Gå til innhold

NY ABORTLOV VEDTATT

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (1 time siden):

Nå blir det fritt frem for å utsette denne alvorlige beslutningen.
Balansen mellom mors interesser og fosterets rettigheter forskyves nå kraftig og til et senere tidspunkt hvor de moralske og etiske problemstillingene er mye kraftigere.

Hvorfor er du skråsikker på at kvinner vil utsette beslutningen? Dersom detter stemmer, hvordan vet du at like mange aborter faktisk finner sted? 
Forklar gjerne, for jeg har ikke noe geunnlag for å ekstrapolere dagens tall.

På forhånd takk for en god drøfting.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Comma Chameleon said:

Jeg er for at folk kan ta abort helt fram til fosteret kan leve utenfor moren uten hjelp. 

så da tenker du 4-5 år? Ingen av de evneveike avkommene vi produserer som kan leve uten hjelp før den tid. De bruker jo omtrent et år før de i det hele tatt klarer å stå på beina sine.

For min del, som ikke religiøs, så anser jeg at at alt er over i det man dør. Derav har ingen vondt av å dø, så lenge det inntreffer raskt og uventet. Et foster på 18 uker eller en baby på 6 måneder har dermed like lite vondt av å dø.

Jeg synes 18 uker virker fornuftig, men sliter dog med å finne argumentasjon om hvorfor man ikke like godt kan sette 36 uker...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Jeg synes 18 uker virker fornuftig, men sliter dog med å finne argumentasjon om hvorfor man ikke like godt kan sette 36 uker...

Fordi abort ikke er et rent logisk spørsmål, kan du ikke prøve å komme frem til et sett av motstridende påstander gjennom deduktiv resonnement. Abort innebærer "når begynner livet" og for å svare på dette spørsmålet må vi først svare "hva er livet".  Men "hva er liv" er i hovedsak et spørsmål om tro.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (21 minutter siden):

100%

Vi hadde ikke hatt sjangs med et nyfødt barn med en større funksjonshemming. I kommunen er det absolutt null hjelp å få.

Dette var min absolutt største frykt med å få barn. Hver ultralyd satt jeg bare å tenkte. "Hva hvis de finner noe. Noe som ikke stemmer".

Det er nok de fleste kommende foreldres verste frykt. Og sånn sett så passer den nye abortgrensen mye bedre sammen med når man får tatt den ordinære ultralyden 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (17 minutter siden):

Det har jeg svart på i den andre tråden jeg linket til.

Jeg mener at så lenge fosteret ikke er levedyktig utenfor mors liv (med medisinsk hjelp) så skal dette være kvinnens valg.

Når fosteret er yngre enn 12 uker er det hevet over tvil at det ikke er levedyktig. Når det er 18 uker nærmer det seg sterkt levedyktighet og her er det ikke spesifikke dager eller uker som gjelder, men en glidende utvikling.
Om noen år er kanskje fosteret levedyktig med medisinsk hjelp ved 18 uker.
Helt greit at mor bestemmer 100 % frem til 12 uker. Deretter bør det være gradvis strengere fordi dette i verste fall ender i drap.

Jeg har selv deltatt i beslutningsprosessen rundt abort. Heldigvis var regelverket firkantet og lett å forholde seg til.
Beslutningen ble tatt tidlig og derfor lettere å bearbeide.

• Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

Det er ingen celleklump i uke 18, det er et godt utviklet foster som er i stand til å føle smerte.

foter-18-uker-fler.jpg

Dette fosteret er mindre menneskelig enn den grisen de fleste av oss slenger på middagsbordet om 3 uker. Grisen føler smerte, savn, frykt og glede. Det gjør ikke dette fosteret. Det kanskje reagerer på stimuli, men der stopper det.
Bare sånn for å sammenlige organismer og evnen til å sanse, føle og tenke.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 minutter siden):

Når fosteret er yngre enn 12 uker er det hevet over tvil at det ikke er levedyktig. Når det er 18 uker nærmer det seg sterkt levedyktighet og her er det ikke spesifikke dager eller uker som gjelder, men en glidende utvikling.
Om noen år er kanskje fosteret levedyktig med medisinsk hjelp ved 18 uker.
Helt greit at mor bestemmer 100 % frem til 12 uker. Deretter bør det være gradvis strengere fordi dette i verste fall ender i drap.

