Gå til innhold

Ber spillere si fra når de er vitne til hets

Anbefalte innlegg

22 hours ago, KantHerre said:

Tydelig at jeg kommer fra en litt mer hardhudet generasjon som tåler at ukjente edgy kids slenger ut stygge kommentarer i et spill. Ganske cringe å være så skjør og annonsere sin offerstatus for å få clout.

Mute eller lukk spillet som normale mennesker gjør.

Jeg ser ingen grunn til å la idioter løpe fritt, selv om de ikke løper i veien for MEG.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet med internett er at støyende og uoppdragne folk nå har fått en stemme og kan høres. Før i tiden fikk de en smekk på trynet eller ble overhørt fordi ingen brydde seg om dem. Men nå kan man ikke overhøre eller smekke til dem så da kan de trolle fritt uten frykt for represalier.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kassettspiller said:

At folk tålte mer før, tviler jeg litt på. Det handler nok heller om at de som ikke ville høre hetsen, lot heller være å delta og gikk videre. I dag tar man i stedet opp problematikken, fremfor å trekke seg.

Jeg husker jeg la ut et bilde av meg selv på et forum slutten av 90 tallet. På den tiden veide jeg 80 kilo, og jeg er i underkant av 1.90 høy, jeg var med andre ord slank. Men, jeg ble fortsatt kalt feit da jeg var involvert i en flame war (som det da het) og da lærte jeg at å eksponere seg på internettet er ingen god ide. Så lenge man kan være anonym på internett, altså at man ikke må registrere seg med bank-id eller lignende, så kommer folk til å oppføre seg vemmelig. Jeg synes derfor det er rart at folk står frem med rådyr blikk og snakker om alle de vanskelige tingene.

Det blir litt "jeg ble ranet da jeg gikk med dyre klær og smykker i favelaen i Brasil, nå må vi si i fra at kriminalitet ikke er greit". 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da spillmiljøet startet i spillehallene og på Internett var det basert på skarpe og kanter og hets.

At noen kunnskapsløse skal komme flere tiår senere og mener at hets ikke hører hjemme. Det er selve kjernen i online spilling. 

Første gang jeg skulle på LAN for ca 30 år siden, fikk jeg beskjed om at jeg trengte å kjøpe billett. Jeg kom til å få juling og ramponert utstyr av folk fra minst to bydeler og ingen av de andre ville at en stor dritt som meg skulle forsure hendelsen. Jeg dro likevel og hadde ei fantastisk langhelg. Hvis det var i dag hadde vel folk begynt med rapportering og anmeldelser. Det var slik ordvekslinger utspant seg på 90-tallet. 

Folk er for hårsåre i dag, tar det som blir sagt bokstavelig og hører ikke hjemme i spillmiljøet.

Før var det et kick å være online. Nå er det like flatt og sjelløst så om resten av samfunnet. Da alle skulle være med ødela de for de som var der først.

Spill er rivalisering og alliansebygging. Alle som ikke er på laget er skitstøvler.

Så finnes det mennesker som ønsker andre vondt, men det er ikke hva jeg snakker om.

Mye går tapt ved innføring av nulltoleranse for dårlige vibber.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvorfor skal spill egentlig være annerledes enn annen idrett? Jeg tror ikke langrennsfolka kaller hverandre de drøyeste fornærmelsene de kan finne på når de passerer hverandre i løypa. På fotballbanen blir du utvist om dommeren oppfatter noe rasistisk eller annen dritt. 

Jeg klarer ikke å se hvorfor spill skal være fritatt for all normal folkeskikk? At noen mener det alltid har vært sånn er ingen grunn, beklager. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (20 minutter siden):

Jeg husker jeg la ut et bilde av meg selv på et forum slutten av 90 tallet. På den tiden veide jeg 80 kilo, og jeg er i underkant av 1.90 høy, jeg var med andre ord slank. Men, jeg ble fortsatt kalt feit da jeg var involvert i en flame war (som det da het) og da lærte jeg at å eksponere seg på internettet er ingen god ide. Så lenge man kan være anonym på internett, altså at man ikke må registrere seg med bank-id eller lignende, så kommer folk til å oppføre seg vemmelig. Jeg synes derfor det er rart at folk står frem med rådyr blikk og snakker om alle de vanskelige tingene.

Det blir litt "jeg ble ranet da jeg gikk med dyre klær og smykker i favelaen i Brasil, nå må vi si i fra at kriminalitet ikke er greit". 

Selvfølgelig bør man være varsom og ta nødvendige forholdsregler.

Men det virker som om flere nå enn før ønsker å ta opp problematikken. Det er vel greit? Å kunne forebygge og kanskje hindre slik hets ser jeg ikke noe problem med.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spørs litt hva spill man spiller der noen er mye mer toxic enn andre. Spesielt CoD og lignende spill.

Vedder på at dette va ett FPS spill hun spiller. Der er alle drittsekker og jeg er for gammel og lei til all drittslengingen.

Stort sett alle opplever dette i mindre eller større grad.

Men det er MYE mer og verre for kvinner/jenter i gaming.

Det virker som gud og enhver skal kommentere noe bare for det er en jente som spiller. Det er unødvendig. Vi trenger flere jenter i gaming, ikkje mindre.

Dette er en av hovedgrunnene til at jenter oppsøker som oftest andre jenter å spille med.

Syns det er flott at det settes fokus på dette. Og det blir litt opp til alle og si ifra.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Kassettspiller said:

Selvfølgelig bør man være varsom og ta nødvendige forholdsregler.

Men det virker som om flere nå enn før ønsker å ta opp problematikken. Det er vel greit? Å kunne forebygge og kanskje hindre slik hets ser jeg ikke noe problem med.

Jeg er villig til å vedde alt jeg eier og har, samt indre organer, på at å ta opp denne problematikken slik det her gjøres, vil gi null resultater. Det vil ikke forandre noe som helst, bortsett fra at denne streameren med et over gjennomsnittet utseende vil få noen flere abonnenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Før var det ikke brukerkontoer og man kunne bytte nick så raskt serveren greide å motta kommandoen. Det var open season for det meste.

Bare kjør på så må man spille med fullt navn og innlogging med BankID. Server msg: Navn Navnesen ble skutt i fillebiter av Kari Nordmann.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (18 minutter siden):

Jeg er villig til å vedde alt jeg eier og har, samt indre organer, på at å ta opp denne problematikken slik det her gjøres, vil gi null resultater. Det vil ikke forandre noe som helst, bortsett fra at denne streameren med et over gjennomsnittet utseende vil få noen flere abonnenter. 

Man kan selvfølgelig ta opp problematikken på andre måter, men oppmerksomhet gjennom en (kjent?) streamer kan også hjelpe, da det kan bidra til mer fokus rundt temaet.

Samtidig så er det ikke sikkert at det skjer store endringer, men det er likevel ikke feil å ta opp dette temaet. Uansett er det viktig at alle følger forhåndsregler, spesielt på nettet. ;)

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Krig og fred said:

Hen har et poeng angående hvem det er som står frem med slike ting. Hvorfor er det kjendiser som jevnlig står på rød løper som står frem og forteller om f.eks. sosial angst? Hvorfor er det pene folk på Instagram som står frem og forteller om kroppspress? Det virker ofte som kynisk opportunisme. 

(når det er sagt bør folk bli flinkere til å si i fra om dårlig oppførsel)

Fordi ingen gidder å høre på det om du eller jeg hadde sagt det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...