Bing123 Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 23 minutes ago, Vokteren said: Strøm er også viktig: https://www.vg.no/nyheter/i/Ooexyq/kraftkabel-mellom-finland-og-estland-kan-ta-flere-maaneder-aa-reparere Ja en varmekilde er nok en god nummer to gjennom vinteren Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Vokteren skrev (10 timer siden): Strøm er også viktig: https://www.vg.no/nyheter/i/Ooexyq/kraftkabel-mellom-finland-og-estland-kan-ta-flere-maaneder-aa-reparere https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/12/26/196053298/mens-putin-knuser-kraftstasjoner-deler-caritas-ut-ved-til-de-eldre Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Vann kan jeg skaffe fra ferskvann i nærheten. Blir elektrisiteten slått ut over lang tid så sliter vi uansett. Men batteriene i fjernavleste vannmålerne varer 16 år fra når vannmåleren sist ble byttet og sender fine signaler med opptil 15 km rekkevidde som neppe noen kan tenkes å lage styresystem til missiler for... Huff, håper ikke Putin får enda flere ideer om hvordan IoT kan utnyttes... Beredskapstips kan være å pakke den (og andre sensorer) inn i alufolie... GSM-R (R=Railroad) og nødnettet er begge er styrt av ledere, hvis idé om feiltoleranse begrenser seg til doble power-supply i én server. Det er tross alt mye billigere enn to servere eller flere servere i feiltolerant cluster, så gjett hvem som vinner anbudet? Nå er det kanskje ikke kun snakk om fysiske servere lenger, men SD-WAN (programvare-definert "moderne" treg-nettverk... smak på den...) men analogien fortsetter, bare ikke opplagt lenger hvilke SPOF (single point of failure) som finnes i løsningen/tjenesten/programvaren (eller hos programmereren som ingen kjenner lojaliteten til...) Det ble påpekt ganske klart at separat nødnett vil ha mindre feiltoleranse enn det vanlige mobilnettet dengang det ble etablert. Resultatene taler for seg selv, senest i Oktober og November i år: https://www.vg.no/nyheter/i/dRGWBO/utvider-tilsyn-mot-telenor-helt-uakseptabelt Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Rune_says skrev (55 minutter siden): Det ble påpekt ganske klart at separat nødnett vil ha mindre feiltoleranse enn det vanlige mobilnettet dengang det ble etablert. Resultatene taler for seg selv, senest i Oktober og November i år: https://www.vg.no/nyheter/i/dRGWBO/utvider-tilsyn-mot-telenor-helt-uakseptabelt Selv om du sier resultatet taler for seg selv, så kan du gjerne forklare mer hva du egentlig mener Men for min egenberedskap har jeg lagret mat for ca 1 uke, varme for noen uker og vel 10 liter vann. Skulle nøden bli stor har jeg trær på egen eiendom samt en ganske stor skog i gangavstand. Det er ikke mye vann, men drikkevannkilden er rett i nærheten og består av ett tildekket vannreservoar som neppe blir påvirket av noe eksternt. Det trenger heller ikke strøm ettersom disse funker via tyngdekraften(inntil det blir tomt) Har også rundt 10k i kontanter liggende. Men ved en katastrofe som gjør at jeg får behov, så vil jeg antagelig i hovedsak være på jobb eller i militæret der mine behov blir ivaretatt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Vokteren skrev (20 timer siden): Strøm er også viktig: Strøm er viktig, men for folk flest så er det vanskeleg å ha eigenberedskap på straumforsyning. Det går ann å ha aggregat og drivstoff, eller solcelleanlegg som ein kan bruke off-grid, men det koster meir enn det smaker for privatpersonar å skaffe seg slike ting berre for å ha det som eigenberedskap. Det viktigaste er å ha ein plan for varme, samt matlaging. I tillegg til at du bør ha batteri og/eller nødladar til lommelykter, radio og liknande. Varmebehovet dekker dei fleste gjennom å ha nok ved eller gassfyrt varmeovn, men det kan også være så enkelt som ein termodress eller tepper. Kler du deg for å være ute på telttur så frys du i alle fall ikkje ihjel sjølv om innetemperaturen blir negativ. Rune_says skrev (8 timer siden): Det ble påpekt ganske klart at separat nødnett vil ha mindre