Jeg har selv deltatt i beslutningsprosessen rundt abort. Heldigvis var regelverket firkantet og lett å forholde seg til.
Beslutningen ble tatt tidlig og derfor lettere å bearbeide.

Når det er 18 uker så veier det ca 230 gram... Det er hevet over enhver tvil at det er levedyktig ved 18 uker også.

Men vær så grei å ta videre argumentasjon i den andre tråden som jeg linket til.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (33 minutter siden):

Jeg mener at så lenge fosteret ikke er levedyktig utenfor mors liv (med medisinsk hjelp) så skal dette være kvinnens valg.

🙂

Synspunktet ditt ser ikke ut til å være lett å generalisere. Hvis teknologien utvikler seg i fremtiden, kunstig livmorforskning er vellykket, og embryoer kan overleve helt utenfor mors kropp med medisinsk hjelp, så i det samfunnet bør ikke abort være tillatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
James G skrev (9 minutter siden):

Synspunktet ditt ser ikke ut til å være lett å generalisere. Hvis teknologien utvikler seg i fremtiden, kunstig livmorforskning er vellykket, og embryoer kan overleve helt utenfor mors kropp med medisinsk hjelp, så i det samfunnet bør ikke abort være tillatt?

Whataboutism

• Liker 4
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Whataboutism

Fremtiden for kunstige livmor kommer kanskje ikke snart, men vi bør kunne se den nedre grensen for embryooverlevelse flyttet frem til 18 uker eller 17 uker i livet vårt.  Hvis manglene i "in vitro overlevelse teorien" ikke løses, vil alle argumentene i dag skje igjen.  Dette er virkelig frustrerende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, da vant populærpolitikken igjen. 

Enda har jeg ikke sett noen god grunn til at man skal kunne trenge å vente til man er 18 uker inn i svangerskapet før man tar abort, utover den generelle (og i mine øyne, tåpelige) "min kropp, mitt valg" greia som enkelte roper ut så ofte de kan. Uavhengig av hva du måtte mene så velger du for minst 2 sjeler, deg selv og barnet. I mange tilfeller velger du også for en tredje sjel, nemlig faren.

Var det noe galt, ja da hadde man selvsagt mulighet til abort frem til uke 18 før ny lov ble vedtatt også, men man måtte snakke med nemnden først. Forstår jo at det kan være litt ubehagelig for mange, men totalt frislipp synes jeg blir feil. 

Nå blir nok aldri dette noe jeg kommer til å trenge å forholde meg til men synes det er trist at det er her fokuset ligger når vi lever i et land med dyrtid og løpsk inflasjon, som ligger i et Europa med energikrise, samtidig som en av våre nærmeste naboer raserer Ukraina. 

Menmen, så lenge denne loven ble gjennomført og vi øyner et håp om at politikerne reverserer endringene på tobakkskvotene så er vi vel fornøyde. 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Vokteren said:

Og hvor mange er det som slipper nemden ? De aller fleste tar i dag heldigvis abort i god tid før 12 uker. Nå blir det fritt frem for å utsette denne alvorlige beslutningen.

Hvordan si jeg vet ikke noe om kvinner og svangerskap uten å si jeg vet ikke noe om kvinner og svangerskap. 🙄

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, GP950mAh said:

At du graver deg ned i skyttergraven og avfeier alle motargumenter med at de er religiøse er useriøst, men helt i tråd med nivået du har lagt deg på i andre tråder hvor du har fått svar på det du spør om.

Så langt har du bare kommet med udokumenterte påstander…

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, James G said:

Fordi abort ikke er et rent logisk spørsmål, kan du ikke prøve å komme frem til et sett av motstridende påstander gjennom deduktiv resonnement. Abort innebærer "når begynner livet" og for å svare på dette spørsmålet må vi først svare "hva er livet".  Men "hva er liv" er i hovedsak et spørsmål om tro.

