Gå til innhold

Råd til kjøpe av domenenavn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg eier et domenenavn (som også har vert mitt firmanavn) og som jeg har hatt de siste 10 år uten at det har vert tatt i bruk. I forrige uke fikk jeg en henvendele fra en som ville kjøpe det. Jeg pratet med han per telefon i forrige uke.. men jeg har ikke hatt tid til å svare han på flere henvendelser. I dag, en uke etter, har han tilbytt 10.000,- for det. I utgangspunktet er ikke domenet spesielt verdifullt slik jeg ser det, og jeg ser heller ikke at det har noen verdi for meg lenger. (Jeg har tross alt eid de i 10 år uten noen henvendelser). Domenet er i samme kategori som feks www.trondheimbil.no

Så til mitt enkle spørsmål: Hvordan bør jeg nå gå frem for å selge det?

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort dette, det er bare å lage en avtale. Om en 3. part skal benyttes forsvinner fort halvparten av oppgjøret 🙂

Lag en avtale som beskriver hvordan oppgjør skal utføres og hvem som betaler for selve eierskiftet. 
Det er gjerne et gebyr på 100 - 200 kr for å gjøre selve eierskiftet. Normalt er det kjøper som dekker dette.

Når avtalen er signert gjennomføres transaksjonen.
Kjøper trenger gjerne en autorisasjonskode, den finnes normalt i web grensesnittet hos din nåværende registrar.

Om kjøper ikke overholder avtalen (les betaler) kan du klage til domeneklagenemnda, selvstendig organ som behandler tvistesaker om rettigheter til norske domenenavn. Har du en avtale, og kan fremlegge bevis på at ingen betaling er gjort vil du få tilbake domene. Det beste er naturligvis å få betalt før du gir ifra deg domenet. 

Utkast her, bare å endre på det du ønsker - en kan fritt lage avtaler: 

Kontrakt om overtagelse av domenet xyx.no

1.    Denne kontrakten er inngått mellom xx (kjøper), og yyy (selger).

2.    Kontrakten gjelder retten til domenet xyzno   Domenet overdras fra eier til kjøper for 10 000 NOK(ti tusen norske kroner).

3.    Alle signerte papirer i forløpet skal sendes til e-post. Alle papirer i forbindelse med overføringen av domenet skal være korrekt utfylt og levert inn til Norid via de respektive registrarer innen de gjeldende tidsfrister.

4.    Salget anses som avsluttet etter at domenet er flyttet til kjøpers konto og står som juridisk eiere av xyz.no i databasen til Norid. Kjøper overfører så kjøpesummen til selgers kontonummer samme dag.

5.    Kjøper overtar alle rettigheter til domenet xzy.no.

6.    Domenet xzy.no skal være fri for heftelser, skal kunne benyttes fritt av kjøper til hvilket formål kjøper ønsker, webhotell, registrartjeneste eller andre kostnadskrevende eller kontraktsbundene løsninger står til hinder for dette. Det er selgers ansvar å avslutte enhver avtale som legger føringer for bruken av- eller kostnader vedrørende dette domenet.

7.    Selger bekrefter herved at det ikke foreligger krav om overføring av domenet til en tredjepart som hevder å være domenets rettmessige eier. Selger bekrefter også herved at det heller aldri tidligere har forekommet slike krav knyttet til zyx.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...