Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkforsegling - hva er best til "hjemmebruk"?


Anbefalte innlegg

Er den nye og lykkelige eieren av en VW ID5. Jeg ønsker å ta best mulig vare på lakken, men ønsker ikke nødvendigvis å sette bort jobben til "profesjonelle", som tar 5-10000kr for en komplett lakkbehandling/-forsegling. Jeg liker å gjøre den slags arbeid selv, og er derfor nå på jakt etter hvilket produkt som er best - ut fra blant annet følgende ønsker:

- Lett å påføre

- Lengst mulig virkning

- Ikke misfarging av plastpaneler osv. 

Har selv brukt vanlig voks før, men ser nå at det er en rekke nye "keramiske" produkter, som lover allverden.

Er det fornuftig å tenke i den retningen....og er det gode forslag til konkrete produkter som er "best" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig fan av fusso coat. Det er en slags mellomting mellom voks og keramisk coating. Den lover holdbarhet på 1 år, men jeg kjører en gang før vinter-sesongen og en gang før sommer-sesongen.
Glans og vann-avvisning er nesten på nivå med profesjonelle keramiske coatinger.

Jeg mener den er teflon-basert, så bruk hansker og jobb ventilert/utendørs!

Den er ikke uproblematisk å legge, men jeg har inntrykk av at den er enklere enn coatinger. Påføres med vanlige pads og tørkes av med vanlig mikrofiber. eneste er at man må ta mindre områder av gangen, eksempelvis ett og ett panel, ellers må du gnikke hardere for å få det av.

 

Her er bilen(som har fusso coat). Den hadde tykt lag med skit og var ikke vasket på 4 uker.
Tok den i selvvasken på bensinstasjonen, der jeg skummet den ned og spylte av med høytrykk. Ikke noe avfetting, ikke noe berøringsvask.

 

etron.jpg

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var innom tanken på lakkforsegling (all verdens typer og fabrikanter som lovet at deres var best) da vi fikk vår Enyaq, som regel starter disse på 8000,- og en årlig ekstra kostnad på ~2000,- for "sjekk av forsegling" eller noe.

Fant fort ut at den kostnadden ikke var verdt det kontra det jeg kunne kjøpe selv og som egentlig ikke gir noe mer beskyttelse enn vanlig voks. Skal du ha fysisk beskyttelse må du over på wraps, som igjen er langt dyrere.

Jeg fikk kjøpt inn høyttrykkspyler, skumkanon, alt av såper og vaskehansker, forvask (avfetting osv), dekkforsegling og voks til under prisen for første forsegling.

Det finnes mange gode vokser/forseglinger der ute. Jeg gikk for Turtle Wax Graphene + Ceramic Wax (https://www.autodude.no/no/produkt/bilvoks_turtle_wax_hybrid_solutions_ceramic_graphene_paste_wax), denne kunne jeg legge på hele bilen uten å buffe av og uten hast. Det finnes spray versjoner av denne, men jeg ønsker å faktisk se hvor jeg har påført voksen.

Skal ta første vask med Wash & Wax (https://www.autodude.no/no/produkt/voksshampo_turtle_wax_ceramic_wash_wax), som inneholder noe beskyttelse også som legger seg over voksen.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor og hvor mye man kjører i året, så krever Norsk vei og klima litt mer enn bare en spinndyr engangsbehandling. En god kjeramisk voks lagt på en til to ganger i året mener jeg er en mye bedre løsning.

Waxaddict har en del gode produkter syntes jeg. Både Vitreo og Graphene har jeg lagt på mine biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny bil. Ja, nye biler vil man ta vare på, og det er fort gjort å bli flådd.
Hadde jeg kjøpt ny bil nå, ville jeg gjort følgende:
Kjør minst mulig med bilen, og beregn å ha bilen innedørs i flere dager for arbeidet. Keramisk coating er nemlig IKKE noe gladd i vann de første dagene før den herder helt.
1: Vask. Høres kanskje teit ut, men jeg påpeker det fordi du må vaske grundig. Spesielt i områder hvor sand og skitt kan samle seg. Bruk en clay-klut eller annen for for fin leire, for å fjerne urenheter i lakken. Selvom du bare har kjørt litt med den så kommer det fort harde partikler som setter seg. Vask og rengjør HELE bilen, også plast, speil, glass og felger. 
2: Jeg ville polert lett over med en fin polish som IKKE inneholder annet enn polish. Dette kan gi en ekstra glans, og det vil du ha. Det kan og fjerne mindre vaskeriper etc som det er også på helt ny lakk.
3: Rens lakken med noe sprit. IPA, som kan lages av 50/50 rent vann/batterivann og isopropanol.
4: Sjekk at lakken ser bra ut med et skarpt lys, gjerne med høy kelvin, nærmest blåhvitt lys. 6000K og over.
5: Der finnes en million med coatinger der ute, og flere tester viser at det er fascinerende liten forskjell på de. Derimot kan de variere hvordan de er å påføre. Noen er grinete, noen er lette. Jeg er godt fornøyd med dette settet: https://scandicshine.no/product/ultracoat-ceramic-set-50ml-one-hydro-hd/ Som består av 2 lag. Først en vanlig coating som beskytter og får ting til å se bra ut. Den siste, Hydro HD gir ekstrem glans og vannprelling. Jeg behandlet min bil i 2022, og nå begynner det å bli litt mindre voldsom vannprelling på siden av bilen, men på panser/tak er det omtrent like fint som for 2 år siden. Jeg tenker å gi bilen en behandling nå i løpet av vinteren, så holder det seg strøkent.
Denne coatingen er lett å legge. Der ligger videoer her og der, så jeg går ikke inn i detaljer, men min erfaring er at man kan ta betydelig større arealer enn bare en liten flekk om gangen. Jeg tar lett halve panseret i slengen. Kjøp inn en røys med gode mf-kluter, i forskjellige farger. Fordi at du kan bare bruke de 1 gang. Du påfører med en spesiell svamp med en liten klut på, det holder til hele bilen. Dvs ny liten klut når du går over til flaske 2. Men å buffe av, der må du ha flere mf-kluter. Disse kaster du etterpå, eller bruker de til noe annet enn å vaske lakk med, for de vil lage riper når de har fått på seg stoffet, som herder og blir knallhardt.
Jeg har brukt dette stoffet både på lakk, plast og glass. Lett å legge på, lett å fjerne. Lot bilen stå 24 timer mellom flaske 1 og 2, og ventet 2-3 dager før bilen fikk regn på seg, og 14 dager før jeg vasket den.

Det høres kanskje omstendelig ut, men det er sååååå deilig å ha en bil som blir ren bare med en kjapp håndvask i stedet for å måtte skrubbe. Selv nå på vinteren så skinner bilen min som en perle mellom alle møkkete biler på kjøpesenterparkeringen. Og da er det flere uker siden jeg vasket den sist.
Så ja. Bare gjør det. Jo nyere bilen er jo bedre. Bilen på bildet er fra 2014, og bortsett fra bruksmerker her og der så er lakk og plast i god bruksstand.PXL_20240408_135556600.thumb.jpg.d72afb6521e8a50087aada0675e8a662.jpgIMG_20211123_153337.thumb.jpg.84adc9d08e3be0b4555e93668ff10e58.jpgIMG_20230903_181955.thumb.jpg.7d7950cc8b63f571824d9adb4a7e119d.jpgIMG_20230625_223420.thumb.jpg.dddf8ae8e1d97bb59cb3fd42af82db91.jpg

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 timer siden):

Litt avhengig av hvor og hvor mye man kjører i året, så krever Norsk vei og klima litt mer enn bare en spinndyr engangsbehandling. En god kjeramisk voks lagt på en til to ganger i året mener jeg er en mye bedre løsning.

Waxaddict har en del gode produkter syntes jeg. Både Vitreo og Graphene har jeg lagt på mine biler. 

Hva med begge deler? Ikke at jeg har giddet det på bruksbilen, men min 1964 Mustang fikk slik behandling. Dvs keramisk coating av god kvalitet først, og fra tid til annen en høyglans voks. Det fikk den bilen til å skinne så folk snudde seg i trafikken. Beklager dårlig bilde, men den ble solgt da eksen sleit seg.

DSC_1859.JPG

Endret av Habla Møberg
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Habla Møberg said:

Hva med begge deler? Ikke at jeg har giddet det på bruksbilen, men min 1964 Mustang fikk slik behandling. Dvs keramisk coating av god kvalitet først, og fra tid til annen en høyglans voks. Det fikk den bilen til å skinne så folk snudde seg i trafikken. Beklager dårlig bilde, men den ble solgt da eksen sleit seg.

Så absolutt. Kanskje litt urettferdig sammenligning siden du dro vel ikke den fantastiske doningen der gjennom flere vintre med salt, slaps og annen møkk, så voksen rakk vel knapt å bli slitt? :) (nydelig bil foressten)

Når det er sagt; jeg gjør samme sjøl på bruksbilen min. Ett eller flere lag med kjeramisk ila sommeren og supplerer gjerne med noe oppå der igjen. Bilen er så vannavstøtende at den sikkert kunne ha fungert som en ubåt. Nå er jeg kanskje litt i overkant entusiastisk for sånt, så det er ikke noe jeg sier alle trenger å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (4 timer siden):

Er den nye og lykkelige eieren av en VW ID5. Jeg ønsker å ta best mulig vare på lakken, men ønsker ikke nødvendigvis å sette bort jobben til "profesjonelle", som tar 5-10000kr for en komplett lakkbehandling/-forsegling. Jeg liker å gjøre den slags arbeid selv, og er derfor nå på jakt etter hvilket produkt som er best - ut fra blant annet følgende ønsker:

- Lett å påføre

- Lengst mulig virkning

- Ikke misfarging av plastpaneler osv. 

Har selv brukt vanlig voks før, men ser nå at det er en rekke nye "keramiske" produkter, som lover allverden.