Både egget og sædcellen er i live så "når begynner livet" er strengt tatt ikke et meningsfullt spørsmål…

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (3 timer siden):

Så du mener at forskjellen mellom lovlig abort og overlagt drap skal være på en spesifikk dag ?
Er det ikke fordelaktig med noen eskalerende sikkerhetsmarginer og barriærer i en utvikling som pågår i kun 9 mnd ?

Altså.

Uke 30 ville vært litt tvilsomt, men fremdeles relativt trygt, da det er lite sannsynlig at det finnes kvale før rundt uke 35 hos de fleste.

Strukturene som regnes som essensielle for bevissthet -- det å faktisk ha meningsfulle opplevelser -- er ikke utviklet før i uke 26.

https://www.nyu.edu/about/news-publications/news/2024/june/are-newborns-conscious.html

Uke 24 er totalt trygt, det er null odds for at lyset er på:
Det er som grunnmuren på et hus, så langt fra innflyttingsklart for bevisstheten at det ikke bør tas seriøst engang.

Og så har vi ufattelige mengder med misinformasjon fra flere tiår med anti-abort-retorikk fundert på kristen 'forskning' som påstår andre ting, uten reelt belegg for konklusjonene.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (16 minutter siden):

Jaja, da vant populærpolitikken igjen. 

Enda har jeg ikke sett noen god grunn til at man skal kunne trenge å vente til man er 18 uker inn i svangerskapet før man tar abort

Jeg har ikke sett noen god grunn til hvorfor man ikke skal kunne ta abort etter?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Jeg synes at kvinner selv skal få lov å bestemme, det er tross alt deres kropp.

En DNA test av fosteret vil garantert vise at det definitivt ikke er kvinnens kropp, men et eget individ. Spørsmålet er når man som menneske skal ha en rett til å bli beskyttet mot mord. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (29 minutter siden):

Enda har jeg ikke sett noen god grunn til at man skal kunne trenge å vente til man er 18 uker inn i svangerskapet før man tar abort, utover den generelle (og i mine øyne, tåpelige) "min kropp, mitt valg" greia som enkelte roper ut så ofte de kan.

Du fremstiller det her som om man venter lengst mulig. Hva tror du egentlig? At man venter til å gjennomgå en minifødsel i uke 18 når man kan ta en pille i uke 8? 

Kan du se for deg at det kan bli nødvendig å ta abort etter uke 12 i disse tilfellene?

Det oppdages kreft hos mor i uke 14 som trenger behandling slik at hun ikke kan fullføre svangerskapet?

Fostervannet går i uke 15, og barnet kan ikke reddes, men mora må gjennom nemnd likevel, en nemnd som kanskje er på juleferie... 

Det oppdages så store avvik ved fosteret på ultralyd i uke 17 - 18 at det ikke er forenlig med liv, eller et kort og smertefullt liv, eller et liv som vil gjøre familien din avhengig av deg 24 /7, og ikke kan du forvente å få hjelp fra kommunen heller. 

Mor er rusmisbruker 

I slike tråder kunne jeg tidligere si "nemndene må bort", men heldigvis kan jeg nå si "nemndene er borte", i allefall frem til uke 18. 🤗

Cyrio skrev (40 minutter siden):

Var det noe galt, ja da hadde man selvsagt mulighet til abort frem til uke 18 før ny lov ble vedtatt også

Teknisk sett så var det frem til uke 22, men at kravene for innvilgelse ble strengere etter uke 18. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Plukk skrev (2 minutter siden):

En DNA test av fosteret vil garantert vise at det definitivt ikke er kvinnens kropp, men et eget individ. Spørsmålet er når man som menneske skal ha en rett til å bli beskyttet mot mord. 

Visst man ikke er født og ikke er ved bevissthet, så eksisterer du ikke. Hvordan kan du drepe noen?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...