Gå til innhold

Ber spillere si fra når de er vitne til hets

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tydelig at jeg kommer fra en litt mer hardhudet generasjon som tåler at ukjente edgy kids slenger ut stygge kommentarer i et spill. Ganske cringe å være så skjør og annonsere sin offerstatus for å få clout.

Mute eller lukk spillet som normale mennesker gjør.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KantHerre skrev (4 minutter siden):

Tydelig at jeg kommer fra en litt mer hardhudet generasjon som tåler at ukjente edgy kids slenger ut stygge kommentarer i et spill. Ganske cringe å være så skjør og annonsere sin offerstatus for å få clout.

Ganske unødvendig å holde på slik.

Folk burde klare å oppføre seg.

Burde ikke være slik at en normal spiller blir nødt til å mute et spill for å kunne spille det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Iki skrev (58 minutter siden):

Ganske unødvendig å holde på slik.

Folk burde klare å oppføre seg.

Burde ikke være slik at en normal spiller blir nødt til å mute et spill for å kunne spille det.

Mente selvfølgelig at man muter spilleren og ikke all lyd. 

Så det å ta livet av folk i et spill er å oppføre seg, men å samtidig slenge med leppa er ikke det? Må en mentalgymnastikk av ypperste rang for å få den til å gå opp. 

Folk er hyklerske med hva de skal ta personlig, men jeg tror de som må frem i media for å fortelle hvor hetset de blir i online spill, bare søker PR og nye donasjonsdroner til streamen sin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, KantHerre said:

Mente selvfølgelig at man muter spilleren og ikke all lyd. 

Så det å ta livet av folk i et spill er å oppføre seg, men å samtidig slenge med leppa er ikke det? Må en mentalgymnastikk av ypperste rang for å få den til å gå opp. 

Folk er hyklerske med hva de skal ta personlig, men jeg tror de som må frem i media for å fortelle hvor hetset de blir i online spill, bare søker PR og nye donasjonsdroner til streamen sin.

For en utrolig rævva retorikk.

Hvis du spiller et spill der det å ta livet av motstanderen er meningen, så er jo det helt forventet. Folk spiller for å vinne.

Det betyr ikke at man skal sitte å høre på at folk lirer av seg alt de kan finne på av hets av motspilleren. Lukter umodenhet lang vei.

Det går an å spille og ha det gøy, ikke være et ragemonster som skal sitte å hetse motstandere for hver eneste liten skade på sitt eget ego.

• Liker 8
Lenke til kommentar
KantHerre skrev (11 timer siden):

Har samme mening her. Folk må bli litt sterkere, rett og slett. Det blir absurd å dra Amnesty International inn i videospill sammenheng

• Liker 4
Lenke til kommentar
KantHerre skrev (16 timer siden):

Så det å ta livet av folk i et spill er å oppføre seg, men å samtidig slenge med leppa er ikke det?

Forskjellen er at å ta livet av folk i et spill er det spillet går ut på, mens å slenge med leppa og fornærme noen ikke er det. Det er en forskjell, og den forskjellen er spill og virkelighet. Tviler på at det finnes et spill hvor begge deler er hensikten. Ser ikke akkurat for meg annonseringen av "Insult Simulator Online" i nærmeste fremtid.

Og det er faktisk lov å oppføre seg i et spill også. Å få hardere hud burde egentlig ikke være nødvendig når man i utgangspunktet spiller et spill for å ha det gøy, eller koble av eller gjøre noe helt annet enn hva man gjør i hverdagen.

Min mentalitet er at om man ikke har noe positivt å si, eller ihvertfall konstruktiv kritikk hvor man forklarer høflig hvorfor man mener noen andre gjør noe feil, så trenger man ikke si noe i det hele tatt.

Jeg spiller League of Legends, og jeg har nok av erfaringer med forskjellige holdninger. Desverre har jeg sjeldnere og sjeldnere positive erfaringer. Enten er det kjefting - "wrong items", "u suck", "kys", "uninstall", "go fck ur mom" (er omtrent aldri at noen forklarer hva de mener man gjør feil) - eller så er det helt nøytralt. Dvs. ingen sier noe som helst, hvilket er ofte rett kjedelig. Ihvertfall når det er opplagt at man ikke er i hardcore tryhard mode, og er stille fordi de prøver sitt beste for å vinne.

Var mye morsommere å spille tidligere, hvor "friendly banter" skjedde annenhver runde og man ofte nesten stoppet å spille bare for å prate sammen - og det på tvers av lagene. Og det var sjelden noen sa noe på det, nettopp fordi folk var mer interessert i å ha det gøy. Så tar man det seriøse i å vinne en runde som en ekstra bonus.

Jeg har sagt ifra flere ganger, også på vegne av andre, hvis det er 2 stk. på mitt lag som begynner å krangle. Og jeg har skjermbilder av høflige og konkrete kommentarer fra meg på hva jeg mener er galt, og at begge partene er ferdige nå etter at en har begynt og den andre tar igjen, og det hele begynner å eskalere. Og ofte har begge partene roet seg, og ikke sagt eller gjort noe mer. Men det er desverre like ofte at den ene parten roer seg, men den andre begynner å gjøre ting mot meg istedet.

Får jeg solgt League of Legends-kontoen min så er jeg ferdig med det spillet for godt.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KantHerre skrev (14 timer siden):

Jeg opplever selv at det var en annen form for banter før enn det er i dag. Før ble det sagt på en mer kreativ måte at du sugde i et spill, ofte etterfulgt av faktiske tips om du spurte hva du gjorde feil.

I dag er det rett på oppfordring til selvmord om en har en spillestil laget sitt eller motstanderen ikke liker. Har nada å si om en vinner eller ei.

Lenke til kommentar
17 hours ago, KantHerre said:

Da jeg var ung ignorerte vi trakassering fordi vi var en del av inn-gruppen og unngikk det verste av det. Og vi likte det!

Det er ikke hard hud. Det er tykk hud. Rundt hodet.

Lenke til kommentar
KantHerre skrev (17 timer siden):

Og derfor er det ikke på dagsordenen å rydde opp i det? Fordi det alltid har vært et problem?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er sikker nødvendig med ein slik kampanje sjølv om det burde være unødvendig.

Eg er likevel einig i at det må være lov å kome med litt fustrasjon i konkurransesamanheng.
For sjølv om det burde være nok å feire sin eigen seier, så er det slik at det gir vel så mykje lykkerus å høyre motstanderlagets fustrasjon over å tape.
Særleg i skytespel så blir det etter mitt syn litt vel stivt om alle skal være Gentlemen der ein takkar høffleg for kampen uansett om ein vann eller tapte. Då kan ein like godt spele brettspel.

Det er også vanskeleg å finne rette nivået å legge seg på når det gjeld kva som er akseptabelt. For det er heller ikkje heilt ukjent at spelarar misbruker rapporteringssystemet.
Det er sjølv sagt heilt unødvendig å oppfordre til sjølvmord over eit spel, samtidig så skal ein ha litt gangsyn på kva som er vanleg språksjarong i slike settingar. Det kan godt være at det har gått for langt og at det har blitt for akseptert å tulle med svært alvorlege ting som det kanskje ikkje skulle vært gitt aksept for. Samtidig så er språket i endring. Når nokon seier "faen ta" så reknar eg med at det er meint berre som eit kraftuttrykk og ikkje eit genuint ønske om at satan skal ta deg med til evig pinsle i helvete, som er uttrykkets teologiske opprinnelse.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Photon said:

For en utrolig rævva retorikk.

Hen har et poeng angående hvem det er som står frem med slike ting. Hvorfor er det kjendiser som jevnlig står på rød løper som står frem og forteller om f.eks. sosial angst? Hvorfor er det pene folk på Instagram som står frem og forteller om kroppspress? Det virker ofte som kynisk opportunisme. 

(når det er sagt bør folk bli flinkere til å si i fra om dårlig oppførsel)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Og derfor er det ikke på dagsordenen å rydde opp i det? Fordi det alltid har vært et problem?

Nei, fordi det har ikke vært et problem før. Det blir et problem av det i dag fordi de ikke klarer å håndtere det selv.
Spesielt når det skal gjøres til et "kvinne-hets" problem, blir det for dumt. For det er ikke kvinnehets, men generell hets mot alle, der man mot kvinner gjerne bruker det faktum at de er kvinner som kilde til fornærmelser. Det er ingen indikasjon på at kvinner får mer hets enn menn i spill.

Problemet er todelt:
- Skjøre unge som ikke er vant til eller har verktøy til å håndtere motstand.
- En generajson som er oppdratt der de selv er hovedpersonen og alle andre er "NPCs".

Skal vi oppdra folk som ikke har kapasitet til å håndtere noen form for motstand, drittslenging eller tilsvarende? Vi skaper et samfunn av skjøre individer som knuses i småbiter så snart de får litt kjeft eller dritt. Vi har en enorm økning i psykisk uhelse i dagens generasjon, og det at de ikke har verktøy eller psyke til å håndtere hets og dritt er jo en indikator på at de ikke er har vokst opp hos foreldre som har hatt fokus på å skape robuste og psykisk sterke barn. Og så kommer de ut i den store verden og møter realitetene, og vil ha tilbake putene til mamma og pappa.

På den andre siden har man ungdommer som har vært pakket inn og ikke fått korrekt korreksjon på drittoppførsel hverken på skole eller hjemme, de tar dette med seg ut på nett og spyr ut mot alle som ikke behager dem selv.

Jeg mener helt ærlig at folk må lære seg å håndtere at folk slenger dritt. Det er en viktig personlig egenskap å ha. Det at man ikke tar til seg eller bryr seg om hva andre folk sier og mener. Selvsagt er mobbing og utestengelse i hjemmekretsen og blant venner et stort problem og her skal man ta tak, men om noen fremmede slenger dritt på internett så er det bare å mute, block, move on.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, KantHerre said:

Personlig mener jeg den holdningen der har vært ekstremt ødeleggende ikke bare for spill, men for diskusjonen i diverse nettfora. Når folk ikke sier ifra om uakseptabel oppførsel blir det bare mer av det, og det er altfor mange folk som trenger å lære litt grunnleggende folkskikk i møte med andre. 

Når edgy kids som bruker livet sitt på å slenge dritt til andre overtar kanalene gidder ikke normale folk å delta lenger og retorikken blir bare mer og mer ekstrem.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja det er jo helt vanlig å skrike til noen man spiller Ludo eller vri-åtter med at dem skal gå og drepe seg sjøl. Fin ting å normalisere syntes jeg. At noen kommer med sinna drapstrusler fordi noen kjøpte Pilestredet må man bare tåle.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (45 minutter siden):

Nei, fordi det har ikke vært et problem før.

Hva vet du om det? Mobbing og trakassering har alltid vært et problem.

Sitat

Det blir et problem av det i dag fordi de ikke klarer å håndtere det selv.
Spesielt når det skal gjøres til et "kvinne-hets" problem, blir det for dumt. For det er ikke kvinnehets, men generell hets mot alle, der man mot kvinner gjerne bruker det faktum at de er kvinner som kilde til fornærmelser. Det er ingen indikasjon på at kvinner får mer hets enn menn i spill.

Det er snarere å belyse at kvinner er mye mer utsatt for hets fordi det er lett å identifisere og denne pillråtne kulturen tar fatt i alt de får tak i for å provosere hverandre.

Det trengs ikke å gjøres til et "kvinnehets problem" fordi det er et problem som må kverkes uansett. Kvinne-perspektivet er en vinkel som er viktig å få frem, fordi kvinner er typisk de første som blir slitne og stikker av, så blir online spill til den samme jævlige pølsefesten det alltid har vært.

"Suck it up"-holdninger er barnslige fallitterklæringer.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (47 minutter siden):

"Suck it up"-holdninger er barnslige fallitterklæringer.

Var det det jeg skreiv da?

Poenget mitt er at det som er lettest å gjøre noe med, er egne reaksjoner. Det er vanskelig for meg å hindre folk fra å slenge dritt. Det jeg kan gjøre er å la være å bry meg. Det er en praktisk og realistisk gjennomførbar ting for meg på individnivå. Det har jeg gjort, og det fungerer. Jeg lar meg ikke påvirke av drittslening lengere.

Vi må gjerne endre samfunnet til det bedre, jeg er for all del med på det. Men det er noe som kommer til å ta lang tid, og ikke sikkert det er mulig engang. De "forbedringene" vi har gjort de siste 20 årene har ført til mer drittslening og mer problemer, ikke færre. Selv med all fokuset det er på dette i feks fotballen, så er det fremdeles idioter på tribunene som lager apeyder til mørkhuda motspillere. Inn- og utgrupper og hvordan vi behandler hverandre er instinkter som vi må av-lære folk fra de er barn, og her gjør vi det stadig dårligere og dårligere.

Så det er i realiteten bare to valg: Lær deg å "suck-it-up" som du sier, eller slutt å spille. Online drittslening kommer ikke til å endre seg merkbart på kort sikt, og tvilsomt på lang sikt, uansett hvor mange artikler man skriver om det.

Det tredje valget med "folk må lære folkeskikk" er en veldig naiv tilnærming. De det gjelder har åpenbart ikke noe interesse av å slutte med drittslening, og de som drifter spillene har foreløpig begrensede midler for å stoppe det. Vi bygger et samfunn der folk er stadig mer egoistiske og selvsentrerte, og der folk tåler stadig mindre. De som slenger dritt kommer til å fortsette å slenge dritt, og vi som ikke slenger dritt kommer ikke til å begynne. Men vi kan gjerne be de som gjør det holde kjeft, null problem, men min erfaring er at det enten har null eller motsatt effekt.

Så det jeg ville frem til:
Å utvikle "hard hud" i møte med andre mennesker er en egenskap de aller fleste har eller hadde hatt veldig godt av. Det er en svært nyttig personlig egenskap å ha, og man trenger den i de fleste faser av livet.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...