Er det fornuftig å tenke i den retningen....og er det gode forslag til konkrete produkter som er "best" ?

Først og fremst, å betale 5-10 000 for en lakkforsegling m/keramisk belegg er dyrt - men det kan også bli veldig bra resultat. Det kommer til å koste litt å gjøre det selv også + 4-8 arbeidstimer. 

Jeg antar at du da kjenner til før-vask og har utstyret du trenger for å polere bilen, samt kunnskapen. 

Mitt tips til keramisk coating som er enkel å påføre - Autoglym UHD Ceramic coating. I det settet har du alt du trenger, den er superlett å legge bare FØLG BRUKSANVISNINGEN :)

Ser Soft99 Fusso er anbefalt voks, det stiller jeg meg bak. En syntetisk voks med god holdbarhet.

Bruk isopropanol etter polering for maksimal heft til forseglingen.

Husk at når det står 1år/3år/5år så gjelder ikke det oss i Norge i snøslaps og salt. 

 

Bil jeg har tatt med AG UHD:

58E52815-14E6-4E91-8A5F-51EC7861E9AE.thumb.jpeg.9863d701e0a610afafb03557c199a36a.jpeg

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (11 minutter siden):

Så absolutt. Kanskje litt urettferdig sammenligning siden du dro vel ikke den fantastiske doningen der gjennom flere vintre med salt, slaps og annen møkk, så voksen rakk vel knapt å bli slitt? :) (nydelig bil foressten)

Når det er sagt; jeg gjør samme sjøl på bruksbilen min. Ett eller flere lag med kjeramisk ila sommeren og supplerer gjerne med noe oppå der igjen. Bilen er så vannavstøtende at den sikkert kunne ha fungert som en ubåt. Nå er jeg kanskje litt i overkant entusiastisk for sånt, så det er ikke noe jeg sier alle trenger å gjøre. 

Nei, den var nydelig den Mustangen. Men, den reddet meg da eksen stakk. Solgte den og klarte å beholde huset. De fine bildene forsvant og, men pytt. Denne var lakkert her i Norge, meget pent utført, så jeg slipte den ned til nærmest speil og polerte rundt 12 pass før jeg var fornøyd. Brukte vel 14 dager elns på den 😬

På bruksbilen har jeg med hell brukt den spraycoatingen fra Gyeon. Oransje flaske. Spray på, spyl av. Funker i noen uker. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (35 minutter siden):

Nei, den var nydelig den Mustangen. Men, den reddet meg da eksen stakk. Solgte den og klarte å beholde huset. De fine bildene forsvant og, men pytt. Denne var lakkert her i Norge, meget pent utført, så jeg slipte den ned til nærmest speil og polerte rundt 12 pass før jeg var fornøyd. Brukte vel 14 dager elns på den 😬

På bruksbilen har jeg med hell brukt den spraycoatingen fra Gyeon. Oransje flaske. Spray på, spyl av. Funker i noen uker. 

Jeg tror jeg har sett den bilen i Slemmestad, vannvittig flott bil. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg har sett den bilen i Slemmestad, vannvittig flott bil. 

Det kan stemme. En hyggelig og sprek pensjonist fra Oslo som kjøpte den.
Den var både pen men også veldig fin å kjøre. Pony Performance i Oslo som har gjort mye av arbeidet på denne. Er ikke 1 skrue som ikke har vært løsnet, vurdert og forbedret. Motoren gikk som om den var ny. Sto du mer enn 1 meter fra den var det vanskelig å høre om motoren gikk, så silkemyk var den. 1.1l/10KM på turkjøring, ikke dårlig for en 289 V8. Bedre bremser, servostyring, alt elektrisk byttet, og et veldig godt oppgradert hjuloppheng gjorde denne bilen til en utrolig enkel og komfortabel bil å kjøre. Interiøret var 2-farget hvitt og lyseblått. Rullebelter. Både jeg og forrige eier brukte den ganske mye. Ikke helt hverdagsbil, men den fikk tåle både vind og regn. Så lenge det ikke var salt på veien så ble den brukt.
Overaskende praktisk bil, siden størrelsen passer norske parkeringshus og lignende, så den fungerte som en hvilken som helst bil. 180-200 hester drar ikke skinnet av pølsen, men er mer enn nok til at det var enkelt å følge trafikken og vel så det.
Så ja, den savnes!

 

FB_IMG_1583766828985.thumb.jpg.53784dbe7f64217a3010d7bb69eb58be.jpgDSC_1563.thumb.JPG.8258b69ace04855f1f8d3984370f8ea5.JPGP1110785.thumb.JPG.ee5ece02ea316a84ef7549b21f7f5ebe.JPGP1110799.thumb.JPG.50b19e53300a248f24c9c0ec9d5bc8b0.JPGP1110802.thumb.JPG.9e2fc27ec26b8921df892780c4c20661.JPGP1110803.thumb.JPG.466d31b2c28039816de3c21b31f178a9.JPGP1110832.thumb.JPG.a07ac24bcf382b24f5a758a4322d45ff.JPG

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...