feiltoleranse enn det vanlige mobilnettet dengang det ble etablert. Resultatene taler for seg selv, senest i Oktober og November i år: Utan å være veldig påståeleg så er det vel langt oftare utfall i vanleg telefondekning enn akkurat nødnummera? Sjølve nødnettet er eit anna nett enn mobilnettet, sjølv om det er også foreslått slått saman. Dagens nødnett og dagens mobilnett deler uansett mykje av dei same svakheitene ved mellom anna uvær ved at sendarane ofte står i same radiomast, så mister telefonmasta straumforsyninga så råkar det også sendaren for nødnett. Det siste "utfallet" på nødnummera var meir ein kapasitetsreduksjon enn det var utfall. Denne feilen råka også andre telefonnummer og gjorde at det tok mange sekund før ein fekk ringesignal når ein skulle ringe. Ei 30 sekunds forsinking med berre stillheit når du prøver å ringe etter ambulanse er uansett 30 sekund for lenge, men alle som ikkje gav opp og la på kom gjennom til slutt. Eg deler din bekymring rundt single point of failure. Vi er særdeles avhengig av straum, og sjølv om det er eit beredskapsråd å ha batterier til DAB radioen i tilfelle straumutfall så er det vanskeleg å ha nok batteri. Ein DAB radio nærmast sluker straum, at radioen er straumtom etter 12 timar er ikkje uvanleg. Samanlikna med gamle FM radioar som kunne stå påskrudd i vekesvis så er det stor forskjell. Ved straumbrot utover nokre få dagar så kan vi ikkje rekne med at det er mogleg å informere befolkninga, det er nok dei færraste som har sine DAB radioar og mobiltelefonar påslått og fulllada på dag 3 ved eit straumbrot. Sjølv flyalarmen (der dei har det) er i dag fjernstyrt via nødnettet, så ved ufall av nødnettsdekning så vil ein heller ikkje kunne aktivere flyalarmen. Og ved manglande kommunikasjon så er det heller ikkje gitt at ein får varsla nokon til å reise ut for å aktivere alarmen manuelt. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg har mat, batterier, medisiner, sårutstyr etc, lykt og powerbank. Ellers så har jeg mange tepper og dyner,.kattemat etc Har ikke mulighet for oppvarming eller å lage varm mat... Men ett spørsmål, hvis jeg tømmer ut vannet jeg har på flaksernog kanner, og fyller på fra springen, holder det seg i et år da? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/slik-lagrer-du-vann/ 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden): https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/slik-lagrer-du-vann/ Tusen takk! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 The Avatar skrev (27 minutter siden): Ein DAB radio nærmast sluker straum, at radioen er straumtom etter 12 timar er ikkje uvanleg. Samanlikna med gamle FM radioar som kunne stå påskrudd i vekesvis så er det stor forskjell. Tror ikke dette er et DAB-problem, sånn egentlig. DAB-kretsene i seg selv bruker svært lite strøm men resten av radioen kan fort bruke mye strøm om den ikke har blitt designet for lang batterilevetid. Tussi skrev (23 minutter siden): Men ett spørsmål, hvis jeg tømmer ut vannet jeg har på flaksernog kanner, og fyller på fra springen, holder det seg i et år da? Veldig avhengig av beholder og vann. Med bra beholder og god kvalitet på vannet kan det holde flere år. Byttet vann i min egen dunk(25L vindunk som ikke har blitt brukt til vinlaging på 20+ år) og smakte på det før jeg helte det ut. Helt grei smak etter over et år. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Kahuna skrev (1 minutt siden): Tror ikke dette er et DAB-problem, sånn egentlig. DAB-kretsene i seg selv bruker svært lite strøm men resten av radioen kan fort bruke mye strøm om den ikke har blitt designet for lang batterilevetid. Veldig avhengig av beholder og vann. Med bra beholder og god kvalitet på vannet kan det holde flere år. Byttet vann i min egen dunk(25L vindunk som ikke har blitt brukt til vinlaging på 20+ år) og smakte på det før jeg helte det ut. Helt grei smak etter over et år. Jeg har bare de flaskene og beholderne (5l) som jeg har kjøpt det i, men er gptt ut på dato, tenkte å refylle disse Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Tussi skrev (6 minutter siden): Jeg har bare de flaskene og beholderne (5l) som jeg har kjøpt det i, men er gptt ut på dato, tenkte å refylle disse Hva slags beholdere er det? 5-liters dunker med Imsdal(for å ta ett eksempel) er gjerne laget for engangsbruk og egentlig ikke egnet for gjenbruk. Om det er det du har vil jeg heller anbefale at du ikke bytter vannet, selv om det er over dato. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Kahuna skrev (Akkurat nå): Hva slags beholdere er det? 5-liters dunker med Imsdal(for å ta ett eksempel) er gjerne laget for engangsbruk og egentlig ikke egnet for gjenbruk. Om det er det du har vil jeg heller anbefale at du ikke bytter vannet, selv om det er over dato. Ja, det er dunker kjøpt på dagligvare, coop xtra Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Tussi skrev (1 time siden): Tusen takk! Vil legge til at sjølv om det beste er å desinfisere flasker og dunker så er det ikkje tvingandes nødvendig om dunken er forholdsvis rein. Det norske springvatnen er stort sett så godt rensa at det ikkje er mikroorganismar som formerer seg, så bytter du til reint friskt vatn på dunkar som berre har blitt brukt til vatn så er du rimeleg trygg på at vatnet har god kvalitet når du treng det. Kjøpevatn er både rensa og fylt på desinfiserte flasker og står seg i praksis til evig tid sjølv om det etterkvart kan ta litt smak frå emballasjen. Det viktigaste er unngå sollys, så oppbevar vatnet mørkt og gjerne litt svalt. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 obygda skrev (På 25.12.2024 den 10.24): Det er så typisk - flere store samfunns aktører har outsourcet sine IT systemer. I praksis styres noe / mye av norsk infrastruktur fra fremmede land. Svenskene har tatt grep - Norge gjør ikke noe annet enn å flytte mer og mer ut i skyen - en idiotisk strategi spør du meg. Bane NOR drifter selv GSM-R-systemet fra egne lokaler i Trondheim. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Tussi skrev (2 timer siden): Har ikke mulighet for oppvarming eller å lage varm mat... https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-26-kw-2000046768 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 The Avatar skrev (2 timer siden): Vil legge til at sjølv om det beste er å desinfisere flasker og dunker så er det ikkje tvingandes nødvendig om dunken er forholdsvis rein. Det norske springvatnen er stort sett så godt rensa at det ikkje er mikroorganismar som formerer seg, så bytter du til reint friskt vatn på dunkar som berre har blitt brukt til vatn så er du rimeleg trygg på at vatnet har god kvalitet når du treng det. Kjøpevatn er både rensa og fylt på desinfiserte flasker og står seg i praksis til evig tid sjølv om det etterkvart kan ta litt smak frå emballasjen. Det viktigaste er unngå sollys, så oppbevar vatnet mørkt og gjerne litt svalt. Så da er det egentlig like greit å ha det vannet som er på flaskene i et år til ihvertfall... Jarmo skrev (1 time siden): https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-26-kw-2000046768 Ja, de er egentlig veldig fine 🙂 mitt problem er at jeg har pyrofobi, så jeg tror nok kanskje kald boksemat blir løsningen 😆 men takk likevel 😊 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Har vann, tørrfôr og frysetørret fôr for flere uker for meg, mine nærmeste og beredskapsvenner som av ymse årsaker kan komme til å måtte bo hos meg. Har i tillegg til elektrisk oppvarming vedovner og ved for mangfoldige vintre. Har også en propanocn for å ta evt topper. Kan lage mat i vedovn, griller eller i ett eller flere friluftsgadgets. Har DAP-radio med batteri, og tilsammen tre-fire bilbatterier som vedlikeholdslades. Har et lager av smertestillende og antibiotika samt utsyr for sårstell og til å sy om nødvendig. Jeg har også jaktvåpen som i tillegg til matauk også kan brukes til å demotivere tyver og i ytterste konsekvens til selvforsvar. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Tussi skrev (1 time siden): Så da er det egentlig like greit å ha det vannet som er på flaskene i et år til ihvertfall... Ja, de er egentlig veldig fine 🙂 mitt problem er at jeg har pyrofobi, så jeg tror nok kanskje kald boksemat blir løsningen 😆 men takk likevel 😊 I så tilfelle så burde du kjøpe inn nokre varmeposer. https://www.paracord.no/products/frh-feltrasjon-varmepose Slike finnes også i ein del feltrasjonar, alt du gjer å helle kaldt vatn på varmeelementet og så vil det skje ein kjemisk reaksjon som utvikler varme, som igjen varmer opp maten. Kjøper du inn 7 slike så er du i det minste sikra eit varmt måltid kvar dag i ei veke før du må ta til takke med kald boksemat. Dette produktet er utvikla som enkeltporsjonar med ein pose per person, men er du litt gnien så kan du til heimebruk legge denne varmeposen i ein kasserolle med lokk og på den måten varme fleire porsjonar med mat på ein og same pose. Det er sjølvsagt ei grense for kor gjerrig du kan være, blant anna med tanke på kor kompakt og kald maten er. Ei hermetikkboks vil det nok være lurt å legge over i plastpose før oppvarming, vist ikkje vil det nok ta langt tid før lapskausen er varm heilt inntil sentrum. Det er eigentleg same produktet som går under navnet handvarmere: https://www.biltema.no/fritid/jakt/jaktklar/handvarmer-2000042043 som også kan være fint å ha. Det er ikkje ei skikkeleg oppvarmingskjelde, men det hjelp godt på komforten å få varme i fingrane igjen. Er det skikkelg kaldt så kan du også legge handvarmaren på innsida av jakka for holde kjernetemperaturen oppe. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 The Avatar skrev (33 minutter siden): I så tilfelle så burde du kjøpe inn nokre varmeposer. https://www.paracord.no/products/frh-feltrasjon-varmepose Slike finnes også i ein del feltrasjonar, alt du gjer å helle kaldt vatn på varmeelementet og så vil det skje ein kjemisk reaksjon som utvikler varme, som igjen varmer opp maten. Kjøper du inn 7 slike så er du i det minste sikra eit varmt måltid kvar dag i ei veke før du må ta til takke med kald boksemat. Dette produktet er utvikla som enkeltporsjonar med ein pose per person, men er du litt gnien så kan du til heimebruk legge denne varmeposen i ein kasserolle med lokk og på den måten varme fleire porsjonar med mat på ein og same pose. Det er sjølvsagt ei grense for kor gjerrig du kan være, blant anna med tanke på kor kompakt og kald maten er. Ei hermetikkboks vil det nok være lurt å legge over i plastpose før oppvarming, vist ikkje vil det nok ta langt tid før lapskausen er varm heilt inntil sentrum. Det er eigentleg same produktet som går under navnet handvarmere: https://www.biltema.no/fritid/jakt/jaktklar/handvarmer-2000042043 som også kan være fint å ha. Det er ikkje ei skikkeleg oppvarmingskjelde, men det hjelp godt på komforten å få varme i fingrane igjen. Er det skikkelg kaldt så kan du også legge handvarmaren på innsida av jakka for holde kjernetemperaturen oppe. Genialt! Kan man brule f eks en plastpose inni disse? De var supre, det skal jeg få tak i, takk! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Tussi skrev (1 minutt siden): Genialt! Kan man brule f eks en plastpose inni disse? De var supre, det skal jeg få tak i, takk! Ja det kan du. Du legg maten du skal varme opp inni eigna emballasje som toler oppvarming. Til dette ville eg brukt plastposar som er litt tjukkare enn f.eks. brødposer. Det aller beste er å pakke inn maten i sous-vide poser for vakumeringsmaskin då disse posane er berekna for å ligge i varmt vatn. Altså tilsvarande som Fjordland middagane. Denne konkrete løysinga består at ein plastpose med ziplock samt ei "pute" som utviklar varme når den blir våt. Den ytre posen held på dampen slik at du får mest mogleg oppvarming på posen med mat som du har inn i varmeposen. Denne løysinga er som nemt utvikla for militærrasjonar, så til heimebruk kan du legge denne "puta" direkte i kasserollen, deretter tilsetter du vatn slik at "puta" får utvikle varme. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå