

Det er fortsatt mykje pengar, og inntektene gjennom firmaet ville han nok ikkje ha om han ikkje hadde skaffa seg erfaring som daytrader sjølv. Det er nok likevel ei overdriving å seie at han tener 6 mill i året på daytrading.

Daytrading medfører ein relativt stor risiko sjølv om ein gjennom analyse, flaks og rask reaksjonsevne kan redusere risikoen. For å få store inntekter så må ein også risikere store summar, og som daytrader kan du potensielt gå deg på ein kjempesmell.
Om du skal ha særleg med inntekt på dette så må du være villig til å investere større summar, samtidig så må du også ha råd til å tape. Her er det absolutt ein fordel å ha ein stor eigenkapital å ta av, for sjølv om det går gale fleire gongar på rad så vil du ha pengar til å kunne jobbe deg opp igjen og du er dyktig og har flaksen på din side.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 timer siden):

Når hockey-spillere og taxi-sjåfører står frem i media med store aksjegevinster så vet man at man er nær toppen.

Nettopp det har jeg tenkt de siste 15 årene. :) 

"Everyone's a genius in a bull market."

Akkurat den plager meg litt faktisk. Fordi det er ganske mange nå som har blitt rike og tror de faktisk er geni, når de bare har vært heldige og vært investert i et fantastisk bull marked over en svært lang periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...